Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Pasażerowie korzystający z Warszawy Gdańskiej będą musieli poczekać na nowe przejście podziemne dłużej, niż planowano. Zamiast końcówki 2025 roku, jak zakładano, przejście zostanie udostępnione w II kwartale 2026 r.
Warszawa Komunikat dla mieszkańców Warszawy
Warszawa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Nowe przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska zostanie udostępnione dopiero w II kwartale 2026 roku, a nie – jak planowano – do końca 2025 r.
  • Powodem opóźnień są m.in. wysoki poziom wód gruntowych i gruz odkryty podczas prac.
  • Na każdą platformę będzie można dostać się schodami stałymi, ruchomymi oraz windą.
  • Wszystkie cztery perony zyskają nowe wiaty o łącznej długości ponad 1 kilometra.
  • Koszt inwestycji wynosi ok. 80 mln zł netto.

 

Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Powodem opóźnień są problemy techniczne. – Mamy pewne przesunięcia spowodowane dużą liczbą niezidentyfikowanych kolizji, wysokim poziomem wód gruntowych, gruzem i nieprzewidzianymi elementami w trakcie przygotowania inwestycji – tłumaczył Krzysztof Pietras z PKP PLK.

Mimo opóźnień prace trwają. Od strony ul. Słomińskiego zbudowano już 90-metrowy łącznik z istniejącym tunelem. Główna część przejścia od strony północnej także jest gotowa – teraz łączone są oba odcinki. Z myślą o pasażerach na perony prowadzić będą schody stałe, ruchome oraz windy. Dodatkowo powstaną nowe, długie wiaty – 270 metrów długości każda, co łącznie da ponad kilometr zadaszenia na wszystkich czterech peronach.

To ułatwi pasażerom oczekiwanie na pociąg czy przesiadanie się. Nie będą narażeni na niekorzystne warunki atmosferyczne

– zaznaczył Pietras.

Każdy peron zostanie także wyposażony w nowe ławki, elementy małej architektury i system informacji pasażerskiej. Stare płyty peronowe i kostka brukowa, jeśli nadają się do ponownego użycia, będą wykorzystywane.

Mural z kawałkiem historii

Na stacji pojawi się też mural o powierzchni 550 m², który ma opowiadać historię kolei i Warszawy od lat 20. XX wieku do dziś. Największe malunki pojawią się na ścianach od strony ul. Słomińskiego – jeden o długości 43 metrów, drugi 35 metrów, każdy na wysokość do 3,5 metra.

Przewidujemy dla całego obiektu wykonanie około 550 mkw. muralu. Będzie to mural monochromatyczny z akcentami kolorystycznymi

– zapowiedział kierownik budowy Daniel Czajkowski.

W sumie powstanie 10 „pól” muralowych. W tych miejscach nie będzie umieszczana informacja pasażerska. Prace są ważne także z punktu widzenia przyszłego ruchu kolejowego – gdy rozpocznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, Warszawa Gdańska przejmie część ruchu pociągów międzynarodowych.

Kiedy zacznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, pociągi międzynarodowe będą się również zatrzymywać na Warszawie Gdańskiej, więc obciążenie będzie duże

– podkreślił Czajkowski.

Koszt całej inwestycji to około 80 mln zł netto. Według planów wszystkie perony i tory mają być dostępne do końca stycznia 2026, natomiast nowe przejście podziemne – w II kwartale 2026 roku.


 

POLECANE
Nasz felietonista skazany z niesławnego artykułu 212. Jest zbiórka Wiadomości
Nasz felietonista skazany z niesławnego artykułu 212. Jest zbiórka

Felietonista portalu Tysol.pl, Samuel Pereira, został skazany na podstawie art. 212 kodeksu karnego, znanego od lat jako „bat na dziennikarzy”. Wyrok jest prawomocny i oznacza dla niego konieczność zapłaty wysokiej grzywny oraz sfinansowania kosztownych przeprosin w mediach.

Co planują Niemcy i Rosjanie? Niejasności wokół prac przy gazociągach Nord Stream z ostatniej chwili
Co planują Niemcy i Rosjanie? Niejasności wokół prac przy gazociągach Nord Stream

Trzy lata po sabotażu rurociągów Nord Stream 1 i 2, miejsca wybuchów wciąż nie zostały oczyszczone. Zlecono prace duńskiej firmie, ale stan prac jest niejasny - donosi serwis internetowy niemieckiej sieci radiowej NDR.

Trump: skończyła się cierpliwość do Putina polityka
Trump: skończyła się cierpliwość do Putina

Donald Trump powiedział w piątek w wywiadzie udzielonym telewizji Fox News w jej nowojorskim studiu, że „cierpliwość do Putina skończyła się”. Dodał, że cierpliwość ta „wyczerpuje się i wyczerpuje się szybko”. Jak pisze Reuters, prezydent USA odniósł się w ten sposób do wojny Rosji przeciw Ukrainie.

Niemcy rezygnują z podróży - kryzys niemieckiej turystyki tylko u nas
Niemcy rezygnują z podróży - kryzys niemieckiej turystyki

Niemiecka turystyka, zarówno krajowa, jak i zagraniczna, przeżywa kryzys. Popularne kierunki wakacyjne, takie jak Turcja, Włochy, Grecja czy Hiszpania, odnotowują wysokie spadki liczby niemieckich turystów w sezonie letnim 2025.

Pałac Buckingham: Niespodziewany ruch księcia Harry’ego wobec króla Karola Wiadomości
Pałac Buckingham: Niespodziewany ruch księcia Harry’ego wobec króla Karola

Książę Harry widział się w środę z królem Karolem III po raz pierwszy od 19 miesięcy. Pałac Buckingham potwierdził, że syn i ojciec rozmawiali przy herbacie w londyńskiej rezydencji monarchy Clarence House.

