Minister: Nie zamierzamy konsultować ze stroną niemiecką budowy terminala w Świnoujściu

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk stwierdził, że budowa terminala to dla Polski „niezwykłe wyzwanie i szansa”. – Mamy bardzo duże nadzieje, że również operatorzy niemieccy będą korzystać z naszego portu – dodał.
W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.
Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.
Inwestycja nie podoba się Niemcom
Jak informuje portal Deutsche Welle, przeciwne budowie portu kontenerowego w Świnoujściu są niemieckie władze samorządowe, organizacje ekologiczne, a także posłowie do Parlamentu Europejskiego.
„Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje” – czytamy.
Gróbarczyk odpowiada
Do sprawy odniósł się wiceminister Marek Gróbarczyk. „Niemiecka narracja chciałaby nadal dyktować innym co mogą, a czego im nie wolno. Niemiecki terminal gazowy w Lubminie (55 km od Świnoujścia) powstał bez jakichkolwiek uzgodnień z Polską. Nie zamierzamy budowy Terminala Kontenerowego w Świnoujściu konsultować ze strona niemiecką [pisownia oryginalna – przyp. red.]” – oświadczył.
Niemiecka narracja chciałaby nadal dyktować innym co mogą, a czego im nie wolno. Niemiecki terminal gazowy w Lubminie (55 km od Świnoujścia) powstał bez jakichkolwiek uzgodnień z Polską. Nie zamierzamy budowy Terminala Kontenerowego w Świnoujściu konsultować ze strona niemiecką. pic.twitter.com/my6qABAhXl
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) July 31, 2023