Rafał Woś: Co dobre dla Niemiec, nie musi być dobre dla Polski

Schłodzenie relacji polsko-niemieckich tylko do pewnego stopnia da się tłumaczyć dobrą lub złą wolą polityków po obu stronach Odry. W gruncie rzeczy chodzi o zmiany bardziej fundamentalne. Polska idzie w górę, Niemcy w dół. A iskry lecą właśnie dlatego, że obaj sąsiedzi się właśnie… mijają.
Flaga Niemiec - zdjęcie poglądowe Rafał Woś: Co dobre dla Niemiec, nie musi być dobre dla Polski
Flaga Niemiec - zdjęcie poglądowe / fot. pixabay.com

Prawie trzy dekady temu (rok 1994) pracujący jeszcze wtedy jako korespondent niemieckich mediów w Polsce Klaus Bachmann napisał dla lewicowego berlińskiego dziennika „TAZ” tekst o „kiczu pojednania”. Krytykował w nim zamiatanie pod dywan wszystkich trudnych i spornych polsko-niemieckich tematów w imię górnolotnych haseł. Wspomniany „kicz” stanowić miał coraz grubszą barierą uniemożliwiającą autentyczną rozmowę. Bachmann narzekał jednocześnie, że każda krytyka tego stanu rzeczy jest ostro zwalczana i natychmiast przez kapłanów i strażników owego kiczu nazwana szkodnictwem, cynizmem albo wichrzycielstwem.

Czerstwy Helmut i chuderlawy Tadeusz

Wystąpienie Bachmanna – jakkolwiek intelektualnie przenikliwe – nie trafiło wtedy na podatny grunt. Ani po jednej, ani po drugiej stronie Odry. Niemieckim elitom ery późnego Helmuta Kohla kształt polsko-niemieckiego pojednania po roku 1989 bardzo się podobał. Nie mógł się zresztą nie podobać, skoro… sami go wymyślili. Ta konstrukcja zasadzała się na powtarzaniu, że po upadku żelaznej kurtyny przed Polską i Niemcami otwiera się „historyczna” szansa na „przezwyciężenie fatum 1000-letniej wrogości”. Oto po raz pierwszy Berlin i Warszawa miały znaleźć się w sytuacji „wspólnoty interesu”. Co dobre dla Niemiec, dobre też dla Polski. I vice versa.

Genezy owej „polsko-niemieckiej wspólnoty interesu” szukać trzeba gdzieś w okolicach zjednoczenia Niemiec. Dla rządzącej wtedy od siedmiu lat ekipy Helmuta Kohla i Hansa-Dietricha Genschera scalenie podzielonego po drugiej wojnie kraju stanowiło ukoronowanie ich politycznych karier i szansę na zapisanie się w historii. Rząd w Bonn zainwestował wtedy wszystkie siły i środki, by usuwać wszelkie – nawet najdrobniejsze – przeszkody, które mogły na drodze do tego nadrzędnego celu stanąć. Potencjalny opór albo wrogość wychodzącej z komunizmu Polski nie były może największymi ze zmartwień (bardziej zjednoczenia Niemiec bali się Paryż i Londyn), ale mogły nabruździć. Dlatego Kohl osobiście dbał o to, by relacje z Warszawą udrożnić. Miał w tym swój plan. Chciał pokazywać wrogom zjednoczenia: „Patrzcie, jesteśmy już zupełnie innymi Niemcami. I nawet nieufni Polacy to dostrzegają”. Strona polska była tym nagłym przypływem niemieckiej miłości z początku nawet zaskoczona. Anegdotycznym wręcz symbolem stała się słynna Msza w Krzyżowej 12 listopada 1989 roku – ledwie kilka dni po upadku muru berlińskiego – gdy na „przekażcie sobie znak pokoju” rosły i zwalisty Kohl chwycił chuderlawego Tadeusza Mazowieckiego w ramiona, ku nieskrywanemu zresztą przerażeniu tego ostatniego. Nie było to – jak przyznawali później członkowie sztabu polskiego premiera – posunięcie planowane. Symbol stał się jednak symbolem i poszedł w świat.

I tak to z polsko-niemieckimi relacjami od tamtej pory było. Silne i coraz bardziej pewne siebie Niemcy porwały umęczoną transformacyjnym znojem i zahukaną Polskę w taneczne obroty. Melodia „polsko-niemieckiej wspólnoty interesu” grana była przez kolejne lata non stop. W praktyce koronnym dowodem na jej słuszność miał być fakt, że dwa największe ówczesne pragnienia polskiej racji stanu – wejście polski do NATO i do UE – leżały również w niemieckim interesie. Dla Niemców była to sytuacja bardzo wygodna. Z jednej strony – pozwalała im czuć się dobrze w roli dobrego wujka. Oto właśnie oni, potomkowie dawnych oprawców, symbolicznie zmazywali winy z przeszłości, wcielając się w rolę adwokata polskich starań na politycznych salonach Waszyngtonu czy Brukseli. Z drugiej – polskie członkostwo we wspólnotach euroatlantyckich było im faktycznie na rękę. Rozszerzenie NATO na wschód odsuwało granicę Paktu o kilkaset kilometrów od niemieckich granic, tworząc bufor oddzielający Niemcy od mocno wtedy niepewnego geopolitycznie obszaru postsowieckiego.

Wschodnioeuropejska bonanza

Z Polską w Unii Europejskiej było jeszcze lepiej. W blokach startowych stała już większość niemieckiej gospodarki, oblizując się łakomie na samą myśl o prospektach tej niesamowitej biznesowej ekspansji. Z szansy skorzystali wszyscy święci niemieckiej gospodarki wszystkich branż: samochodowej (VW, BMW), telekomunikacyjnej (T-Mobile), ubezpieczeniowo-finansowej (Allianz, Deutsche Bank), farmaceutycznej (Bayer), handlowej (Metro) czy maszynowej (Bosch), a także spora część kroczącego za nimi cichutko tzw. Mittelstandu (czyli firm mniejszych, ale działających nierzadko w swoich wąskich działkach w skali międzynarodowej). To niemiecki kapitał stał się w efekcie najważniejszym uczestnikiem – a także zwycięzcą – polskiej prywatyzacji (do dziś działa na polskim rynku ok. 10 tysięcy podmiotów gospodarczych z niemieckim kapitałem). Motywacje były różne. Jednych przyciągał tani, dyspozycyjny i dobrze wykształcony pracownik, który pomagał budować międzynarodową konkurencyjność niemieckich firm. Inni mierzyli raczej w zalanie polskiego rynku własnymi produktami po wykupieniu, wygaszeniu albo wyeliminowaniu polskiej konkurencji. Stronie niemieckiej bardzo też pomógł sam model naszej integracji z UE. Mówi się o tym rzadziej, ale trzeba przecież pamiętać, że polski rynek najpierw (lata 90.) musiał otworzyć się na napływ zagranicznego kapitału i towarów, a dopiero później w przeciwnym kierunku popłynęły przeróżne „europejskie fundusze” dla polskich rolników czy na modernizację infrastruktury. Właśnie to czasowe przesunięcie dało niemieckiemu kapitałowi kilka lat prawdziwej „bonanzy” na polskim rynku.

Po stronie polskiej przekonanie o polsko-niemieckiej wspólnocie interesu zostało kupione przez ówczesny polityczny establishment w całości. Na tę akceptację składał się pewnie miks wielu czynników. I tych jasnych, jak idealizacja mitycznego Zachodu, niczym swoistego raju na ziemi, albo szczera wiara, że może w zjednoczonej Europie polsko-niemiecki fatalizm faktycznie da się przełamać. Mieszały się one z czynnikami ciemniejszymi: brakiem doświadczenia politycznego i administracyjnego pierwszych postsolidarnościowych rządów, ale i niezdrowej fascynacji Niemcami, którzy skoro są bogatsi, to na pewno muszą mieć zawsze rację. A momentami nawet rodzajem politycznego przekupstwa. Do dziś udział niemieckich pieniędzy w początkach polskiej sceny politycznej nie został w pełni zbadany (trop pojawił się kiedyś w wywiadzie rzece ze współzałożycielem KLD Pawłem Piskorskim). Faktem była i jest nadal aktywność w Polsce wielu instytucji odpowiedzialnych za polerowanie niemieckiej soft power: od fundacji politycznych czy kulturalnych po istnienie sieci stypendiów dla polskich elit pragnących poznać Niemcy.

Nowe czasy, nowe relacje?

Wszystko to zbudowało mocne podglebie, na którym wiara w polsko-niemiecką wspólnotę interesu kwitła sobie w najlepsze. Przesłonięta przed atakami nieżyczliwych wspomnianym już kiczem pojednania. Przynosiło to błogi spokój i względny komfort, ale nie mogło przecież trwać wiecznie. Pęknięcie wiary we wspólnotę interesów musiało nastąpić z dwóch powodów. Pierwszym była finalizacja dwóch wspomnianych elementów polskiej racji stanu (wejście do NATO i UE), na których tak bardzo zależało także Niemcom. Drugi element tej układanki to fakt, że polska integracja ze strukturami euroatlantyckimi w połączeniu z posiadanymi zasobami faktycznie poskutkowała odpaleniem zjawiska „konwergencji”, tzn. procesu polegającego na stopniowych zrównywaniu potencjałów gospodarczych w ramach wspólnoty. Garść przykładów: Gdy wchodziliśmy do Unii, relacja polskiego i niemieckiego PKB to było 1 do 5. Dziś to 1 do 3. W roku 2004 polski PKB per capita wynosił 50 proc. unijnej średniej. Dziś sięga 80 proc. Tylko w latach 2016–2022 produktywność polskiej gospodarki (tzw. TFP) zwiększyła się o 10 proc., a niemiecka zaledwie o 1 proc. I tak dalej. Przykłady można mnożyć. Wszystkie pokażą nam to samo: tutaj zaszła zmiana! A między dwoma sąsiadami ze środka Europy doszło do istotnego przesunięcia relacji potencjałów. Jeden z nich urósł i dojrzał. Drugi osłabł i sflaczał. I widoki na przyszłość są dość podobne. Polski model rozwoju daleki jest od wyczerpania. Niemiecki przeżywa trudne chwile, o czym pełniej pisze Teresa Wójcik w tym samym numerze „TS”.

Kluczowe pytanie brzmi w tej sytuacji tak: czy ta zmiana powinna przełożyć się na inne i nowe ułożenie relacji politycznych między Polską i Niemcami? Czy też mamy nadal utrzymywać, że nie zmieniło się nic? I tak jak Kohl naszkicował, a Mazowiecki przyklasnął „polsko-niemieckiej wspólnocie interesu”, tak my dziś – trzy dekady później – mamy się jej trzymać jak niezmiennej gwiazdy polarnej?

Oczywiście strona niemiecka odpowiada, że… po co zmieniać? Na ich miejscu odpowiadalibyśmy pewnie tak samo. Im konstrukt „co dobre dla Niemiec, dobre też dla Polski” bardzo pasuje. I według takiego założenia niemiecka polityka wobec polski jest od lat prowadzona. Tak było za Helmuta Kohla, za Gerharda Schrödera i za Angeli Merkel. Tak też jest za kanclerza Olafa Scholza i za szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen. Widać to doskonale na przykładzie zarówno rewizji traktów europejskich, jak i polityki klimatyczno-energetycznej – to znaczy dwóch najważniejszych inicjatyw politycznych w Europie minionych dwóch dekad. I tak się składa, że obie nosiły bardzo wyraźny znaczek „Made in Germany”. Zmiana modelu funkcjonowania Europy w kierunku jej federalizacji była projektem realizowanym przez Angelę Merkel w pierwszej fazie jej długich rządów w Berlinie (lata 2005–2009). Potem „wieczna kanclerzyca” zajęła się domykaniem transformacji energetycznej polegającej na odchodzeniu od paliw kopalnych i zastąpieniu ich docelowo zieloną energią, a na etapie pośrednim na oparciu całej ten konstrukcji o gaz z Rosji.

„Polska sympatyczna” kontra „Polska nienawistna”

Warto zwrócić uwagę, że w obu tych przypadkach wśród najbardziej zagorzałych krytyków niemieckich planów była (tak, tak!) Polska. Za pierwszym razem (lata 2005–2007) chodziło o – zapomniane już trochę – spory o tzw. eurokonstytucję czy potem traktat lizboński, czyli mówiąc w skrócie, o to, czy Unia ma iść w kierunku superpaństwa czy też pozostać federacją z dużym stopniem autonomii jej mniejszych członków. Po 2015 r. sprzeciw Polski dotyczył głównie zielonej transformacji opartej na Rosji. Oczywiście powierzchowni albo stronniczy komentatorzy mogą bez końca szukać przyczyn chłodzenia polsko-niemieckich relacji w tych właśnie momentach „antyniemieckimi fobiami Warszawy”, ale przecież sprawa jest dużo poważniejsza. Tu iskrzy przecież właśnie wokół odpowiedzi na pytanie, czy nadal „co dobre dla Niemiec, zawsze musi być dobre dla Polski”? Czy też można dziś na to pytanie odpowiadać, że po prostu NIE. Bo Polska i Niemcy są sobie coraz bardziej równe i ich wspólnota interesu może być co najwyżej chwilowa, ale na pewno nie permanentna i obligatoryjna.

W tym sensie nie jest przypadkiem, że między Berlinem a Warszawą iskrzy zawsze wtedy, gdy w Polsce do władzy dochodzi PiS, a sytuacja wraca do miłego ciepełka, gdy rządzi Platforma. To nie w zdolnościach dyplomatycznych i ich braku leży przecież problem, tylko w tym, że w Polsce minionych 20 lat PiS i PO udzielały krańcowo różnych odpowiedzi na interesujące nas pytanie o „polsko-niemiecką wspólnotę interesu”. W 2011 r. w swoim „wielkim przemówieniu” ówczesny minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski powiedział w Berlinie: „tak, co dobre dla Niemiec, dobre i dla Polski”. Nawoływał wtedy rząd Angeli Merkel do większego brania na siebie ciężaru kierowania Europą. „Prowadźcie, a my pójdziemy za wami” – zdawał się mówić szef polskiej dyplomacji. Trudno się dziwić, że taka odpowiedź bardzo się w Berlinie podobała, oraz że panuje tam tęsknota za powrotem podobnego myślenia. I odwrotnie. Kiedy tylko PiS doszło do władzy i zaczęło odpowiadać: „nie, co dobre dla Niemiec, nie musi być dobre dla Polski”, zaczęły się kłopoty, dąse i anse. Nagle Polska z „proeuropejskiej”, „sympatycznej” i „demokratycznej” zaczęła się przeistaczać w optyce niemieckich mediów w Polskę „zamkniętą”, „niepraworządną” i „nienawistną”.

Ale – znów – obciążanie polityków pełnią odpowiedzialności za te procesy byłoby uproszczeniem. Do pewnego stopnia również my sami jesteśmy winni temu, że Niemcy traktują Polskę w sposób przedmiotowy. W ten sposób wracamy do wspomnianego „kiczu pojednania”, któremu zbyt długo pozwoliliśmy w Polsce kwitnąć. Powstał z tego efekt zbyt nisko zawieszonej poprzeczki. Sprawy niemieckie były w Polsce zbyt długu oddane na wyłączność środowiskom, które miały w głowach wdrukowane dopasowywanie się do niemieckich wyobrażeń i oczekiwań. Nie stawiali oni swoim niemieckim partnerom żadnych wymagań. Rozleniwili ich, mówiąc to, co ci Niemcy chcieli usłyszeć. Odmienne punkty widzenia i specyficzne polskie uwarunkowania były stale zamiatane pod dywan, bo po co jątrzyć i zniechęcać? Liczyło się pojednanie i uśmiechy.

Już dawno i dużo mocniej trzeba było powiedzieć: Nie, co dobre dla Niemiec, nie musi być z zasady dobre dla Polski. A budowanie na przeciwnym założeniu to zwyczajne bujdy.

Tekst pochodzi z 41 (1811) numeru „Tygodnika Solidarność”.


 

POLECANE
Witold Waszczykowski: Lewicowych dietetyków atak na rolnictwo tylko u nas
Witold Waszczykowski: Lewicowych "dietetyków" atak na rolnictwo

W wielu państwach trwają protesty rolników przeciwko umowie handlowej Unii Europejskiej z państwami Ameryki Południowej z ugrupowania Mercosur. Rolnicy obawiają się napływu taniej żywności z regionu gdzie nie obowiązują europejskie normy i standardy. W tym duchu redaktor Monika Rutke zadała niedawno zasadne pytanie ministrowi Radosławowi Sikorskiemu, czy Polska przyłączy się do francuskiego sprzeciwu wobec umowie z Mercosur.

Kim wszedł do wojny. To alarm także dla Azji tylko u nas
Kim wszedł do wojny. To alarm także dla Azji

Udział kilkunastu tysięcy żołnierzy Korei Północnej nie zmieni biegu wojny Rosji z Ukrainą. Wszyscy skupiamy się na tym, co zyskuje Putin. A moim zdaniem więcej może zyskać Kim Dzong Un. I to nie jest dobra wiadomość dla azjatyckiego Dalekiego Wschodu. Rosja postrzega agresywną Koreę Północną jako użyteczny sposób na zajęcie, odwrócenie uwagi i zagrożenie siłom USA w regionie Azji i Pacyfiku, podczas gdy Rosja realizuje ważniejsze priorytety w Europie.

Koniec transrewolucji? Koncerny wracają do wyklętej J.K. Rowling z ostatniej chwili
Koniec transrewolucji? Koncerny wracają do "wyklętej" J.K. Rowling

Autorka takich powieści jak "Harry Potter" i "Fantastyczne zwierzęta" J.K. Rowling publicznie sprzeciwia się ideologii gender. Jednakże kilka lat wystarczyło, aby branża filmowa porzuciła walkę z Rowling. Obecnie jest zaangażowana w nową produkcję HBO.

Ambasador USA Mark Brzeziński rezygnuje ze stanowiska pilne
Ambasador USA Mark Brzeziński rezygnuje ze stanowiska

Jak przekazał portal Interia ambasador USA w Polsce Mark Brzeziński poinformował o swojej rezygnacji ze stanowiska. 

Francja namawia Warszawę. Chodzi o ograniczenie dzieciom dostępu do mediów społecznościowych z ostatniej chwili
Francja namawia Warszawę. Chodzi o ograniczenie dzieciom dostępu do mediów społecznościowych

Francuski rząd ponawia próbę przeforsowania w UE przepisów ograniczających dostęp dzieciom poniżej 15. roku życia do mediów społecznościowych.

Krzysztof Stanowski atakowany za zapowiedź wywiadu z Januszem Walusiem. Jest oświadczenie dziennikarza pilne
Krzysztof Stanowski atakowany za zapowiedź wywiadu z Januszem Walusiem. Jest oświadczenie dziennikarza

Założyciel Kanału Zero Krzysztof Stanowski wystosował oświadczenie ws. zapowiedzi wywiadu z Januszem Walusiem.

Problemy Polski 2050. PKW zgłasza liczne zastrzeżenia polityka
Problemy Polski 2050. PKW zgłasza liczne zastrzeżenia

Jak informuje Rzeczpospolita, PKW ma zastrzeżenia co do Polski 2050 Szymona Hołowni. Pomimo, że jej sprawozdanie finansowe zostało przyjęte, to organ wskazał na liczne uchybienia.

Zabójca południowoafrykańskiego komunisty Janusz Waluś będzie gościem Kanału Zero z ostatniej chwili
Zabójca południowoafrykańskiego komunisty Janusz Waluś będzie gościem Kanału Zero

Kanał Zero poinformował, że po powrocie do Polski Janusz Waluś, zabójca Chrisa Chaniego, przywódcy południowoafrykańskich komunistycznych bojówek, będzie gościem Krzysztofa Stanowskiego.

Kobieta wygrała sprawę z farmaceutycznym gigantem. To pierwszy taki wyrok w Polsce z ostatniej chwili
Kobieta wygrała sprawę z farmaceutycznym gigantem. To pierwszy taki wyrok w Polsce

W 2007 r. Waleria rzuciła się pod pociąg metra i straciła obie nogi. Zażywała ona leki na Parkinsona firmy GSK. Po zapoznaniu się z amerykańską i brytyjską treścią ulotki pozwała do sądu koncern farmaceutyczny, a w tym roku wygrała z nimi w sądzie w sprawie o odszkodowanie.

Trzaskowski ma wrócić do pomysłu ulicy Lecha Kaczyńskiego w Warszawie gorące
Trzaskowski ma wrócić do pomysłu ulicy Lecha Kaczyńskiego w Warszawie

Zdaniem Gazety Wyborczej, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zamierza sięgnąć po prawicowy elektorat. W tym celu planuje pojawić się na ingresie nowego metropolity warszawskiego abp. Adriana Galbasa oraz wrócić do pomysłu nadania imieniem ś.p. Lecha Kaczyńskiego jednej z warszawskich ulic.

REKLAMA

Rafał Woś: Co dobre dla Niemiec, nie musi być dobre dla Polski

Schłodzenie relacji polsko-niemieckich tylko do pewnego stopnia da się tłumaczyć dobrą lub złą wolą polityków po obu stronach Odry. W gruncie rzeczy chodzi o zmiany bardziej fundamentalne. Polska idzie w górę, Niemcy w dół. A iskry lecą właśnie dlatego, że obaj sąsiedzi się właśnie… mijają.
Flaga Niemiec - zdjęcie poglądowe Rafał Woś: Co dobre dla Niemiec, nie musi być dobre dla Polski
Flaga Niemiec - zdjęcie poglądowe / fot. pixabay.com

Prawie trzy dekady temu (rok 1994) pracujący jeszcze wtedy jako korespondent niemieckich mediów w Polsce Klaus Bachmann napisał dla lewicowego berlińskiego dziennika „TAZ” tekst o „kiczu pojednania”. Krytykował w nim zamiatanie pod dywan wszystkich trudnych i spornych polsko-niemieckich tematów w imię górnolotnych haseł. Wspomniany „kicz” stanowić miał coraz grubszą barierą uniemożliwiającą autentyczną rozmowę. Bachmann narzekał jednocześnie, że każda krytyka tego stanu rzeczy jest ostro zwalczana i natychmiast przez kapłanów i strażników owego kiczu nazwana szkodnictwem, cynizmem albo wichrzycielstwem.

Czerstwy Helmut i chuderlawy Tadeusz

Wystąpienie Bachmanna – jakkolwiek intelektualnie przenikliwe – nie trafiło wtedy na podatny grunt. Ani po jednej, ani po drugiej stronie Odry. Niemieckim elitom ery późnego Helmuta Kohla kształt polsko-niemieckiego pojednania po roku 1989 bardzo się podobał. Nie mógł się zresztą nie podobać, skoro… sami go wymyślili. Ta konstrukcja zasadzała się na powtarzaniu, że po upadku żelaznej kurtyny przed Polską i Niemcami otwiera się „historyczna” szansa na „przezwyciężenie fatum 1000-letniej wrogości”. Oto po raz pierwszy Berlin i Warszawa miały znaleźć się w sytuacji „wspólnoty interesu”. Co dobre dla Niemiec, dobre też dla Polski. I vice versa.

Genezy owej „polsko-niemieckiej wspólnoty interesu” szukać trzeba gdzieś w okolicach zjednoczenia Niemiec. Dla rządzącej wtedy od siedmiu lat ekipy Helmuta Kohla i Hansa-Dietricha Genschera scalenie podzielonego po drugiej wojnie kraju stanowiło ukoronowanie ich politycznych karier i szansę na zapisanie się w historii. Rząd w Bonn zainwestował wtedy wszystkie siły i środki, by usuwać wszelkie – nawet najdrobniejsze – przeszkody, które mogły na drodze do tego nadrzędnego celu stanąć. Potencjalny opór albo wrogość wychodzącej z komunizmu Polski nie były może największymi ze zmartwień (bardziej zjednoczenia Niemiec bali się Paryż i Londyn), ale mogły nabruździć. Dlatego Kohl osobiście dbał o to, by relacje z Warszawą udrożnić. Miał w tym swój plan. Chciał pokazywać wrogom zjednoczenia: „Patrzcie, jesteśmy już zupełnie innymi Niemcami. I nawet nieufni Polacy to dostrzegają”. Strona polska była tym nagłym przypływem niemieckiej miłości z początku nawet zaskoczona. Anegdotycznym wręcz symbolem stała się słynna Msza w Krzyżowej 12 listopada 1989 roku – ledwie kilka dni po upadku muru berlińskiego – gdy na „przekażcie sobie znak pokoju” rosły i zwalisty Kohl chwycił chuderlawego Tadeusza Mazowieckiego w ramiona, ku nieskrywanemu zresztą przerażeniu tego ostatniego. Nie było to – jak przyznawali później członkowie sztabu polskiego premiera – posunięcie planowane. Symbol stał się jednak symbolem i poszedł w świat.

I tak to z polsko-niemieckimi relacjami od tamtej pory było. Silne i coraz bardziej pewne siebie Niemcy porwały umęczoną transformacyjnym znojem i zahukaną Polskę w taneczne obroty. Melodia „polsko-niemieckiej wspólnoty interesu” grana była przez kolejne lata non stop. W praktyce koronnym dowodem na jej słuszność miał być fakt, że dwa największe ówczesne pragnienia polskiej racji stanu – wejście polski do NATO i do UE – leżały również w niemieckim interesie. Dla Niemców była to sytuacja bardzo wygodna. Z jednej strony – pozwalała im czuć się dobrze w roli dobrego wujka. Oto właśnie oni, potomkowie dawnych oprawców, symbolicznie zmazywali winy z przeszłości, wcielając się w rolę adwokata polskich starań na politycznych salonach Waszyngtonu czy Brukseli. Z drugiej – polskie członkostwo we wspólnotach euroatlantyckich było im faktycznie na rękę. Rozszerzenie NATO na wschód odsuwało granicę Paktu o kilkaset kilometrów od niemieckich granic, tworząc bufor oddzielający Niemcy od mocno wtedy niepewnego geopolitycznie obszaru postsowieckiego.

Wschodnioeuropejska bonanza

Z Polską w Unii Europejskiej było jeszcze lepiej. W blokach startowych stała już większość niemieckiej gospodarki, oblizując się łakomie na samą myśl o prospektach tej niesamowitej biznesowej ekspansji. Z szansy skorzystali wszyscy święci niemieckiej gospodarki wszystkich branż: samochodowej (VW, BMW), telekomunikacyjnej (T-Mobile), ubezpieczeniowo-finansowej (Allianz, Deutsche Bank), farmaceutycznej (Bayer), handlowej (Metro) czy maszynowej (Bosch), a także spora część kroczącego za nimi cichutko tzw. Mittelstandu (czyli firm mniejszych, ale działających nierzadko w swoich wąskich działkach w skali międzynarodowej). To niemiecki kapitał stał się w efekcie najważniejszym uczestnikiem – a także zwycięzcą – polskiej prywatyzacji (do dziś działa na polskim rynku ok. 10 tysięcy podmiotów gospodarczych z niemieckim kapitałem). Motywacje były różne. Jednych przyciągał tani, dyspozycyjny i dobrze wykształcony pracownik, który pomagał budować międzynarodową konkurencyjność niemieckich firm. Inni mierzyli raczej w zalanie polskiego rynku własnymi produktami po wykupieniu, wygaszeniu albo wyeliminowaniu polskiej konkurencji. Stronie niemieckiej bardzo też pomógł sam model naszej integracji z UE. Mówi się o tym rzadziej, ale trzeba przecież pamiętać, że polski rynek najpierw (lata 90.) musiał otworzyć się na napływ zagranicznego kapitału i towarów, a dopiero później w przeciwnym kierunku popłynęły przeróżne „europejskie fundusze” dla polskich rolników czy na modernizację infrastruktury. Właśnie to czasowe przesunięcie dało niemieckiemu kapitałowi kilka lat prawdziwej „bonanzy” na polskim rynku.

Po stronie polskiej przekonanie o polsko-niemieckiej wspólnocie interesu zostało kupione przez ówczesny polityczny establishment w całości. Na tę akceptację składał się pewnie miks wielu czynników. I tych jasnych, jak idealizacja mitycznego Zachodu, niczym swoistego raju na ziemi, albo szczera wiara, że może w zjednoczonej Europie polsko-niemiecki fatalizm faktycznie da się przełamać. Mieszały się one z czynnikami ciemniejszymi: brakiem doświadczenia politycznego i administracyjnego pierwszych postsolidarnościowych rządów, ale i niezdrowej fascynacji Niemcami, którzy skoro są bogatsi, to na pewno muszą mieć zawsze rację. A momentami nawet rodzajem politycznego przekupstwa. Do dziś udział niemieckich pieniędzy w początkach polskiej sceny politycznej nie został w pełni zbadany (trop pojawił się kiedyś w wywiadzie rzece ze współzałożycielem KLD Pawłem Piskorskim). Faktem była i jest nadal aktywność w Polsce wielu instytucji odpowiedzialnych za polerowanie niemieckiej soft power: od fundacji politycznych czy kulturalnych po istnienie sieci stypendiów dla polskich elit pragnących poznać Niemcy.

Nowe czasy, nowe relacje?

Wszystko to zbudowało mocne podglebie, na którym wiara w polsko-niemiecką wspólnotę interesu kwitła sobie w najlepsze. Przesłonięta przed atakami nieżyczliwych wspomnianym już kiczem pojednania. Przynosiło to błogi spokój i względny komfort, ale nie mogło przecież trwać wiecznie. Pęknięcie wiary we wspólnotę interesów musiało nastąpić z dwóch powodów. Pierwszym była finalizacja dwóch wspomnianych elementów polskiej racji stanu (wejście do NATO i UE), na których tak bardzo zależało także Niemcom. Drugi element tej układanki to fakt, że polska integracja ze strukturami euroatlantyckimi w połączeniu z posiadanymi zasobami faktycznie poskutkowała odpaleniem zjawiska „konwergencji”, tzn. procesu polegającego na stopniowych zrównywaniu potencjałów gospodarczych w ramach wspólnoty. Garść przykładów: Gdy wchodziliśmy do Unii, relacja polskiego i niemieckiego PKB to było 1 do 5. Dziś to 1 do 3. W roku 2004 polski PKB per capita wynosił 50 proc. unijnej średniej. Dziś sięga 80 proc. Tylko w latach 2016–2022 produktywność polskiej gospodarki (tzw. TFP) zwiększyła się o 10 proc., a niemiecka zaledwie o 1 proc. I tak dalej. Przykłady można mnożyć. Wszystkie pokażą nam to samo: tutaj zaszła zmiana! A między dwoma sąsiadami ze środka Europy doszło do istotnego przesunięcia relacji potencjałów. Jeden z nich urósł i dojrzał. Drugi osłabł i sflaczał. I widoki na przyszłość są dość podobne. Polski model rozwoju daleki jest od wyczerpania. Niemiecki przeżywa trudne chwile, o czym pełniej pisze Teresa Wójcik w tym samym numerze „TS”.

Kluczowe pytanie brzmi w tej sytuacji tak: czy ta zmiana powinna przełożyć się na inne i nowe ułożenie relacji politycznych między Polską i Niemcami? Czy też mamy nadal utrzymywać, że nie zmieniło się nic? I tak jak Kohl naszkicował, a Mazowiecki przyklasnął „polsko-niemieckiej wspólnocie interesu”, tak my dziś – trzy dekady później – mamy się jej trzymać jak niezmiennej gwiazdy polarnej?

Oczywiście strona niemiecka odpowiada, że… po co zmieniać? Na ich miejscu odpowiadalibyśmy pewnie tak samo. Im konstrukt „co dobre dla Niemiec, dobre też dla Polski” bardzo pasuje. I według takiego założenia niemiecka polityka wobec polski jest od lat prowadzona. Tak było za Helmuta Kohla, za Gerharda Schrödera i za Angeli Merkel. Tak też jest za kanclerza Olafa Scholza i za szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen. Widać to doskonale na przykładzie zarówno rewizji traktów europejskich, jak i polityki klimatyczno-energetycznej – to znaczy dwóch najważniejszych inicjatyw politycznych w Europie minionych dwóch dekad. I tak się składa, że obie nosiły bardzo wyraźny znaczek „Made in Germany”. Zmiana modelu funkcjonowania Europy w kierunku jej federalizacji była projektem realizowanym przez Angelę Merkel w pierwszej fazie jej długich rządów w Berlinie (lata 2005–2009). Potem „wieczna kanclerzyca” zajęła się domykaniem transformacji energetycznej polegającej na odchodzeniu od paliw kopalnych i zastąpieniu ich docelowo zieloną energią, a na etapie pośrednim na oparciu całej ten konstrukcji o gaz z Rosji.

„Polska sympatyczna” kontra „Polska nienawistna”

Warto zwrócić uwagę, że w obu tych przypadkach wśród najbardziej zagorzałych krytyków niemieckich planów była (tak, tak!) Polska. Za pierwszym razem (lata 2005–2007) chodziło o – zapomniane już trochę – spory o tzw. eurokonstytucję czy potem traktat lizboński, czyli mówiąc w skrócie, o to, czy Unia ma iść w kierunku superpaństwa czy też pozostać federacją z dużym stopniem autonomii jej mniejszych członków. Po 2015 r. sprzeciw Polski dotyczył głównie zielonej transformacji opartej na Rosji. Oczywiście powierzchowni albo stronniczy komentatorzy mogą bez końca szukać przyczyn chłodzenia polsko-niemieckich relacji w tych właśnie momentach „antyniemieckimi fobiami Warszawy”, ale przecież sprawa jest dużo poważniejsza. Tu iskrzy przecież właśnie wokół odpowiedzi na pytanie, czy nadal „co dobre dla Niemiec, zawsze musi być dobre dla Polski”? Czy też można dziś na to pytanie odpowiadać, że po prostu NIE. Bo Polska i Niemcy są sobie coraz bardziej równe i ich wspólnota interesu może być co najwyżej chwilowa, ale na pewno nie permanentna i obligatoryjna.

W tym sensie nie jest przypadkiem, że między Berlinem a Warszawą iskrzy zawsze wtedy, gdy w Polsce do władzy dochodzi PiS, a sytuacja wraca do miłego ciepełka, gdy rządzi Platforma. To nie w zdolnościach dyplomatycznych i ich braku leży przecież problem, tylko w tym, że w Polsce minionych 20 lat PiS i PO udzielały krańcowo różnych odpowiedzi na interesujące nas pytanie o „polsko-niemiecką wspólnotę interesu”. W 2011 r. w swoim „wielkim przemówieniu” ówczesny minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski powiedział w Berlinie: „tak, co dobre dla Niemiec, dobre i dla Polski”. Nawoływał wtedy rząd Angeli Merkel do większego brania na siebie ciężaru kierowania Europą. „Prowadźcie, a my pójdziemy za wami” – zdawał się mówić szef polskiej dyplomacji. Trudno się dziwić, że taka odpowiedź bardzo się w Berlinie podobała, oraz że panuje tam tęsknota za powrotem podobnego myślenia. I odwrotnie. Kiedy tylko PiS doszło do władzy i zaczęło odpowiadać: „nie, co dobre dla Niemiec, nie musi być dobre dla Polski”, zaczęły się kłopoty, dąse i anse. Nagle Polska z „proeuropejskiej”, „sympatycznej” i „demokratycznej” zaczęła się przeistaczać w optyce niemieckich mediów w Polskę „zamkniętą”, „niepraworządną” i „nienawistną”.

Ale – znów – obciążanie polityków pełnią odpowiedzialności za te procesy byłoby uproszczeniem. Do pewnego stopnia również my sami jesteśmy winni temu, że Niemcy traktują Polskę w sposób przedmiotowy. W ten sposób wracamy do wspomnianego „kiczu pojednania”, któremu zbyt długo pozwoliliśmy w Polsce kwitnąć. Powstał z tego efekt zbyt nisko zawieszonej poprzeczki. Sprawy niemieckie były w Polsce zbyt długu oddane na wyłączność środowiskom, które miały w głowach wdrukowane dopasowywanie się do niemieckich wyobrażeń i oczekiwań. Nie stawiali oni swoim niemieckim partnerom żadnych wymagań. Rozleniwili ich, mówiąc to, co ci Niemcy chcieli usłyszeć. Odmienne punkty widzenia i specyficzne polskie uwarunkowania były stale zamiatane pod dywan, bo po co jątrzyć i zniechęcać? Liczyło się pojednanie i uśmiechy.

Już dawno i dużo mocniej trzeba było powiedzieć: Nie, co dobre dla Niemiec, nie musi być z zasady dobre dla Polski. A budowanie na przeciwnym założeniu to zwyczajne bujdy.

Tekst pochodzi z 41 (1811) numeru „Tygodnika Solidarność”.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe