O lepsze warunki pracy dla europejskich kierowców

Na spotkaniu w Warszawie Europejska Federacja Transportowców (ETF) wezwała instytucje unijne do przyjęcia rozwiązań, które poprawią sytuację pracowników transportu drogowego.
 O lepsze warunki pracy dla europejskich kierowców
/ fot. B.Kubiak
W „Deklaracji Warszawskiej” podpisanej 5 kwietnia przez organizacje z kilkunastu krajów europejskich, w tym przez Krajową Sekcję Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”, ETF ostrzega przed przyjęciem, w ramach przygotowywanej przez Komisję Europejską tzw. Inicjatywy Drogowej, rozwiązań legislacyjnych, które przyczyniać się będą do dumpingu socjalnego, nieuczciwej konkurencji oraz drastycznego ograniczenia standardów wypoczynku kierowców międzynarodowego transportu drogowego, mogącego skutkować zagrożeniem bezpieczeństwa na unijnych drogach.

-Jeżeli ta wersja Inicjatywy Drogowej, którą Komisja Europejska przedstawiła związkowcom, zostanie rzeczywiście przyjęta oznacza to krok wstecz, jeżeli chodzi o standardy socjalne – mówi Sławomir Adamczyk, szef Działu Branżowo-Konsultacyjnego KK. -Na dodatek potwierdza to nasze obawy, że instytucje unijne kompletnie nie radzą sobie z wyzwaniem, jakim jest zapewnienie niedyskryminowania wysoce mobilnych pracowników, bo skutkiem może być np. czasowe ograniczenie prawa polskich kierowców do minimalnego wynagrodzenia kraju, w którym będą wykonywać usługi – dodaje.

W deklaracji zwraca się uwagę, że przygotowywane przez Komisję Europejską rozwiązania nie wychodzą naprzeciw postulatom mającym poprawić sytuację pracowników, lecz wręcz przeciwnie -stanowią atak na bezpieczeństwo pasażerów i bezpieczeństwo użytkowników dróg w Europie. Będzie to rezultatem dłuższej pracy kierowców, ograniczenia korzystania z tachografów oraz braku kontroli nad kierowcami samozatrudnionymi. Dotyczy to także osób zatrudnionych przez firmy słupy (letterbox companies). Największe zaniepokojenie związkowców wzbudzają: proponowany dłuższy czas pracy, krótsze lub dzielone przerwy w pracy kierowców, krótszy okres wypoczynku dla kierowców autobusów i autokarów, próby wyłączenia kierowców z zakresu dyrektywy o pracownikach delegowanych (na okres pierwszych 5 do 9 dni). ETF zwraca uwagę, że żaden z postulatów związkowych nie został uwzględniony w pracach nad planowanymi regulacjami. Dlatego też 26 kwietnia 2017 r. zaplanowano protest europejskich związków zawodowych sektora transportu drogowego przed siedzibą Komisji Europejskiej w Brukseli.
Warto zwrócić uwagę, że Polska ma więcej nierozwiązanych problemów z kierowcami transportu międzynarodowego.

- NSZZ Solidarność wielokrotnie podnosił temat nieprawidłowej struktury wynagrodzeń polskich kierowców. Otrzymują oni wynagrodzenia składające się w większości z niepodlegających składce na ubezpieczenie społeczne składników (diety oraz ryczałty za nocleg) –zwraca uwagę Barbara Surdykowska, ekspert KK. - Konsekwencją będą w przyszłości bardzo niskie emerytury kierowców, brak adekwatnych zasiłków chorobowych oraz bardzo niskie wynagrodzenie podczas urlopu wypoczynkowego – podsumowuje. 

W ocenie Tadeusza Kucharskiego, przewodniczącego Sekcji Krajowej Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” Ministerstwo Infrastruktury powinno w trybie pilnym zwołać spotkanie w ramach nowo powstałego Zespołu Trójstronnego w celu wypracowania nowych rozwiązań w zakresie zasad wynagradzania kierowców. -A do Brukseli na manifestację też pojedziemy. Bo interesu polskich kierowców trzeba bronić na wielu frontach – mówi Kucharski.
 
Deklaracja Warszawska dostępna jest TUTAJ, natomiast stanowisko ETF dotyczące obecnych propozycji Komisji Europejskiej (w wersji angielskiej) TUTAJ.
 

 

POLECANE
Marek Jakubiak: Trzeba wrócić do węgla polityka
Marek Jakubiak: Trzeba wrócić do węgla

- Moim zdaniem powinniśmy wrócić do węgla i nie patrzeć na to, co wyczynia w tej sprawie Ursula von der Leyen - powiedział w Radiu Wnet poseł Marek Jakubiak. W dalszej części rozmowy wyraził opinię, że Zielony Ład zostanie powstrzymany.

Marcin Palade prognozuje wyniki II tury wyborów prezydenckich pilne
Marcin Palade prognozuje wyniki II tury wyborów prezydenckich

Znany socjolog Marcin Palade opublikował na swoich mediach społecznościowych prognozę drugiej tury wyborów prezydenckich w Polsce.

Wybory prezydenckie w Chorwacji. Podano wyniki exit poll z ostatniej chwili
Wybory prezydenckie w Chorwacji. Podano wyniki exit poll

W niedzielę w Chorwacji odbyły się wybory prezydenckie. O reelekcję ubiegał się obecny chorwacki przywódca Zoran Milanović. Po godzinie 19:00 podano wyniki exit poll.

Polska gotowa pomóc Ukrainie. Chodzi o groźby Roberta Fico Wiadomości
Polska gotowa pomóc Ukrainie. Chodzi o groźby Roberta Fico

Jak poinformowała w niedzielę agencja Bloomberg, Polska jest gotowa zwiększyć dostawy energii elektrycznej na Ukrainę, jeśli premier Słowacji Robert Fico odetnie dostawy ze swojego kraju.

Kompromitacja neo-TVP. Londyński korespondent nadawał z Kępna? gorące
Kompromitacja neo-TVP. Londyński korespondent nadawał z Kępna?

Od czasu siłowego i pozbawionego podstawy prawnej przejęcia mediów publicznych przez Koalicję 13 grudnia, w TVP absurd goni absurd. Czy tak było i tym razem?

Pilne oświadczenie Zastępców Prokuratora Generalnego Adama Bodnara z ostatniej chwili
Pilne oświadczenie Zastępców Prokuratora Generalnego Adama Bodnara

Prawie od początku swojego istnienia koalicja 13 grudnia łamie konstytucję, ustawy i zasady praworządności. Zastępcy Prokuratora Generalnego Adama Bodnara donoszą o kolejnym takim przypadku.

Miesiąc temu występowali z Moskwie. Na Sylwestra wystąpią z neo-TVP gorące
Miesiąc temu występowali z Moskwie. Na Sylwestra wystąpią z neo-TVP

Na początku grudnia w Moskwie i Sankt Petersburgu wystąpiła grupa Ottawan. Teraz mają oni przybyć do Polski, aby wystąpić w nocy sylwestrowej TVP.

Nie żyje wybitny polski chirurg z ostatniej chwili
Nie żyje wybitny polski chirurg

Jak poinformował prof. Dawid Murawa, w nocy z 28 na 29 grudnia po długiej walce z chorobą zmarł jego ojciec i wybitny polski chirurg prof. dr. hab. n. med. Paweł Murawa.

Lider HTS: przygotowania do wyborów mogą potrwać do czterech lat polityka
Lider HTS: przygotowania do wyborów mogą potrwać do czterech lat

- Przygotowania do przeprowadzenia wyborów w Syrii mogą potrwać do czterech lat - powiedział Ahmed asz-Szara, lider Hajat Tahrir asz-Szam (HTS) i faktyczny przywódca Syrii, cytowany w niedzielę przez agencję Reutera.

Znany socjolog opublikował prognozę wyników I tury wyborów prezydenckich. Potężne zaskoczenie z ostatniej chwili
Znany socjolog opublikował prognozę wyników I tury wyborów prezydenckich. Potężne zaskoczenie

Znany socjolog Marcin Palade opublikował na swoim profilu na platformie "X" prognozę wyników I tury wyborów prezydenckich. Nie brakuje zaskoczeń.

REKLAMA

O lepsze warunki pracy dla europejskich kierowców

Na spotkaniu w Warszawie Europejska Federacja Transportowców (ETF) wezwała instytucje unijne do przyjęcia rozwiązań, które poprawią sytuację pracowników transportu drogowego.
 O lepsze warunki pracy dla europejskich kierowców
/ fot. B.Kubiak
W „Deklaracji Warszawskiej” podpisanej 5 kwietnia przez organizacje z kilkunastu krajów europejskich, w tym przez Krajową Sekcję Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”, ETF ostrzega przed przyjęciem, w ramach przygotowywanej przez Komisję Europejską tzw. Inicjatywy Drogowej, rozwiązań legislacyjnych, które przyczyniać się będą do dumpingu socjalnego, nieuczciwej konkurencji oraz drastycznego ograniczenia standardów wypoczynku kierowców międzynarodowego transportu drogowego, mogącego skutkować zagrożeniem bezpieczeństwa na unijnych drogach.

-Jeżeli ta wersja Inicjatywy Drogowej, którą Komisja Europejska przedstawiła związkowcom, zostanie rzeczywiście przyjęta oznacza to krok wstecz, jeżeli chodzi o standardy socjalne – mówi Sławomir Adamczyk, szef Działu Branżowo-Konsultacyjnego KK. -Na dodatek potwierdza to nasze obawy, że instytucje unijne kompletnie nie radzą sobie z wyzwaniem, jakim jest zapewnienie niedyskryminowania wysoce mobilnych pracowników, bo skutkiem może być np. czasowe ograniczenie prawa polskich kierowców do minimalnego wynagrodzenia kraju, w którym będą wykonywać usługi – dodaje.

W deklaracji zwraca się uwagę, że przygotowywane przez Komisję Europejską rozwiązania nie wychodzą naprzeciw postulatom mającym poprawić sytuację pracowników, lecz wręcz przeciwnie -stanowią atak na bezpieczeństwo pasażerów i bezpieczeństwo użytkowników dróg w Europie. Będzie to rezultatem dłuższej pracy kierowców, ograniczenia korzystania z tachografów oraz braku kontroli nad kierowcami samozatrudnionymi. Dotyczy to także osób zatrudnionych przez firmy słupy (letterbox companies). Największe zaniepokojenie związkowców wzbudzają: proponowany dłuższy czas pracy, krótsze lub dzielone przerwy w pracy kierowców, krótszy okres wypoczynku dla kierowców autobusów i autokarów, próby wyłączenia kierowców z zakresu dyrektywy o pracownikach delegowanych (na okres pierwszych 5 do 9 dni). ETF zwraca uwagę, że żaden z postulatów związkowych nie został uwzględniony w pracach nad planowanymi regulacjami. Dlatego też 26 kwietnia 2017 r. zaplanowano protest europejskich związków zawodowych sektora transportu drogowego przed siedzibą Komisji Europejskiej w Brukseli.
Warto zwrócić uwagę, że Polska ma więcej nierozwiązanych problemów z kierowcami transportu międzynarodowego.

- NSZZ Solidarność wielokrotnie podnosił temat nieprawidłowej struktury wynagrodzeń polskich kierowców. Otrzymują oni wynagrodzenia składające się w większości z niepodlegających składce na ubezpieczenie społeczne składników (diety oraz ryczałty za nocleg) –zwraca uwagę Barbara Surdykowska, ekspert KK. - Konsekwencją będą w przyszłości bardzo niskie emerytury kierowców, brak adekwatnych zasiłków chorobowych oraz bardzo niskie wynagrodzenie podczas urlopu wypoczynkowego – podsumowuje. 

W ocenie Tadeusza Kucharskiego, przewodniczącego Sekcji Krajowej Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” Ministerstwo Infrastruktury powinno w trybie pilnym zwołać spotkanie w ramach nowo powstałego Zespołu Trójstronnego w celu wypracowania nowych rozwiązań w zakresie zasad wynagradzania kierowców. -A do Brukseli na manifestację też pojedziemy. Bo interesu polskich kierowców trzeba bronić na wielu frontach – mówi Kucharski.
 
Deklaracja Warszawska dostępna jest TUTAJ, natomiast stanowisko ETF dotyczące obecnych propozycji Komisji Europejskiej (w wersji angielskiej) TUTAJ.
 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe