Kogo dziś kształcą uczelnie?
Na początku roku 2016 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ponownie uruchomiła projekt BKL (Bilans Kapitału Ludzkiego ), który stanowi kontynuację 5 edycji badań przekrojowych o charakterze monitoringu rynku pracy zrealizowanym w latach 2010-2015. Autorzy raportów twierdzą , że wykształcenie wyższe nie tylko poprawia sytuację zawodową absolwentów na starcie ale również w kolejnych latach pracy zawodowej. W roku 2012 wskaźnik zatrudnienia osób do 30-go roku życia bez wyższego wykształcenia wynosił 59% a dla grupy z wyższym wykształceniem 74,3%. Szanse zawodowe absolwentów w dużym stopniu różnicuje typ ukończonego kierunku i stopień ukończonych studiów. Przewagę na rynku pracy mają absolwenci kierunków inżynieryjno-technicznych i medycznych, zakończonych tytułem magistra.
Nie matura, lecz chęć szczera zrobi z ciebie oficera
Obecni maturzyści, w dużo większym niż kiedyś stopniu interesują się takimi kierunkami kształcenia, które pozwolą im zdobyć atrakcyjną, dobrze płatną pracę. Przez szereg lat najpopularniejsze były kierunki ekonomiczne i administracyjne. Z badań przeprowadzonych w ramach projektu BLK ( Bilans Kapitału Ludzkiego) wynika jednak, że popularność tych studiów w ostatnich latach znacznie zmalała. O ile w 2006 roku na uczelniach ekonomicznych studiowało 21% to w roku 2012 już tylko 14,3% studentów. Ubyło też studentów studiów społecznych takich jak socjologia, politologia, europeistyka czy stosunki międzynarodowe. Zyskują na popularności kierunki na uczelniach technicznych i uniwersytetach medycznych. W 2006 r. studiowało tu 16,5% i 2,8 % studentów a w roku 2011 zwiększył się odsetek studentów na tych kierunkach odpowiednio do 19,5% i 3,5%. Ta tendencja utrzymuje się. Rośnie też zainteresowanie kierunkami matematycznymi, statystycznymi, jak też opieką społeczną i medyczną.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom maturzystów uczelnie przygotowują coraz to nowe kierunki kształcenia Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy rozszerzył ofertę kształcenia w roku 2016 o takie kierunki jak wojskoznawstwo, lingwistykę stosowaną języka rosyjskiego i języka chińskiego, zarządzanie kryzysowe w środowisku i zarządzanie przyrodą. Uniwersytet Śląski uruchomił w 2016 roku nowy kierunek studiów I i II stopnia : projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej. Powstają dziesiątki nowych kierunków i specjalizacji zarówno na uczelniach o dużej renomie jak też na mniejszych o bardziej lokalnym charakterze. Oto niektóre przykłady: geoinformatyka, systemy bezpieczeństwa wewnętrznego, humanistyka cyfrowa, cywilizacja zachodnioeuropejska, doradztwo filozoficzne i coaching itp. Maturzysta może wybrać jedną z szeregu specjalizacji. Czy może wybrać świadomie?
Cały artykuł ukaże się w kolejnym numerze Tygodnika Solidarność
Andrzej Berezowski
#REKLAMA_POZIOMA#