Minister: Nie zamierzamy konsultować ze stroną niemiecką budowy terminala w Świnoujściu

„Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. Niemcy od początku krytykują inwestycję. Liczyli, że to powstrzyma stronę polską” – pisze Deutsche Welle. Do sprawy odniósł się wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy. Minister: Nie zamierzamy konsultować ze stroną niemiecką budowy terminala w Świnoujściu
Głębokowodny Terminal Kontenerowy. / fot. Ministerstwo Infrastruktury - gov.pl

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk stwierdził, że budowa terminala to dla Polski „niezwykłe wyzwanie i szansa”. – Mamy bardzo duże nadzieje, że również operatorzy niemieccy będą korzystać z naszego portu – dodał.

W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.

Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.

Inwestycja nie podoba się Niemcom



Jak informuje portal Deutsche Welle, przeciwne budowie portu kontenerowego w Świnoujściu są niemieckie władze samorządowe, organizacje ekologiczne, a także posłowie do Parlamentu Europejskiego.

„Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje” – czytamy.

Gróbarczyk odpowiada

Do sprawy odniósł się wiceminister Marek Gróbarczyk. „Niemiecka narracja chciałaby nadal dyktować innym co mogą, a czego im nie wolno. Niemiecki terminal gazowy w Lubminie (55 km od Świnoujścia) powstał bez jakichkolwiek uzgodnień z Polską. Nie zamierzamy budowy Terminala Kontenerowego w Świnoujściu konsultować ze strona niemiecką [pisownia oryginalna – przyp. red.]” – oświadczył.


 

POLECANE
Tadeusz Płużański: Przedwojenny prawnik. Stalinowski morderca. Józef (Goldberg) Różański tylko u nas
Tadeusz Płużański: Przedwojenny prawnik. Stalinowski morderca. Józef (Goldberg) Różański

22 czerwca 1941 roku, gdy Armia Czerwona - wobec nacierających Niemców - uciekała z terenów II Rzeczpospolitej zagarniętych przez ZSRS w 1939 roku, funkcjonariusze NKWD wymordowali w więzieniach tysiące Polaków, m. in. we Lwowie, w Łucku i Wilnie. Wśród mordujących był Józef Goldberg (późniejszy Jacek Różański).

Tȟašúŋke Witkó: Niemcy – najwięksi degeneraci Europy z ostatniej chwili
Tȟašúŋke Witkó: Niemcy – najwięksi degeneraci Europy

Ostatnimi czasy, opinię publiczną w Polsce rozgrzewa głownie konflikt izraelsko-irański, a także działalność ruchu na rzecz ponownego liczenia głosów oddanych w wyborach prezydenckich, któremu patronuje i którego działaniom nadaje ton pewien znany mecenas, obecnie tryskający tężyzną fizyczną, choć – jak wiemy z doniesień medialnych – nie zawsze cieszył się on końskim zdrowiem.

Odszedł, aby podziwiać widok. Tragiczna śmierć Polaka we Włoszech Wiadomości
"Odszedł, aby podziwiać widok". Tragiczna śmierć Polaka we Włoszech

Do tragicznego wypadku doszło w piątek w rejonie Gargnano, miejscowości położonej nad malowniczym jeziorem Garda na północy Włoch. Podczas rowerowej wycieczki z przyjaciółmi zginął 43-letni turysta z Polski.

Putin grozi Ukrainie: „Brudna bomba byłaby ostatnią pomyłką” Wiadomości
Putin grozi Ukrainie: „Brudna bomba byłaby ostatnią pomyłką”

Rosyjski przywódca Władimir Putin oświadczył w piątek podczas Forum Ekonomicznego w Petersburgu, że Rosjanie i Ukraińcy to ten sam lud i w tym sensie "cała Ukraina" należy do Rosji.

Rosyjska „flota cieni” na celowniku Zachodu. Polska dołącza do sojuszu 14 państw z ostatniej chwili
Rosyjska „flota cieni” na celowniku Zachodu. Polska dołącza do sojuszu 14 państw

Czternaście krajów, w tym Polska, zobowiązało się do podjęcia skoordynowanych działań przeciwko rosyjskiej "flocie cieni" operującej na wodach Morza Bałtyckiego i Północnego – poinformowało w piątek brytyjskie ministerstwo spraw zagranicznych.

„Nie mogłabym wtedy spać spokojnie”. Trenerka szczerze o Idze Świątek Wiadomości
„Nie mogłabym wtedy spać spokojnie”. Trenerka szczerze o Idze Świątek

Po rozstaniu Igi Świątek z Tomaszem Wiktorowskim pojawiło się wiele spekulacji, kto mógłby zostać nowym trenerem jednej z najlepszych tenisistek świata. Wśród potencjalnych nazwisk wymieniano także Sandrę Zaniewską - uznaną polską trenerkę, obecnie pracującą z Martą Kostiuk. Sama zainteresowana rozwiała jednak wszelkie wątpliwości.

Znany prezenter w Tańcu z gwiazdami? Padła jasna deklaracja Wiadomości
Znany prezenter w "Tańcu z gwiazdami"? Padła jasna deklaracja

Trwają intensywne przygotowania do kolejnej edycji „Tańca z gwiazdami”. Polsat już kompletuje listę uczestników, a wśród medialnych spekulacji pojawiło się nazwisko Karola Strasburgera. Czy zobaczymy go na parkiecie? Sam zainteresowany nie pozostawia wątpliwości.

3000 PLN. Są pierwsze kary dla autorów niestandardowych protestów wyborczych z ostatniej chwili
3000 PLN. Są pierwsze kary dla autorów "niestandardowych" protestów wyborczych

Sąd Najwyższy proceduje dziesiątki tysięcy protestów wyborczych złożonych przez zwolenników Romana Giertycha. Są już pierwsze kary dla autorów wulgarnych protestów.

„Khatanga” odholowana. Rosyjski wrak po 8 latach zniknął z Portu Gdynia z ostatniej chwili
„Khatanga” odholowana. Rosyjski wrak po 8 latach zniknął z Portu Gdynia

Po ośmiu latach przymusowego postoju w Porcie Gdynia rosyjski zbiornikowiec „Khatanga” został w końcu odholowany. Jak poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak, jednostka została przygotowana do usunięcia z portu i trafi do zezłomowania w Danii.

Skandaliczna próba profanacji w konkatedrze w Lubaczowie Wiadomości
Skandaliczna próba profanacji w konkatedrze w Lubaczowie

Do szokującego incydentu doszło podczas Mszy świętej w uroczystość Bożego Ciała w konkatedrze w Lubaczowie. W trakcie liturgii agresywny mężczyzna pod wpływem alkoholu wtargnął do prezbiterium i rzucił butelką w stronę tabernakulum, próbując zakłócić przebieg uroczystości.

REKLAMA

Minister: Nie zamierzamy konsultować ze stroną niemiecką budowy terminala w Świnoujściu

„Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. Niemcy od początku krytykują inwestycję. Liczyli, że to powstrzyma stronę polską” – pisze Deutsche Welle. Do sprawy odniósł się wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy. Minister: Nie zamierzamy konsultować ze stroną niemiecką budowy terminala w Świnoujściu
Głębokowodny Terminal Kontenerowy. / fot. Ministerstwo Infrastruktury - gov.pl

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk stwierdził, że budowa terminala to dla Polski „niezwykłe wyzwanie i szansa”. – Mamy bardzo duże nadzieje, że również operatorzy niemieccy będą korzystać z naszego portu – dodał.

W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.

Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.

Inwestycja nie podoba się Niemcom



Jak informuje portal Deutsche Welle, przeciwne budowie portu kontenerowego w Świnoujściu są niemieckie władze samorządowe, organizacje ekologiczne, a także posłowie do Parlamentu Europejskiego.

„Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje” – czytamy.

Gróbarczyk odpowiada

Do sprawy odniósł się wiceminister Marek Gróbarczyk. „Niemiecka narracja chciałaby nadal dyktować innym co mogą, a czego im nie wolno. Niemiecki terminal gazowy w Lubminie (55 km od Świnoujścia) powstał bez jakichkolwiek uzgodnień z Polską. Nie zamierzamy budowy Terminala Kontenerowego w Świnoujściu konsultować ze strona niemiecką [pisownia oryginalna – przyp. red.]” – oświadczył.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe