Polski rząd źle wdraża unijne dyrektywy

Polska odwrotnie wdraża dyrektywę o obowiązku informowania pracowników delegowanych, a w transporcie międzynarodowym powszechnym jest problem zastępowania delegowania pracowników podróżą służbową. Dyskutowano o tym na V Europejskim Kongresie Mobilności Pracy w Krakowie.
/ Mat. z konferencji
W dniach 20-21 listopada w Krakowie miało miejsce największe wydarzenie w Europie w zakresie delegowania pracowników - V Europejski Kongres Mobilności Pracy, który każdego roku gości kilkaset osób z kraju i zagranicy.

Skala problemów na unijnym rynku pracy jest bardzo duża ze względu na brak krajowych przepisów odnośnie zasad techniczno-organizacyjnych delegowania, jak i z uwagi na konieczność stosowania wielu systemów prawnych państw Unii Europejskiej do których delegowani są pracownicy z Polski. Delegowanie w prawie unijnym uregulowane jest dyrektywą 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. W zakresie minimalnych warunków pracy określonych w art. 3 dyrektywy stosuje się natomiast przepisy kraju przyjmującego np. Francji czy Belgii.      

Inicjatywa Mobilności Pracy będąca organizatorem Kongresu zaprasza do dyskusji o kłopotach delegowania przedstawicieli nauki, polityki, administracji publicznej i związków zawodowych. W tym roku, podobnie jak w poprzednim, do udziału w panelu zaproszona została dr Ewa Podgórska-Rakiel z Zespołu Prawnego. Jej wystąpienie skupiło się na kłopotach z praktycznymi elementami delegowania do innych państw członkowskich, w tym nadal bardzo rozpowszechnionym zastępowaniem instytucji delegowania pracowników przepisami o podróży służbowej. Ponadto, zwróciła uwagę że nadal źle wdrożona do polskiego porządku prawnego jest dyrektywa 91/533/EWG w sprawie obowiązku pracodawcy dotyczącym informowania pracowników o warunkach stosowanych do umowy lub stosunku pracy. NSZZ ”Solidarność” już od kilku miesięcy zwraca uwagę, że art. 29(1) Kodeksu pracy został w Polsce wdrożony odwrotnie. Obowiązki informacyjne pracodawcy zamiast odnosić się do pracowników wysyłanych do innych państw członkowskich, zostały skierowane do pracowników delegowanych do pracy na obszarze państw niebędących członkiem Unii Europejskiej.

Ustawodawca krajowy bezpodstawnie wyłączył także dyrektywę o delegowaniu pracowników w stosunku do zatrudnionych w branży transportu międzynarodowego. W tym zakresie warto zwrócić uwagę na wypowiedź Komisarz ds. transportu Pani Violety Bulc na wspólnym posiedzeniu Komisji do Spraw Unii Europejskiej, Komisji Infrastruktury oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju w dniu 24 listopada, która wyraźnie potwierdziła, że już obecnie dyrektywa o delegowaniu pracowników ma zastosowanie do pracowników transportu międzynarodowego od „zerowego” dnia tzn. od przekroczenia granicy. Na poziomie europejskim projektowane są przepisy, które mają powodować stosowanie stawek płacy państw członkowskich od trzeciego dnia delegowania. Na razie jednak kierowca transportu międzynarodowego ma być traktowany jak pracownik delegowany od chwili przekroczenia granicy.       

Drugi dzień wydarzenia był okazją wysłuchania interpretacji ZUS odnośnie procedur związanych z wydawaniem zaświadczeń A1. Pytania uczestników wyjaśniała Pani Anna Siwiecka Naczelnik Wydziału Ubezpieczeń Międzynarodowych w Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Poinformowano także uczestników warsztatów o powstaniu nowego stanowiska w oddziałach ZUS tzw. doradców ds. ustawodawstwa właściwego. Doradca ma być wsparciem i pomocą dla klientów ZUS, którzy składają wnioski o zaświadczenia A1 w celu ustalenia ustawodawstwa właściwego.

ml

Więcej informacji o V Europejskim Kongresie Mobilności Pracy
Relacja video dostępna jest tu

 

POLECANE
Nowe oświadczenie szefa BBN. „Postępowanie w SKW i działania prokuratury to farsa” z ostatniej chwili
Nowe oświadczenie szefa BBN. „Postępowanie w SKW i działania prokuratury to farsa”

Nie milkną echa głośnej publikacji "Gazety Wyborczej", w której ujawniono wrażliwe dane medyczne Sławomira Cenckiewicza. Szef BBN wydał nowe oświadczenie, w którym odniósł się do reakcji SKW i prokuratury na ujawnienie jego danych.

UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao S.A z ostatniej chwili
UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao S.A

Prezes UOKiK nałożył łącznie blisko 119 mln zł kary na Bank Polska Kasa Opieki SA i Pekao Bank Hipoteczny SA za niezgodne z prawem utrudnianie korzystania z wakacji kredytowych - poinformował w środę Urząd. Banki zostały też zobowiązane do poinformowania o naruszeniach wszystkich poszkodowanych.

Sensacyjne wyniki sondażu. Partia Grzegorza Brauna trzecią siłą w Sejmie z ostatniej chwili
Sensacyjne wyniki sondażu. Partia Grzegorza Brauna trzecią siłą w Sejmie

Według najnowszego sondażu OGB opublikowanego w środę ugrupowanie Grzegorza Brauna zanotowało rekordowe poparcie i wyprzedziło Konfederację, zajmując trzecie miejsce w zestawieniu. Pierwsze miejsce zajmuje Koalicja Obywatelska, a drugie – Prawo i Sprawiedliwość.

Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Dobra wiadomość dla pasażerów MPK we Wrocławiu. Po udanych testach do normalnej eksploatacji włączono mijankę tramwajową na ul. Przyjaźni. Zmiana ma poprawić płynność ruchu i skrócić czas oczekiwania tramwajów na jednotorowym odcinku w kierunku Kleciny.

Trump ogłasza blokadę Wenezueli. USA uderzają w tankowce z ropą z ostatniej chwili
Trump ogłasza blokadę Wenezueli. USA uderzają w tankowce z ropą

Prezydent USA Donald Trump ogłosił we wtorek blokadę objętych sankcjami tankowców, które wpływają do portów Wenezueli i wypływają z nich. Oświadczył, że reżim Nicolasa Maduro w Wenezueli to „zagraniczna organizacja terrorystyczna”.

Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa” Wiadomości
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa”

Beata Szydło na X skomentowała ostatnie doniesienia medialne o tym, że „Komisja Europejska rezygnuje z zakazu aut spalinowych od 2035 roku”. Jak podkreśliła europoseł PiS, nowe regulacje KE nadal zagrażają europejskiemu przemysłowi samochodowemu.

Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie Wiadomości
Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie

Z taśmy produkcyjnej fabryki Volkswagena w Dreźnie we wtorek zjechał ostatni samochód. Koncern tym samym zamknął ten zakład, co jest pierwszym takim przypadkiem dla tej firmy w Niemczech w ciągu 88 lat jej działalności. Fabryka w Dreźnie ma zostać przekształcona w centrum badań i rozwoju, skoncentrowane na półprzewodnikach, sztucznej inteligencji oraz robotyce. Połowę przestrzeni ma zająć Uniwersytet Techniczny w Dreźnie.

Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej tylko u nas
Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej

Ameryka Łacińska ma dość lewicowych eksperymentów, na dodatek prawicę w tej części świata natchnęło zwycięstwo Donalda Trumpa. W kolejnych krajach zwyciężają kandydaci konserwatywni, opowiadający się za wolnym rynkiem, rządami twardego prawa i współpracą z USA. Szczególnie symboliczny jest wynik wyborów prezydenckich w Chile: zdecydowane zwycięstwo polityka otwarcie chwalącego rządy Augusto Pinocheta.

Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. Nie dla ETS2 i paktu migracyjnego z ostatniej chwili
Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. "Nie" dla ETS2 i paktu migracyjnego

Nowy rząd Czech pod przewodnictwem premiera Andreja Babisza otwarcie kwestionuje kluczowe elementy polityki Unii Europejskiej. Gabinet, zaprzysiężony dzień wcześniej, przyjął uchwały odrzucające zarówno system handlu emisjami ETS2, jak i unijny pakt migracyjny, zapowiadając, że regulacje te nie zostaną wdrożone do czeskiego prawa.

Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu z ostatniej chwili
Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu

Organizator Jarmarku Warszawskiego, w związku z publikacjami dotyczącymi zatrzymania 19-letniego studenta, który miał planować zamach terrorystyczny, zwrócił się do firmy ochrony o zintensyfikowanie działań prewencyjnych, reagowania i informowania o wszelkich sytuacjach mogących stanowić zagrożenie dla odwiedzających jarmark.

REKLAMA

Polski rząd źle wdraża unijne dyrektywy

Polska odwrotnie wdraża dyrektywę o obowiązku informowania pracowników delegowanych, a w transporcie międzynarodowym powszechnym jest problem zastępowania delegowania pracowników podróżą służbową. Dyskutowano o tym na V Europejskim Kongresie Mobilności Pracy w Krakowie.
/ Mat. z konferencji
W dniach 20-21 listopada w Krakowie miało miejsce największe wydarzenie w Europie w zakresie delegowania pracowników - V Europejski Kongres Mobilności Pracy, który każdego roku gości kilkaset osób z kraju i zagranicy.

Skala problemów na unijnym rynku pracy jest bardzo duża ze względu na brak krajowych przepisów odnośnie zasad techniczno-organizacyjnych delegowania, jak i z uwagi na konieczność stosowania wielu systemów prawnych państw Unii Europejskiej do których delegowani są pracownicy z Polski. Delegowanie w prawie unijnym uregulowane jest dyrektywą 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. W zakresie minimalnych warunków pracy określonych w art. 3 dyrektywy stosuje się natomiast przepisy kraju przyjmującego np. Francji czy Belgii.      

Inicjatywa Mobilności Pracy będąca organizatorem Kongresu zaprasza do dyskusji o kłopotach delegowania przedstawicieli nauki, polityki, administracji publicznej i związków zawodowych. W tym roku, podobnie jak w poprzednim, do udziału w panelu zaproszona została dr Ewa Podgórska-Rakiel z Zespołu Prawnego. Jej wystąpienie skupiło się na kłopotach z praktycznymi elementami delegowania do innych państw członkowskich, w tym nadal bardzo rozpowszechnionym zastępowaniem instytucji delegowania pracowników przepisami o podróży służbowej. Ponadto, zwróciła uwagę że nadal źle wdrożona do polskiego porządku prawnego jest dyrektywa 91/533/EWG w sprawie obowiązku pracodawcy dotyczącym informowania pracowników o warunkach stosowanych do umowy lub stosunku pracy. NSZZ ”Solidarność” już od kilku miesięcy zwraca uwagę, że art. 29(1) Kodeksu pracy został w Polsce wdrożony odwrotnie. Obowiązki informacyjne pracodawcy zamiast odnosić się do pracowników wysyłanych do innych państw członkowskich, zostały skierowane do pracowników delegowanych do pracy na obszarze państw niebędących członkiem Unii Europejskiej.

Ustawodawca krajowy bezpodstawnie wyłączył także dyrektywę o delegowaniu pracowników w stosunku do zatrudnionych w branży transportu międzynarodowego. W tym zakresie warto zwrócić uwagę na wypowiedź Komisarz ds. transportu Pani Violety Bulc na wspólnym posiedzeniu Komisji do Spraw Unii Europejskiej, Komisji Infrastruktury oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju w dniu 24 listopada, która wyraźnie potwierdziła, że już obecnie dyrektywa o delegowaniu pracowników ma zastosowanie do pracowników transportu międzynarodowego od „zerowego” dnia tzn. od przekroczenia granicy. Na poziomie europejskim projektowane są przepisy, które mają powodować stosowanie stawek płacy państw członkowskich od trzeciego dnia delegowania. Na razie jednak kierowca transportu międzynarodowego ma być traktowany jak pracownik delegowany od chwili przekroczenia granicy.       

Drugi dzień wydarzenia był okazją wysłuchania interpretacji ZUS odnośnie procedur związanych z wydawaniem zaświadczeń A1. Pytania uczestników wyjaśniała Pani Anna Siwiecka Naczelnik Wydziału Ubezpieczeń Międzynarodowych w Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Poinformowano także uczestników warsztatów o powstaniu nowego stanowiska w oddziałach ZUS tzw. doradców ds. ustawodawstwa właściwego. Doradca ma być wsparciem i pomocą dla klientów ZUS, którzy składają wnioski o zaświadczenia A1 w celu ustalenia ustawodawstwa właściwego.

ml

Więcej informacji o V Europejskim Kongresie Mobilności Pracy
Relacja video dostępna jest tu


 

Polecane