Co dalej z polskimi szkołami na Litwie?
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Stowarzyszenia Nauczycieli Szkół Polskich na Litwie „Macierz Szkolna”, skupiającego nauczycieli szkół z polskim językiem nauczania na Litwie, Forum Rodziców Szkół Polskich, Stowarzyszenia Polonistów na Litwie, dyrektorzy szkół, przedstawiciele uczelni kształcących nauczycieli dla szkół polskich oraz samorządy.
Poruszone zostały główne problemy szkolnictwa polskiego na Litwie – uwzględnianie wyniku egzaminu maturalnego z języka polskiego podczas rekrutacji na studia, pogarszające się wyniki egzaminu maturalnego z języka litewskiego i zmiana metodyki nauczania języka litewskiego w szkołach z polskim językiem nauczania, kwestia przygotowania nowoczesnych podręczników oraz kształcenia nauczycieli dla szkół polskich.
Następnie minister Anna Zalewska spotkała się z minister oświaty i nauki Litwy Jurgitą Petrauskiene. Ministrowie wymienili się informacjami dotyczącymi reformy systemów oświaty w Polsce i na Litwie. Zwrócono uwagę na konieczność rozwoju kompetencji językowych uczniów, dwujęzyczność, przygotowania uczniów do wejścia na rynek pracy poprzez reformę kształcenia zawodowego oraz bardziej efektywnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Najważniejszym aspektem rozmowy była jednak kwestia zapewnienia funkcjonowania szkolnictwa mniejszości narodowych. W tym celu ministrowie powołają międzyresortowy zespół roboczy, którego zadaniem będzie opracowanie i przedstawienie do końca bieżącego roku analizy sytuacji szkolnictwa obu mniejszości w zakresie nauczania języka mniejszości, podręczników i podstaw programowych.
W trakcie rozmowy z premierem Litwy Sauliusem Skvernelis potwierdzono gotowość ministerstw ds. oświaty obu państw do analizy sytuacji oświatowej. Minister Anna Zalewska wskazała na edukację jako kluczowy element w przygotowaniu obywateli do wejścia na rynek pracy i wykonywanie wyuczonego zawodu. Wskazała również na polskie rozwiązania edukacyjne względem mniejszości narodowych.
- Zależy nam na tym, aby Polacy mieszający na Litwie byli dobrymi obywatelami, znali język litewski i mogli rozwijać się jako społeczność, szczególnie w kontekście wspólnych relacji ekonomicznych - podkreśliła minister Anna Zalewska.
Premier Litwy Saulius Skvernelis z zadowoleniem przyjął powstanie grupy roboczej do spraw analizy sytuacji oświatowej. Wyraził również przekonanie, że wspólne stanowisko powinno być uzgadniane analogicznie we wszystkich sferach współpracy.
Źródło: centrumprasowe.pap.pl
kos