Burza w TOK FM wokół CPK. Emocje sięgnęły zenitu

Co musisz wiedzieć
- W studiu TOK FM starli się Jakub Stefaniak (PSL) i poseł PiS Piotr Kaleta
- Dyskusja dotyczyła rządowego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
- Padały ostre słowa i wzajemne oskarżenia o marnowanie pieniędzy
- Prowadząca Dominika Wielowieyska w pewnej chwili straciła cierpliwość
Kłótnia w studiu TOK FM
Jakub Stefaniak przekonywał, że projekt forsowany przez rząd jest lepszy, choć - jak zaznaczył - politycy PiS nie poparli go w głosowaniu.
- „Projekt rządowy jest projektem lepszym. Po prostu. Natomiast proszę też zauważyć jedno: bardzo istotną sprawą jest to, że żaden z ministrów, wiceministrów rządu nie zagłosował za tym projektem”
- powiedział.
Polityk PSL zarzucał PiS-owi brak działań w sprawie inwestycji.
- „Chociażby kwestia gruntów, bo ile gruntów było pod kolej za rządów PiS? Zero, dzisiaj to jest ponad 90 ha, z tego, co wiem, bo to też Ministerstwo Infrastruktury komunikuje. Widać, że jest więcej polityki niż merytoryki i logiki w projekcie, który forsuje prezydent”
- grzmiał.
Ostre słowa padły także ze strony posła PiS Piotra Kalety, który zarzucał władzom marnotrawienie pieniędzy.
-„Nikt nie wydaje pieniędzy po to, żeby ominąć pana Kalisz”
- mówił, zwracając uwagę, że w projekcie planowane są wydatki rzędu 2 miliardów złotych.
Kaleta krytykował również parametry inwestycji.
- „Kolejna liczba, która padała to prędkość 350 km. Ona może robić wrażenie do prędkości 250 km. Pytanie, czy nam 350 km jest potrzebne i jakie to są koszty eksploatacyjne? I kolejna rzecz: czy polskie zakłady mają w tej chwili możliwość wyprodukowania takiej kolei? Otóż nie mają”
- powiedział.
Na te słowa ostro zareagował Stefaniak.
- „To, co mówi pan minister, to sobie włóżmy między bajki, to bzdury”
- stwierdził.
W trakcie kłótni emocje udzieliły się również prowadzącej program Dominice Wielowieyskiej.
- „Przypominam, że to ja prowadzę ten program. Bardzo proszę, żeby pan zamilkł”
- zwróciła się do posła PiS.
Kaleta na to odpowiedział:
- „Niech pani uspokoi tego chłopca, bardzo proszę”.
Po chwili Stefaniak dodał:
- „Chamskie zaczepki. Dziewczynka się odezwała”.
- Ważny komunikat dla mieszkańców Poznania
- Wyłączenia prądu w woj. Pomorskim. Ważny komunikat dla mieszkańców
- Ważny komunikat dla podróżujących autostradą A4
- Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego
- Trudna sytuacja w Platformie. „Błądzimy w ciemnościach”
- Dolnośląskie: karambol na S8, nie żyją dwie osoby
- Trzy linie lotnicze zawieszają połączenia z Warszawą i Krakowem. Komunikat dla pasażerów
Burza wokół CPK - kontekst
Sejm w piątek nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji. Zakłada on m.in. wcześniejsze uruchomienie nowego lotniska.
Jak głosowali posłowie?
Za odrzuceniem prezydenckiego projektu w pierwszym czytaniu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu. Sejm zdecydował o skierowaniu projektu do dalszych prac w komisji infrastruktury.
Co zakłada prezydencki projekt?
Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.
Szef Kancelarii Prezydenta Zbigniew Bogucki, prezentując w Sejmie założenia ustawy, podkreślał, że projekt jest „kontynuacją woli obywateli” i ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju infrastruktury transportowej. Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek wskazywał z kolei, że rząd nie potrzebuje ustawy do realizacji CPK, ponieważ inwestycja jest już konsekwentnie prowadzona.
Centralny Port Komunikacyjny
W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Linia KDP na odcinku Warszawa - Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu na tym odcinku z ok. 70 do 40 minut, a z Warszawy do lotniska w Baranowie podróż ma potrwać mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei „Y” podróż z Poznania do Warszawy ma trwać ok. 1 godz. 40 minut zamiast 2 godz. 20 min, jak obecnie.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa – Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Pani Dominika się wściekła!😂 pic.twitter.com/kbop8BafKF
— jachcy🇵🇱 (@jachcy) September 27, 2025