Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską

Spółka CPK zaprezentowała na swojej stronie projekt Kolej Dużych Prędkości dla Kalisza. Zakłada on ominięcie aglomeracji kalisko-ostrowskiej, co wygeneruje dodatkowe 40 mln zł kosztów.
KDP dla Kalisza Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską
KDP dla Kalisza / CPK, informacje prasowe

Na stronie CPK możemy przeczytać, że planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum". Ponadto składy, które miały przejeżdżać przez Kalisz, "będą korzystały z tej samej infrastruktury".

Autorzy projektu łącząc Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, chcieli aby pociągi poruszały się z prędkością 300-320 km/h

Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez najszybsze pociągi osiągające prędkość 300-320 km/h.

- czytamy w projekcie KDP dla Kalisza.

Czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się o 35 min, natomiast z Kalisza do Warszawy o godzinę.

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się do 35 minut (obecnie to 1 godz. 28 minut), a z Kalisza do Warszawy do 1 godz. 45 min., czyli o godzinę krócej niż obecnie 

- czytamy na stronie CPK.

Według autorów tego projektu obrany wariant miał zmniejszyć ingerencję w tereny zabudowane. 

Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2.2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny

- czytamy dalej.

Dodatkowe koszty CPK dla Kalisza

Z kolei na stronie inicjatywy Tak dla CPK, możemy przeczytać, że ominięcie Kalisza i okolic jest ostatecznie nieopłacalne, gdyż w ten sposób blisko 300 tys. mieszkańców nie będzie miało połączenia komunikacyjnego do Kolei Dużych Prędkości.

Brak alternatywy przejazdu w postaci by-passa powodowałby jednak, że ekonomicznie bardziej opłacalne byłoby zatrzymanie się na stacji i zabranie pasażerów niż faktyczne jej minięcie bez zatrzymania. W przypadku istnienia by-passa zyski czasowe będą jednak większe, co może ograniczyć liczbę postojów pociągów KDP na kaliskiej stacji 

- czytamy na stronie takdlacpk.org.

W obrębie 30 minut od kaliskiego dworca PKP mieszka ok. 300 000 osób. Jest to istotna podaż pasażerów. Dla porównania w Poznaniu w obrębie 30 minut od dworca PKP mieszka ok. 500 000 osób. Nie jest to zatem dostatecznie duża różnica, która usprawiedliwiałaby omijanie Kalisza

- uważają krytycy rozwiązania zaproponowanego przez CPK.

W ostatnim czasie Komisja Europejska przyznała Polsce na ten cel 162 mln zł dofinansowania.

Komisja Europejska przyznała spółce CPK 162 mln zł dofinansowania

- podało CPK w komunikacie prasowym.

Komentarze internautów

Sprawa ta wywołała liczne dyskusje w mediach społecznościowych. Radny Kalisza Maciej Antczak pytając się osób odpowiedzialnych za projekt CPK, nie otrzymał odpowiedzi na pytanie w sprawie oszczędności czasowej, jaką miałoby przynieść ominięcie Kalisza na drodze szybkiej kolei.

Spółka CPK nie wie, ile kosztować będzie kolejowa obwodnica Kalisza. Nie wie, ile czasu pozwoli ona zaoszczędzić pociągom jadącym z Poznania do Wa-wy. Pytałem o to - nie wiedzą

- poinformował radny z Kalisza.

Warto również podkreślić, że spółka CPK na tę obwodnicę zamierza wydać dodatkowe 40 mln zł, co kłóci się z koncepcją rządu Donalda Tuska w kwestii obniżania wydatków na tę inwestycję.

CPK ogłosiła modyfikację umowy z wykonawcą, który dostanie dodatkowe 40 mln zł brutto na projekt ominięcia Kalisza

- przekazał Maciej Antczak.

Polityk zauważył również, że do samej budowy KDP należy również doliczyć brak przychodów z tytułu sprzedawanych biletów, które mógłby wygenerować ten region.

Zapłacimy za projekt by-passa 40 mln zł. A to dopiero projekt! Całkowite koszty pominięcia Kalisza będą liczone w miliardach... Do tego należy doliczyć koszty braku zakupionych biletów oraz koszty gorszego skomunikowania ponad 300 000 ludzi z resztą Polski

- zauważył.

Z tym argumentem zgodził się użytkownik Zygfryd Czaban, który podkreślił, że kilkaset tysięcy osób będzie wykluczonych z dostępu do szybkiej kolei łączącej Poznań z Warszawą. 

Nowa decyzja ekipy Laska: kolej dużych prędkości ominie trzystutysięczną aglomerację kalisko-ostrowską. Żeby to osiągnąć, ma być zbudowana specjalna obwodnica kolejowa: gigantyczny koszt tylko po to, by 300 tys. ludzi nie miało dostępu do szybkiego pociągu do Poznania i Warszawy

- napisał Zygfryd Czaban.

Natomiast jak napisał jeden z użytkowników, "CPK miało być HUBem dla europy środkowo-wschodniej". Przypomniał również, że Polska jest państwem o rozproszonym zaludnieniu, co powinno zostać uwzględnione przy projektowaniu takich inwestycji.

CPK ma być HUBem dla europy środkowo-wschodniej, a w tym celu musi być doskonale skomunikowany. Polska jest Państwem o rozproszonym zaludnieniu i obowiązkiem osób decydujących o losach projektu jest uwzględnienie tego faktu przy podejmowaniu decyzji

- napisał użytkownik @d_liskowicz.

 

 


 

POLECANE
Czy Polacy są zadowoleni z życia? Jest nowy sondaż Wiadomości
Czy Polacy są zadowoleni z życia? Jest nowy sondaż

Eurostat przeprowadził ankietę wśród mieszkańców krajów UE dotyczącą ich zadowolenia z życia. Wyniki są zaskakujące.

Dramat w Kolumbii. Nie żyje 38-letnia Polka Wiadomości
Dramat w Kolumbii. Nie żyje 38-letnia Polka

W Kolumbii doszło do tragicznego wypadku, w którym zginęła 38-letnia Polka, Paulina B. Kobieta, która mieszkała na stałe w Dublinie, wybrała się na wakacje z przyjaciółmi i postanowiła spróbować swoich sił w paralotniarstwie.

Ten niezwykły dysk SSD przyprawi lotniskową kontrolę o dreszcze Wiadomości
Ten niezwykły dysk SSD przyprawi lotniskową kontrolę o dreszcze

Firma Lenovo ujawniła, że zaprojektowała zewnętrzny dysk SSD inspirowany granatem ręcznym. Projekt stanowi nawiązanie do niedawno wydanego w Chinach hitu wojennego „Operacja Smok”, znanego również w niektórych krajach jako „Operacja Lewiatan” lub „Operacja Hadal”.

Mateusz Morawiecki zrzekł się immunitetu pilne
Mateusz Morawiecki zrzekł się immunitetu

B. premier, poseł PiS Mateusz Morawiecki poinformował w czwartek, że zrzekł się immunitetu. "Wiem, że prawda, prawo i sprawiedliwość zwyciężą" - podkreślił. Szef komisji regulaminowej Jarosław Urbaniak (KO) przekazał PAP, że pismo o zrzeczeniu się immunitetu przez Morawieckiego trafiło już do komisji.

Grafzero: Ocalisz życie, może swoje własne Flannery O'Connor | Recenzja z ostatniej chwili
Grafzero: "Ocalisz życie, może swoje własne" Flannery O'Connor | Recenzja

Flannery O'Connor - jedna z najwybitniejszych pisarek amerykańskich XX wieku, a może zapomniana czcicielka amerykańskiego południa? Grafzero vlog literacki sięga po jeden z najciekawszych zbiorów opowiadań wydanych w ostatnich latach.

Znana aktorka odchodzi z serialu Klan Wiadomości
Znana aktorka odchodzi z serialu "Klan"

W mediach pojawiła się niespodziewana informacja, że jedna z aktorek serialu „Klan” postanowiła odejść z produkcji. Mowa o Barbarze Bursztynowicz, która od początku grała rolę Elżbiety Chojnickiej.

Koniec z „inkluzywnością” w amerykańskiej armii. Wraca zakaz dla osób transpłciowych Wiadomości
Koniec z „inkluzywnością” w amerykańskiej armii. Wraca zakaz dla osób transpłciowych

Donald Trump podpisał rozporządzenie, które unieważniło dyrektywę byłego prezydenta Joe Bidena, pozwalającą osobom transpłciowym służyć w armii.

Bałam się przyznać. Doda przerwała milczenie Wiadomości
"Bałam się przyznać". Doda przerwała milczenie

Doda, znana polska piosenkarka, postanowiła podzielić się osobistym wyznaniem, W niedawnym wywiadzie dla magazynu "Glamour" ujawniła, że w przeszłości zmagała się z depresją, o której długo nie chciała mówić.

Mer Kijowa Witalij Kliczko zamieszany w skandal sutenerski Wiadomości
Mer Kijowa Witalij Kliczko zamieszany w skandal sutenerski

Jak donosi ukraiński portal focus.ua, w Kijowie doszło do wielkiego policyjnego nalotu na jeden z klubów nocnych, który okazał się przy tym nielegalnym domem publicznym. Na miejscu uwolniono aż 30 więzionych kobiet.

Trump: Chiny pomogą nam zakończyć wojnę na Ukrainie polityka
Trump: "Chiny pomogą nam zakończyć wojnę na Ukrainie"

Mam nadzieję, że Chiny pomogą nam zakończyć wojnę w Ukrainie - powiedział w czwartek prezydent USA Donald Trump w przemówieniu online do uczestników Światowego Forum Ekonomicznego w Davos.

REKLAMA

Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską

Spółka CPK zaprezentowała na swojej stronie projekt Kolej Dużych Prędkości dla Kalisza. Zakłada on ominięcie aglomeracji kalisko-ostrowskiej, co wygeneruje dodatkowe 40 mln zł kosztów.
KDP dla Kalisza Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską
KDP dla Kalisza / CPK, informacje prasowe

Na stronie CPK możemy przeczytać, że planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum". Ponadto składy, które miały przejeżdżać przez Kalisz, "będą korzystały z tej samej infrastruktury".

Autorzy projektu łącząc Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, chcieli aby pociągi poruszały się z prędkością 300-320 km/h

Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez najszybsze pociągi osiągające prędkość 300-320 km/h.

- czytamy w projekcie KDP dla Kalisza.

Czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się o 35 min, natomiast z Kalisza do Warszawy o godzinę.

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się do 35 minut (obecnie to 1 godz. 28 minut), a z Kalisza do Warszawy do 1 godz. 45 min., czyli o godzinę krócej niż obecnie 

- czytamy na stronie CPK.

Według autorów tego projektu obrany wariant miał zmniejszyć ingerencję w tereny zabudowane. 

Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2.2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny

- czytamy dalej.

Dodatkowe koszty CPK dla Kalisza

Z kolei na stronie inicjatywy Tak dla CPK, możemy przeczytać, że ominięcie Kalisza i okolic jest ostatecznie nieopłacalne, gdyż w ten sposób blisko 300 tys. mieszkańców nie będzie miało połączenia komunikacyjnego do Kolei Dużych Prędkości.

Brak alternatywy przejazdu w postaci by-passa powodowałby jednak, że ekonomicznie bardziej opłacalne byłoby zatrzymanie się na stacji i zabranie pasażerów niż faktyczne jej minięcie bez zatrzymania. W przypadku istnienia by-passa zyski czasowe będą jednak większe, co może ograniczyć liczbę postojów pociągów KDP na kaliskiej stacji 

- czytamy na stronie takdlacpk.org.

W obrębie 30 minut od kaliskiego dworca PKP mieszka ok. 300 000 osób. Jest to istotna podaż pasażerów. Dla porównania w Poznaniu w obrębie 30 minut od dworca PKP mieszka ok. 500 000 osób. Nie jest to zatem dostatecznie duża różnica, która usprawiedliwiałaby omijanie Kalisza

- uważają krytycy rozwiązania zaproponowanego przez CPK.

W ostatnim czasie Komisja Europejska przyznała Polsce na ten cel 162 mln zł dofinansowania.

Komisja Europejska przyznała spółce CPK 162 mln zł dofinansowania

- podało CPK w komunikacie prasowym.

Komentarze internautów

Sprawa ta wywołała liczne dyskusje w mediach społecznościowych. Radny Kalisza Maciej Antczak pytając się osób odpowiedzialnych za projekt CPK, nie otrzymał odpowiedzi na pytanie w sprawie oszczędności czasowej, jaką miałoby przynieść ominięcie Kalisza na drodze szybkiej kolei.

Spółka CPK nie wie, ile kosztować będzie kolejowa obwodnica Kalisza. Nie wie, ile czasu pozwoli ona zaoszczędzić pociągom jadącym z Poznania do Wa-wy. Pytałem o to - nie wiedzą

- poinformował radny z Kalisza.

Warto również podkreślić, że spółka CPK na tę obwodnicę zamierza wydać dodatkowe 40 mln zł, co kłóci się z koncepcją rządu Donalda Tuska w kwestii obniżania wydatków na tę inwestycję.

CPK ogłosiła modyfikację umowy z wykonawcą, który dostanie dodatkowe 40 mln zł brutto na projekt ominięcia Kalisza

- przekazał Maciej Antczak.

Polityk zauważył również, że do samej budowy KDP należy również doliczyć brak przychodów z tytułu sprzedawanych biletów, które mógłby wygenerować ten region.

Zapłacimy za projekt by-passa 40 mln zł. A to dopiero projekt! Całkowite koszty pominięcia Kalisza będą liczone w miliardach... Do tego należy doliczyć koszty braku zakupionych biletów oraz koszty gorszego skomunikowania ponad 300 000 ludzi z resztą Polski

- zauważył.

Z tym argumentem zgodził się użytkownik Zygfryd Czaban, który podkreślił, że kilkaset tysięcy osób będzie wykluczonych z dostępu do szybkiej kolei łączącej Poznań z Warszawą. 

Nowa decyzja ekipy Laska: kolej dużych prędkości ominie trzystutysięczną aglomerację kalisko-ostrowską. Żeby to osiągnąć, ma być zbudowana specjalna obwodnica kolejowa: gigantyczny koszt tylko po to, by 300 tys. ludzi nie miało dostępu do szybkiego pociągu do Poznania i Warszawy

- napisał Zygfryd Czaban.

Natomiast jak napisał jeden z użytkowników, "CPK miało być HUBem dla europy środkowo-wschodniej". Przypomniał również, że Polska jest państwem o rozproszonym zaludnieniu, co powinno zostać uwzględnione przy projektowaniu takich inwestycji.

CPK ma być HUBem dla europy środkowo-wschodniej, a w tym celu musi być doskonale skomunikowany. Polska jest Państwem o rozproszonym zaludnieniu i obowiązkiem osób decydujących o losach projektu jest uwzględnienie tego faktu przy podejmowaniu decyzji

- napisał użytkownik @d_liskowicz.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe