Spotkanie konsultacyjne w sprawie ZSK
IBE przeprowadzi również badanie na temat uczenia się dorosłych Polaków. Przeanalizuje decyzje edukacyjne Polaków oraz to, czy ZSK ułatwia im podejmowanie takich decyzji. Badanie ma na celu znalezienie odpowiedzi na następujące pytania:
• Jakie są uwarunkowania udziału Polaków w różnych formach uczenia się przez całe życie?
• Jaka jest wiedza dotycząca ZSK?
• Jakie są bariery w uczeniu się przez całe życie i czy ZSK może jest zmniejszyć?
• Jakie zmiany w ZSK mogą zwiększyć korzystanie z tego systemu przez osoby uczące się?
• Jakiego typu kwalifikacje uzyskują (chcą uzyskiwać) osoby dorosłe?
• Jaki jest wpływ uczestnictwa w LLL na aktywność zawodową?
Podczas spotkania dzielono się również doświadczeniami z procesu włączania nowych kwalifikacji do ZSK. Wnioskodawcy zwracali uwagę na problemy, które wynikają albo bezpośrednio z zapisów ustawy, albo z nie do końca jasnych procedur. Postulowano m.in. opracowanie standardu komunikacji między wnioskodawcami a ministrem właściwym, lepszy dostęp do informacji nt. etapu, na jakim znajdują się prace nad włączaniem kwalifikacji.
Zintegrowany System Kwalifikacji
• pozwoli ocenić i porównać, ile są warte zdobywane przez nas dyplomy czy certyfikaty,
• pozwoli lepiej i skuteczniej planować swoją karierę zawodową, uprości zmianę zawodu, w tym zmianę branży,
• uprości uznawanie kompetencji, zdobytych poprzez pozaformalne i nieformalne uczenie się,
• ułatwi wyszukanie niezbędnych szkoleń i pozwoli ocenić ich jakość, zmniejszy ich koszty,
• pomoże przedstawić swoje kwalifikacje w sposób zrozumiały dla pracodawców na polskim i europejskim rynku pracy,
• zwiększy możliwości i sposoby kształcenia dla osób bezrobotnych lub zagrożonych bezrobociem.
dw