Zawieszony ruch graniczny z Białorusią. Jest komunikat Ambasady RP w Mińsku z ostatniej chwili
Zawieszony ruch graniczny z Białorusią. Jest komunikat Ambasady RP w Mińsku

12 września 2025 r. do odwołania został zawieszony ruch graniczny na przejściach granicznych Rzeczypospolitej Polskiej z Republiką Białorusi. W związku z powyższym, Ambasada RP w Mińsku wydała komunikat.

Donald Trump: Mamy zabójcę Charliego Kirka z ostatniej chwili
Donald Trump: Mamy zabójcę Charliego Kirka

Prezydent USA Donald Trump ogłosił w piątek podczas wywiadu z Fox News, że służby schwytały zabójcę Charliego Kirka. Jak stwierdził, udało się to dzięki informacji pastora zaprzyjaźnionego z rodziną sprawcy zamachu.

To już jest walka o życie. Kontuzja na treningu do Tańca z Gwiazdami z ostatniej chwili
"To już jest walka o życie". Kontuzja na treningu do "Tańca z Gwiazdami"

Już w niedzielę 14 września wystartuje 17. edycja programu „Taniec z Gwiazdami”. Jedną z uczestniczek jest projektantka mody Ewa Minge, która w parze z Michałem Bartkiewiczem przygotowuje się do pierwszego występu na żywo.

Nie mam słów. Nie żyje aktor polskich seriali Wiadomości
"Nie mam słów". Nie żyje aktor polskich seriali

Nie żyje aktor Piotr Nowakowski, znany z wielu produkcji telewizyjnych i filmowych. Informacja o jego śmierci dotarła do mediów dopiero kilka dni później. Artysta miał 50 lat, pozostawił żonę oraz dwoje dzieci.

To nie do przyjęcia. Wiktor Orban ostro skomentował wtargnięcie rosyjskich dronów z ostatniej chwili
"To nie do przyjęcia". Wiktor Orban ostro skomentował wtargnięcie rosyjskich dronów

Naruszenie przez rosyjskie drony polskiej przestrzeni powietrznej to sytuacja nieakceptowalna – mówił w piątek rano w węgierskim radiu publicznym premier Węgier Wiktor Orban.

REKLAMA

Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Pasażerowie korzystający z Warszawy Gdańskiej będą musieli poczekać na nowe przejście podziemne dłużej, niż planowano. Zamiast końcówki 2025 roku, jak zakładano, przejście zostanie udostępnione w II kwartale 2026 r.
Warszawa Komunikat dla mieszkańców Warszawy
Warszawa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Nowe przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska zostanie udostępnione dopiero w II kwartale 2026 roku, a nie – jak planowano – do końca 2025 r.
  • Powodem opóźnień są m.in. wysoki poziom wód gruntowych i gruz odkryty podczas prac.
  • Na każdą platformę będzie można dostać się schodami stałymi, ruchomymi oraz windą.
  • Wszystkie cztery perony zyskają nowe wiaty o łącznej długości ponad 1 kilometra.
  • Koszt inwestycji wynosi ok. 80 mln zł netto.

 

Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Powodem opóźnień są problemy techniczne. – Mamy pewne przesunięcia spowodowane dużą liczbą niezidentyfikowanych kolizji, wysokim poziomem wód gruntowych, gruzem i nieprzewidzianymi elementami w trakcie przygotowania inwestycji – tłumaczył Krzysztof Pietras z PKP PLK.

Mimo opóźnień prace trwają. Od strony ul. Słomińskiego zbudowano już 90-metrowy łącznik z istniejącym tunelem. Główna część przejścia od strony północnej także jest gotowa – teraz łączone są oba odcinki. Z myślą o pasażerach na perony prowadzić będą schody stałe, ruchome oraz windy. Dodatkowo powstaną nowe, długie wiaty – 270 metrów długości każda, co łącznie da ponad kilometr zadaszenia na wszystkich czterech peronach.

To ułatwi pasażerom oczekiwanie na pociąg czy przesiadanie się. Nie będą narażeni na niekorzystne warunki atmosferyczne

– zaznaczył Pietras.

Każdy peron zostanie także wyposażony w nowe ławki, elementy małej architektury i system informacji pasażerskiej. Stare płyty peronowe i kostka brukowa, jeśli nadają się do ponownego użycia, będą wykorzystywane.

Mural z kawałkiem historii

Na stacji pojawi się też mural o powierzchni 550 m², który ma opowiadać historię kolei i Warszawy od lat 20. XX wieku do dziś. Największe malunki pojawią się na ścianach od strony ul. Słomińskiego – jeden o długości 43 metrów, drugi 35 metrów, każdy na wysokość do 3,5 metra.

Przewidujemy dla całego obiektu wykonanie około 550 mkw. muralu. Będzie to mural monochromatyczny z akcentami kolorystycznymi

– zapowiedział kierownik budowy Daniel Czajkowski.

W sumie powstanie 10 „pól” muralowych. W tych miejscach nie będzie umieszczana informacja pasażerska. Prace są ważne także z punktu widzenia przyszłego ruchu kolejowego – gdy rozpocznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, Warszawa Gdańska przejmie część ruchu pociągów międzynarodowych.

Kiedy zacznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, pociągi międzynarodowe będą się również zatrzymywać na Warszawie Gdańskiej, więc obciążenie będzie duże

– podkreślił Czajkowski.

Koszt całej inwestycji to około 80 mln zł netto. Według planów wszystkie perony i tory mają być dostępne do końca stycznia 2026, natomiast nowe przejście podziemne – w II kwartale 2026 roku.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe