Oświatowa „S”: Nowy projekt stawek dla nauczycieli narusza Kartę Nauczyciela

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” informuje, że zaprezentowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w dniu 17 lutego projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nie spełnia art. 4 ust. 2 i 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, narusza ww. przepisy oraz porozumienie Ministra Edukacji Narodowej z Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z dnia 10 lipca 1990 r. w sprawie zasad współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania organów administracji państwowej z instancjami Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.
Rozporządzenie MEN narusza przepisy
- "Ojczyzno moja kochana, Polsko, Bóg Cię wywyższa i wyszczególnia, ale umiej być wdzięczna!"
- Piotr Duda: Mamy dzisiaj tłusty czwartek, ale rynek pracy do tłustych nie należy
- Prezydium KEP wnioskuje o zbadanie konstytucyjności i legalności rozporządzenia MEN
- Religia w szkole: Episkopat Polski wysłał list do Donalda Tuska
- "MEN łamie prawo!" - konferencja prasowa KROPS pod MEN
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” informuje, że zaprezentowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w dniu 17 lutego projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nie spełnia art. 4 ust. 2 i 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, narusza ww. przepisy oraz porozumienie Ministra Edukacji Narodowej z Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z dnia 10 lipca 1090 r. w sprawie zasad współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania organów administracji państwowej z instancjami Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.
Ministerstwo goni w piętkę, ponieważ z jednej strony mówi o podnoszeniu prestiżu nauczyciela, a z drugiej nie chce się zmierzyć z kwestiami dla nauczycieli bardzo ważnymi. Został nam zabrany urlop dla poratowania zdrowia, były obietnice zwiększenia nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych, ale póki co, są to tylko i wyłączenie obietnice –
mówi w rozmowie z portalem Tysol.pl Przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, dr Waldemar Jakubowski.
Wyższa kwota bazowa
KSOiW stoi na stanowisku (o czym informowaliśmy w opinii dotyczącej ustawy budżetowej na rok 2025), że kwota bazowa dla nauczycieli powinna wzrosną o co najmniej 15% do kwoty 6206,42 zł, co przełożyłoby się na wzrost wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli.
Nadal uważamy, że kwota bazowa dla nauczycieli powinna wzrosnąć o co najmniej 15% w stosunku do kwoty 6206,42 zł, co przełożyłoby się na wzrost wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli o wyżej wymienioną wartość.
Propozycja MEN waloryzująca wynagrodzenie nauczycieli kształtuje się następująco w 2025r:
- początkujący 5153 zł (magister) i 5027 zł (licencjat)
- mianowany 5310 zł (magister) i 5156 zł (licencjat)
- dyplomowany 6211 zł (magister) i 5405 zł (licencjat)
KSOiW dodatkowo wskazuje, że zaproponowane przez MEN kwoty wynagrodzenia zasadniczego, zwłaszcza niewielka różnica między nauczycielem początkującym a mianowanym powodują, że awans zawodowy staje się fikcją, traci swój walor rozwojowy i wypacza jego ideę.
Krajowa Sekcja Oświaty NSZZ „Solidarność” proponuje, aby wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli w 2025 r. kształtowało się na poziomie:
- początkujący 5644 zł,
- mianowany 6105 zł,
- dyplomowany 6802 zł.