Kolegium NSA nie pozwoli na zastraszanie sędziów

Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego podjęło uchwałę, w której sprzeciwiło się próbom zastraszania sędziów oraz podważania ich niezawisłości. Sprawa dotyczy kontrowersji wokół powołań sędziowskich po 2018 roku i ma znaczenie dla stabilności polskiego wymiaru sprawiedliwości.
Tylko u nas Kolegium NSA nie pozwoli na zastraszanie sędziów
Tylko u nas / grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Minister Sprawiedliwości i Prokurator Generalny Waldemar Żurek wezwał sędziów Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych przez Prezydenta RP z rekomendacji Krajowej Rady Sądownictwa po 2018 roku do zaprzestania orzekania
  • W odpowiedzi Kolegium NSA podjęło uchwałę w obronie sędziów
  • Sędzia Kamila Borszowska-Moszowska analizuje konsekwencje zaistniałej sytuacji

 

29 września 2025 r. Kolegium NSA podjęło uchwałę, która jasno wyznacza granicę: sędziowie powołani przez Prezydenta RP po 2018 r. są skutecznie ustanowionymi sędziami, a próby podważania ich mandatu są bezprawne. To odpowiedź na działania ministra i Prokuratora Generalnego Waldemara Żurka, który wezwał sędziów do zaprzestania orzekania pod groźbą odpowiedzialności karnej i finansowej.

 

Uchwała Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2025 r.

- W dniu 24 września 2025 r. wpłynęły do Naczelnego Sądu Administracyjnego pisma Prokuratora Generalnego skierowane do sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa ukształtowanej na mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 3). W treści pism stwierdzono, że dalsze orzekanie tych sędziów „(…) może zostać ocenione in concreto jako określone w art. 231 § 2 k.k. przekroczenie uprawnień albo być uznane za stypizowane w art. 227 k.k. przywłaszczenie funkcji publicznej”. Wskazano także na możliwość żądania zwrotu od sędziego „na zasadzie regresu” wypłaconych kwot w związku z wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

W konkluzji Prokurator Generalny wezwał adresatów pism do „zaprzestania podejmowania czynności w charakterze sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego”.  

  1. W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sam fakt powołania przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej sędziego na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa ukształtowanej powołaną ustawą z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw nie może być uważany za wyłączną i jedyną podstawę do uznania jego udziału w składzie orzekającym za naruszający prawo strony do niezawisłego, bezstronnego sądu ustanowionego ustawą w rozumieniu art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (dalej: KPP) – np. wyrok TSUE z 4 września 2025 r., „R” S.A. przeciwko AW „T” sp. z o.o., C-225/22, ECLI:EU:C:2025:649, pkt 50 i powołany tam wyrok TSUE z 21 grudnia 2023 r., L.G. przeciwko Krajowej Radzie Sądownictwa, C-718/21, ECLI:UE:C:2023:1015. Odmowa uznania przez Trybunał Sprawiedliwości statusu niezawisłego i bezstronnego sądu wymaga uwzględnienia wielu innych przesłanek rozpatrywanych łącznie i dotyczących konkretnych okoliczności faktycznych (wyrok TSUE z 21 grudnia 2023 r., L.G. przeciwko Krajowej Radzie Sądownictwa, C-718/21, ECLI:UE:C:2023:1015, pkt 77). Okoliczności przywołane w tym wyroku przez Trybunał nie zaistniały wobec sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej udzielał także odpowiedzi na pytania prejudycjalne Naczelnego Sądu Administracyjnego zadawane przez składy z udziałem sędziów powołanych po 2018 r. (np. wyroki TSUE z 29 kwietnia 2025 r., E. sp. z o.o. przeciwko Prezydentowi Miasta Mielca, C-453/23, ECLI:UE:C:2025:285 i 8 maja 2025 r., L. s.c. przeciwko Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej, C‑405/24, ECLI:EU:C:2025:335). W żadnej ze spraw Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie zakwestionował udziału tych sędziów w składach orzekających. Europejski Trybunał Praw Człowieka również nigdy nie stwierdził naruszenia art. 6 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (dalej: EKPC) w związku z udziałem w orzekaniu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych po 2018 r.
  2. Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego dostrzega potrzebę wykonania przez władzę ustawodawczą, w sposób zgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Konstytucja RP), wyroku pilotażowego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie Wałęsa przeciwko Polsce (skarga nr 50849/21, § 329). Wykonanie wyroku pilotażowego nie leży w kompetencji władzy sądowniczej, która sprawuje wymiar sprawiedliwości, nie leży w kompetencji administracji sądowej i w żadnym razie nie może również polegać na faktycznych działaniach władzy wykonawczej zmierzających do odsunięcia od orzekania sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych po 2018 r.
  3. Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1267; dalej: p.u.s.a.) strony mogą złożyć wniosek o zbadanie niezawisłości i bezstronności sędziego z uwzględnieniem okoliczności towarzyszących jego powołaniu i jego postępowania po powołaniu. W wyniku takiego postępowania sędzia może zostać wyłączony od rozpoznania sprawy. Od dnia 15 lipca 2022 r. (czyli wejścia w życie tego przepisu) do Naczelnego Sądu Administracyjnego wpłynęły sześćdziesiąt trzy takie wnioski.
  4. Naczelny Sąd Administracyjny i wojewódzkie sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości poprzez kontrolę zgodności z prawem działań podejmowanych przez administrację publiczną (art. 184 Konstytucji RP w zw. z art. 1 p.u.s.a.). Statystyczny czas rozpoznania skargi kasacyjnej w Naczelnym Sądzie Administracyjnym od dwóch lat zmniejsza się i obecnie nie przekracza dwudziestu miesięcy. W wojewódzkich sądach administracyjnych czas rozpoznania skargi nie przekracza pięciu miesięcy. Zaprzestanie orzekania przez trzydziestu ośmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyniku pism Prokuratora Generalnego doprowadziłoby do poważnych utrudnień w pracy Naczelnego Sądu Administracyjnego, czego skutkiem byłoby naruszenie, gwarantowanego na podstawie art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, art. 6 ust. 1 EKPC i art. 47 KPP, prawa obywatela do rozpoznania sprawy przez sąd bez nieuzasadnionej zwłoki.                                                   

Przewodniczący Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego Jacek Chlebny

- czytamy w uchwale Kolegium.

 

Odsunięcie sędziów doprowadziłoby do paraliżu sądownictwa administracyjnego

  • Kolegium udzieliło sędziom pełnego wsparcia, podkreślając, że nie ma żadnej podstawy konstytucyjnej ani traktatowej do kwestionowania ich statusu. Żaden organ międzynarodowy ani Trybunał Sprawiedliwości UE, ani Europejski Trybunał Praw Człowieka  nigdy nie stwierdził, by udział tych sędziów w składach NSA naruszał prawo do sądu. Wręcz przeciwnie, orzecznictwo europejskie wyraźnie wskazuje, że prerogatywa Prezydenta do powoływania sędziów nie może być przedmiotem politycznej rewizji.
  • Kolegium przypomniało, że kwestie niezawisłości i bezstronności są rozstrzygane w ramach procedury pytań prejudycjalnych, a odpowiedzi udziela Trybunał Sprawiedliwości UE. To instytucjonalna droga, która gwarantuje jednolite stosowanie prawa w całej Unii. Tymczasem próba „rozwiązania problemu” poprzez żądanie, by sędziowie sami zaprzestali orzekania, została jednoznacznie nazwana naruszeniem fundamentów państwa prawa.

Realnym zagrożeniem dla obywateli byłoby odsunięcie sędziów NSA powołanych po 2018 Wyłączenie 38 sędziów doprowadziłoby do paraliżu sądownictwa administracyjnego i pogwałcenia art. 45 Konstytucji RP, art. 6 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i art. 47 Karty Praw Podstawowych. Kolegium powołało się na twarde dane: czas rozpoznania spraw w NSA i WSA wyraźnie się skrócił, co dowodzi sprawności i rzetelności obecnych składów.

 

Sygnał dla władzy i opinii publicznej

Uchwała Kolegium NSA jest czymś więcej niż wewnętrznym stanowiskiem to sygnał wysłany w stronę władzy wykonawczej i opinii publicznej: sędziowie nie mogą być zastraszani, a sądy nie mogą być przedmiotem politycznych rozgrywek. Legalnie powołani sędziowie będą orzekać, a ich eliminacja byłaby naruszeniem podstawowych praw obywateli.

Kolegium NSA wypowiedziało się w sposób kategoryczny, bez półcieni i niedomówień. Nie pozwoli na zastraszanie sędziów, nie pozwoli na podważanie prerogatyw Prezydenta i nie pozwoli na pozbawianie obywateli prawa do sądu. To mocny głos nie tylko w obronie sędziów, ale przede wszystkim w obronie obywateli i państwa prawa.

[Sekcje "Co musisz wiedzieć" i "FAQ", oraz śródtytuły i cytat uchwały Kolegium NSA od Redakcji]

[Sędzia Kamila Borszowska-Moszowska, zastępca rzecznika dyscyplinarnego sędziów sądów powszechnych, wykładowca KSSiP i Akademii Nauk Stosowanych im. Angelusa Silesiusa]

 

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

  1. Czym jest Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego? To organ wewnętrzny NSA, który zajmuje się sprawami organizacyjnymi i opiniodawczymi dotyczącymi funkcjonowania sądu.
  2. Jaki był główny cel uchwały Kolegium NSA z 29 września 2025 r.? Uchwała miała podkreślić sprzeciw wobec prób zastraszania sędziów i kwestionowania ich niezawisłości.
  3. Jakie znaczenie ma ta uchwała dla polskiego sądownictwa? Decyzja Kolegium NSA ma charakter symboliczny i prawny – pokazuje wsparcie dla niezależności sędziów oraz sygnalizuje potrzebę przestrzegania standardów konstytucyjnych i europejskich.
  4. Czy w sprawie zabrały głos inne instytucje? Uchwała odnosi się do wcześniejszych orzeczeń TSUE i ETPC

 

POLECANE
Tragiczna pomyłka w USA. Nie żyje kobieta z ostatniej chwili
Tragiczna pomyłka w USA. Nie żyje kobieta

Władze amerykańskiego stanu Indiana rozważają, czy postawić zarzuty właścicielowi domu, który śmiertelnie postrzelił próbującą wejść do środka 32-letnią kobietę, biorąc ją za włamywaczkę. Okazało się, że kobieta, będąca imigrantką z Gwatemali, pomyliła adres domu, w którym miała sprzątać.

Polska królikiem doświadczalnym nowego systemu - „rewolucyjnej dyktatury” tworzącej „nową demokrację” tylko u nas
Polska królikiem doświadczalnym nowego systemu - „rewolucyjnej dyktatury” tworzącej „nową demokrację”

Sprawa zarzutów wobec byłego ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry to przejaw głębszego problemu, który trawi Polskę w zasadzie od przejęcia władzy przez „uśmiechniętą koalicję”, a mianowicie nienazwanej zmiany systemu politycznego. Odtąd już nie prawo reguluje życie polityczno-społeczne, ale wola tych, którzy znajdują się u władzy. Nic dziwnego, że zachodnie media konserwatywne mówią wprost o autorytaryzmie, który zapukał do polskich drzwi. Ja bym jednak nazwała to totalitaryzmem i wykażę, że taka ocena jest uzasadniona.

Niemcy w kłopocie. Alarm w służbie zdrowia i budownictwie Wiadomości
Niemcy w kłopocie. Alarm w służbie zdrowia i budownictwie

W Niemczech rośnie problem z brakiem wykwalifikowanych pracowników. Jak wynika z najnowszego raportu Instytutu Gospodarki Niemieckiej (IW), tylko w 2024 roku nieobsadzonych pozostało ponad 260 tysięcy stanowisk w dziesięciu kluczowych branżach.

ZUS wydał ważny komnikat Wiadomości
ZUS wydał ważny komnikat

ZUS ostrzega przed nową falą oszustw. Do wielu Polaków trafiają wiadomości e-mail, które na pierwszy rzut oka wyglądają jak oficjalna korespondencja z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W rzeczywistości to próba wyłudzenia danych osobowych oraz numerów kont bankowych.

IMGW wydał nowy komunikat. Prognoza pogody na najbliższe dni z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Prognoza pogody na najbliższe dni

W weekend na przeważającym obszarze kraju będzie pochmurno, wystąpią gęste mgły i słabe opady deszczu, a w górach także śnieg - przekazała synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Grażyna Dąbrowska. Dodała, że w nocy z soboty na niedzielę w rejonach Karpat możliwe są lokalne przymrozki.

Widzowie pokochali ją za „Klan”. Jej historia porusza do dziś Wiadomości
Widzowie pokochali ją za „Klan”. Jej historia porusza do dziś

Halina Dobrowolska przez niemal pół wieku była związana z polskim teatrem, ale dla szerokiej publiczności stała się znana dopiero dzięki roli Marii Lubicz w serialu „Klan”. Popularność przyszła późno, jednak jej kariera była pełna pasji, skromności i oddania sztuce.

Masz taki dokument? Możesz dostać blisko 30 tys. zł z ostatniej chwili
Masz taki dokument? Możesz dostać blisko 30 tys. zł

Masz przedpłatę na Fiata 126p lub FSO 1500 z 1981 r.? PKO BP wypłaca zwrot wkładu z odsetkami oraz rekompensatę.

Uważaj! Ta wiadomość na WhatsApp to pułapka – zareaguj od razu z ostatniej chwili
Uważaj! Ta wiadomość na WhatsApp to pułapka – zareaguj od razu

Coraz więcej użytkowników WhatsApp otrzymuje prowokujące wiadomości z plikami lub linkami typu "Czy to ty?". To najgroźniejszy w 2025 r. trik wykorzystywany przez oszustów.

Wielka wpadka księcia Harry'ego. Teraz przeprasza z ostatniej chwili
Wielka wpadka księcia Harry'ego. Teraz przeprasza

Przy okazji wizyty w kanadyjskim Toronto książę Harry przeprosił Kanadyjczyków za założenie czapki L.A. Dodgers podczas meczu World Series i pojednał się z fanami, zakładając w telewizji czapkę Toronto Blue Jays.

Niemiecki ekspert ostrzega i proponuje nową strategię odstraszania nuklearnego NATO tylko u nas
Niemiecki ekspert ostrzega i proponuje nową strategię odstraszania nuklearnego NATO

W obliczu rosyjskich gróźb atomowych i niepewności co do amerykańskiego parasola nuklearnego, niemiecki analityk Karl-Heinz Kamp z DGAP apeluje o stworzenie nowej strategii odstraszania NATO. Jego zdaniem Sojusz musi powrócić do zimnowojennej logiki bezpieczeństwa – ale w wersji dostosowanej do realiów XXI wieku, zanim Rosja ponownie przetestuje granice Zachodu.

REKLAMA

Kolegium NSA nie pozwoli na zastraszanie sędziów

Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego podjęło uchwałę, w której sprzeciwiło się próbom zastraszania sędziów oraz podważania ich niezawisłości. Sprawa dotyczy kontrowersji wokół powołań sędziowskich po 2018 roku i ma znaczenie dla stabilności polskiego wymiaru sprawiedliwości.
Tylko u nas Kolegium NSA nie pozwoli na zastraszanie sędziów
Tylko u nas / grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Minister Sprawiedliwości i Prokurator Generalny Waldemar Żurek wezwał sędziów Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych przez Prezydenta RP z rekomendacji Krajowej Rady Sądownictwa po 2018 roku do zaprzestania orzekania
  • W odpowiedzi Kolegium NSA podjęło uchwałę w obronie sędziów
  • Sędzia Kamila Borszowska-Moszowska analizuje konsekwencje zaistniałej sytuacji

 

29 września 2025 r. Kolegium NSA podjęło uchwałę, która jasno wyznacza granicę: sędziowie powołani przez Prezydenta RP po 2018 r. są skutecznie ustanowionymi sędziami, a próby podważania ich mandatu są bezprawne. To odpowiedź na działania ministra i Prokuratora Generalnego Waldemara Żurka, który wezwał sędziów do zaprzestania orzekania pod groźbą odpowiedzialności karnej i finansowej.

 

Uchwała Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2025 r.

- W dniu 24 września 2025 r. wpłynęły do Naczelnego Sądu Administracyjnego pisma Prokuratora Generalnego skierowane do sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa ukształtowanej na mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 3). W treści pism stwierdzono, że dalsze orzekanie tych sędziów „(…) może zostać ocenione in concreto jako określone w art. 231 § 2 k.k. przekroczenie uprawnień albo być uznane za stypizowane w art. 227 k.k. przywłaszczenie funkcji publicznej”. Wskazano także na możliwość żądania zwrotu od sędziego „na zasadzie regresu” wypłaconych kwot w związku z wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

W konkluzji Prokurator Generalny wezwał adresatów pism do „zaprzestania podejmowania czynności w charakterze sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego”.  

  1. W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sam fakt powołania przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej sędziego na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa ukształtowanej powołaną ustawą z dnia 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw nie może być uważany za wyłączną i jedyną podstawę do uznania jego udziału w składzie orzekającym za naruszający prawo strony do niezawisłego, bezstronnego sądu ustanowionego ustawą w rozumieniu art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (dalej: KPP) – np. wyrok TSUE z 4 września 2025 r., „R” S.A. przeciwko AW „T” sp. z o.o., C-225/22, ECLI:EU:C:2025:649, pkt 50 i powołany tam wyrok TSUE z 21 grudnia 2023 r., L.G. przeciwko Krajowej Radzie Sądownictwa, C-718/21, ECLI:UE:C:2023:1015. Odmowa uznania przez Trybunał Sprawiedliwości statusu niezawisłego i bezstronnego sądu wymaga uwzględnienia wielu innych przesłanek rozpatrywanych łącznie i dotyczących konkretnych okoliczności faktycznych (wyrok TSUE z 21 grudnia 2023 r., L.G. przeciwko Krajowej Radzie Sądownictwa, C-718/21, ECLI:UE:C:2023:1015, pkt 77). Okoliczności przywołane w tym wyroku przez Trybunał nie zaistniały wobec sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej udzielał także odpowiedzi na pytania prejudycjalne Naczelnego Sądu Administracyjnego zadawane przez składy z udziałem sędziów powołanych po 2018 r. (np. wyroki TSUE z 29 kwietnia 2025 r., E. sp. z o.o. przeciwko Prezydentowi Miasta Mielca, C-453/23, ECLI:UE:C:2025:285 i 8 maja 2025 r., L. s.c. przeciwko Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej, C‑405/24, ECLI:EU:C:2025:335). W żadnej ze spraw Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie zakwestionował udziału tych sędziów w składach orzekających. Europejski Trybunał Praw Człowieka również nigdy nie stwierdził naruszenia art. 6 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (dalej: EKPC) w związku z udziałem w orzekaniu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych po 2018 r.
  2. Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego dostrzega potrzebę wykonania przez władzę ustawodawczą, w sposób zgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Konstytucja RP), wyroku pilotażowego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie Wałęsa przeciwko Polsce (skarga nr 50849/21, § 329). Wykonanie wyroku pilotażowego nie leży w kompetencji władzy sądowniczej, która sprawuje wymiar sprawiedliwości, nie leży w kompetencji administracji sądowej i w żadnym razie nie może również polegać na faktycznych działaniach władzy wykonawczej zmierzających do odsunięcia od orzekania sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych po 2018 r.
  3. Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1267; dalej: p.u.s.a.) strony mogą złożyć wniosek o zbadanie niezawisłości i bezstronności sędziego z uwzględnieniem okoliczności towarzyszących jego powołaniu i jego postępowania po powołaniu. W wyniku takiego postępowania sędzia może zostać wyłączony od rozpoznania sprawy. Od dnia 15 lipca 2022 r. (czyli wejścia w życie tego przepisu) do Naczelnego Sądu Administracyjnego wpłynęły sześćdziesiąt trzy takie wnioski.
  4. Naczelny Sąd Administracyjny i wojewódzkie sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości poprzez kontrolę zgodności z prawem działań podejmowanych przez administrację publiczną (art. 184 Konstytucji RP w zw. z art. 1 p.u.s.a.). Statystyczny czas rozpoznania skargi kasacyjnej w Naczelnym Sądzie Administracyjnym od dwóch lat zmniejsza się i obecnie nie przekracza dwudziestu miesięcy. W wojewódzkich sądach administracyjnych czas rozpoznania skargi nie przekracza pięciu miesięcy. Zaprzestanie orzekania przez trzydziestu ośmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyniku pism Prokuratora Generalnego doprowadziłoby do poważnych utrudnień w pracy Naczelnego Sądu Administracyjnego, czego skutkiem byłoby naruszenie, gwarantowanego na podstawie art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, art. 6 ust. 1 EKPC i art. 47 KPP, prawa obywatela do rozpoznania sprawy przez sąd bez nieuzasadnionej zwłoki.                                                   

Przewodniczący Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego Jacek Chlebny

- czytamy w uchwale Kolegium.

 

Odsunięcie sędziów doprowadziłoby do paraliżu sądownictwa administracyjnego

  • Kolegium udzieliło sędziom pełnego wsparcia, podkreślając, że nie ma żadnej podstawy konstytucyjnej ani traktatowej do kwestionowania ich statusu. Żaden organ międzynarodowy ani Trybunał Sprawiedliwości UE, ani Europejski Trybunał Praw Człowieka  nigdy nie stwierdził, by udział tych sędziów w składach NSA naruszał prawo do sądu. Wręcz przeciwnie, orzecznictwo europejskie wyraźnie wskazuje, że prerogatywa Prezydenta do powoływania sędziów nie może być przedmiotem politycznej rewizji.
  • Kolegium przypomniało, że kwestie niezawisłości i bezstronności są rozstrzygane w ramach procedury pytań prejudycjalnych, a odpowiedzi udziela Trybunał Sprawiedliwości UE. To instytucjonalna droga, która gwarantuje jednolite stosowanie prawa w całej Unii. Tymczasem próba „rozwiązania problemu” poprzez żądanie, by sędziowie sami zaprzestali orzekania, została jednoznacznie nazwana naruszeniem fundamentów państwa prawa.

Realnym zagrożeniem dla obywateli byłoby odsunięcie sędziów NSA powołanych po 2018 Wyłączenie 38 sędziów doprowadziłoby do paraliżu sądownictwa administracyjnego i pogwałcenia art. 45 Konstytucji RP, art. 6 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i art. 47 Karty Praw Podstawowych. Kolegium powołało się na twarde dane: czas rozpoznania spraw w NSA i WSA wyraźnie się skrócił, co dowodzi sprawności i rzetelności obecnych składów.

 

Sygnał dla władzy i opinii publicznej

Uchwała Kolegium NSA jest czymś więcej niż wewnętrznym stanowiskiem to sygnał wysłany w stronę władzy wykonawczej i opinii publicznej: sędziowie nie mogą być zastraszani, a sądy nie mogą być przedmiotem politycznych rozgrywek. Legalnie powołani sędziowie będą orzekać, a ich eliminacja byłaby naruszeniem podstawowych praw obywateli.

Kolegium NSA wypowiedziało się w sposób kategoryczny, bez półcieni i niedomówień. Nie pozwoli na zastraszanie sędziów, nie pozwoli na podważanie prerogatyw Prezydenta i nie pozwoli na pozbawianie obywateli prawa do sądu. To mocny głos nie tylko w obronie sędziów, ale przede wszystkim w obronie obywateli i państwa prawa.

[Sekcje "Co musisz wiedzieć" i "FAQ", oraz śródtytuły i cytat uchwały Kolegium NSA od Redakcji]

[Sędzia Kamila Borszowska-Moszowska, zastępca rzecznika dyscyplinarnego sędziów sądów powszechnych, wykładowca KSSiP i Akademii Nauk Stosowanych im. Angelusa Silesiusa]

 

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

  1. Czym jest Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego? To organ wewnętrzny NSA, który zajmuje się sprawami organizacyjnymi i opiniodawczymi dotyczącymi funkcjonowania sądu.
  2. Jaki był główny cel uchwały Kolegium NSA z 29 września 2025 r.? Uchwała miała podkreślić sprzeciw wobec prób zastraszania sędziów i kwestionowania ich niezawisłości.
  3. Jakie znaczenie ma ta uchwała dla polskiego sądownictwa? Decyzja Kolegium NSA ma charakter symboliczny i prawny – pokazuje wsparcie dla niezależności sędziów oraz sygnalizuje potrzebę przestrzegania standardów konstytucyjnych i europejskich.
  4. Czy w sprawie zabrały głos inne instytucje? Uchwała odnosi się do wcześniejszych orzeczeń TSUE i ETPC


 

Polecane
Emerytury
Stażowe