21 projektów – wspólne minimum polityczne prezentują: Czesław Bielecki, Jan Parys i Krzysztof Janik

Czas wygasić wojnę kulturową
Autorzy projektu w 21 punktach nakreślili podstawowe obszary, jakie, w ich opinii, powinny stać się przedmiotem ponadpartyjnego minimum politycznego, podkreślając konieczność zakończenia „wojny kulturowej” oraz uniezależnienia polityki zagranicznej od bieżącej polityki krajowej – szczególnie w obecnej sytuacji trwania wojny hybrydowej z Polską.
Czas, jaki dzieli nasz kraj od konieczności stawienia czoła ewentualnej zbrojnej agresji, jest nieodległy. Presja na granicy z Białorusią, coraz częstsze „przypadkowe” pożary lub wybuchy w kraju czy wreszcie ofiary na granicy, w tym śmierć polskiego żołnierza, są tylko stopniami eskalacji konfliktu, który jest sterowany przez wrogie państwa
– wskazują Bielecki, Janik i Parys.
W tej sytuacji krytycznie ważne jest, aby wszystkie konkurujące siły polityczne porozumiały się co do politycznego minimum, by Polska jak najlepiej przygotowała się na możliwy nadchodzący konflikt i inne wyzwania, z którymi zmierzymy się w przyszłych dekadach. Minimum to, w naszym przekonaniu, składa się z trzech zasadniczych powiązanych ze sobą komponentów: 1) związanego bezpośrednio z bezpieczeństwem i obroną, 2) związanego z infrastrukturą krytyczną i 3) związanego z inwestycjami dla rozwoju i konkurencyjności. Dlatego też definiujemy projekty polityczne, które powinny być kotwicami niezbędnych zmian
– tłumaczą.
Autorzy projektu „wspólnego minimum politycznego” apelują o próbę wspólnego, ponadpartyjnego określenia racji stanu.
Niewątpliwie jej ważnym elementem powinno być pozycjonowanie Polski jako kraju sprawczego w Unii Europejskiej, a także docelowo jako członka grupy G-20. Jako aktywny członek NATO nasz kraj powinien współtworzyć jego strategię, a następnie realizować ją, dając tym samym przykład sojusznikom, sygnalizując wiarygodne i stabilne partnerstwo
– wskazują.
W ich opinii sposobem na wygaszenie wojny kulturowej byłby powrót do kompromisu aborcyjnego oraz zapewnienie prawnych gwarancji dla związków jednopłciowych, bez nazywania ich małżeństwami. Proponują także reset ustrojowy w kwestii sądownictwa i przerwanie szkodliwego dualizmu prawnego. Chcą kontroli migracji, wpływania na kierunki, z jakich się ona dokonuje, oraz działań na rzecz asymilacji imigrantów. Wskazują także na konieczność przeciwdziałania emigracji polskich obywateli i skłonienie do powrotu z zagranicy najzdolniejszych ludzi poprzez zaoferowanie im wsparcia w karierze.
To nie ma być nowa partia
Podczas briefingu w Warszawie Czesław Bielecki, Jan Parys i Krzysztof Janik przedstawili swój program działań, zapewniając, że nie dążą oni do uformowania kolejnej partii politycznej ani do wystawienia własnego kandydata w wyborach prezydenckich, ale przeciwnie – do ponadpartyjnego wywierania nacisku na polityków w celu przełamania impasu i osiągnięcia porozumienia koniecznego do wspólnego działania dla dobra kraju.
Wybory parlamentarne, samorządowe i europejskie powinny zakończyć okres brutalnej walki politycznej. Dobro kraju jest ważniejsze niż interesy ugrupowań politycznych. Szczególna odpowiedzialność za państwo spoczywa jak zawsze na tych siłach, którym większość wyborców powierzyła sprawowanie władzy. Nie zamierzamy stwierdzać, które z ugrupowań politycznych w Polsce ma rację, a które błądzi. Nie oczekujemy deklaracji o jedności, rozumiemy, że nie jest to możliwe. Zresztą demokracja polega na bogactwie życia politycznego. Na pewno jednak konsens jest możliwy i niezbędny
– podkreślili.
CZYTAJ TAKŻE: „Rzeczpospolita” o pomyśle Tuska: Propaganda Dla Tumanów
Poniżej prezentujemy pełną treść 21 projektów – wspólnego minimum politycznego.
Bezpieczeństwo i obrona państwa
Wypracowanie wspólnego podejścia do celu, jakim jest wystawienie 300-tysięcznych dobrze wyszkolonych i wyposażonych sił zbrojnych.
Rozbudowa rezerw WP, w tym poprzez szkolenie obywateli na krótkich kursach przysposobienia wojskowego. Opowiadamy się za budową nowego systemu edukacji dla bezpieczeństwa, obejmującego także osoby będące poza systemem instytucjonalnej edukacji.
Budowa centrum zarządzania kryzysowego dla najwyższych władz państwowych (prezydent, rząd, prezydium Sejmu i Senatu), a także centrów regionalnych.
Budowa sieci schronów podwójnego zastosowania dla ludności, zwłaszcza w rejonach koncentracji zabudowy (z magazynami energii i żywności) i wdrożenie nowych standardów technicznych dla planowanej zabudowy.
Współpraca przemysłów zbrojeniowych Polski i innych sojuszniczych państw we wszystkich tych przypadkach, gdy są one komplementarne. Dotyczy to także przemysłu kosmicznego.
Państwowa inwestycja w kształcenie specjalistów i w utworzenie wytwórni produkującej na dużą skalę nowoczesne materiały wybuchowe.
Infrastruktura krytyczna
Zakończenie budowy Via Carpatia i Rail Baltica.
Wybudowanie Drogi Północno-Wschodniej (DPW), czyli powiązanej z Via Baltica strategicznej drogi łączącej Redzikowo i Trójmiasto z Bramą Suwalską.
Budowa intermodalnego terminala w Zamościu wraz z rozbudową kontroli fitosanitarnej po stronie sąsiadów, dla efektywnej wymiany handlowej z Ukrainą.
Rozpoczęcie budowy i dalsza etapowa rozbudowa CPK wraz z infrastrukturą kolejową i drogową.
Cyberbezpieczeństwo cywilne – wprowadzenie w cywilnej infrastrukturze krytycznej standardów bezpieczeństwa cyfrowego analogicznych do tych istniejących w systemie bankowym.
Rozbudowa portów morskich; w tym Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni, Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, Terminala dla farm wiatrowych offshore wraz z towarzyszącą infrastrukturą.
Budowa dużej i małej (SMR) energetyki jądrowej i inwestycja w bezpieczną sieć przesyłową.
Inwestycja w 100% pokrycie całego kraju szerokopasmowym dostępem do Internetu.
Inwestycje i reformy dla rozwoju i konkurencyjności
Ustalenie optimum ograniczającego Zielony Ład.
Przyjęcie zasady, że dla strategicznych (pilnych i ważnych) projektów wykraczających poza rutynowe działania administracji państwowej zatrudnia się zewnętrzne zespoły zadaniowe na zasadzie outsourcingu (SPV) lub powierzenia.
Stworzenie platformy wsparcia inwestycyjnego dla innowacyjnych projektów, w szczególności w kwestiach strategicznych technologii (typu „dual use”) dla obronności, w tym technologii AI.
Wsparcie inwestycyjne dla rodzimej produkcji API – substancji czynnych niezbędnych do wytwarzania leków, dla uniezależnienia się od ich importu.
Zintegrowanie na jednej platformie rozstrzygnięć obejmujących planowanie przestrzenne, gospodarkę nieruchomościami, budownictwo i infrastrukturę oraz ochronę środowiska naturalnego i kulturowego dla przyspieszenia inwestycji.
Wdrożenie propodażowej polityki mieszkaniowej. Odblokowanie uzbrojonych terenów będących głównie w gestii Skarbu Państwa i poprzez inwestowanie w infrastrukturę zapobieganie dalszemu rozpraszaniu zabudowy.
Przeprowadzenie reformy podziałów administracyjnych w sposób odpowiadający policentrycznej sieci miast jako ośrodków rozwojowych, redukcja liczby powiatów do ok. 150 i ewentualne skorygowanie liczby województw.
Agnieszka Żurek