Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej

31 maja 2017 r. Komisja Europejska wydała Pakiet Mobilności zawierający szerokie propozycje zmian w obszarze transportu drogowego.
/ fot.W.Obremski
Pisaliśmy o tym TUTAJ. W ramach inicjatywy Komisja Europejska przedstawiła między innymi wniosek o dokonanie zmian w dwóch rozporządzeniach: regulującym czas pracy kierowców (Rozporządzenie 561/ 2006) oraz dotyczącym określenia położenia za pomocą tachografów (Rozporządzenie 165/2014). Z projektem można się zapoznać TUTAJ.
 
W obecnie obowiązującym stanie prawnym (art. 8 ust. 6 Rozporządzenia 561/2006) wskazuje się, że w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. 
 
Komisja Europejska proponuje, aby ust. 6 art. 8 brzmiał, iż w ciągu czterech kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: cztery regularne tygodniowe okresy wypoczynku lub dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku trwające co najmniej 45 godzin i dwa skrócone tygodniowe okresy wypoczynku trwające co najmniej 24 godziny. W tej sytuacji skrócone tygodniowe okresy odpoczynków należy zrekompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo pod koniec trzeciego tygodnia  następującego po danym tygodniu. 
 
- Naszym zdaniem to rozwiązanie spowoduje pogorszenie warunków pracy, zbyt dużą koncentrację pracy w ciągu pierwszych dwóch tygodni. Taki stan rzeczy będzie miał negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Unijne regulacje dotyczące czasu pracy kierowców nie powinny być w chwili obecnej zmieniane – komentuje Tadeusz Kucharski przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność.  

 - Byłaby to zmiana niekorzystna dla kierowców - dodaje dr Magdalena Rycak z Biura Eksperckiego KK NSZZ Solidarność - Pracodawcy będą mogli planować pracę kierowców w taki sposób, że w ciągu aż dwóch kolejnych tygodni mogą oni zostać pozbawieni regularnego odpoczynku tygodniowego na rzecz odpoczynku skróconego nawet do 24 godzin –wyjaśnia ekspertka. 
 
Projekt zmian w Rozporządzeniu przewiduje także wprowadzenie art. 8a wskazującego, że regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz odpoczynek tygodniowy trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejszy skrócony tygodniowy okres odpoczynku nie może odbywać się w pojeździe.  Odbywają się one w odpowiednim miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednie miejsce do spania i pomieszczenia sanitarne.
 
 - Uważamy, że należy doprecyzować, iż nocleg odbywa się w domu lub w miejscu odpowiadającym standardom usług hotelarskich na poziomie co najmniej dwóch gwiazdek oraz posiadającym -co jest bardzo istotne, strzeżone zaplecze parkingowe dla pojazdów ciężarowych – wskazuje Tadeusz Kucharski.
 
Dr Magdalena Rycak podkreśla, że proponowaną zmianę należy ocenić pozytywnie, ponieważ przepisy aktualnie obowiązujące nie przewidują podobnego obowiązku - poza obowiązkiem wykorzystania regularnego odpoczynku tygodniowego poza pojazdem. Na aprobatę zasługuje także wprowadzenie obowiązku łączenia rekompensaty za skrócony tygodniowy okres odpoczynku z regularnym tygodniowym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 45 godzin (a nie jak dotychczas z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 9 godzin). 
 
bs
 

 

POLECANE
Pilny komunikat MSWiA ws. zabójstwa 11-latki z Jeleniej Góry pilne
Pilny komunikat MSWiA ws. zabójstwa 11-latki z Jeleniej Góry

MSWiA wydało pilny komunikat w sprawie zabójstwa 11-letniej Danusi z Jeleniej Góry.

Rozpoczynamy nowy etap relacji z Ukrainą. Szefernaker o rozmowach Nawrocki–Zełenski z ostatniej chwili
"Rozpoczynamy nowy etap relacji z Ukrainą". Szefernaker o rozmowach Nawrocki–Zełenski

Szef KPRP Paweł Szefernaker ocenia, że piątkowe spotkanie prezydenta Karola Nawrockiego z prezydentem Wołodymyrem Zełenskim to nowy etap relacji polsko-ukraińskich. Wśród najważniejszych omawianych kwestii wymienił m.in. ekshumacje na Wołyniu i współpracę w obszarze bezpieczeństwa, w tym obrony przeciwdronowej.

Dr Jacek Saryusz-Wolski: Polska powinna, śladem Czech, odmówić wdrażania ETS2 gorące
Dr Jacek Saryusz-Wolski: Polska powinna, śladem Czech, odmówić wdrażania ETS2

„Decyzje ustanawiające ETS zostały podjęte z pogwałceniem traktatowo wymaganego trybu jednomyślnego” - zauważył na platformie X dr Jacek Saryusz-Wolski, doradca społeczny ds. europejskich prezydenta Karola Nawrockiego.

La Nacion: Sprzeciw argentyńskiego agrobiznesu wobec przełożenia podpisania umowy UE – Mercosur Wiadomości
La Nacion: Sprzeciw argentyńskiego agrobiznesu wobec przełożenia podpisania umowy UE – Mercosur

Argentyński dziennik La Nacion skrytykował decyzję szefowej KE o odroczeniu porozumienia między UE a krajami Mercosur (Mercado Común del Sur – Wspólny Rynek Południa). Media państw członkowskich (m.in. Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju) relacjonują protesty europejskich rolników jako „polityczne” a nie społeczne. Prasa krajów Mercosur zapewnia, że żywność z tych krajów jest zdrowa.

Orban: Twarde ograniczenia finansowe popychają Europę ku wojnie z ostatniej chwili
Orban: Twarde ograniczenia finansowe popychają Europę ku wojnie

„Od tej chwili nie mówimy już tylko o decyzjach politycznych czy moralnych, ale o twardych ograniczeniach finansowych, które popychają Europę w jednym kierunku: ku wojnie” - napisał premier Węgier Viktor Orban na platformie X komentując uzgodnioną na szczycie w Brukseli pożyczkę dla Ukrainy.

Atak na polski konsulat w Brukseli. Budynek oblany farbą, obraźliwe hasła na elewacji z ostatniej chwili
Atak na polski konsulat w Brukseli. Budynek oblany farbą, obraźliwe hasła na elewacji

W nocy z czwartku na piątek polski konsulat w Brukseli padł celem aktu dewastacji. Nieznani sprawcy oblali fasadę budynku czerwoną farbą, wypisali obraźliwe hasła i rozrzucili przed wejściem psie odchody. Informacje te potwierdziło Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a sprawę bada belgijska policja.

Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski

Enea opublikowała aktualny harmonogram planowanych wyłączeń energii elektrycznej na terenie województwa wielkopolskiego. Przerwy w dostawach prądu zaplanowano w wielu miastach i gminach, w tym m.in. w Poznaniu, Trzemesznie, Gnieźnie, Lesznie, Nowym Tomyślu oraz w powiecie szamotulskim. 

Apel SDP w drugą rocznicę bezprawnego przejęcia przez rząd mediów publicznych Wiadomości
Apel SDP w drugą rocznicę bezprawnego przejęcia przez rząd mediów publicznych

Dwa lata temu rząd Donalda Tuska bezprawnie przejęto media publiczne w Polsce. Po uchwale sejmowej, ówczesny minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz, z pominięciem Rady Mediów Narodowych, powołał nielegalne władze TVP, PR i PAP. Policja obstawiła budynki, do których wdarli się brutalni ochroniarze. „Działania te naruszały i nadal naruszają standardy wolności słowa demokratycznego państwa” – oświadczyły władze SDP.

Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Kierowcy i mieszkańcy Wrocław mogą spodziewać się wyraźnych ułatwień w ruchu. W najbliższy weekend zakończą się kolejne remonty realizowane w ramach programu „Wrocław na Dobrej Drodze”. Odnowione odcinki trafią do użytkowników m.in. na Wielkiej Wyspie oraz na ważnych trasach w północnej i południowej części miasta.

USA atakują Państwo Islamskie w Syrii. Trump zabiera głos z ostatniej chwili
USA atakują Państwo Islamskie w Syrii. Trump zabiera głos

Prezydent USA Donald Trump poinformował w piątek, że amerykańskie siły prowadzą „bardzo silne” uderzenia na bastiony dżihadystycznego Państwa Islamskiego (IS) w Syrii. Jak dodał, operacja ma poparcie władz syryjskich.

REKLAMA

Czas pracy kierowców w UE: ma być gorzej ale też i lepiej

31 maja 2017 r. Komisja Europejska wydała Pakiet Mobilności zawierający szerokie propozycje zmian w obszarze transportu drogowego.
/ fot.W.Obremski
Pisaliśmy o tym TUTAJ. W ramach inicjatywy Komisja Europejska przedstawiła między innymi wniosek o dokonanie zmian w dwóch rozporządzeniach: regulującym czas pracy kierowców (Rozporządzenie 561/ 2006) oraz dotyczącym określenia położenia za pomocą tachografów (Rozporządzenie 165/2014). Z projektem można się zapoznać TUTAJ.
 
W obecnie obowiązującym stanie prawnym (art. 8 ust. 6 Rozporządzenia 561/2006) wskazuje się, że w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. 
 
Komisja Europejska proponuje, aby ust. 6 art. 8 brzmiał, iż w ciągu czterech kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: cztery regularne tygodniowe okresy wypoczynku lub dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku trwające co najmniej 45 godzin i dwa skrócone tygodniowe okresy wypoczynku trwające co najmniej 24 godziny. W tej sytuacji skrócone tygodniowe okresy odpoczynków należy zrekompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo pod koniec trzeciego tygodnia  następującego po danym tygodniu. 
 
- Naszym zdaniem to rozwiązanie spowoduje pogorszenie warunków pracy, zbyt dużą koncentrację pracy w ciągu pierwszych dwóch tygodni. Taki stan rzeczy będzie miał negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Unijne regulacje dotyczące czasu pracy kierowców nie powinny być w chwili obecnej zmieniane – komentuje Tadeusz Kucharski przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność.  

 - Byłaby to zmiana niekorzystna dla kierowców - dodaje dr Magdalena Rycak z Biura Eksperckiego KK NSZZ Solidarność - Pracodawcy będą mogli planować pracę kierowców w taki sposób, że w ciągu aż dwóch kolejnych tygodni mogą oni zostać pozbawieni regularnego odpoczynku tygodniowego na rzecz odpoczynku skróconego nawet do 24 godzin –wyjaśnia ekspertka. 
 
Projekt zmian w Rozporządzeniu przewiduje także wprowadzenie art. 8a wskazującego, że regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz odpoczynek tygodniowy trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejszy skrócony tygodniowy okres odpoczynku nie może odbywać się w pojeździe.  Odbywają się one w odpowiednim miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednie miejsce do spania i pomieszczenia sanitarne.
 
 - Uważamy, że należy doprecyzować, iż nocleg odbywa się w domu lub w miejscu odpowiadającym standardom usług hotelarskich na poziomie co najmniej dwóch gwiazdek oraz posiadającym -co jest bardzo istotne, strzeżone zaplecze parkingowe dla pojazdów ciężarowych – wskazuje Tadeusz Kucharski.
 
Dr Magdalena Rycak podkreśla, że proponowaną zmianę należy ocenić pozytywnie, ponieważ przepisy aktualnie obowiązujące nie przewidują podobnego obowiązku - poza obowiązkiem wykorzystania regularnego odpoczynku tygodniowego poza pojazdem. Na aprobatę zasługuje także wprowadzenie obowiązku łączenia rekompensaty za skrócony tygodniowy okres odpoczynku z regularnym tygodniowym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 45 godzin (a nie jak dotychczas z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 9 godzin). 
 
bs
 


 

Polecane