„Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku

– Dzisiaj niestety mamy sytuację, w której niszczy nowy rząd to, co zaplanował rząd Prawa i Sprawiedliwości. Unieważniono przetargi w Gdyni i w Gdańsku, właśnie na terminale zbożowe, które miały bardzo uniezależnić nas od tego, co się dzieje za granicą, ale również od tych spółek, które w Polsce kontrolują część terminali zbożowych – powiedział podczas konferencji prasowej poseł PiS Kacper Płażyński.
Port w Gdańsku „Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku
Port w Gdańsku / pixabay.com

Niepokojące doniesienia. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy dwa przetargi na dzierżawę działek pod terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni zostały odwołane z niejasnych powodów.

Eksperci są zaniepokojeni

Ekspert Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers podkreśla, że brak nowych inwestycji hamuje rozwój polskiego rynku zbożowego, który mógłby stać się ważnym punktem odniesienia w regionie. Zaistniała sytuacja budzi wiele pytań i wątpliwości.

Polityczne zawirowania w sektorze rolniczym wpływają na decyzje inwestycyjne, które mogłyby zwiększyć potencjał eksportowy polskiego zboża. Odwołanie przetargów budzi podejrzenia o ukryte interesy polityczne, mimo deklarowanego argumentu dbania o bezpieczeństwo państwa.

Przypomnijmy, że w marcu odwołano przetarg na działkę w Gdyni, a w maju podobna decyzja zapadła w Gdańsku.

15 maja na stronie internetowej Portu Gdańsk pojawił się komunikat: „Działając w imieniu spółki pod firmą Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako ZMPG), na podstawie § 2.2.3 Dokumentacji uprzejmie informujemy, że zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez ZMPG odwołany bez podania przyczyn”

– informowano.

„Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna”

Polska, aby skorzystać na integracji Ukrainy z Unią Europejską, potrzebuje lepszej infrastruktury portowej. Obecnie polskie porty mogą eksportować 10 milionów ton zbóż rocznie, co odpowiada krajowej nadwyżce eksportowej, jednak infrastruktura przeładunkowa jest przestarzała. Eksperci są zgodni, że rozbudowa zdolności portowych jest kluczowa dla rozwoju rynku zbożowego. Nowy rząd zdaje się jednak robić wszystko, by Polska nie wzmacniała swojej niezależności i utraciła szansę na sukces. 

Bez wątpienia terminale mogłyby umożliwić obsługę największych masowców, co zredukowałoby koszty transportu i zwiększyło atrakcyjność polskiego zboża na rynkach zagranicznych. 

Tracimy czas i możliwość stania się znaczącym rynkiem zbożowym, bo wbrew pozorom to, że polskie porty (Gdynia, Gdańsk) przeładowywałyby ukraińskie zboże, pomogłoby też polskim rolnikom. Jeśli chcemy zarobić na integracji Ukrainy z Europą, to musimy mieć możliwości. Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna

– podkreśla Błażejewski.

Globalna firma Viterra złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni, ale Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że decyzja była podyktowana względami bezpieczeństwa państwa.

Niemcy otwierają nowy terminal

Pojawiły się obawy, że zaistniała sytuacja może przekreślić szanse Polski na rozwój portów zbożowych, wspierając tym samym rozwój konkurencji chociażby z Niemiec. We wrześniu w porcie Mukran, 130 km od Świnoujścia, ma zostać otwarty terminal zbożowy, co może skierować eksport zboża z Polski i Ukrainy właśnie tam.

Na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę

– informowała niedawno „Rzeczpospolita”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Amerykanie zabierają z Polski system Patriot i przenoszą na Ukrainę 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czekają nas drastyczne podwyżki cen gazu. O tyle wzrosną rachunki


 

POLECANE
Iga Świątek w finale Cincinnati! Historyczny sukces Polki Wiadomości
Iga Świątek w finale Cincinnati! Historyczny sukces Polki

Iga Świątek po raz pierwszy w karierze awansowała do finału turnieju WTA 1000 na twardych kortach w Cincinnati. Rozstawiona z numerem trzecim polska tenisistka w półfinale wygrała z Jeleną Rybakiną z Kazachstanu (nr 9.) 7:5, 6:3.

Grafzero: Co będziemy czytać za 100 lat? z ostatniej chwili
Grafzero: Co będziemy czytać za 100 lat?

Grafzero vlog literacki zastanawia się, które współczesne książki będą czytane za 100 lat? Kto przetrwa, a kto przejdzie do historii?

Kultowy polski serial wraca po latach Wiadomości
Kultowy polski serial wraca po latach

Serial „Ranczo” może doczekać się swojego ostatniego, jedenastego sezonu. W lipcu 2025 roku ruszyły przygotowania do realizacji pięciu odcinków o życiu mieszkańców fikcyjnej gminnej miejscowości Wilkowyje.

Wiadomości
Forum w Karpaczu: Jaka przyszłość czeka Unię? Debata od "Europy Ojczyzn" po wizję superpaństwa

W obliczu narastających wyzwań, takich jak presja migracyjna, zagrożenia hybrydowe i globalna rywalizacja mocarstw, pytanie o przyszły kształt Unii Europejskiej staje się coraz bardziej palące. Czy Wspólnota powinna zacieśniać integrację, zmierzając w stronę federalnego superpaństwa, czy też powrócić do koncepcji "Europy Ojczyzn"? Na te i inne pytania odpowiedzą międzynarodowi eksperci oraz polscy politycy podczas panelu dyskusyjnego na Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

Macron: Europa nie może okazać słabości wobec Rosji Wiadomości
Macron: Europa nie może okazać słabości wobec Rosji

Rosja nie chce pokoju, a Europa nie może wobec niej okazać słabości, bo otworzy to pole dla przyszłych konfliktów – oświadczył w niedzielę prezydent Francji Emmanuel Macron po wideokonferencji liderów państw wchodzących w skład tzw. koalicji chętnych.

Nie żyje legendarny aktor. Miał 87 lat Wiadomości
Nie żyje legendarny aktor. Miał 87 lat

W niedzielę rano odszedł Terence Stamp, jeden z najbardziej rozpoznawalnych aktorów swojego pokolenia. Miał 87 lat. Rodzina artysty w oświadczeniu dla mediów podkreśliła: „Pozostawił po sobie niezwykły dorobek, zarówno aktorski, jak i pisarski, który będzie poruszał i inspirował ludzi przez wiele lat”.

IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka

Jak informuje IMGW, większość Europy będzie w obszarze podwyższonego ciśnienia, jedynie na północnym wschodzie i przejściowo nad Hiszpanią zaznaczą się niże z frontami atmosferycznymi. Polska będzie w zasięgu rozległego wyżu, którego centrum przesunie się w rejon Islandii i Grenlandii, jedynie na północnym wschodzie zaznaczy się strefa rozmywającego się frontu okluzji. Z północy w dalszym ciągu napływać będzie chłodne powietrze polarne.

Ojciec zginął ratując córki nad Bałtykiem z ostatniej chwili
Ojciec zginął ratując córki nad Bałtykiem

Dramat nad Bałtykiem. Jedna z tragedii miała miejsce w niedzielę około godziny 14 na plaży nr 64 w Stegnie, gdzie 48-letni mężczyzna próbował uratować swoje córki, porwane przez fale i prąd wsteczny.

Komunikat dla mieszkańców Lubelszczyzny z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Lubelszczyzny

W Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie odbyło się dziś spotkanie informacyjne z samorządowcami, którego tematem była kwestia udziału w projekcie "Lubelskie bez azbestu".

Polacy bez podium w Wiśle. Żyła o krok od najlepszej trójki z ostatniej chwili
Polacy bez podium w Wiśle. Żyła o krok od najlepszej trójki

Piotr Żyła zajął czwarte miejsce, a Kamil Stoch był piąty w niedzielnym konkursie Letniej Grand Prix w Wiśle. Zwyciężył Austriak Niklas Bachlinger.

REKLAMA

„Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku

– Dzisiaj niestety mamy sytuację, w której niszczy nowy rząd to, co zaplanował rząd Prawa i Sprawiedliwości. Unieważniono przetargi w Gdyni i w Gdańsku, właśnie na terminale zbożowe, które miały bardzo uniezależnić nas od tego, co się dzieje za granicą, ale również od tych spółek, które w Polsce kontrolują część terminali zbożowych – powiedział podczas konferencji prasowej poseł PiS Kacper Płażyński.
Port w Gdańsku „Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku
Port w Gdańsku / pixabay.com

Niepokojące doniesienia. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy dwa przetargi na dzierżawę działek pod terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni zostały odwołane z niejasnych powodów.

Eksperci są zaniepokojeni

Ekspert Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers podkreśla, że brak nowych inwestycji hamuje rozwój polskiego rynku zbożowego, który mógłby stać się ważnym punktem odniesienia w regionie. Zaistniała sytuacja budzi wiele pytań i wątpliwości.

Polityczne zawirowania w sektorze rolniczym wpływają na decyzje inwestycyjne, które mogłyby zwiększyć potencjał eksportowy polskiego zboża. Odwołanie przetargów budzi podejrzenia o ukryte interesy polityczne, mimo deklarowanego argumentu dbania o bezpieczeństwo państwa.

Przypomnijmy, że w marcu odwołano przetarg na działkę w Gdyni, a w maju podobna decyzja zapadła w Gdańsku.

15 maja na stronie internetowej Portu Gdańsk pojawił się komunikat: „Działając w imieniu spółki pod firmą Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako ZMPG), na podstawie § 2.2.3 Dokumentacji uprzejmie informujemy, że zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez ZMPG odwołany bez podania przyczyn”

– informowano.

„Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna”

Polska, aby skorzystać na integracji Ukrainy z Unią Europejską, potrzebuje lepszej infrastruktury portowej. Obecnie polskie porty mogą eksportować 10 milionów ton zbóż rocznie, co odpowiada krajowej nadwyżce eksportowej, jednak infrastruktura przeładunkowa jest przestarzała. Eksperci są zgodni, że rozbudowa zdolności portowych jest kluczowa dla rozwoju rynku zbożowego. Nowy rząd zdaje się jednak robić wszystko, by Polska nie wzmacniała swojej niezależności i utraciła szansę na sukces. 

Bez wątpienia terminale mogłyby umożliwić obsługę największych masowców, co zredukowałoby koszty transportu i zwiększyło atrakcyjność polskiego zboża na rynkach zagranicznych. 

Tracimy czas i możliwość stania się znaczącym rynkiem zbożowym, bo wbrew pozorom to, że polskie porty (Gdynia, Gdańsk) przeładowywałyby ukraińskie zboże, pomogłoby też polskim rolnikom. Jeśli chcemy zarobić na integracji Ukrainy z Europą, to musimy mieć możliwości. Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna

– podkreśla Błażejewski.

Globalna firma Viterra złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni, ale Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że decyzja była podyktowana względami bezpieczeństwa państwa.

Niemcy otwierają nowy terminal

Pojawiły się obawy, że zaistniała sytuacja może przekreślić szanse Polski na rozwój portów zbożowych, wspierając tym samym rozwój konkurencji chociażby z Niemiec. We wrześniu w porcie Mukran, 130 km od Świnoujścia, ma zostać otwarty terminal zbożowy, co może skierować eksport zboża z Polski i Ukrainy właśnie tam.

Na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę

– informowała niedawno „Rzeczpospolita”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Amerykanie zabierają z Polski system Patriot i przenoszą na Ukrainę 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czekają nas drastyczne podwyżki cen gazu. O tyle wzrosną rachunki



 

Polecane
Emerytury
Stażowe