Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS

„Rząd zapowiada wzrost opłaty paliwowej, który obciąży kierowców na dodatkowe 4-5 mld zł. Wzrost daniny nie jest wymuszony wydatkami na drogi, ale nowymi wydatkami socjalnymi wprowadzonymi przez rząd. W 2016 roku wpływy z podatków paliwowych wyniosły 35 mld zł wobec zaledwie 20 mld zł krajowych wydatków na drogi. Wyższa opłata paliwowa jest więc kolejnym podatkiem, który oprócz rosnącego zadłużenia publicznego ma finansować rosnące wydatki socjalne rządu.”
 Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS
/ Pixabay.com/CC0
Informacja pochodzi z komunikatu Forum Odpowiedzialnego Rozwoju z 12 lipca br. Przypomnę, że założycielem FOR jest Leszek Balcerowicz. FOR uprawia propagandę. Prawda jest taka, że wydatki na drogi wynoszą dużo, dużo więcej niż 20 mld zł. Jeśli zaczniemy liczyć koszty zewnętrzne. Co to takiego? To koszty, które płacimy my wszyscy, niezależnie czy mamy samochód, czy go nie mamy. Przykładowo, to koszty wypadków i kolizji drogowych. Według danych Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, koszty te w 2015 r. to 48,2 mld złotych. Łącznie to prawie 3 proc. PKB. Rafał Trzeciakowski z FOR, z którym wszedłem w polemikę na Twitterze, stwierdził że „koszty wypadków pokrywane są z ubezpieczeń”. Sprawdziłem – Polska Izba Ubezpieczeń wylicza koszty OC komunikacyjnego na 8,2 mld zł w 2015 roku. Brakuje 40 mld zł. A dodatkowo koszty zewnętrzne to koszty leczenia związane ze smogiem (około 26 mld euro rocznie) i hałasem, koszty zajętości terenu, zniszczenia krajobrazu, zakwaszenia gleb, stania w korkach. Kto za to wszystko płaci? Pan płaci. Pani płaci. My płacimy.
Niestety, zamiast poważnej debaty o polityce transportowej mamy gierki partyjno-piarowe. Dziś inwestycje na drogi obejmują głównie autostrady i drogi ekspresowe. A to tylko 6 procent dróg z liczącej ponad 300 tys. km sieci drogowej. Drogi lokalne, którymi porusza się lud, pozostawione są same sobie.
Warto w tym miejscu przytoczyć wypowiedź prezydenta Słupska Roberta Biedronia dla TVN24: „Gdyby pani premier zapytała nas, samorządowców, czego my naprawdę potrzebujemy, to oczywiście, że potrzebujemy remontu dróg, ale już dzisiaj umówiliśmy się, że krajowy fundusz drogowy, te 35 mld złotych, które w 2016 miały być przeznaczone na drogi, powinien być w całości na nie przeznaczony. A przeznaczono tylko 20 mld”. Lewicowy polityk opierający się na propagandzie FOR? Panie prezydencie, zachęcam do lektury „Alternatywnej polityki transportowej w Polsce według zasad ekorozwoju” wydanej przez Instytut na Rzecz Ekorozwoju lub raportu „Polityka transportowa” Olafa Swolkienia wydanego przez INSPRO.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (29/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

 

 

POLECANE
Polacy ocenili ministrów w rządzie Tuska. Kto wypadł najgorzej? Wiadomości
Polacy ocenili ministrów w rządzie Tuska. Kto wypadł najgorzej?

W badaniu przeprowadzonym przez UCE Research dla Onetu zapytano, których ministrów Polacy oceniają najlepiej, a których najgorzej. Polacy najbardziej doceniają działania szczególnie dwóch osób, przy czym jeden z ministrów ma wyraźną przewagę nad innymi.

Krwawy atak Rosji. Polska poderwała myśliwce z ostatniej chwili
Krwawy atak Rosji. Polska poderwała myśliwce

Co najmniej 14 osób poniosło śmierć, a 55 zostało rannych w rosyjskich atakach na Kijów w nocy z poniedziałku na wtorek – poinformowały władze stolicy Ukrainy. A to dopiero wstępne dane.

Wiadomości
Włoska pizza w domu – sekrety ciasta jak z najlepszej restauracji

Ciasto na pizzę to podstawa każdej włoskiej uczty, a jego przygotowanie w domu potrafi być prawdziwą przygodą. Włoskie techniki, składniki i triki sprawiają, że domowa pizza może smakować jak z neapolitańskiej pizzerii. Warto poznać sekrety ciasta, które wynoszą domowe wypieki na wyższy poziom – ten artykuł odkrywa wszystkie tajniki.

Trzaskowski tym gó**em w Wiśle… Ujawniono nowe taśmy z ostatniej chwili
"Trzaskowski tym gó**em w Wiśle…" Ujawniono nowe taśmy

W poniedziałek po godz. 20 Telewizja Republika opublikowała nowe "taśmy". Na jednej z nich Roman Giertych miał rozmawiać z Pawłem Grasiem m.in. o Rafale Trzaskowskim, Donaldzie Tusku i Małgorzacie Kidawie-Błońskiej.

To Wy jesteście przyszłością narodu. Obchody 85 rocznicy i transportu Polaków do KL Auschwitz tylko u nas
"To Wy jesteście przyszłością narodu". Obchody 85 rocznicy i transportu Polaków do KL Auschwitz

14 czerwca 1940 rok, to właśnie wtedy z więzienia w Tarnowie wyrusza pierwszy masowy transport. 728 polskich więźniów politycznych, do niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz. To on zapoczątkował funkcjonowanie fabryki śmierci, w której zginęło ponad milion ludzi.

Atak na polityków w USA, Nowe informacje z ostatniej chwili
Atak na polityków w USA, Nowe informacje

57-letni Vance Boelter, który w sobotę zabił liderkę Demokratów w legislaturze stanowej Minnesoty i ranił innego polityka, miał na liście potencjalnych celów 45 polityków partii - powiedział w poniedziałek prokurator federalny Joe Thompson. Mimo to śledczy nie ustalili ideologii i motywu kierującego sprawcą.

Roman Giertych i Leszek Czarnecki. Ujawniono nowe taśmy z ostatniej chwili
Roman Giertych i Leszek Czarnecki. Ujawniono nowe taśmy

W poniedziałek po godz. 20 Telewizja Republika opublikowała nowe "taśmy". Roman Giertych miał aranżować spotkanie Leszka Czarneckiego z Donaldem Tuskiem.

Kto zatańczy w jesiennej edycji 'Tańca z Gwiazdami'? Polsat odsłania karty Wiadomości
Kto zatańczy w jesiennej edycji 'Tańca z Gwiazdami'? Polsat odsłania karty

Polsat nie zwalnia tempa - już jesienią 2025 roku wystartuje 17. edycja programu „Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami”. Chociaż stacja nie zdradziła jeszcze pełnej listy uczestników, atmosfera wokół nowego sezonu staje się coraz gorętsza.

Telewizja Republika ujawnia nowe taśmy. Nagrania pochodzą z 2025 roku z ostatniej chwili
Telewizja Republika ujawnia nowe taśmy. Nagrania pochodzą z 2025 roku

Telewizja Republika opublikowała kolejną "taśmę" – tym razem z kwietnia 2025 r. – na której Roman Giertych ma ujawniać kulisy planowanej reformy prokuratury i rolę ministra Adama Bodnara.

Atak na irańską telewizję w trakcie transmisji. Sieć obiegły nagrania z ostatniej chwili
Atak na irańską telewizję w trakcie transmisji. Sieć obiegły nagrania

W sieci pojawiło się nagranie z irańskiej telewizji państwowej, dokumentujące moment uderzenia izraelskiego pocisku w budynek stacji. Atak nastąpił w trakcie emisji programu na żywo, co doprowadziło do ewakuacji studia. Prezenterka Sahar Emami, otoczona pyłem i odgłosami eksplozji, została zmuszona do opuszczenia swojego stanowiska.

REKLAMA

Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS

„Rząd zapowiada wzrost opłaty paliwowej, który obciąży kierowców na dodatkowe 4-5 mld zł. Wzrost daniny nie jest wymuszony wydatkami na drogi, ale nowymi wydatkami socjalnymi wprowadzonymi przez rząd. W 2016 roku wpływy z podatków paliwowych wyniosły 35 mld zł wobec zaledwie 20 mld zł krajowych wydatków na drogi. Wyższa opłata paliwowa jest więc kolejnym podatkiem, który oprócz rosnącego zadłużenia publicznego ma finansować rosnące wydatki socjalne rządu.”
 Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS
/ Pixabay.com/CC0
Informacja pochodzi z komunikatu Forum Odpowiedzialnego Rozwoju z 12 lipca br. Przypomnę, że założycielem FOR jest Leszek Balcerowicz. FOR uprawia propagandę. Prawda jest taka, że wydatki na drogi wynoszą dużo, dużo więcej niż 20 mld zł. Jeśli zaczniemy liczyć koszty zewnętrzne. Co to takiego? To koszty, które płacimy my wszyscy, niezależnie czy mamy samochód, czy go nie mamy. Przykładowo, to koszty wypadków i kolizji drogowych. Według danych Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, koszty te w 2015 r. to 48,2 mld złotych. Łącznie to prawie 3 proc. PKB. Rafał Trzeciakowski z FOR, z którym wszedłem w polemikę na Twitterze, stwierdził że „koszty wypadków pokrywane są z ubezpieczeń”. Sprawdziłem – Polska Izba Ubezpieczeń wylicza koszty OC komunikacyjnego na 8,2 mld zł w 2015 roku. Brakuje 40 mld zł. A dodatkowo koszty zewnętrzne to koszty leczenia związane ze smogiem (około 26 mld euro rocznie) i hałasem, koszty zajętości terenu, zniszczenia krajobrazu, zakwaszenia gleb, stania w korkach. Kto za to wszystko płaci? Pan płaci. Pani płaci. My płacimy.
Niestety, zamiast poważnej debaty o polityce transportowej mamy gierki partyjno-piarowe. Dziś inwestycje na drogi obejmują głównie autostrady i drogi ekspresowe. A to tylko 6 procent dróg z liczącej ponad 300 tys. km sieci drogowej. Drogi lokalne, którymi porusza się lud, pozostawione są same sobie.
Warto w tym miejscu przytoczyć wypowiedź prezydenta Słupska Roberta Biedronia dla TVN24: „Gdyby pani premier zapytała nas, samorządowców, czego my naprawdę potrzebujemy, to oczywiście, że potrzebujemy remontu dróg, ale już dzisiaj umówiliśmy się, że krajowy fundusz drogowy, te 35 mld złotych, które w 2016 miały być przeznaczone na drogi, powinien być w całości na nie przeznaczony. A przeznaczono tylko 20 mld”. Lewicowy polityk opierający się na propagandzie FOR? Panie prezydencie, zachęcam do lektury „Alternatywnej polityki transportowej w Polsce według zasad ekorozwoju” wydanej przez Instytut na Rzecz Ekorozwoju lub raportu „Polityka transportowa” Olafa Swolkienia wydanego przez INSPRO.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (29/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe