Koncepcja Zmian Systemu Wyborczego RKW

Omówienie
Jak donoszą media, PiS ma już podobno gotowy projekt Ordynacji Wyborczej (ten termin jest często błędnie zamiennie używany z Kodeksem Wyborczym). Byłoby miło, gdyby społeczeństwo miało możliwość zapoznać się z nim i zaopiniować go, aby kolejny raz nie doszło do przepychania kolanem niedopracowanych przepisów. Poniżej prezentujemy Koncepcję Systemu Wyborczego RKW, przekazaną Prezydentowi, Marszałkom Sejmu i Senatu, Premier Rządu oraz liderom rządzącej większości parlamentarnej 22 grudnia 2016 roku, która jednak nie doczekała się jak dotąd żadnej reakcji, poza désintéressement Pana Prezydenta z 15 września 2017, w którym pracownica Kancelarii skierowała nas do pana wicemarszałka Sejmu Ryszarda Terleckiego.

Opracowanie: Tomasz Hubert Cioska i Piotr Wolter „Shork” w ramach prac Zespołu Prawnego RKW, przyjęta na posiedzeniu Krajowej Rady Koordynatorów Ruchu Kontroli Wyborów i Liderów RKW 9 IV 2016 w Warszawie, uzupełniona o uwagi z debaty w Klubie Ronina 8 VIII 2016.

W demokracji lud jest pod pewnymi względami monarchą; (…) może być monarchą jedynie przez swoje głosy, które są jego wolą. Wola panującego jest to sam panujący. Ustawy, które określają prawo głosowania, są tedy zasadniczymi w tym [demokratycznym] rządzie  
Monteskiusz, O duchu praw

1) Uwagi wstępne
  • Uchylamy Kodeks Wyborczy (KW) w całości
    • automatycznie wygasa kadencja Państwowej Komisji Wyborczej (PKW) z Krajowym Biurem Wyborczym (KBW) oraz Komisarzy Okręgowych
  • Całość przepisów wyborczych w jednej ustawie
    • zakaz wydawania prawa powielaczowego przez urzędników
  • Podstawowe zabezpieczenia procesu wyborczego
    • wprowadzenie prostego, transparentnego i bezawaryjnego systemu informatycznego
    • pełen dostęp mężów zaufania do całości procesu wyborczego, w tym Informatycznych Mężów Zaufania (IMZ)
    • monitoring i obligatoryjna rejestracja wideo całego procesu wyborczego
    • ogólnokrajowy spis wyborców z dostępem telefonicznym z poziomu Obwodowej Komisji Wyborczej (OKW) poprzez gminne Biura Ewidencji Ludności (BEL)
      i obowiązkową aktualizacją online
    • natychmiastowa publikacja wyników w obwodach i okręgach w internecie
    • liczenie głosów w okręgach (por. uzasadnienie na następnych slajdach)
    • redukcja roli gmin w procesie wyborczym – tylko wsparcie techniczne
    • oddzielenie sądów od komisji wyborczych
    • sąd nadzoruje przestrzeganie prawa, a nie wydaje werdykt nt wyborów
    • wprowadzenie surowych sankcji finansowych i karnych za naruszenie procedur wyborczych
  • Przekroczenie 5% głosów nieważnych powoduje konieczność powtórzenia wyborów
  • Wystąpienie istotnej liczby naruszeń procedur wyborczych powoduje obowiązek powtórzenia wyborów
  • Likwidacja ciszy wyborczej
UZASADNIENIE 1: Dlaczego liczenie głosów powinno odbywać się w innym miejscu niż głosowanie?
  • Prawie 28 000 tysięcy obwodowych komisji wyborczych (OKW) to ponad 200 000 ich członków, często nieprzeszkolonych, niedoszkolonych lub wręcz przeszkolonych do oszukiwania;
  • Nadzór procesu głosowania w OKW musi być tak prosty, aby mógł go wykonać każdy obywatel po krótkim przeszkoleniu przez przewodniczącego. Z tego względu i z powodu wykluczenia mataczenia, liczenie musi odbywać się w innym miejscu i w innym składzie bardzo skutecznie przeszkolonym i patrzącym sobie nawzajem na ręce, przy szerokim udziale publiczności. Dostępność taką mogą zapewnić hale sportowe w trzykrotnie zmniejszonych okręgach
  • Ilość okręgów sejmowych byłaby tożsama z senackimi, co uprościłoby procedury
    i zwiększyło transparencję wyborów.
  • Mimo pełnej mobilizacji RKW i KOW, nie tylko nie udało nam się mieć przedstawicieli czy mężów zaufania we wszystkich komisjach, a nawet uzyskać znaczącej części kopii protokołów
    z głosowania. Kontrola społeczna wywarła pożądany efekt, ale tylko na zaskoczonym przeciwniku
  • Mało prawdopodobne jest uzyskanie mobilizacji społecznej na podobnym poziomie
    co w ostatnich wyborach
  • Przeciwnicy są coraz lepiej przygotowani – por. skoordynowane, podobne działania
    w różnych Okręgach
  • Wyszkoleni przez wrogów członkowie komisji byli w stanie, przy wsparciu PKW i OkrKW oraz Policji, skutecznie paraliżować nasze działania w OKW i wymuszać niezgodną z prawem pracę komisji
  • Zmiana zakresu terytorialnego okręgów wymusi automatycznie zmianę Komisarzy i Komisji Okręgowych
UZASADNIENIE 2: Dlaczego liczenie głosów w okręgu publicznie i w niedzielę?
  • Trzeba z wyborów zrobić „Święto demokracji” - na widownię mają przychodzić rodziny kandydatów z dziećmi, ich znajomi, ma być to temat dnia.
  • Każdy może nagrywać i robić zdjęcia, a niezależnie, oficjalne kamery mają rejestrować cały proces liczenia.
  • Liczenie w niedzielę, aby uniknąć metody fałszowania na zmęczenie, dzięki której Nowoczesna ma taki wynik, PSL zamienił się mandatami z KORWIN, a PiS wraz z Kukizem nie mają większości konstytucyjnej.
  • Liczyć mają ludzie wspierani maszynowo, wypoczęci i opłacani, spoza Komisji Okręgowej.
2) Okręgi i obwody
  • Jeden Okręg tylko dla zagranicy
    • Jeden senator dla zagranicy (podstawowy parytet jeden senator na 300 000 wyborców)
      i trzech posłów (jeden poseł na 65.217 wyborców zagranicą)
    • w ostatnich wyborach zagranicą uprawnionych było 199.451, głosowało 174.805
  • Likwidacja OKW (lokali wyborczych) zagranicą
    • Głosowanie tylko korespondencyjne za pośrednictwem placówek dyplomatycznych 
      z kosztami przerzuconymi na konsulat RP
    • Liczenie wszystkich głosów korespondencyjnych z zagranicy w jednym wydzielonym Okręgu „Zagranicznym” lub
    • Głosowanie internetowe pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa
      i transparentności głosowania oraz dostępu IMZ
  • Obwody miejskie 2x większe
    • OKW zazwyczaj są niedociążone pracą w ciągu dnia
    • po odjęciu obowiązku liczenia ilość pracy będzie jeszcze mniejsza
    • uniknie się organizowania wyborów w wielu lokalach (OKW) w tym samym budynku,
      czy nawet w jednej Sali.
  • Obwody zamknięte:
    • głosowanie obnośne („urna dodatkowa”) w salach szpitalnych i celach
    • krótkie głosowanie – jedna komisja obsługuje wiele obwodów zamkniętych
      do określonego limitu wyborców
    • Należy rozważyć automatyczne orzekanie odebrania czynnego prawa wyborczego sprawcom ciężkich przestępstw
3) Komisje – uwagi ogólne
  • Komisje wyborcze wszystkich szczebli (Obwód, Okręg, Kraj) jako organy administracji państwa
  • Niezależność Komisji Wyborczych od sądów i administracji samorządowej i rządowej
  • Możliwość pełnienia funkcji poza miejscem zamieszkania
  • Zakaz pełnienia funkcji w komisjach przez:
    • urzędników gminnych i funkcjonariuszy publicznych – z wyjątkiem nauczycieli
      poza ich szkołami
    • osoby naruszające przepisy wyborcze we wcześniejszych wyborach
    • członków komisji z wyborów poprzednich, które uzyskały większość ocen negatywnych pozostałych członków komisji
    • tajnych współpracowników i funkcjonariuszy tajnych służb PRL i UW i etatowych pracowników PZPR i partii satelickich.
4) Komisja obwodowa
  • Wymagane szkolenia i egzaminy oraz staże w komisjach do pełnienia funkcji przewodniczącego i wice
    • w okresie przejściowym, do czasu zdobycia odpowiedniego stażu wg nowych przepisów, o nominacji na przewodniczącego i wice decyduje wynik testów i nienaganna opinia
      z poprzednich wyborów (zastrzeżenia kilku członków OKW lub Mężów Zaufania
      w protokole automatycznie dyskwalifikują)
  • Członków komisji wyłaniają partie polityczne i stowarzyszenia rejestrowe, mogą się także same zgłaszać osoby chętne
  • Rotacja przydziałów do obwodów, przydział na drodze losowania, nie wolno powtarzać tych samych przydziałów w kolejnych wyborach
  • Zakaz udziału w komisji przedstawicieli administracji lokalu
  • Minimum 6 członków komisji
  • Przewodniczący i wiceprzewodniczący lub przynajmniej jeden z nich z innym członkiem komisji:
    • odpowiada za włączenie i wyłączenie 2 kamer monitoringu, co potwierdza protokolarnie
    • przestrzeganie procedur wyborczych w lokalu OKW
    • wywiesza na lokalu OKW protokół ręczny (frekwencji)
    • przewozi urnę i pozostałe materiały wyborcze do okręgu  odpowiadając za stan ich zabezpieczeń (plomb)
    • uczestniczy w liczeniu głosów w Okręgu
    • wywiesza protokół głosowania na lokalu OKW po jego sporządzeniu w Okręgu
  • Wszyscy członkowie komisji odpowiadają materialnie za zgodność ilości podpisów w spisie
    z ilością kart wydanych oraz ilością kart niewykorzystanych
    • 10% diety potrącane w formie kary finansowej za każdy ‰ niezgodności
    • Podstawą wypłaty diety protokół obwodu z okręgu
  • Wewnętrzne oceny pracy każdego z członków komisji przez wszystkich pozostałych
    pod koniec dnia pracy
    • przewaga ocen negatywnych = zakaz pełnienia funkcji w przyszłości
  • Diety
    • 10% miesięcznego wynagrodzenia minimalnego (mwm) dla członka
    • 15% mwm dla przewodniczącego i wice;
    • dodatkowe po 5% mwm otrzymują osoby jadące do okręgu
      • pierwszeństwo dla przewodniczącego i wice.
5) Komisja okręgowa
  • Składa się z po 2 przedstawicieli z każdego z komitetów, które zgłosiły kandydatów w danym Okręgu
  • Wyłania spośród siebie przewodniczącego i wice
    • nie mogą być z tego samego komitetu
  • Powołuje Naczelnika Okręgowego Biura Wyborczego jeśli nie zaakceptuje kandydata zaproponowanego przez Wojewodę.
  • Podejmuje uchwały większością głosów obecnych na sali co do:
    • ważności głosu – przewodniczący ma głos rozstrzygający
    • przeliczenia ręcznego głosów – w każdym przypadku
    • zatwierdzeniu protokołu z obwodu w razie złożonych uwag lub wystąpienia niezgodności
  • Weryfikuje podpisy na spisie wyborców z ilością kart niewykorzystanych
  • Nadzoruje zliczanie maszynowe głosów
  • Następczego ręcznego liczenia głosów z OKW może żądać:
    • Przedstawiciel tej OKW w każdym przypadku
    • każdy członek Komisji Okręgowej – z dowolnych 3 OKW
    • Komisja Okręgowa w każdym przypadku
  • Pierwszeństwo w obejmowaniu funkcji liczących ręcznie głosy mają osoby nie wylosowane
    do komisji obwodowych
    • Liczącym przysługuje 50% diety członka komisji
  • Przewodniczący sporządza wraz z przedstawicielami obwodu protokoły z przeliczania głosów w OKW
    • Podpisują 3 osoby z Okręgu z różnych komitetów, 2 przedstawiciele OKW oraz Naczelnik BW lub jego zastępca (kwitując przekazanie kart i pozostałych materiałów wyborczych
      do depozytu)
    • Protokół jest publikowany w internecie, a następnie (lub najlepiej równocześnie,
      tą samą czynnością) przekazywany do centrali i przewożony przez członków OKW
      do lokalu i wywieszony obok protokołu frekwencji
  • Członkowie Komisji Okręgowych nie otrzymują wynagrodzenia
    • komitety mogą ich wynagradzać ze swoich środków
6) Komisja Krajowa
  • Tworzona analogicznie jak Komisje Okręgowe
    • po 2 członków wszystkich komitetów zgłoszonych w Okręgach
  • Działa przez cały czas przygotowania wyborów od momentu rejestracji list kandydatów
    przez Sędziów Komisarzy
  • Nadzoruje proces przygotowania i prowadzenia wyborów
  • Powołuje Dyrektora Biura Wyborczego, jeśli nie zaakceptuje kandydata zaproponowanego przez Premiera
  • Komisja weryfikuje protokoły z Okręgów i ogłasza wynik wyborów
  • Komisja rozpatruje protesty wyborcze
  • Członkowie Komisji Krajowej nie otrzymują wynagrodzenia
    • komitety mogą ich wynagradzać ze swoich środków
7) Sędziowie komisarze
  • Powoływani są tylko na czas wyborów, maksymalnie 2 razy
    • Krajowego Komisarza Wyborczego powołuje Krajowa Komisja Wyborcza spośród kandydatów przedstawionych przez Prezydenta, Premiera, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu i przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa
    • Okręgowych sędziów komisarzy powołuje Komisja Okręgowa spośród kandydatów przedstawionych przez Marszałka Województwa, Wojewodę, prezesów Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
  • Sędziowie Komisarze
    • nie wchodzą w skład Komisji Wyborczych
    • sprawują nadzór nad prawidłowością procesu wyborczego
    • wiążąco wyjaśniają i rozstrzygają wątpliwości prawne
    • wydają zarządzenia w doraźnym trybie wyborczym
    • wydają polecenia oddelegowanym do ochrony wyborów oddziałom Policji działającym jak Straż Marszałkowska
    • mają po jednym zastępcy
    • sprawują funkcję poza swoim macierzystym Okręgiem
    • nie mają immunitetu z tytułu podejmowanych decyzji (lub ich braku)
  • Odwołania od decyzji Sędziego Komisarza Okręgowego rozpatruje Komisarz Krajowy,
    a dalej – Sąd Najwyższy w 24h trybie wyborczym
 8) Mężowie zaufania
  • Mężów zaufania powołują komitety wyborcze i stowarzyszenia rejestrowe.
  • Mężowie zaufania są obecni na wszystkich etapach procesu wyborczego, w tym przy druku
    i pakowaniu kart wyborczych.
  • Mężowie zaufania mają prawo rejestrować wszystkie etapy procesu wyborczego
    • prawo wykorzystania materiałów tylko dla celów procesowych
  • Mężowie zaufania podpisują protokoły. Jeśli podpisu brak, cała komisja sporządza notatkę wyjaśniającą jego brak.
  • Jeśli mąż zaufania zgłosił uwagi lub zastrzeżenia, komisja ma bezwzględny obowiązek przyjąć je do protokołu i niezwłocznie ustosunkować się do nich na piśmie – załączniku do protokołu
9) Spis wyborców
  • Centralny spisów wyborców
  • Aktualizacje i dopisywanie wyborców przez BEL widoczne w czasie rzeczywistym w całym kraju
  • Dopisywanie wyborców możliwe także w czasie wyborów
    • telefon i potwierdzenie w BEL z zapisem w uwagach w spisie wyborców kodu operacji
      w systemie informatycznym przez BEL
  • Integracja z czytnikiem kodów na dowodach osobistych w lokalu,
    • automatyczne odnotowywanie faktu głosowania w centralnym spisie – postulat
      na przyszłość w miarę możliwości technicznych i finansowych
  • Nadzór Komisarza Krajowego i Okręgowych 
  • Dostęp IMZ do spisu wyborców
10) Głosowanie
  • Wybory odbywają się w sobotę
  • Wybory w obwodach zamkniętych
    • z urną przenośną,
    • trwają tylko do czasu dotarcia przez komisję do wszystkich potencjalnych wyborców
      w salach szpitalnych lub celach,
    • następnie urna jest plombowana i przewożona do Okręgu, gdzie jest przechowywana pod kontrolą i monitoringiem do godziny zakończenia głosowania i zamknięcia lokali;
    • ta sama komisja pobiera następny spis wyborców i jedzie do kolejnego obwodu zamkniętego. 
  • Osoby niewidome głosują przez pomocnika lub dowożone są do wskazanej OKW, wyposażonej w nakładki Braille’a
  • Głosowanie korespondencyjne tylko w okręgu zagranicznym
11) Lokal wyborczy
  • W jednym pomieszczeniu może być tylko jeden lokal wyborczy
  • Monitoring wszystkich lokali wyborczych – ciągłe filmowanie wszystkich etapów prac komisji i samego głosowania
    • 2 kamery offline na komisję i na urnę, zabezpieczone przed otwarciem
    • przewodniczący komisji odpowiada za włączenie i zapakowanie kamer
      wraz z materiałami wyborczymi
    • nagrania tylko dla celów procesowych
    • w obwodach zamkniętych 2 członków komisji nagrywa
  • Pudła do głosowania z daszkiem (zabezpieczenie tajności głosowania przed kamerą)
WYJAŚNIENIA
  • Czy filmowanie narusza zasadę tajności?
    • Filmowanie, czyli dwie kamery bez dostępu do sieci, zapisujące dane bezpiecznie
      na nośnik są skierowane odpowiednio na urnę z góry i na komisję wydającą karty
      nie narusza tajności wyborów
  • Kamery mają służyć do sprawdzenia czy:
    • kamera nie była wyłączana (ciągłość zapisu)
    • liczba kart wrzucanych zgadza się z liczbą z protokołu
    • nie było innych naruszeń procedury
  • Nagrania są zabezpieczane
    • Kamery wraz z kartami pamięci dokładane są do materiałów wyborczych i plombowane 
    • Nagrania mogą być użyte tylko przez sąd na posiedzeniu zamkniętym w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub zaskarżenia wyników komisji obwodowych
12) Karty do głosowania
  • Karty sztywne, niedużego formatu (np. A6) typu kupon Lotto
    • Listy pod literami alfabetu, numerowanie kandydatów kolejno (zmniejszenie możliwości pomyłki czy wprowadzenia w błąd)
  • Kontrola druku przez Komisję Krajową i mężów zaufania
    • karty numerowane nieciąge (kodowane) osobno dla każdej OKW z zakodowanymi przydzielonymi numerami
  • Liczenie i sprawdzanie kart oraz nadawanie ważności pieczęcią OKW w dniu wyborów
  • Wydawanie kart tylko za podpisem na spisie lub przynajmniej  Znakiem „x” lub „+” opatrzonym podpisem 2 członków OKW
  • Głosowanie – zakreślenie większej części pola z numerem
  • Dodanie na karcie do głosowania pola „głos wstrzymujący”
13) Urna
  • Półprzezroczysta – umożliwiająca sprawdzenie, czy jest pusta, ale nie odczytywanie głosów
  • Blokada zabezpieczająca przed wrzucaniem innych przedmiotów i większej ilości kart
  • Techniczna możliwość otwarcia urny tylko komisyjnie w okręgu (klucz lub szyfr)
  • Plombowanie wlotu po zakończeniu głosowania
  • Zabezpieczenie techniczne plomby (pokrywa urny) przed przypadkowym uszkodzeniem
  • Komisyjny przewóz zaplombowanej urny do okręgu
    • Odpowiedzialność karna osób przewożących za naruszenie plomb
 14) Liczenie głosów i wyniki
  • Po zakończeniu wyborów Komisja Obwodowa:
    • plombuje urnę 
    • liczy podpisy wyborców na spisie i niewykorzystane karty
    • wywiesza na lokalu OKW częściowy protokół (tylko ręczny, kopia do Okręgu)
      • Każda strona każdego egzemplarza protokołu musi być opatrzona parafami wszystkich obecnych członków Komisji, na ostatniej pełne podpisy
    • przesyła do Okręgu informacje z protokołu MMSem ze zdjęciem
    • pakuje i plombuje spisy i niewykorzystane karty
    • przewozi urnę do okręgu w obecności Mężów zaufania
  • Wszystkie urny zwożone do Okręgu są składowane w jednym monitorowanym pomieszczeniu pod nadzorem mężów zaufania i Policji (sala gimnastyczna z trybunami)
  • Liczenie głosów odbywa się w tym samym pomieszczeniu
  • W liczeniu głosów uczestniczą członkowie OKW (przewodniczący i wice lub osoba wydelegowana) i członkowie Komisji Okręgowej, obserwują mężowie zaufania i – w miarę możliwości – wyborcy
  • Weryfikowane są spisy wyborców i niewykorzystane karty do głosowania
  • Maszynowe i dodatkowo ręczne liczenie głosów z szerokim dostępem obserwatorów
    oraz rejestracją wideo
  • Po zakończeniu liczenia głosów sporządzany jest protokół z głosowania w OKW, niezwłocznie wywieszany na lokalu
  • Wyniki głosowania z OKW w miarę zliczania poszczególnych urn w Okręgach podawane są
    na bieżąco do publicznej wiadomości w internecie, a tym samym przesyłane elektronicznie
    do Komisji Krajowej
  • Okręgowa Komisja Wyborcza podaje do wiadomości publicznej wynik wyborów w Okręgu
    i równocześnie przesyła go elektronicznie do Krajowej Komisji Wyborczej
  • Krajowa Komisja Wyborcza dokonuje podsumowania wyników z Komisji Okręgowych, ogłasza wyniki wyborów i – zgodnie  z obowiązującą Ordynacją Wyborczą – przydziela mandaty komitetom wyborczym i poszczególnym kandydatom
  • Wszystkie protokoły pozostają publicznie dostępne w internecie
15) System liczący - IMZ
  • Informatyczni mężowie zaufania (IMZ)
    • delegowani przez komitety na poziomie krajowym
    • ograniczona liczba IMZ ze względów technicznych i bezpieczeństwa
    • zobowiązanie do zachowania tajemnicy (dane osobowe - spis wyborców)
  • Wgląd IMZ do systemu na zasadzie obserwatorów do:
    • struktury całego systemu oraz kodem źródłowym programów przed wyborami – identyczność z faktycznie zastosowanym gwarantowana przy pomocy odpowiednich algorytmów kryptograficznych;
    • systemu poprzez strony www, jak również bezpośredni dostęp do bazy danych systemu i plików dziennika zdarzeń kolejnego i ciągłego, wynikającego z procesu liczenia głosów;
    • pakietów danych przesyłanych pomiędzy komputerami w obwodowych komisjach wyborczych i serwerami krajowymi.
16) Naruszenia przepisów
  • Rozszerzenie, zaostrzenie i doprecyzowanie przepisów karnych za niestosowanie się organów wyborczych wszystkich szczebli do procedur zawartych w Kodeksie
    • w sprawach mniejszej wagi redukcja lub odebranie diety
  • Komisarze wydają zarządzenia w stosunku do OKW z rygorem natychmiastowej wykonalności
  • Wydelegowane do ochrony wyborów oddziały Policji działające jako straż marszałkowska Komisarza
  • Otwarcie drogi sądowej w postępowaniach przeciwko Komisarzom niedopełniającym obowiązków i naruszającym przepisy wyborcze
    • zniesienie immunitetu sędziowskiego w tym zakresie.
 
