Kłopoty niemieckiego przemysłu. „Die Welt” publikuje wyniki badania

„Niemcy w dalszym ciągu tracą na atrakcyjności jako lokalizacja inwestycji przemysłowych. Jak powiadomiła we wtorek firma konsultingowa Deloitte, dwie trzecie badanych przez nią firm przeniosło już część swojej działalności za granicę. Szczególnie mocno dotknięte tym zjawiskiem są branże motoryzacyjna i budowy maszyn” – poinformował portal dziennika „Die Welt”.
zdjęcie poglądowe Kłopoty niemieckiego przemysłu. „Die Welt” publikuje wyniki badania
zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Niemcy zostaną w tyle?

Aż 45 proc. ankietowanych firm spodziewa się, że Niemcy pozostaną w tyle w porównaniu z innymi lokalizacjami inwestycji o charakterze przemysłowym. Wśród podmiotów z branży motoryzacyjnej i budowy maszyn odsetek ten jest najwyższy i sięga aż 65 proc., z czego prawie dwie trzecie przedsiębiorstw spodziewa się utraty atrakcyjności w znaczącym stopniu.

W innych sektorach (np. chemicznym, budowlanym oraz transportowo-logistycznym) przedsiębiorcy zakładają, że atrakcyjność Niemiec pozostanie bez zmian (46 proc.). Blisko 20 proc. spodziewa się, że Niemcy będą miejscem coraz bardziej atrakcyjnym.

Według badania Deloitte najważniejszymi powodami inwestowania niemieckich firm w innych krajach są niższe koszty energii (59 proc.), niższe płace (53 proc.), lepsze otoczenie rynkowe (51 proc.) i mniejsza biurokracja (50 proc.). Rzadziej wskazywano natomiast na takie czynniki, jak dostępność surowców, lepsze warunki inwestycyjne czy dotacje, dobre połączenia logistyczne i dostęp do wykwalifikowanej siły roboczej.

Atrakcyjniejsze Azja, USA... Polska

Z powyższych powodów przemysł motoryzacyjny oraz inżynieria mechaniczna uważa za atrakcyjniejsze lokalizacje głównie Azję i USA. Natomiast w przypadku pozostałych sektorów dogodnymi kierunkami do inwestowania są przede wszystkim inne kraje UE. "Jeśli chodzi o relokacje, często zauważalną tendencją jest przenoszenie działalności z Azji do USA czy Europy" – podkreślili eksperci Deloitte.

Wśród krajów UE jako cele wymieniane są najczęściej Polska, Rumunia i Czechy.

Jak zauważył Deloitte, zdecydowana większość ankietowanych firm zakłada, że Niemcy przegrają trwający wyścig o subsydia z USA i Chinami. Większość (36 proc.) podkreśla, że Niemcy muszą być w tej kwestii bardziej aktywne.

Zdaniem przedstawicieli biznesu (szczególnie z branży motoryzacyjnej i budowy maszyn) nie ma potrzeby większych dotacji ani zachęt inwestycyjnych. Ważniejszymi problemami dla firm są ograniczenie biurokracji, konkurencyjność cen energii, a także inwestycje w edukację, infrastrukturę oraz cyfryzację.

Badanie zostało przeprowadzone przez Deloitte we wrześniu br. wśród 108 managerów firm dużych (83 proc.) oraz małych i średnich (17 proc.) przy wsparciu Federalnego Zrzeszenia Niemieckiego Przemysłu. (PAP)


 

POLECANE
Donald Trump jest wrogiem NATO? To kłamstwo tylko u nas
Donald Trump jest wrogiem NATO? To kłamstwo

Przeciwnicy Donalda Trumpa - zarówno wśród polityków jak i w mediach - ukuli fejkowy stereotyp, głoszący, że Trump jest wrogiem NATO, że chce osłabić tę organizację lub całkowicie zniszczyć. To kłamstwo jest powtarzane bezczelnie od lat, jakby było oczywistością.

Klasztor w Kłodzku błaga o pomoc Wiadomości
Klasztor w Kłodzku błaga o pomoc

Zalany został zabytkowy klasztor w Kłodzku. Jest apel o pomoc.

Fala wezbraniowa dociera do Krakowa wideo
Fala wezbraniowa dociera do Krakowa

Według doniesień medialnych fala wezbraniowa powoli dociera do Krakowa.

Reporter Republiki siłą wyrzucony z powodziowej konferencji Tuska Wiadomości
Reporter Republiki siłą wyrzucony z "powodziowej" konferencji Tuska

Dziennikarz TV Republika został siłowo usunięty z konferencji Donalda Tuska.

z ostatniej chwili
Zielony Ład? Mamy raport – jest źle! Konrad Wernicki poleca nowy "Tygodnik Solidarność"

Tak kompleksowej analizy dotyczącej polityki klimatycznej UE oraz jej wpływu na Polskę jeszcze nie było. "European Green Deal" jest na ustach wszystkich polityków unijnego mainstreamu, a przede wszystkim Komisji Europejskiej. Jego implementacja ma być kluczowa dla przyszłości Unii. Jednak nikt z piewców Zielonego Ładu nie chce wprost mówić o kosztach z nim związanych. Na to reaguje Solidarność, która zleciła niezależnym ekspertom przygotowanie kompleksowego raportu dot. realizacji założeń polityki klimatycznej. W nowym numerze "Tygodnika Solidarność" prezentujemy wnioski płynące z raportu, który w całości może pobrać na stronie preczzzielonymladem.pl.

Kolejne niemieckie CPK będzie rozbudowywane gorące
Kolejne "niemieckie CPK" będzie rozbudowywane

Zatwierdzono plan rozbudowy lotniska niemieckiego Lipsk/Halle, będącego drugim największym portem lotniczym cargo w Niemczech.

Remigiusz Okraska: Było jasne, że rząd neoliberalnych łajdaków wyłoży się na pierwszej poważnej przeszkodzie gorące
Remigiusz Okraska: Było jasne, że rząd neoliberalnych łajdaków wyłoży się na pierwszej poważnej przeszkodzie

Tylko skończeni durnie sądzili, że ekipa Tuska nadaje się do czegoś poważnego. Gdy przez kilka lat Polska przechodziła w miarę suchą stopą przez bezprecedensową kumulację nieszczęść – globalną pandemię, wojnę w sąsiednim kraju, kryzys energetyczny, zerwanie łańcuchów dostaw, kryzys inflacyjny – dziękowałem losowi, że nie rządzą nami neoliberalni durnie.

Tych sześciu mężczyzn uratowało ujęcie wody dla Jeleniej Góry z ostatniej chwili
Tych sześciu mężczyzn uratowało ujęcie wody dla Jeleniej Góry

Sześciu pracowników Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "Wodnik" uratowało ujęcia wody dla Jeleniej Góry.

Kazachska ropa dla Niemiec przejawia chemiczne cechy ropy rosyjskiej gorące
"Kazachska" ropa dla Niemiec przejawia chemiczne cechy ropy rosyjskiej

Już w niedziele 22 września w Brandenburgii odbędą się wybory landowe. Sytuacja jest napięta, bo co prawda tylko jednym procentem, ale jednak w sondażach prowadzi populistyczno-prawicowa partia Alternative für Deutschland (AfD).

Zabraknie pieniędzy w NFZ? gorące
Zabraknie pieniędzy w NFZ?

Ujawnione zostały szokujące informacje na temat stanu NFZ.

REKLAMA

Kłopoty niemieckiego przemysłu. „Die Welt” publikuje wyniki badania

„Niemcy w dalszym ciągu tracą na atrakcyjności jako lokalizacja inwestycji przemysłowych. Jak powiadomiła we wtorek firma konsultingowa Deloitte, dwie trzecie badanych przez nią firm przeniosło już część swojej działalności za granicę. Szczególnie mocno dotknięte tym zjawiskiem są branże motoryzacyjna i budowy maszyn” – poinformował portal dziennika „Die Welt”.
zdjęcie poglądowe Kłopoty niemieckiego przemysłu. „Die Welt” publikuje wyniki badania
zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Niemcy zostaną w tyle?

Aż 45 proc. ankietowanych firm spodziewa się, że Niemcy pozostaną w tyle w porównaniu z innymi lokalizacjami inwestycji o charakterze przemysłowym. Wśród podmiotów z branży motoryzacyjnej i budowy maszyn odsetek ten jest najwyższy i sięga aż 65 proc., z czego prawie dwie trzecie przedsiębiorstw spodziewa się utraty atrakcyjności w znaczącym stopniu.

W innych sektorach (np. chemicznym, budowlanym oraz transportowo-logistycznym) przedsiębiorcy zakładają, że atrakcyjność Niemiec pozostanie bez zmian (46 proc.). Blisko 20 proc. spodziewa się, że Niemcy będą miejscem coraz bardziej atrakcyjnym.

Według badania Deloitte najważniejszymi powodami inwestowania niemieckich firm w innych krajach są niższe koszty energii (59 proc.), niższe płace (53 proc.), lepsze otoczenie rynkowe (51 proc.) i mniejsza biurokracja (50 proc.). Rzadziej wskazywano natomiast na takie czynniki, jak dostępność surowców, lepsze warunki inwestycyjne czy dotacje, dobre połączenia logistyczne i dostęp do wykwalifikowanej siły roboczej.

Atrakcyjniejsze Azja, USA... Polska

Z powyższych powodów przemysł motoryzacyjny oraz inżynieria mechaniczna uważa za atrakcyjniejsze lokalizacje głównie Azję i USA. Natomiast w przypadku pozostałych sektorów dogodnymi kierunkami do inwestowania są przede wszystkim inne kraje UE. "Jeśli chodzi o relokacje, często zauważalną tendencją jest przenoszenie działalności z Azji do USA czy Europy" – podkreślili eksperci Deloitte.

Wśród krajów UE jako cele wymieniane są najczęściej Polska, Rumunia i Czechy.

Jak zauważył Deloitte, zdecydowana większość ankietowanych firm zakłada, że Niemcy przegrają trwający wyścig o subsydia z USA i Chinami. Większość (36 proc.) podkreśla, że Niemcy muszą być w tej kwestii bardziej aktywne.

Zdaniem przedstawicieli biznesu (szczególnie z branży motoryzacyjnej i budowy maszyn) nie ma potrzeby większych dotacji ani zachęt inwestycyjnych. Ważniejszymi problemami dla firm są ograniczenie biurokracji, konkurencyjność cen energii, a także inwestycje w edukację, infrastrukturę oraz cyfryzację.

Badanie zostało przeprowadzone przez Deloitte we wrześniu br. wśród 108 managerów firm dużych (83 proc.) oraz małych i średnich (17 proc.) przy wsparciu Federalnego Zrzeszenia Niemieckiego Przemysłu. (PAP)



 

Polecane
Emerytury
Stażowe