Setki milionów złotych z Unii Europejskiej na modernizację portów w Gdyni i Gdańsku
Pieniądze na obie inwestycje pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko. Umowy o dofinansowanie podpisali w poniedziałek 18 czerwca 2018 roku Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie) oraz Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni i Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Formalna nazwa przedsięwzięcia Urzędu Morskiego w Gdyni to „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. Inwestycja będzie kosztować 156 milionów złotych. Środki unijne pokryją ponad 132 miliony złotych z całości kosztów inwestycji.
Co zostanie zrobione za te pieniądze? Urząd Morski wykona prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle i zwiększą bezpieczeństwo. Inwestycja obejmie między innymi:
- budowę toru wodnego wraz z obrotnicą na Martwej Wiśle,
- przebudowę i remont nabrzeży: Flisaków, Retmanów i Szyprów na Martwej Wiśle,
- przebudowę i remont części nabrzeża rzeki Motławy,
- przebudowę nabrzeża Polski Hak przy ujściu Motławy do Martwej Wisły.
Obecny na podpisaniu umów wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik wyjaśniał, że jej najważniejszym celem jest bezpieczeństwo użytkowników gdańskiego portu. „Fragmenty nabrzeży Martwej Wisły i Motławy są w złym stanie technicznym i stanowią zagrożenie dla statków. Po remoncie będzie bezpieczniej” – tłumaczył.
Inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. będzie kosztować prawie 222 miliony złotych. Unia dofinansuje ponad połowę kosztów – blisko 117 milionów złotych. Dzięki europejskiemu dofinansowaniu powstanie nowy publiczny terminal promowy i cała infrastruktura, która potrzebna jest do działania takiego terminalu.
Źródło: centrumprasowe.pap.pl/k