10 błędów w procesie rejestracji znaku towarowego

Znak towarowy to kluczowe aktywo każdego przedsiębiorstwa. Działa niczym wizytówka, pozwalając konsumentom na rozróżnienie produktów i usług różnych firm na rynku. W zalewie konkurencyjnych ofert to właśnie marka staje się decydującym czynnikiem wyboru dla klienta. Znak towarowy warto chronić. Jak się okazuje, nie każdą nazwę i logo da się zastrzec w Urzędzie Patentowym. Przeczytaj o najczęstszych błędach w tym zakresie.
 10 błędów w procesie rejestracji znaku towarowego

​​​​​​Dlaczego rejestracja jest ważna?

Rejestracja znaku towarowego daje przedsiębiorcy wyłączne prawa do jego używania w określonej niszy biznesowej. Dzięki temu konkurenci nie mogą wprowadzać na rynek produktów czy usług pod tym samym lub zbliżonym oznaczeniem. Ta R-ka w kółeczku przy logo skutecznie zniechęca konkurencję do wybierania podobnych nazw. Świetnie spełnia to więc funkcję prewencyjną.

Zarejestrowany znak to również sygnał dla klientów, że firma dba o swoją reputację i jest gotowa inwestować w ochronę swojego wizerunku. Klienci, widząc zarejestrowany znak towarowy, często postrzegają taką markę jako bardziej profesjonalną i godną zaufania. W końcu symbol ® widoczny jest przy największych markach świata.

Zobacz również: Jak chronić pomysł na biznes?

Błędy zgłaszających. Z czego wynikają?

Rejestracja marki to proces wymagający zarówno precyzyjnej wiedzy prawniczej jak doświadczenia. Chodzi o to, że należy znać praktykę Urzędu Patentowego RP i EUIPO. W szczególności jeżeli chodzi o ocenę czy porównywane znaki towarowe są względem siebie kolizyjnie podobne.

Błędy zgłaszających wynikają z różnych przyczyn:

1. Niewystarczająca wiedza: Brak doświadczenia w prawie własności intelektualnej prowadzi do bazowaniu na popularnych mitach. Przykładowo, że proces rejestracji ogranicza się do wypełnienia prostego podania. Ewentualnie, że kolizją są tylko znaki identyczne.

2. Próba oszczędności: Przekonanie, że prawnicy pobierają wysokie opłaty za proste sprawy i że nie są nam potrzebni.

3. Pominięcie badania dostępności: Nie sprawdzanie, czy dany znak jest już używany, zwiększa ryzyko konfliktów prawnych. Kolizją mogą być również prawa nie wymagające rejestracji jak prawo do firmy wynikające z wpisu do CEIDG albo KRS.

4. Pośpiech: Czasami jeżeli istnieje ryzyko sporu o markę przedsiębiorcy starają się nadrobić zaniedbania i szybko zgłaszają znaki towarowe do rejestracji bez wcześniejszej analizy marki.

Najczęstsze błędy przy zgłoszeniu

1. Wybór nazwy opisowej

Wybierając nazwę dla swojego produktu lub usługi, przedsiębiorcy często kierują się chęcią przekazania konsumentom jak najwięcej informacji w najprostszy sposób. Jednak zgłaszanie nazwy, która literalnie opisuje produkt czy usługę, zwykle kończy się niepowodzeniem. Ekspert odmówi ochrony na oznaczenie, które nie ma tzw. zdolności odróżniającej jak EKO SKLEP czy TANIE WRZYWA.

2. Opisowe logo

Okazuje się, że również logo może być uznane za opisowe. Tak się stanie jeżeli nazwa w nim zawarta jest ogólnoinformacyjna a np. sygnet przedstawia produkt, z którym znak jest związany. Przykładowo logo rowery24.pl z rysunkiem roweru będzie w całości niezdolne do rejestracji.

3. Naruszenie dobrych obyczajów

Choć wolność wyrazu jest cenna, w kontekście znaków towarowych istnieją pewne granice. Znaki, które są potencjalnie obraźliwe, mogą być odbierane jako szkodliwe dla społeczeństwa i naruszające wspólne normy. Takie zgłoszenie obarczone jest wtedy wysokim ryzykiem odmowy rejestracji.

4. Używanie niedozwolonych symboli

W świecie znaków nie wszystkie symbole są dostępne do wykorzystania. Czerwony krzyż, Polska Walcząca czy inne specjalnie chronione symbole mają swoje miejsce w historii i kulturze. Ich niewłaściwe użycie (bez zgody odpowiednich instytucji) wiąże się z odrzuceniem zgłoszenia. Spotyka to szczególnie często marki z branży medycznej, gdzie motyw krzyża jest dość popularny. Np. występuje niemal w każdym logo apteki.

5. Brak odpowiedzi na uwagi eksperta:

Rejestracja znaku to proces pełen zawiłości, wymagający nie tylko wiedzy prawnej, ale i umiejętności interpretacyjnych oraz analitycznych. W przypadku otrzymania wstępnej odmowy, warto skonsultować się z rzecznikiem patentowym, który dokładnie oceni perspektywy obrony Twojego znaku. Gdy zaś ekspert z urzędu zgłosi uwagi formalne, niezbędne jest odpowiedzenie na nie w wyznaczonym czasie. Inaczej postępowanie może zostać umorzone.

 

6. Decyzja na kogo zgłosić znak towarowy

W erze start-upów, wspólników i inwestorów, jasne określenie właściciela znaku towarowego jest ważne w kontekście możliwych konfliktów w przyszłości. Każda niejasność może prowadzić do problemów w przyszłości, zwłaszcza gdy chodzi o licencjonowanie, sprzedaż czy przypadek sporu o prawa własności. Właścicielem znaku towarowego może być m.in. osoba fizyczna, osoba prowadząca działalność gospodarczą czy spółka z o.o.

7. Zbyt duże podobieństwo do marki konkurenta

Znaki towarowe działają jako identyfikatory źródła pochodzenia towarów i usług. Wierzenie w mity, takie jak ten, że 30% różnic w znakach obchodzi prawo to błąd. Zbyt duże podobieństwo do znaku konkurencji może prowadzić do odmowy rejestracji o ile taki podmiot wniesie sprzeciw. Pamiętaj jednak, że nie musi tego robić i może Cię od razu pozwać.

8. Brak reakcji na otrzymany sprzeciw

Otrzymanie sprzeciwu wobec zgłoszenia znaku stanowi poważne ostrzeżenie. Może sygnalizować ryzyko konfliktu z innym posiadaczem znaku. W takiej sytuacji nie poddawaj się od razu – zasięgnij opinii rzecznika patentowego. Często istnieje możliwość osiągnięcia porozumienia, na przykład poprzez modyfikację zakresu towarów i usług. Ewentualnie negocjując z przeciwnikiem. Tak często kończą się te spory.

9. Zaniedbanie opłat

W Polsce opłaty urzędowe wnosi się w dwóch transzach. I wiele osób działających bez pełnomocnika o tym zapomina. Mija im wtedy termin na zapłatę a w konsekwencji decyzja o rejestracji wygasa. Od strony formalnej takie prawo nigdy nie zaczęło obowiązywać.

10. Zaniechanie monitoringu

Rynek jest dynamiczny, a konkurenci nie śpią. Regularne monitorowanie zgłoszeń innych znaków towarowych pozwala na wcześniejsze wykrycie potencjalnych zagrożeń i szybsze działanie w obronie własnej marki. Często wystarczy do konkurenta wysłać jedno pismo ostrzegawcze aby ze zgłoszenia się wycofał.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Błędy popełnione w procesie zastrzeżenia marki mogą skutkować utratą czasu, pieniędzy i potencjalnych praw do znaku. Aby unikać takich sytuacji, warto skupić się na trzech kluczowych krokach.

1. Analiza prawna marki przed zgłoszeniem

Zanim postanowisz zgłosić swój znak towarowy do rejestracji, konieczne jest przeprowadzenie dokładnej analizy prawnej. Celem takiej weryfikacji jest ocena zdolności rejestrowej Twojej marki oraz identyfikacja ewentualnych kolizji z innymi prawami. W tej kwestii niezastąpiona będzie pomoc doświadczonego rzecznika patentowego. Tym bardziej, ze kolizją mogą być nie tylko prawa do znaków zarejestrowanych ale i niezarejestrowanych.

2. Delegowanie prowadzenia procedury rzecznikowi patentowemu

Samo zgłoszenie znaku to jedno, ale cała procedura rejestracyjna jest znacznie bardziej skomplikowana. Wymaga śledzenia wielu terminów, zrozumienia skomplikowanych aspektów prawnych oraz uiszczenia odpowiednich opłat. Zamiast samodzielnie uczyć się na błędach, zleć te formalności rzecznikowi patentowemu. Delegując mu to zadanie odzyskasz czas i będziesz mieć pewność, że zastąpi Cię ktoś dla kogo jest to ścisła specjalizacja.

3. Skorzystanie z usługi monitorowania

Po zarejestrowaniu marki warto wiedzieć, czy nie pojawiają się na rynku znaki, które mogą z nią kolidować. W tym celu wiele kancelarii patentowych oferuje usługi monitorowania. Dzięki temu, na bieżąco śledzone są wszystkie nowe zgłoszenia i w razie potrzeby możesz szybko zareagować.


 

POLECANE
Dwulatek w oknie życia. Sprawą zajęła się prokuratura Wiadomości
Dwulatek w oknie życia. Sprawą zajęła się prokuratura

W środę, 9 kwietnia, w oknie życia we Wrocławiu zostawiono ok. dwuletniego chłopca. Dzieckiem zaopiekowały się siostry boromeuszki, opiekunki tego miejsca. "Chłopiec był zadbany, rezolutny i inteligentny. Mówił pełnymi zdaniami. Dziękował na każdym kroku" - powiedziała jedna z sióstr. O fakcie poinformowano policję, teraz sprawą zajmie się prokuratura.

Nawrocki: Cała Polska krzyczy na moich spotkaniach CPK! Wiadomości
Nawrocki: Cała Polska krzyczy na moich spotkaniach "CPK"!

– Centralny Port Komunikacyjny był marzeniem wielu Polaków, niezależnie od poglądów politycznych – mówi obywatelski, popierany przez PiS kandydat na prezydenta Karol Nawrocki.

Wiadomości
Jak dbać o nowy samochód? Poradnik dla świeżo upieczonych właścicieli

Zakup nowego samochodu to bez wątpienia ekscytujący moment. Lśniący lakier, świeży zapach wnętrza, bezawaryjna jazda – wszystko to sprawia, że chcemy, aby nasz pojazd jak najdłużej zachował stan najbliższy fabrycznemu. Jednak aby tak się stało, nie wystarczy tylko ostrożna jazda. O nowy samochód trzeba odpowiednio dbać od pierwszego dnia.

Stanowski wystąpi w debacie Republiki w Warszawie. Wcześniej debata otwarta w Końskich z ostatniej chwili
Stanowski wystąpi w debacie Republiki w Warszawie. Wcześniej debata otwarta w Końskich

Krzysztof Stanowski przyjął zaproszenie Telewizji Republika na debatę prezydencką w poniedziałek, 14 kwietnia w Warszawie. Jednocześnie stacja informuje, że organizuje debatę również dziś, 11 kwietnia. Początek o godz. 18.50 na rynku w Końskich. Zaproszenia zostały wysłane również do sztabów Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego.

Najnowszy sondaż parlamentarny. Duży koalicjant poza Sejmem z ostatniej chwili
Najnowszy sondaż parlamentarny. Duży koalicjant poza Sejmem

Gdyby wybory parlamentarne odbywały się w pierwszej dekadzie kwietnia najwięcej głosów zadeklarowanych wyborców - 33 proc. - uzyskałaby KO; 26 proc. chciałoby głosować na PiS, a 16 proc. na Konfederację - wynika z sondażu CBOS. Lewica otrzymała 6 proc. poparcia, a Trzecia Droga z wynikiem 5 proc. ląduje poza Sejmem.

Bodnar odtajnił dokumenty. Jest zawiadomienie do prokuratury z ostatniej chwili
Bodnar odtajnił dokumenty. Jest zawiadomienie do prokuratury

Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało odtajnione dokumenty dotyczące zakupu systemu Pegasus ze środków Funduszu Sprawiedliwości. Obecny minister sprawiedliwości Adam Bodnar przekazał wszystkie te dokumenty sejmowej Komisji ds. Pegasusa.

Rzecznik sztabu Nawrockiego o debacie w Końskich: Obstajemy przy swoim stanowisku pilne
Rzecznik sztabu Nawrockiego o debacie w Końskich: "Obstajemy przy swoim stanowisku"

Rzecznik sztabu Emilia Wierzbicki pytana, czy Nawrocki pojawi się w piątek na debacie organizowanej w Końskich, którą mają prowadzić dziennikarze TVP, TVN i Polsatu, odparła, że sprawa wszystkich debat, które są organizowane w Końskich, jest otwarta. – Czekamy na odpowiedź.

W Berlinie stanie tymczasowy pomnik polskich ofiar wojny. Do demontażu po wyborach? z ostatniej chwili
W Berlinie stanie tymczasowy pomnik polskich ofiar wojny. Do demontażu po wyborach?

Na początku maja w Berlinie zostanie odsłonięty tymczasowy pomnik poświęcony polskim ofiarom wojny – zapowiedział portal dw.com, powołując się na niemiecką minister ds. kultury i mediów Claudię Roth. O tym pomyśle, jak przyznają Niemcy, mówi się już przynajmniej od ośmiu lat, ale władzom bardzo zależy, żeby pomnik stanął w ciągu kilku tygodni. „Jest tylko jedno «ale» – pomnik będzie TYMCZASOWY” – komentuje na platformie X felietonista tysol.pl Zygfryd Czaban.

Była polityk Lewicy: Przedstawiam dokumentację pobicia działaczki przez Andrzeja Szejnę z ostatniej chwili
Była polityk Lewicy: Przedstawiam dokumentację pobicia działaczki przez Andrzeja Szejnę

"Przedstawiam dokumentację dotyczącą pobicia działaczki partyjnej przez obecnego członka rządu – wiceministra spraw zagranicznych Andrzeja Szejnę. Autentyczność korespondencji została potwierdzona notarialnie" – pisze na platformie X Beata Maciejewska, była polityk Lewicy.

Redbad Klynstra-Komarnicki po zwolnieniu ze stanowiska dyrektora teatru ma opuścić mieszkanie służbowe ze skutkiem natychmiastowym Wiadomości
Redbad Klynstra-Komarnicki po zwolnieniu ze stanowiska dyrektora teatru ma opuścić mieszkanie służbowe "ze skutkiem natychmiastowym"

We wtorek informowaliśmy, że dyrektor teatru im. Juliusza Osterwy Redbad Klynstra-Komarnicki został odwołany ze swojej funkcji. Powodem miały być rzekome nieprawidłowości finansowe. Teraz został bezzwłocznie eksmitowany ze służbowego mieszkania.

REKLAMA

10 błędów w procesie rejestracji znaku towarowego

Znak towarowy to kluczowe aktywo każdego przedsiębiorstwa. Działa niczym wizytówka, pozwalając konsumentom na rozróżnienie produktów i usług różnych firm na rynku. W zalewie konkurencyjnych ofert to właśnie marka staje się decydującym czynnikiem wyboru dla klienta. Znak towarowy warto chronić. Jak się okazuje, nie każdą nazwę i logo da się zastrzec w Urzędzie Patentowym. Przeczytaj o najczęstszych błędach w tym zakresie.
 10 błędów w procesie rejestracji znaku towarowego

​​​​​​Dlaczego rejestracja jest ważna?

Rejestracja znaku towarowego daje przedsiębiorcy wyłączne prawa do jego używania w określonej niszy biznesowej. Dzięki temu konkurenci nie mogą wprowadzać na rynek produktów czy usług pod tym samym lub zbliżonym oznaczeniem. Ta R-ka w kółeczku przy logo skutecznie zniechęca konkurencję do wybierania podobnych nazw. Świetnie spełnia to więc funkcję prewencyjną.

Zarejestrowany znak to również sygnał dla klientów, że firma dba o swoją reputację i jest gotowa inwestować w ochronę swojego wizerunku. Klienci, widząc zarejestrowany znak towarowy, często postrzegają taką markę jako bardziej profesjonalną i godną zaufania. W końcu symbol ® widoczny jest przy największych markach świata.

Zobacz również: Jak chronić pomysł na biznes?

Błędy zgłaszających. Z czego wynikają?

Rejestracja marki to proces wymagający zarówno precyzyjnej wiedzy prawniczej jak doświadczenia. Chodzi o to, że należy znać praktykę Urzędu Patentowego RP i EUIPO. W szczególności jeżeli chodzi o ocenę czy porównywane znaki towarowe są względem siebie kolizyjnie podobne.

Błędy zgłaszających wynikają z różnych przyczyn:

1. Niewystarczająca wiedza: Brak doświadczenia w prawie własności intelektualnej prowadzi do bazowaniu na popularnych mitach. Przykładowo, że proces rejestracji ogranicza się do wypełnienia prostego podania. Ewentualnie, że kolizją są tylko znaki identyczne.

2. Próba oszczędności: Przekonanie, że prawnicy pobierają wysokie opłaty za proste sprawy i że nie są nam potrzebni.

3. Pominięcie badania dostępności: Nie sprawdzanie, czy dany znak jest już używany, zwiększa ryzyko konfliktów prawnych. Kolizją mogą być również prawa nie wymagające rejestracji jak prawo do firmy wynikające z wpisu do CEIDG albo KRS.

4. Pośpiech: Czasami jeżeli istnieje ryzyko sporu o markę przedsiębiorcy starają się nadrobić zaniedbania i szybko zgłaszają znaki towarowe do rejestracji bez wcześniejszej analizy marki.

Najczęstsze błędy przy zgłoszeniu

1. Wybór nazwy opisowej

Wybierając nazwę dla swojego produktu lub usługi, przedsiębiorcy często kierują się chęcią przekazania konsumentom jak najwięcej informacji w najprostszy sposób. Jednak zgłaszanie nazwy, która literalnie opisuje produkt czy usługę, zwykle kończy się niepowodzeniem. Ekspert odmówi ochrony na oznaczenie, które nie ma tzw. zdolności odróżniającej jak EKO SKLEP czy TANIE WRZYWA.

2. Opisowe logo

Okazuje się, że również logo może być uznane za opisowe. Tak się stanie jeżeli nazwa w nim zawarta jest ogólnoinformacyjna a np. sygnet przedstawia produkt, z którym znak jest związany. Przykładowo logo rowery24.pl z rysunkiem roweru będzie w całości niezdolne do rejestracji.

3. Naruszenie dobrych obyczajów

Choć wolność wyrazu jest cenna, w kontekście znaków towarowych istnieją pewne granice. Znaki, które są potencjalnie obraźliwe, mogą być odbierane jako szkodliwe dla społeczeństwa i naruszające wspólne normy. Takie zgłoszenie obarczone jest wtedy wysokim ryzykiem odmowy rejestracji.

4. Używanie niedozwolonych symboli

W świecie znaków nie wszystkie symbole są dostępne do wykorzystania. Czerwony krzyż, Polska Walcząca czy inne specjalnie chronione symbole mają swoje miejsce w historii i kulturze. Ich niewłaściwe użycie (bez zgody odpowiednich instytucji) wiąże się z odrzuceniem zgłoszenia. Spotyka to szczególnie często marki z branży medycznej, gdzie motyw krzyża jest dość popularny. Np. występuje niemal w każdym logo apteki.

5. Brak odpowiedzi na uwagi eksperta:

Rejestracja znaku to proces pełen zawiłości, wymagający nie tylko wiedzy prawnej, ale i umiejętności interpretacyjnych oraz analitycznych. W przypadku otrzymania wstępnej odmowy, warto skonsultować się z rzecznikiem patentowym, który dokładnie oceni perspektywy obrony Twojego znaku. Gdy zaś ekspert z urzędu zgłosi uwagi formalne, niezbędne jest odpowiedzenie na nie w wyznaczonym czasie. Inaczej postępowanie może zostać umorzone.

 

6. Decyzja na kogo zgłosić znak towarowy

W erze start-upów, wspólników i inwestorów, jasne określenie właściciela znaku towarowego jest ważne w kontekście możliwych konfliktów w przyszłości. Każda niejasność może prowadzić do problemów w przyszłości, zwłaszcza gdy chodzi o licencjonowanie, sprzedaż czy przypadek sporu o prawa własności. Właścicielem znaku towarowego może być m.in. osoba fizyczna, osoba prowadząca działalność gospodarczą czy spółka z o.o.

7. Zbyt duże podobieństwo do marki konkurenta

Znaki towarowe działają jako identyfikatory źródła pochodzenia towarów i usług. Wierzenie w mity, takie jak ten, że 30% różnic w znakach obchodzi prawo to błąd. Zbyt duże podobieństwo do znaku konkurencji może prowadzić do odmowy rejestracji o ile taki podmiot wniesie sprzeciw. Pamiętaj jednak, że nie musi tego robić i może Cię od razu pozwać.

8. Brak reakcji na otrzymany sprzeciw

Otrzymanie sprzeciwu wobec zgłoszenia znaku stanowi poważne ostrzeżenie. Może sygnalizować ryzyko konfliktu z innym posiadaczem znaku. W takiej sytuacji nie poddawaj się od razu – zasięgnij opinii rzecznika patentowego. Często istnieje możliwość osiągnięcia porozumienia, na przykład poprzez modyfikację zakresu towarów i usług. Ewentualnie negocjując z przeciwnikiem. Tak często kończą się te spory.

9. Zaniedbanie opłat

W Polsce opłaty urzędowe wnosi się w dwóch transzach. I wiele osób działających bez pełnomocnika o tym zapomina. Mija im wtedy termin na zapłatę a w konsekwencji decyzja o rejestracji wygasa. Od strony formalnej takie prawo nigdy nie zaczęło obowiązywać.

10. Zaniechanie monitoringu

Rynek jest dynamiczny, a konkurenci nie śpią. Regularne monitorowanie zgłoszeń innych znaków towarowych pozwala na wcześniejsze wykrycie potencjalnych zagrożeń i szybsze działanie w obronie własnej marki. Często wystarczy do konkurenta wysłać jedno pismo ostrzegawcze aby ze zgłoszenia się wycofał.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Błędy popełnione w procesie zastrzeżenia marki mogą skutkować utratą czasu, pieniędzy i potencjalnych praw do znaku. Aby unikać takich sytuacji, warto skupić się na trzech kluczowych krokach.

1. Analiza prawna marki przed zgłoszeniem

Zanim postanowisz zgłosić swój znak towarowy do rejestracji, konieczne jest przeprowadzenie dokładnej analizy prawnej. Celem takiej weryfikacji jest ocena zdolności rejestrowej Twojej marki oraz identyfikacja ewentualnych kolizji z innymi prawami. W tej kwestii niezastąpiona będzie pomoc doświadczonego rzecznika patentowego. Tym bardziej, ze kolizją mogą być nie tylko prawa do znaków zarejestrowanych ale i niezarejestrowanych.

2. Delegowanie prowadzenia procedury rzecznikowi patentowemu

Samo zgłoszenie znaku to jedno, ale cała procedura rejestracyjna jest znacznie bardziej skomplikowana. Wymaga śledzenia wielu terminów, zrozumienia skomplikowanych aspektów prawnych oraz uiszczenia odpowiednich opłat. Zamiast samodzielnie uczyć się na błędach, zleć te formalności rzecznikowi patentowemu. Delegując mu to zadanie odzyskasz czas i będziesz mieć pewność, że zastąpi Cię ktoś dla kogo jest to ścisła specjalizacja.

3. Skorzystanie z usługi monitorowania

Po zarejestrowaniu marki warto wiedzieć, czy nie pojawiają się na rynku znaki, które mogą z nią kolidować. W tym celu wiele kancelarii patentowych oferuje usługi monitorowania. Dzięki temu, na bieżąco śledzone są wszystkie nowe zgłoszenia i w razie potrzeby możesz szybko zareagować.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe