Analiza Polityki w sieci: 5 powodów, dlaczego użytkownicy #social media nie protestowali ws. SN
1. Brak hasła – w 2017 protesty miały jeden prosty cel #3xVETO. Po hasłem #3xVETO można było znaleźć całą masę informacji po co protesty się odbywają, czego chcą protestujący itp. W 2018 żadne z haseł protestujących nie przebiło się do szerszej opinii publicznej. Dane ilościowe najbardziej popularnych haseł w tym roku wskazują na niskie zasięgi oraz brak szerszego zaangażowania.
2. Brak zapalnika – w 2017 bezpośrednim zapalnikiem, który skłonił ludzi aktywnych w sieci do wyjścia na ulice była słynna wypowiedz #PJK dot. „zdradzieckich mord”. Ta wypowiedź zyskała w ciągu kilku godzin zasięg ponad 7MLN i 11K wzmianek stając się jednym z największych wirali w 2017r.
3. #Nologo #Nopeople. W 2017 w sieci przebijała się często informacja dot. magicznie skutecznych algorytmów, które aktywizują tysiące młodych ludzi. Organizacje m.in takie jak #AkcjaDemokracja zyskiwały setki nowych fanów w sieci i bardzo były wychwalane za skuteczną organizację protestu. Analitycy sceny politycznej oraz publicyści sceptycznie podchodzący do partii rządzącej mówili, że siłą protestów jest brak partyjnych sztandarów i zgranych liderów opozycji. 12 miesięcy później nie ma magicznych algorytmów, protestów no logo i tysięcy młodych ludzi na ulicach. Czy zawiodły algorytmy? Czy nie działa system komunikacji w social media? Prawda jest bardzo gorzka – bez partii pozycyjnych nie da się skutecznie prowadzić protestów w social media.
4. 4 jeźdźcy opozycyjnej apokalipsy – spadek poparcia dla protestu lekarzy rezydentów, spadek poparcia dla protestu osób niepełnosprawnych, mizerne wsparcie dla protestujących ws. #SN mają jeden wspólny czynnik tam, gdzie na pierwszym planie pojawia się dla użytkownika sieci: KOD, Strajk Kobiet, Obywatele RP oraz Lech Wałęsa tam z automatu spada poparcie dla danej inicjatywy. Te 4 organizacje dla użytkowników sieci stały się symbolem obciachu i gwarancją porażki. Warto zwrócić uwagę na spadającą liczbę fanów KOD czy minimalne wzrosty nowych fanów Obywateli RP, lub Strajku Kobiet.
5. Podobnie jak w 2017 temat #SN został szybko zastąpiony w sieci tematem przedłużenia 500PLUS, tak w tym roku to program wyprawka szkolna zwany potocznie #300PLUS całkowicie przykrył zainteresowanie #SN w sieci.
Całość Analizy na stronie PolitykaWSieci.pl