Wszelkie pytania i komentarze do Koncepcji prosimy składać poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej Ruchu Kontroli Wyborów: www.ruchkontroliwyborow.pl
 

 

POLECANE
Paulina Matysiak podziękowała Sławomirowi Mentzenowi z ostatniej chwili
Paulina Matysiak podziękowała Sławomirowi Mentzenowi

We wtorek wieczorem posłowie Konfederacji zrywając kworum uniemożliwili usunięcie poseł Pauliny Matysiak z komisji infrastruktury. 

Zbigniew Kuźmiuk: Gwałtowny skok inflacyjny po decyzjach rządu Tuska z ostatniej chwili
Zbigniew Kuźmiuk: Gwałtowny skok inflacyjny po decyzjach rządu Tuska

Główny Urząd Statystyczny (GUS), opublikował tzw. szybki szacunek inflacji konsumenckiej (CPI) za wrzesień, z którego wynika, że wyniosła ona aż 4,9 proc. w ujęciu rok do roku. Według tych danych na taki wyraźny skok inflacji w stosunku do sierpnia (wtedy wyniosła 4,3 proc. w ujęciu r/r) miały przede wszystkim wpływ ceny nośników energii, które wzrosły aż 11,4 proc. w ujęciu r/r i ceny żywności , które wzrosły o 4,7 proc. w ujęciu r/r. A więc wyraźny wzrost inflacji jest spowodowany przede wszystkim decyzjami rządu Tuska, czyli podwyżką stawek VAT na żywność z 0 proc. do 5 proc., która obowiązuje od 1 kwietnia tego roku i uwolnieniem cen energii elektrycznej, gazu i ciepła systemowego, która obowiązuje od 1 lipca tego roku.

Fiasko amerykańskiej misji Zełenskiego. Dramatyczne konsekwencje dla Ukrainy tylko u nas
Fiasko amerykańskiej misji Zełenskiego. Dramatyczne konsekwencje dla Ukrainy

Zachodnia prasa coraz częściej pisze o nieuchronności rozmów pokojowych Ukrainy z Rosją i o tym – choć nie wprost – że Kijów musi się pogodzić z faktyczną utratą terytoriów straconych od 2022 roku, tak jak musiał pogodzić się z utratą ziem w latach 2014-2015. Słynny „plan zwycięstwa”, z którym Wołodymyr Zełenski udał się w kilkudniową podróż do USA, okazał się niewiele wartym zbiorem pobożnym życzeń i przede wszystkim żądań jeszcze większej pomocy wojskowej i finansowej od Zachodu.

Wiceminister Gdula najpierw przeprowadził skandaliczny szturm na polską naukę, a później zes**ł się ze strachu z ostatniej chwili
"Wiceminister Gdula najpierw przeprowadził skandaliczny szturm na polską naukę, a później zes**ł się ze strachu"

W związku ze skandalami w polskich instytucjach naukowych, Kanał Zero zorganizował debatę, na której jednym z gości miał być podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Maciej Gdula. Polityk nie dotarł jednak do studia.

Atak rakietowy Iranu na Izrael. Jest reakcja USA z ostatniej chwili
Atak rakietowy Iranu na Izrael. Jest reakcja USA

Prezydent USA Joe Biden nakazał armii USA udzielenie pomocy Izraelowi wobec ataku rakietowego, który nastąpił z Iranu.

Polak bronił Ukrainki. Gruzin oddał do niego sześć strzałów z ostatniej chwili
Polak bronił Ukrainki. Gruzin oddał do niego sześć strzałów

Na ulicy Warszawskiej w Otwocku doszło do szokujących zdarzeń. Gruzin będący kierowcą warszawskiej sieci Taxi oddał sześć strzałów w kierunku Polaka, który stanął w obronie swojej ukraińskiej partnerki.

Atak rakietowy Iranu na Izrael. Syreny alarmowe w całym Izraelu [WIDEO] z ostatniej chwili
Atak rakietowy Iranu na Izrael. "Syreny alarmowe w całym Izraelu" [WIDEO]

Z Iranu zostały wystrzelone rakiety w stronę Izraela – poinformowała w środę armia izraelska.

Skandal w IDEAS NCBR to nie wszystko. Szokujące doniesienia o sytuacji w NASK z ostatniej chwili
Skandal w IDEAS NCBR to nie wszystko. Szokujące doniesienia o sytuacji w NASK

Wygląda na to, że afera wokół wyboru prezesa Rady Naukowej IDEAS NCBR, która wstrząsnęła rządem w ostatnich dniach, nie jest jedynym przykładem fatalnego zarządzania polskimi instytucjami naukowymi przez nominatów Donalda Tuska. Dr Marcin Kotowski z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej NASK Science opublikował w mediach społecznościowych wpis, w którym naświetlił sytuację w swojej instytucji.

Platforma Obywatelska straciła Zamość z ostatniej chwili
Platforma Obywatelska straciła Zamość

Jak donosi "Dziennik Wschodni", w Radzie Miasta w Zamościu doszło do przewrotu. Przewodniczącym Rady, na miejsce Agnieszki Jaczyńskiej z Platformy Obywatelskiej, został Piotr Błażewicz z PiS.

Immunitet posła Romanowskiego. Jest decyzja Komisji Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy z ostatniej chwili
Immunitet posła Romanowskiego. Jest decyzja Komisji Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy

Komisja Regulaminowa Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy wydała rekomendację, by uchylić immunitet posłowi Marcinowi Romanowskiemu z Suwerennej Polski. 

REKLAMA

Koncepcja Zmian Systemu Wyborczego RKW

Omówienie
Jak donoszą media, PiS ma już podobno gotowy projekt Ordynacji Wyborczej (ten termin jest często błędnie zamiennie używany z Kodeksem Wyborczym). Byłoby miło, gdyby społeczeństwo miało możliwość zapoznać się z nim i zaopiniować go, aby kolejny raz nie doszło do przepychania kolanem niedopracowanych przepisów. Poniżej prezentujemy Koncepcję Systemu Wyborczego RKW, przekazaną Prezydentowi, Marszałkom Sejmu i Senatu, Premier Rządu oraz liderom rządzącej większości parlamentarnej 22 grudnia 2016 roku, która jednak nie doczekała się jak dotąd żadnej reakcji, poza désintéressement Pana Prezydenta z 15 września 2017, w którym pracownica Kancelarii skierowała nas do pana wicemarszałka Sejmu Ryszarda Terleckiego.

Opracowanie: Tomasz Hubert Cioska i Piotr Wolter „Shork” w ramach prac Zespołu Prawnego RKW, przyjęta na posiedzeniu Krajowej Rady Koordynatorów Ruchu Kontroli Wyborów i Liderów RKW 9 IV 2016 w Warszawie, uzupełniona o uwagi z debaty w Klubie Ronina 8 VIII 2016.

W demokracji lud jest pod pewnymi względami monarchą; (…) może być monarchą jedynie przez swoje głosy, które są jego wolą. Wola panującego jest to sam panujący. Ustawy, które określają prawo głosowania, są tedy zasadniczymi w tym [demokratycznym] rządzie  
Monteskiusz, O duchu praw

1) Uwagi wstępne
  • Uchylamy Kodeks Wyborczy (KW) w całości
    • automatycznie wygasa kadencja Państwowej Komisji Wyborczej (PKW) z Krajowym Biurem Wyborczym (KBW) oraz Komisarzy Okręgowych
  • Całość przepisów wyborczych w jednej ustawie
    • zakaz wydawania prawa powielaczowego przez urzędników
  • Podstawowe zabezpieczenia procesu wyborczego
    • wprowadzenie prostego, transparentnego i bezawaryjnego systemu informatycznego
    • pełen dostęp mężów zaufania do całości procesu wyborczego, w tym Informatycznych Mężów Zaufania (IMZ)
    • monitoring i obligatoryjna rejestracja wideo całego procesu wyborczego
    • ogólnokrajowy spis wyborców z dostępem telefonicznym z poziomu Obwodowej Komisji Wyborczej (OKW) poprzez gminne Biura Ewidencji Ludności (BEL)
      i obowiązkową aktualizacją online
    • natychmiastowa publikacja wyników w obwodach i okręgach w internecie
    • liczenie głosów w okręgach (por. uzasadnienie na następnych slajdach)
    • redukcja roli gmin w procesie wyborczym – tylko wsparcie techniczne
    • oddzielenie sądów od komisji wyborczych
    • sąd nadzoruje przestrzeganie prawa, a nie wydaje werdykt nt wyborów
    • wprowadzenie surowych sankcji finansowych i karnych za naruszenie procedur wyborczych
  • Przekroczenie 5% głosów nieważnych powoduje konieczność powtórzenia wyborów
  • Wystąpienie istotnej liczby naruszeń procedur wyborczych powoduje obowiązek powtórzenia wyborów
  • Likwidacja ciszy wyborczej
UZASADNIENIE 1: Dlaczego liczenie głosów powinno odbywać się w innym miejscu niż głosowanie?
  • Prawie 28 000 tysięcy obwodowych komisji wyborczych (OKW) to ponad 200 000 ich członków, często nieprzeszkolonych, niedoszkolonych lub wręcz przeszkolonych do oszukiwania;
  • Nadzór procesu głosowania w OKW musi być tak prosty, aby mógł go wykonać każdy obywatel po krótkim przeszkoleniu przez przewodniczącego. Z tego względu i z powodu wykluczenia mataczenia, liczenie musi odbywać się w innym miejscu i w innym składzie bardzo skutecznie przeszkolonym i patrzącym sobie nawzajem na ręce, przy szerokim udziale publiczności. Dostępność taką mogą zapewnić hale sportowe w trzykrotnie zmniejszonych okręgach
  • Ilość okręgów sejmowych byłaby tożsama z senackimi, co uprościłoby procedury
    i zwiększyło transparencję wyborów.
  • Mimo pełnej mobilizacji RKW i KOW, nie tylko nie udało nam się mieć przedstawicieli czy mężów zaufania we wszystkich komisjach, a nawet uzyskać znaczącej części kopii protokołów
    z głosowania. Kontrola społeczna wywarła pożądany efekt, ale tylko na zaskoczonym przeciwniku
  • Mało prawdopodobne jest uzyskanie mobilizacji społecznej na podobnym poziomie
    co w ostatnich wyborach
  • Przeciwnicy są coraz lepiej przygotowani – por. skoordynowane, podobne działania
    w różnych Okręgach
  • Wyszkoleni przez wrogów członkowie komisji byli w stanie, przy wsparciu PKW i OkrKW oraz Policji, skutecznie paraliżować nasze działania w OKW i wymuszać niezgodną z prawem pracę komisji
  • Zmiana zakresu terytorialnego okręgów wymusi automatycznie zmianę Komisarzy i Komisji Okręgowych
UZASADNIENIE 2: Dlaczego liczenie głosów w okręgu publicznie i w niedzielę?
  • Trzeba z wyborów zrobić „Święto demokracji” - na widownię mają przychodzić rodziny kandydatów z dziećmi, ich znajomi, ma być to temat dnia.
  • Każdy może nagrywać i robić zdjęcia, a niezależnie, oficjalne kamery mają rejestrować cały proces liczenia.
  • Liczenie w niedzielę, aby uniknąć metody fałszowania na zmęczenie, dzięki której Nowoczesna ma taki wynik, PSL zamienił się mandatami z KORWIN, a PiS wraz z Kukizem nie mają większości konstytucyjnej.
  • Liczyć mają ludzie wspierani maszynowo, wypoczęci i opłacani, spoza Komisji Okręgowej.
2) Okręgi i obwody
  • Jeden Okręg tylko dla zagranicy
    • Jeden senator dla zagranicy (podstawowy parytet jeden senator na 300 000 wyborców)
      i trzech posłów (jeden poseł na 65.217 wyborców zagranicą)
    • w ostatnich wyborach zagranicą uprawnionych było 199.451, głosowało 174.805
  • Likwidacja OKW (lokali wyborczych) zagranicą
    • Głosowanie tylko korespondencyjne za pośrednictwem placówek dyplomatycznych 
      z kosztami przerzuconymi na konsulat RP
    • Liczenie wszystkich głosów korespondencyjnych z zagranicy w jednym wydzielonym Okręgu „Zagranicznym” lub
    • Głosowanie internetowe pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa
      i transparentności głosowania oraz dostępu IMZ
  • Obwody miejskie 2x większe
    • OKW zazwyczaj są niedociążone pracą w ciągu dnia
    • po odjęciu obowiązku liczenia ilość pracy będzie jeszcze mniejsza
    • uniknie się organizowania wyborów w wielu lokalach (OKW) w tym samym budynku,
      czy nawet w jednej Sali.
  • Obwody zamknięte:
    • głosowanie obnośne („urna dodatkowa”) w salach szpitalnych i celach
    • krótkie głosowanie – jedna komisja obsługuje wiele obwodów zamkniętych
      do określonego limitu wyborców
    • Należy rozważyć automatyczne orzekanie odebrania czynnego prawa wyborczego sprawcom ciężkich przestępstw
3) Komisje – uwagi ogólne
  • Komisje wyborcze wszystkich szczebli (Obwód, Okręg, Kraj) jako organy administracji państwa
  • Niezależność Komisji Wyborczych od sądów i administracji samorządowej i rządowej
  • Możliwość pełnienia funkcji poza miejscem zamieszkania
  • Zakaz pełnienia funkcji w komisjach przez:
    • urzędników gminnych i funkcjonariuszy publicznych – z wyjątkiem nauczycieli
      poza ich szkołami
    • osoby naruszające przepisy wyborcze we wcześniejszych wyborach
    • członków komisji z wyborów poprzednich, które uzyskały większość ocen negatywnych pozostałych członków komisji
    • tajnych współpracowników i funkcjonariuszy tajnych służb PRL i UW i etatowych pracowników PZPR i partii satelickich.
4) Komisja obwodowa
  • Wymagane szkolenia i egzaminy oraz staże w komisjach do pełnienia funkcji przewodniczącego i wice
    • w okresie przejściowym, do czasu zdobycia odpowiedniego stażu wg nowych przepisów, o nominacji na przewodniczącego i wice decyduje wynik testów i nienaganna opinia
      z poprzednich wyborów (zastrzeżenia kilku członków OKW lub Mężów Zaufania
      w protokole automatycznie dyskwalifikują)
  • Członków komisji wyłaniają partie polityczne i stowarzyszenia rejestrowe, mogą się także same zgłaszać osoby chętne
  • Rotacja przydziałów do obwodów, przydział na drodze losowania, nie wolno powtarzać tych samych przydziałów w kolejnych wyborach
  • Zakaz udziału w komisji przedstawicieli administracji lokalu
  • Minimum 6 członków komisji
  • Przewodniczący i wiceprzewodniczący lub przynajmniej jeden z nich z innym członkiem komisji:
    • odpowiada za włączenie i wyłączenie 2 kamer monitoringu, co potwierdza protokolarnie
    • przestrzeganie procedur wyborczych w lokalu OKW
    • wywiesza na lokalu OKW protokół ręczny (frekwencji)
    • przewozi urnę i pozostałe materiały wyborcze do okręgu  odpowiadając za stan ich zabezpieczeń (plomb)
    • uczestniczy w liczeniu głosów w Okręgu
    • wywiesza protokół głosowania na lokalu OKW po jego sporządzeniu w Okręgu
  • Wszyscy członkowie komisji odpowiadają materialnie za zgodność ilości podpisów w spisie
    z ilością kart wydanych oraz ilością kart niewykorzystanych
    • 10% diety potrącane w formie kary finansowej za każdy ‰ niezgodności
    • Podstawą wypłaty diety protokół obwodu z okręgu
  • Wewnętrzne oceny pracy każdego z członków komisji przez wszystkich pozostałych
    pod koniec dnia pracy
    • przewaga ocen negatywnych = zakaz pełnienia funkcji w przyszłości
  • Diety
    • 10% miesięcznego wynagrodzenia minimalnego (mwm) dla członka
    • 15% mwm dla przewodniczącego i wice;
    • dodatkowe po 5% mwm otrzymują osoby jadące do okręgu
      • pierwszeństwo dla przewodniczącego i wice.
5) Komisja okręgowa
  • Składa się z po 2 przedstawicieli z każdego z komitetów, które zgłosiły kandydatów w danym Okręgu
  • Wyłania spośród siebie przewodniczącego i wice
    • nie mogą być z tego samego komitetu
  • Powołuje Naczelnika Okręgowego Biura Wyborczego jeśli nie zaakceptuje kandydata zaproponowanego przez Wojewodę.
  • Podejmuje uchwały większością głosów obecnych na sali co do:
    • ważności głosu – przewodniczący ma głos rozstrzygający
    • przeliczenia ręcznego głosów – w każdym przypadku
    • zatwierdzeniu protokołu z obwodu w razie złożonych uwag lub wystąpienia niezgodności
  • Weryfikuje podpisy na spisie wyborców z ilością kart niewykorzystanych
  • Nadzoruje zliczanie maszynowe głosów
  • Następczego ręcznego liczenia głosów z OKW może żądać:
    • Przedstawiciel tej OKW w każdym przypadku
    • każdy członek Komisji Okręgowej – z dowolnych 3 OKW
    • Komisja Okręgowa w każdym przypadku
  • Pierwszeństwo w obejmowaniu funkcji liczących ręcznie głosy mają osoby nie wylosowane
    do komisji obwodowych
    • Liczącym przysługuje 50% diety członka komisji
  • Przewodniczący sporządza wraz z przedstawicielami obwodu protokoły z przeliczania głosów w OKW
    • Podpisują 3 osoby z Okręgu z różnych komitetów, 2 przedstawiciele OKW oraz Naczelnik BW lub jego zastępca (kwitując przekazanie kart i pozostałych materiałów wyborczych
      do depozytu)
    • Protokół jest publikowany w internecie, a następnie (lub najlepiej równocześnie,
      tą samą czynnością) przekazywany do centrali i przewożony przez członków OKW
      do lokalu i wywieszony obok protokołu frekwencji
  • Członkowie Komisji Okręgowych nie otrzymują wynagrodzenia
    • komitety mogą ich wynagradzać ze swoich środków
6) Komisja Krajowa
  • Tworzona analogicznie jak Komisje Okręgowe
    • po 2 członków wszystkich komitetów zgłoszonych w Okręgach
  • Działa przez cały czas przygotowania wyborów od momentu rejestracji list kandydatów
    przez Sędziów Komisarzy
  • Nadzoruje proces przygotowania i prowadzenia wyborów
  • Powołuje Dyrektora Biura Wyborczego, jeśli nie zaakceptuje kandydata zaproponowanego przez Premiera
  • Komisja weryfikuje protokoły z Okręgów i ogłasza wynik wyborów
  • Komisja rozpatruje protesty wyborcze
  • Członkowie Komisji Krajowej nie otrzymują wynagrodzenia
    • komitety mogą ich wynagradzać ze swoich środków
7) Sędziowie komisarze
  • Powoływani są tylko na czas wyborów, maksymalnie 2 razy
    • Krajowego Komisarza Wyborczego powołuje Krajowa Komisja Wyborcza spośród kandydatów przedstawionych przez Prezydenta, Premiera, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu i przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa
    • Okręgowych sędziów komisarzy powołuje Komisja Okręgowa spośród kandydatów przedstawionych przez Marszałka Województwa, Wojewodę, prezesów Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
  • Sędziowie Komisarze
    • nie wchodzą w skład Komisji Wyborczych
    • sprawują nadzór nad prawidłowością procesu wyborczego
    • wiążąco wyjaśniają i rozstrzygają wątpliwości prawne
    • wydają zarządzenia w doraźnym trybie wyborczym
    • wydają polecenia oddelegowanym do ochrony wyborów oddziałom Policji działającym jak Straż Marszałkowska
    • mają po jednym zastępcy
    • sprawują funkcję poza swoim macierzystym Okręgiem
    • nie mają immunitetu z tytułu podejmowanych decyzji (lub ich braku)
  • Odwołania od decyzji Sędziego Komisarza Okręgowego rozpatruje Komisarz Krajowy,
    a dalej – Sąd Najwyższy w 24h trybie wyborczym
 8) Mężowie zaufania
  • Mężów zaufania powołują komitety wyborcze i stowarzyszenia rejestrowe.
  • Mężowie zaufania są obecni na wszystkich etapach procesu wyborczego, w tym przy druku
    i pakowaniu kart wyborczych.
  • Mężowie zaufania mają prawo rejestrować wszystkie etapy procesu wyborczego
    • prawo wykorzystania materiałów tylko dla celów procesowych
  • Mężowie zaufania podpisują protokoły. Jeśli podpisu brak, cała komisja sporządza notatkę wyjaśniającą jego brak.
  • Jeśli mąż zaufania zgłosił uwagi lub zastrzeżenia, komisja ma bezwzględny obowiązek przyjąć je do protokołu i niezwłocznie ustosunkować się do nich na piśmie – załączniku do protokołu
9) Spis wyborców
  • Centralny spisów wyborców
  • Aktualizacje i dopisywanie wyborców przez BEL widoczne w czasie rzeczywistym w całym kraju
  • Dopisywanie wyborców możliwe także w czasie wyborów
    • telefon i potwierdzenie w BEL z zapisem w uwagach w spisie wyborców kodu operacji
      w systemie informatycznym przez BEL
  • Integracja z czytnikiem kodów na dowodach osobistych w lokalu,
    • automatyczne odnotowywanie faktu głosowania w centralnym spisie – postulat
      na przyszłość w miarę możliwości technicznych i finansowych
  • Nadzór Komisarza Krajowego i Okręgowych 
  • Dostęp IMZ do spisu wyborców
10) Głosowanie
  • Wybory odbywają się w sobotę
  • Wybory w obwodach zamkniętych
    • z urną przenośną,
    • trwają tylko do czasu dotarcia przez komisję do wszystkich potencjalnych wyborców
      w salach szpitalnych lub celach,
    • następnie urna jest plombowana i przewożona do Okręgu, gdzie jest przechowywana pod kontrolą i monitoringiem do godziny zakończenia głosowania i zamknięcia lokali;
    • ta sama komisja pobiera następny spis wyborców i jedzie do kolejnego obwodu zamkniętego. 
  • Osoby niewidome głosują przez pomocnika lub dowożone są do wskazanej OKW, wyposażonej w nakładki Braille’a
  • Głosowanie korespondencyjne tylko w okręgu zagranicznym
11) Lokal wyborczy
  • W jednym pomieszczeniu może być tylko jeden lokal wyborczy
  • Monitoring wszystkich lokali wyborczych – ciągłe filmowanie wszystkich etapów prac komisji i samego głosowania
    • 2 kamery offline na komisję i na urnę, zabezpieczone przed otwarciem
    • przewodniczący komisji odpowiada za włączenie i zapakowanie kamer
      wraz z materiałami wyborczymi
    • nagrania tylko dla celów procesowych
    • w obwodach zamkniętych 2 członków komisji nagrywa
  • Pudła do głosowania z daszkiem (zabezpieczenie tajności głosowania przed kamerą)
WYJAŚNIENIA
  • Czy filmowanie narusza zasadę tajności?
    • Filmowanie, czyli dwie kamery bez dostępu do sieci, zapisujące dane bezpiecznie
      na nośnik są skierowane odpowiednio na urnę z góry i na komisję wydającą karty
      nie narusza tajności wyborów
  • Kamery mają służyć do sprawdzenia czy:
    • kamera nie była wyłączana (ciągłość zapisu)
    • liczba kart wrzucanych zgadza się z liczbą z protokołu
    • nie było innych naruszeń procedury
  • Nagrania są zabezpieczane
    • Kamery wraz z kartami pamięci dokładane są do materiałów wyborczych i plombowane 
    • Nagrania mogą być użyte tylko przez sąd na posiedzeniu zamkniętym w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub zaskarżenia wyników komisji obwodowych
12) Karty do głosowania
  • Karty sztywne, niedużego formatu (np. A6) typu kupon Lotto
    • Listy pod literami alfabetu, numerowanie kandydatów kolejno (zmniejszenie możliwości pomyłki czy wprowadzenia w błąd)
  • Kontrola druku przez Komisję Krajową i mężów zaufania
    • karty numerowane nieciąge (kodowane) osobno dla każdej OKW z zakodowanymi przydzielonymi numerami
  • Liczenie i sprawdzanie kart oraz nadawanie ważności pieczęcią OKW w dniu wyborów
  • Wydawanie kart tylko za podpisem na spisie lub przynajmniej  Znakiem „x” lub „+” opatrzonym podpisem 2 członków OKW
  • Głosowanie – zakreślenie większej części pola z numerem
  • Dodanie na karcie do głosowania pola „głos wstrzymujący”
13) Urna
  • Półprzezroczysta – umożliwiająca sprawdzenie, czy jest pusta, ale nie odczytywanie głosów
  • Blokada zabezpieczająca przed wrzucaniem innych przedmiotów i większej ilości kart
  • Techniczna możliwość otwarcia urny tylko komisyjnie w okręgu (klucz lub szyfr)
  • Plombowanie wlotu po zakończeniu głosowania
  • Zabezpieczenie techniczne plomby (pokrywa urny) przed przypadkowym uszkodzeniem
  • Komisyjny przewóz zaplombowanej urny do okręgu
    • Odpowiedzialność karna osób przewożących za naruszenie plomb
 14) Liczenie głosów i wyniki
  • Po zakończeniu wyborów Komisja Obwodowa:
    • plombuje urnę 
    • liczy podpisy wyborców na spisie i niewykorzystane karty
    • wywiesza na lokalu OKW częściowy protokół (tylko ręczny, kopia do Okręgu)
      • Każda strona każdego egzemplarza protokołu musi być opatrzona parafami wszystkich obecnych członków Komisji, na ostatniej pełne podpisy
    • przesyła do Okręgu informacje z protokołu MMSem ze zdjęciem
    • pakuje i plombuje spisy i niewykorzystane karty
    • przewozi urnę do okręgu w obecności Mężów zaufania
  • Wszystkie urny zwożone do Okręgu są składowane w jednym monitorowanym pomieszczeniu pod nadzorem mężów zaufania i Policji (sala gimnastyczna z trybunami)
  • Liczenie głosów odbywa się w tym samym pomieszczeniu
  • W liczeniu głosów uczestniczą członkowie OKW (przewodniczący i wice lub osoba wydelegowana) i członkowie Komisji Okręgowej, obserwują mężowie zaufania i – w miarę możliwości – wyborcy
  • Weryfikowane są spisy wyborców i niewykorzystane karty do głosowania
  • Maszynowe i dodatkowo ręczne liczenie głosów z szerokim dostępem obserwatorów
    oraz rejestracją wideo
  • Po zakończeniu liczenia głosów sporządzany jest protokół z głosowania w OKW, niezwłocznie wywieszany na lokalu
  • Wyniki głosowania z OKW w miarę zliczania poszczególnych urn w Okręgach podawane są
    na bieżąco do publicznej wiadomości w internecie, a tym samym przesyłane elektronicznie
    do Komisji Krajowej
  • Okręgowa Komisja Wyborcza podaje do wiadomości publicznej wynik wyborów w Okręgu
    i równocześnie przesyła go elektronicznie do Krajowej Komisji Wyborczej
  • Krajowa Komisja Wyborcza dokonuje podsumowania wyników z Komisji Okręgowych, ogłasza wyniki wyborów i – zgodnie  z obowiązującą Ordynacją Wyborczą – przydziela mandaty komitetom wyborczym i poszczególnym kandydatom
  • Wszystkie protokoły pozostają publicznie dostępne w internecie
15) System liczący - IMZ
  • Informatyczni mężowie zaufania (IMZ)
    • delegowani przez komitety na poziomie krajowym
    • ograniczona liczba IMZ ze względów technicznych i bezpieczeństwa
    • zobowiązanie do zachowania tajemnicy (dane osobowe - spis wyborców)
  • Wgląd IMZ do systemu na zasadzie obserwatorów do:
    • struktury całego systemu oraz kodem źródłowym programów przed wyborami – identyczność z faktycznie zastosowanym gwarantowana przy pomocy odpowiednich algorytmów kryptograficznych;
    • systemu poprzez strony www, jak również bezpośredni dostęp do bazy danych systemu i plików dziennika zdarzeń kolejnego i ciągłego, wynikającego z procesu liczenia głosów;
    • pakietów danych przesyłanych pomiędzy komputerami w obwodowych komisjach wyborczych i serwerami krajowymi.
16) Naruszenia przepisów
  • Rozszerzenie, zaostrzenie i doprecyzowanie przepisów karnych za niestosowanie się organów wyborczych wszystkich szczebli do procedur zawartych w Kodeksie
    • w sprawach mniejszej wagi redukcja lub odebranie diety
  • Komisarze wydają zarządzenia w stosunku do OKW z rygorem natychmiastowej wykonalności
  • Wydelegowane do ochrony wyborów oddziały Policji działające jako straż marszałkowska Komisarza
  • Otwarcie drogi sądowej w postępowaniach przeciwko Komisarzom niedopełniającym obowiązków i naruszającym przepisy wyborcze
    • zniesienie immunitetu sędziowskiego w tym zakresie.
 
Wszelkie pytania i komentarze do Koncepcji prosimy składać poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej Ruchu Kontroli Wyborów: www.ruchkontroliwyborow.pl
 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe