Psalm niedzielny: poczucie opuszczenia i nadzieja na zbawienie

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.
Palma Psalm niedzielny: poczucie opuszczenia i nadzieja na zbawienie
Palma / pixabay.com/PatternPictures

Psalm 22

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.

Pierwsza część psalmu (wersety 2-22) dotyka tematu cierpienia człowieka, który woła do Boga o pomoc. „Autor czuje, że jego nawoływania nie są wysłuchiwane i opisuje siebie jako gorszego i poniżonego w oczach wrogów. Opisuje drwiny tych, którzy go otaczają - wskazuje Shlomo Libertovsky. - Psalm zawiera również drastyczny opis uczucia przerażenia”.

W drugiej części (wersety 23-32) psalm skupia się na modlitwie i ufności względem Boga, że On przyjdzie człowiekowi z pomocą. „W tej części następuje gwałtowne przejście od poczucia rozpaczy do wiary i ufności. Autor zwraca się do Boga z prośbą o ratunek i chwali Go za Jego moc” - komentuje wykładowca Tory w Bet Szemesz.

Cierpienie

Cierpienie w psalmie zostało przedstawione w uniwersalny sposób. „Wołanie «Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?» stało się symbolem wołania osoby, która czuje, że Bóg ją opuścił w potrzebie. Psalm opisuje jak otoczenie reaguje na cierpienie człowieka poprzez wyśmiewanie go i pogardę, co pogłębia uczucie bólu - komentuje Libertovsky. - Z drugiej strony, uczucie rozpaczy na początku psalmu zostaje zastąpione postawą ufności, nadziei i w końcu uwielbienia”.

Eli

Psalmista zwraca się do Boga „Eli” (mój Bóg). Podwójne użycie tego słowa dodatkowo podkreśla intymność i intensywność wołania. Chociaż bohater psalmu cierpi i nie rozumie tego cierpienia „jednak sam akt zwrócenia się do Boga wskazuje, że czciciel wierzy w istnienie więzi, nawet jeśli Bóg wydaje się być odległy”, na co zwraca uwagę Libertovsky.

Poczucie opuszczenia

Wykładowca Tory w Bet Szemesz powołuje się też na interpretację wybitnego komentatora Biblii rabina Shlomo Yitzhakiego (1105-1140), który zaznaczył, że wołanie psalmisty jest wyrazem poczucia opuszczenia, ale niekoniecznie oznacza oddzielenie. To raczej obraz człowieka nierozumiejącego cierpienia i sposobu Bożego działania, który zdaje się być nieobecny w tym trudnym doświadczeniu. Mimo tego, jak utrzymuje chasydzka interpretacja, wezwanie psalmisty jest dowodem na to, że więź z Bogiem nie została zerwana. 

Zdaniem Shlomo Libertovskyego, „nie ma wstydu w wyrażaniu uczuć słabości lub w zadawaniu egzystencjalnych pytań, ponieważ samo wołanie jest wyrazem wiary”. Jak wskazuje, poczucie oddalenia Boga może być „częścią procesu wzrostu i zbliżania się do Niego. Pomimo poczucia opuszczenia, osoba dąży do zbawienia i wierzy, że jest ono możliwe, nawet jeśli w danym momencie wydaje się ono poza ludzkim zasięgiem”.

.Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Jest raport ws. uszkodzenia kabli na Bałtyku przez chiński statek Wiadomości
Jest raport ws. uszkodzenia kabli na Bałtyku przez chiński statek

We wtorek szwedzka Państwowa Komisja ds. Badania Wypadków (SHK) poinformowała o postępach w śledztwie w sprawie przerwania kabli na dnie Morza Bałtyckiego przez chiński statek Yi Peng 3.

Spadki notowań spółek energetycznych po zapowiedziach premiera Wiadomości
Spadki notowań spółek energetycznych po zapowiedziach premiera

Premier Donald Tusk powiedział we wtorek, że spółki skarbu państwa, także notowane na giełdzie, niekoniecznie mają maksymalizować zysk, ale mają służyć obywatelom. Po tej wypowiedzi istotnie spadły indeksy największych spółek energetycznych.

Próbny egzamin ósmoklasistów. Duże kłopoty z językiem polskim  Wiadomości
Próbny egzamin ósmoklasistów. Duże kłopoty z językiem polskim

Ósmoklasiści mają kłopoty z ortografią i interpunkcją języka polskiego. Popełniają poważne błędy językowe, które często zakłócają przekaz pisanej informacji, czyniąc ją niejasną lub dwuznaczną. Nastolatkowie mają też problemy matematyką, m.in z geometrią - to w skrócie wnioski Centralnej Komisji Egzaminacyjnej po sprawdzeniu egzaminów próbnych uczniów kończących podstawówkę.

Prezydent Andrzej Duda o współpracy z USA: Zimnowojennym Ramstein powinien być polski Fort Trump Wiadomości
Prezydent Andrzej Duda o współpracy z USA: Zimnowojennym Ramstein powinien być polski "Fort Trump"

Prezydent Andrzej Duda wraz z małżonką Agatą Kornhauser-Dudą rozpoczęli wczoraj wieczorem dwudniową wizytę oficjalną w Chorwacji. Polski przywódca spotka się m.in. z prezydentem Chorwacji Zoranem Milanoviciem.

Francja: Frontalny atak na wymiar sprawiedliwości gorące
Francja: "Frontalny atak" na wymiar sprawiedliwości

We Francji doszło w nocy z poniedziałku na wtorek do incydentów przed kilkoma więzieniami – wejścia do nich zostały podpalone, a w jednym przypadku ostrzelane z broni automatycznej. Celem ataków były też samochody na parkingach, w tym auta funkcjonariuszy służb więziennych. Jak komentują władze, wzrost przestępczości związany jest z "białym tsunami", które ogarnęło Francję.

Prowadził samochód, jadąc na dachu, po kolizji nago szedł wzdłuż S8. Szokujący incydent w Warszawie [WIDEO] z ostatniej chwili
"Prowadził" samochód, jadąc na dachu, po kolizji nago szedł wzdłuż S8. Szokujący incydent w Warszawie [WIDEO]

We wtorek przed południem w Warszawie doszło do zaskakującego incydentu z udziałem 35-letniego obywatela Białorusi.

 Alarm w podstawówce. Pięcioro dzieci zasłabło Wiadomości
Alarm w podstawówce. Pięcioro dzieci zasłabło

W szkole podstawowej w Starej Wsi, w powiecie otwockim pod Warszawą zasłabło pięcioro uczniów. Na miejscu są już strażacy oraz ratownicy medyczni. Nie wiadomo na razie, co było przyczyną zasłabnięcia.

Jak będę chciał wystąpić w cyrku, to pojadę do Julinka. Maciej Wąsik odpowiada komisji ds. Pegasusa Wiadomości
"Jak będę chciał wystąpić w cyrku, to pojadę do Julinka". Maciej Wąsik odpowiada "komisji ds. Pegasusa"

- Jak będę chciał wystąpić w cyrku, to pojadę do Julinka - napisał na platformie X europoseł Maciej Wąsik, informując, że nie przybędzie na wtorkowe posiedzenie "komisji ds. Pegasusa".

Skandal w Auschwitz. Młodzi Niemcy pokazali gest białej siły Wiadomości
Skandal w Auschwitz. Młodzi Niemcy pokazali "gest białej siły"

Do skandalu doszło podczas wycieczki szkolnej do obozu koncentracyjnego w Auschwitz z udziałem uczniów szkoły w Goerlitz, którzy przed bramą obozu zapozowali z "gestem białej siły".

Komunikat dla pacjentów. Wstrzymana sprzedaż leku z ostatniej chwili
Komunikat dla pacjentów. Wstrzymana sprzedaż leku

Główny Inspektorat Farmaceutyczny wstrzymał sprzedaż leku o nazwie Axonalgin. To silny środek przeciwbólowy wydawany bez recepty.

REKLAMA

Psalm niedzielny: poczucie opuszczenia i nadzieja na zbawienie

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.
Palma Psalm niedzielny: poczucie opuszczenia i nadzieja na zbawienie
Palma / pixabay.com/PatternPictures

Psalm 22

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.

Pierwsza część psalmu (wersety 2-22) dotyka tematu cierpienia człowieka, który woła do Boga o pomoc. „Autor czuje, że jego nawoływania nie są wysłuchiwane i opisuje siebie jako gorszego i poniżonego w oczach wrogów. Opisuje drwiny tych, którzy go otaczają - wskazuje Shlomo Libertovsky. - Psalm zawiera również drastyczny opis uczucia przerażenia”.

W drugiej części (wersety 23-32) psalm skupia się na modlitwie i ufności względem Boga, że On przyjdzie człowiekowi z pomocą. „W tej części następuje gwałtowne przejście od poczucia rozpaczy do wiary i ufności. Autor zwraca się do Boga z prośbą o ratunek i chwali Go za Jego moc” - komentuje wykładowca Tory w Bet Szemesz.

Cierpienie

Cierpienie w psalmie zostało przedstawione w uniwersalny sposób. „Wołanie «Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?» stało się symbolem wołania osoby, która czuje, że Bóg ją opuścił w potrzebie. Psalm opisuje jak otoczenie reaguje na cierpienie człowieka poprzez wyśmiewanie go i pogardę, co pogłębia uczucie bólu - komentuje Libertovsky. - Z drugiej strony, uczucie rozpaczy na początku psalmu zostaje zastąpione postawą ufności, nadziei i w końcu uwielbienia”.

Eli

Psalmista zwraca się do Boga „Eli” (mój Bóg). Podwójne użycie tego słowa dodatkowo podkreśla intymność i intensywność wołania. Chociaż bohater psalmu cierpi i nie rozumie tego cierpienia „jednak sam akt zwrócenia się do Boga wskazuje, że czciciel wierzy w istnienie więzi, nawet jeśli Bóg wydaje się być odległy”, na co zwraca uwagę Libertovsky.

Poczucie opuszczenia

Wykładowca Tory w Bet Szemesz powołuje się też na interpretację wybitnego komentatora Biblii rabina Shlomo Yitzhakiego (1105-1140), który zaznaczył, że wołanie psalmisty jest wyrazem poczucia opuszczenia, ale niekoniecznie oznacza oddzielenie. To raczej obraz człowieka nierozumiejącego cierpienia i sposobu Bożego działania, który zdaje się być nieobecny w tym trudnym doświadczeniu. Mimo tego, jak utrzymuje chasydzka interpretacja, wezwanie psalmisty jest dowodem na to, że więź z Bogiem nie została zerwana. 

Zdaniem Shlomo Libertovskyego, „nie ma wstydu w wyrażaniu uczuć słabości lub w zadawaniu egzystencjalnych pytań, ponieważ samo wołanie jest wyrazem wiary”. Jak wskazuje, poczucie oddalenia Boga może być „częścią procesu wzrostu i zbliżania się do Niego. Pomimo poczucia opuszczenia, osoba dąży do zbawienia i wierzy, że jest ono możliwe, nawet jeśli w danym momencie wydaje się ono poza ludzkim zasięgiem”.

.Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe