Nie żyje znany krytyk i popularyzator jazzu

Jeden z najwybitniejszych polskich krytyków jazzowych, pianista, pisarz, historyk, menedżer kultury, wydawca, fotograf i podróżnik zmarł w nocy 12 grudnia 2025 roku, w szpitalu w Wyszkowie. Miał 88 lat.
Świeca / zdjęcie poglądowe
Świeca / zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Krystian Brodacki zmarł 12 grudnia 2025 roku w wieku 88 lat w szpitalu w Wyszkowie
  • Był jednym z najważniejszych polskich krytyków jazzowych, a także pianistą, pisarzem, historykiem i fotografem
  • W 2010 roku opublikował monumentalną, ponad 600-stronicową „Historię polskiego jazzu”, uznawaną za najważniejsze opracowanie w tej dziedzinie
  • Przez lata związany był z magazynem „Jazz Forum”, gdzie pełnił m.in. funkcję zastępcy redaktora naczelnego

 

Nie żyje znany krytyk i popularyzator jazzu

Wiadomość o śmierci dziennikarza i publicysty Krystiana Brodackiego przekazał PAP Paweł Brodowski, redaktor naczelny magazynu „Jazz Forum”.

W latach 1971-1978 Krystian Brodacki był kierownikiem artystycznym i organizacyjnym zespołu Asocjacja Hagaw. Jego wielkim dziełem jest opublikowana w 2010 r. przez PWM licząca ponad 600 stron „Historia polskiego jazzu” – publikacja nieoceniona i dogłębna – jak ją charakteryzuje w pożegnaniu opublikowanym na fb „Jazz Forum”.

Nieprzypadkowo, Krystian Brodacki we wstępie do swojej „Historii polskiego jazzu” przytacza słowa Normana Daviesa „Warsztat historyka musi polegać nie tylko na umiejętności zdobywania faktów, ale i na sztuce ich przekazywania. Takimi umiejętnościami, intuicją i rzetelnym warsztatem charakteryzuje się pisarstwo Krystiana Brodackiego, który był też autorem rozdziału o polskim jazzie w monumentalnej „History of European Jazz” wydanej w języku angielskim nakładem oficyny Equinox w Londynie w 2018 r.

Solenność i szacunek dla faktów w publikacjach historycznych, w publicystyce, recenzjach, wywiadach były wzbogacane imponującym temperamentem dziennikarskim i piękną polszczyzną.

 

Kim był Krystian Brodacki?

Krystian Brodacki urodził się w Krakowie 23 lipca 1937 roku. Ukończył Politechnikę Krakowską i Studium Dziennikarskie Uniwersytetu Warszawskiego.

W latach 1976-1977 pełnił funkcję przewodniczącego Sekcji Krytyków Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, w okresie 1982-1986 był wiceprezesem PSJ.

W 1980 r. wydał antologię „Polskie ścieżki do jazzu”, w 1984 monografię „Follow Namysłowski”. Zainicjował i prowadził w latach 1983-1991 Jazz Film Salon, jedyny na świecie konkurs filmów o tematyce jazzowej (Łódź, Wrocław, Warszawa). Podczas ośmiu edycji zaprezentował na ekranie ok. 300 filmów dokumentalnych i fabularnych z całego świata.

Jako publicysta muzyczny współpracował z miesięcznikiem „Jazz” w latach 1967–1971, od 1968 roku z magazynem „Jazz Forum”; w latach 1986–1994 był zastępcą redaktora naczelnego.

- Opublikował w „Jazz Forum” dziesiątki, jeśli nie setki artykułów - wspomina Paweł Brodowski, obecny red. naczelny „Jazz Forum”. - Były to wywiady z największymi muzykami i osobistościami jazzu, (m.in. Herbiem Hancockiem, Gilem Evansem, Ahmadem Jamalem, Horacem Silverem, Waynem Shorterem). Był też autorem relacji festiwalowych.

Krystian Brodacki lubił pisać o sprawach mu bliskich ideowo, estetycznie. Kochał bardzo Włochy, można powiedzieć, że był stałym reporterem jednego z najważniejszych światowych festiwali jazzowych - Umbria Jazz Festival, kierowanego przez Carla Pegnettę. W tych reportażach muzyka, uroda Włoch i fascynacja kulturą tego kraju a także egzystencjalne doświadczenie podróży stanowiły jedno.

Na reportaże z festiwalu w Umbrii, którą odwiedzał regularnie każdego roku, się czekało.

Pod szyldem Agencji Wydawniczej PSJ Brodacki wydał serię zeszytów nutowych z kompozycjami m.in. Zbyszka Namysłowskiego, Krzesimira Dębskiego, Zbigniewa Jaremki, Jarka Śmietany, a także I Tom „Historii Jazzu” Andrzeja Schmidta (Tom II wydały Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Tom III – Wydawnictwo Lemat, prowadzone przez Klarę Brodacką.

Prowadził także audycje jazzowe i inne (np. „Rzeczpospolita Narodów”) w Programach I i III PR oraz w Radiu Kraków.

Współpracował jako publicysta także z różnymi innymi, nie tylko muzycznymi periodykami, jak „Tygodnik Solidarność” czy „Musica Jazz” (Mediolan). W 2002 r. opublikował album swych fotografii „Święte Znaki”.

W latach 70. współredagował pismo „U Progu”. W 1980 r. założył w redakcji „Przeglądu Technicznego” koło „Solidarności”. Po transformacji ustrojowej publikował m.in. w „Czasie Krakowskim”, „Gazecie Polskiej” i „Niedzieli”, a przede wszystkim w „Tygodniku Solidarność”. Przypominał czytelnikom ważne postaci oporu antykomunistycznego z kraju i emigracji. Z prof. Wojciechem Narębskim nagrał piosenki śpiewane w Armii Andersa.

Był popularyzatorem jazzu i jego „ścieżek”; potrafił zainteresować tą muzyką kilka generacji.

„Krystian Brodacki pozostawił wielki, niepodważalny dorobek. Polski jazz poniósł bolesną stratę” - napisano na fb magazynu „Jazz Forum”.


 

POLECANE
Pałac Buckingham wydał komunikat Wiadomości
Pałac Buckingham wydał komunikat

W najnowszym wystąpieniu telewizyjnym król Karol III podzielił się z Brytyjczykami zarówno dobrymi wiadomościami, jak i ważnym apelem dotyczącym profilaktyki nowotworowej. Monarcha zwrócił uwagę, że mimo trwającego leczenia funkcjonuje aktywnie, a dzięki wczesnemu wykryciu choroby jego terapia może wkrótce zostać skrócona.

Tȟašúŋke Witkó: Niemcy, macie problem tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Niemcy, macie problem

Mój kolega, Stanisław, człek obdarzony wyjątkowym darem obserwacji i jeszcze większą umiejętnością ubierania swych spostrzeżeń w słowa, przez lata posługiwał się takim lapidarnym powiedzeniem: „Im gorzej u nich, tym lepiej dla nas!”.

Udane kwalifikacje w Klingenthal. Komplet Biało-Czerwonych w konkursie z ostatniej chwili
Udane kwalifikacje w Klingenthal. Komplet Biało-Czerwonych w konkursie

Sześciu Polaków awansowało do sobotniego konkursu Pucharu Świata w skokach narciarskich w niemieckim Klingenthal. Kwalifikacje wygrał Niemiec Philipp Raimund. Piotr Żyła był 21., Kamil Stoch - 24., Maciej Kot - 28., Kacper Tomasiak - 29., Dawid Kubacki - 32., a Paweł Wąsek - 48.

Groźny incydent na komisariacie w Pionkach Wiadomości
Groźny incydent na komisariacie w Pionkach

Na komisariacie policji w Pionkach (woj. mazowieckie) doszło do groźnego zdarzenia, które, choć nikomu nie zrobiło krzywdy, wywołało poważne konsekwencje służbowe. Podczas rutynowych czynności z zatrzymanym jedna z funkcjonariuszek przypadkowo doprowadziła do wystrzału ze swojej broni służbowej.

Nie żyje znany krytyk i popularyzator jazzu Wiadomości
Nie żyje znany krytyk i popularyzator jazzu

Jeden z najwybitniejszych polskich krytyków jazzowych, pianista, pisarz, historyk, menedżer kultury, wydawca, fotograf i podróżnik zmarł w nocy 12 grudnia 2025 roku, w szpitalu w Wyszkowie. Miał 88 lat.

Coraz więcej pytań o Lewandowskiego. Pojawiły się nowe informacje Wiadomości
Coraz więcej pytań o Lewandowskiego. Pojawiły się nowe informacje

Przyszłość Roberta Lewandowskiego w FC Barcelonie od miesięcy wywołuje liczne spekulacje. Każdego dnia pojawiają się nowe doniesienia . Mimo tego jedno wydaje się jasne: Polak nadal widzi siebie w Barcelonie i jest gotowy zrobić wiele, aby pozostać w klubie.

Niemiecki rząd potwierdza: Zełenski przyjedzie do Berlina z ostatniej chwili
Niemiecki rząd potwierdza: Zełenski przyjedzie do Berlina

Kanclerz Friedrich Merz podejmie w poniedziałek w Berlinie prezydenta Wołodymyra Zełenskiego, a tematem rozmów będzie aktualny stan negocjacji pokojowych dotyczących Ukrainy - poinformował w piątek rzecznik niemieckiego rządu Stefan Kornelius.

Zepchnął studenta pod pociąg. Sąd ogłosił wyrok w głośnej sprawie z Sopotu Wiadomości
Zepchnął studenta pod pociąg. Sąd ogłosił wyrok w głośnej sprawie z Sopotu

Sąd Okręgowy w Gdańsku skazał 21-letniego Maksymiliana S. na 20 lat i trzy miesiące pozbawienia wolności za zabójstwo 23-letniego studenta Uniwersytetu Gdańskiego Jakuba Siemiątkowskiego w Sopocie i posiadanie narkotyków. Mężczyzna zepchnął pokrzywdzonego pod pociąg w sierpniu 2024 r.

Aleksandra Fedorska: Merkel ogłasza wojnę o algorytmy i media cyfrowe z USA z ostatniej chwili
Aleksandra Fedorska: Merkel ogłasza wojnę o algorytmy i media cyfrowe z USA

„Merkel ogłasza wojnę o algorytmy i media cyfrowe z USA!!!!” - skomentowała ekspert ds. Niemiec odnosząc się do opublikowanego artykułu w Welt.de. cytującego Angelę Merkel, byłą kanclerz Niemiec.

Nie żyje znana brytyjska pisarka Wiadomości
Nie żyje znana brytyjska pisarka

Sophie Kinsella nie żyje. Brytyjska pisarka, która zdobyła międzynarodową sławę dzięki serii książek o zakupoholiczce, odeszła po długich zmaganiach z glejakiem wielopostaciowym. O jej śmierci poinformowała rodzina.

REKLAMA

Nie żyje znany krytyk i popularyzator jazzu

Jeden z najwybitniejszych polskich krytyków jazzowych, pianista, pisarz, historyk, menedżer kultury, wydawca, fotograf i podróżnik zmarł w nocy 12 grudnia 2025 roku, w szpitalu w Wyszkowie. Miał 88 lat.
Świeca / zdjęcie poglądowe
Świeca / zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Krystian Brodacki zmarł 12 grudnia 2025 roku w wieku 88 lat w szpitalu w Wyszkowie
  • Był jednym z najważniejszych polskich krytyków jazzowych, a także pianistą, pisarzem, historykiem i fotografem
  • W 2010 roku opublikował monumentalną, ponad 600-stronicową „Historię polskiego jazzu”, uznawaną za najważniejsze opracowanie w tej dziedzinie
  • Przez lata związany był z magazynem „Jazz Forum”, gdzie pełnił m.in. funkcję zastępcy redaktora naczelnego

 

Nie żyje znany krytyk i popularyzator jazzu

Wiadomość o śmierci dziennikarza i publicysty Krystiana Brodackiego przekazał PAP Paweł Brodowski, redaktor naczelny magazynu „Jazz Forum”.

W latach 1971-1978 Krystian Brodacki był kierownikiem artystycznym i organizacyjnym zespołu Asocjacja Hagaw. Jego wielkim dziełem jest opublikowana w 2010 r. przez PWM licząca ponad 600 stron „Historia polskiego jazzu” – publikacja nieoceniona i dogłębna – jak ją charakteryzuje w pożegnaniu opublikowanym na fb „Jazz Forum”.

Nieprzypadkowo, Krystian Brodacki we wstępie do swojej „Historii polskiego jazzu” przytacza słowa Normana Daviesa „Warsztat historyka musi polegać nie tylko na umiejętności zdobywania faktów, ale i na sztuce ich przekazywania. Takimi umiejętnościami, intuicją i rzetelnym warsztatem charakteryzuje się pisarstwo Krystiana Brodackiego, który był też autorem rozdziału o polskim jazzie w monumentalnej „History of European Jazz” wydanej w języku angielskim nakładem oficyny Equinox w Londynie w 2018 r.

Solenność i szacunek dla faktów w publikacjach historycznych, w publicystyce, recenzjach, wywiadach były wzbogacane imponującym temperamentem dziennikarskim i piękną polszczyzną.

 

Kim był Krystian Brodacki?

Krystian Brodacki urodził się w Krakowie 23 lipca 1937 roku. Ukończył Politechnikę Krakowską i Studium Dziennikarskie Uniwersytetu Warszawskiego.

W latach 1976-1977 pełnił funkcję przewodniczącego Sekcji Krytyków Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, w okresie 1982-1986 był wiceprezesem PSJ.

W 1980 r. wydał antologię „Polskie ścieżki do jazzu”, w 1984 monografię „Follow Namysłowski”. Zainicjował i prowadził w latach 1983-1991 Jazz Film Salon, jedyny na świecie konkurs filmów o tematyce jazzowej (Łódź, Wrocław, Warszawa). Podczas ośmiu edycji zaprezentował na ekranie ok. 300 filmów dokumentalnych i fabularnych z całego świata.

Jako publicysta muzyczny współpracował z miesięcznikiem „Jazz” w latach 1967–1971, od 1968 roku z magazynem „Jazz Forum”; w latach 1986–1994 był zastępcą redaktora naczelnego.

- Opublikował w „Jazz Forum” dziesiątki, jeśli nie setki artykułów - wspomina Paweł Brodowski, obecny red. naczelny „Jazz Forum”. - Były to wywiady z największymi muzykami i osobistościami jazzu, (m.in. Herbiem Hancockiem, Gilem Evansem, Ahmadem Jamalem, Horacem Silverem, Waynem Shorterem). Był też autorem relacji festiwalowych.

Krystian Brodacki lubił pisać o sprawach mu bliskich ideowo, estetycznie. Kochał bardzo Włochy, można powiedzieć, że był stałym reporterem jednego z najważniejszych światowych festiwali jazzowych - Umbria Jazz Festival, kierowanego przez Carla Pegnettę. W tych reportażach muzyka, uroda Włoch i fascynacja kulturą tego kraju a także egzystencjalne doświadczenie podróży stanowiły jedno.

Na reportaże z festiwalu w Umbrii, którą odwiedzał regularnie każdego roku, się czekało.

Pod szyldem Agencji Wydawniczej PSJ Brodacki wydał serię zeszytów nutowych z kompozycjami m.in. Zbyszka Namysłowskiego, Krzesimira Dębskiego, Zbigniewa Jaremki, Jarka Śmietany, a także I Tom „Historii Jazzu” Andrzeja Schmidta (Tom II wydały Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Tom III – Wydawnictwo Lemat, prowadzone przez Klarę Brodacką.

Prowadził także audycje jazzowe i inne (np. „Rzeczpospolita Narodów”) w Programach I i III PR oraz w Radiu Kraków.

Współpracował jako publicysta także z różnymi innymi, nie tylko muzycznymi periodykami, jak „Tygodnik Solidarność” czy „Musica Jazz” (Mediolan). W 2002 r. opublikował album swych fotografii „Święte Znaki”.

W latach 70. współredagował pismo „U Progu”. W 1980 r. założył w redakcji „Przeglądu Technicznego” koło „Solidarności”. Po transformacji ustrojowej publikował m.in. w „Czasie Krakowskim”, „Gazecie Polskiej” i „Niedzieli”, a przede wszystkim w „Tygodniku Solidarność”. Przypominał czytelnikom ważne postaci oporu antykomunistycznego z kraju i emigracji. Z prof. Wojciechem Narębskim nagrał piosenki śpiewane w Armii Andersa.

Był popularyzatorem jazzu i jego „ścieżek”; potrafił zainteresować tą muzyką kilka generacji.

„Krystian Brodacki pozostawił wielki, niepodważalny dorobek. Polski jazz poniósł bolesną stratę” - napisano na fb magazynu „Jazz Forum”.



 

Polecane