"Kiedy się Pan dowiedział?" Niemcy budują swoje CPK. Jest interpelacja do Tuska

Lufthansa w niedawnym komunikacie prasowym informowała, że firma ma planach poczynić wielką wartą 600 milionów euro inwestycję. Chodzi o gruntowną modernizację hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Wszystko miałoby odbyć się do 2030 roku. W związku z tymi ambitnymi planami poseł PiS Sebastian Łukaszewicz zwrócił się do Premiera Donalda Tuska z interpelacją w której zawarł 4 ważne pytania.
Donald Tusk
Donald Tusk / PAP/Radek Pietruszka

4 pytania do Tuska

Poseł Sebastian Łukaszewicz zadał kilka pytań Premierowi Donaldowi Tuskowi w związku z szykowaną inwestycją. 

- Złożyłem do @donaldtusk interpelację dot. niemieckiego cargo w kontekście #CPK! Zadałem premierowi 4 proste pytania - kiedy dowiedział się o planach rozbudowy portu we Frankfurcie, czy były rozmowy między stroną polską, a niemiecką, czemu na konferencji 26.06 dot. CPK pominął temat cargo i jakie są obecnie plany wobec cargo w kontekście CPK. Nie pozwolimy na przedkładanie interesu Niemiec nad interes Polski!

Pełna treść interpelacji:

1. Kiedy dowiedział się Pan o planach rozbudowy Lufthansa Cargo Center?

2. Czy Pan, członkowie Pańskiej Rady Ministrów, sekretarze, podsekretarze stanu w Pańskiej Radzie Ministrów lub członkowie zarządów spółek (oraz spółek od nich zależnych) Centralny Port Komunikacyjny, Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Polskie Porty Lotnicze komunikowali się w okresie od 13.12.2023 r. do dnia dzisiejszego w sprawach dotyczących budowy lotniska typu cargo z przedstawicielami lub pracownikami Deutsche Lufthansa AG, Lufthansa Cargo AG, Lufthansa CityLine GmbH lub z członkami Rządu Federalnego Republiki Federalnej Niemiec lub przedstawicielami władzy kraju związkowego Hesji? Jeśli tak - to kto się kontaktował, kiedy, w jakiej formie oraz czego dokładnie dotyczyła rozmowa bądź wymiana korespondencji. 

3. Dlaczego w trakcie konferencji prasowej dotyczącej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w dniu 26.06.2024 nie przedstawił Pan planów dot. budowy lotniska typu cargo  w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

4. Jakie są obecnie plany Rządu dot. budowy lotniska typu cargo w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

- czytamy wpis parlamentarzysty. 

Niemcy chcą wybudować swoje CPK do 2030 roku

Lufthansa Cargo świętuje ważny krok w dalszym rozwoju swojego centralnego hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Dzięki wolumenowi inwestycji w wysokości prawie 600 milionów euro linia lotnicza cargo koncentruje się na kompleksowej modernizacji do 2030 roku, dzięki której Lufthansa Cargo Center (LCC) stanie się najnowocześniejszym hubem cargo w Europie

- głosi komunikat prasowy opublikowany na oficjalnej stronie Lufthansy. Jak podano, "liczni goście ze świata polityki i biznesu, a także pracownicy, klienci i partnerzy projektu wzięli udział w ceremonii na placu budowy „LCCevo”, aby uczcić rozpoczęcie budowy". 

"Dążenie do wzrostu i doskonałości"

Dyrektor generalny Lufthansa Cargo Ashwin Bhat przekazał, że "Lufthansa Cargo umożliwia globalny biznes i łączy rynki światowe w bardziej zrównoważony sposób", a "projekt „LCCevo” odzwierciedla dążenie do wzrostu i doskonałości".

W czasach globalnych napięć i zmieniających się wymagań klientów potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań, które spełnią nasze potrzeby, potrzeby naszych klientów i potrzeby społeczeństwa. Jest to możliwe tylko dzięki nowoczesnej infrastrukturze. Dla naszych klientów chcemy zoptymalizować wydajność i jakość oraz sprawić, aby nasza usługa była jeszcze szybsza i bardziej płynna. Dla naszych pracowników chcemy tworzyć atrakcyjne i przyszłościowe miejsca pracy dla kolejnych pokoleń w naszym nowo zaprojektowanym „Domu Cargo”. Jednocześnie „LCCevo” podkreśla nasze silne powiązania z naszą bazą macierzystą i wzmacnia rolę lotniska we Frankfurcie jako centralnego węzła cargo w Europie

- mówi Bhat. 

Z kolei Alexander Lorz, minister finansów landu Hesja stwierdził, że to „imponujący przykład tego, jak inwestycje w nowoczesną i zrównoważoną infrastrukturę wzmacniają nasz kraj w perspektywie długoterminowej”. 

Lufthansa Cargo wysyła ważny sygnał dla innowacji i konkurencyjności na lotnisku we Frankfurcie. Tutaj, w Hesji, gdzie sektor motoryzacyjny, przemysł farmaceutyczny i technologia medyczna odgrywają centralną rolę, połączenie zapewniane przez Lufthansa Cargo jest niezbędną bramą do rynku globalnego

- wskazał Lorz.

Odnowa wszystkich funkcji, nowe magazyny

Program modernizacji lotniska obejmuje stopniową odnowę wszystkich centralnych funkcji do 2030 r., w tym obiektów przeładunkowych, technologii magazynowania i transportu, technologii budowlanej, budynków administracyjnych i systemów informatycznych. Z całkowitą powierzchnią około 330,000 m² - co odpowiada około 46 boiskom piłkarskim - jest to jeden z największych węzłów przeładunkowych w Europie.

Prace budowlane mają być prowadzone etapami. W trakcie obecnej fazy budowy Lufthansa Cargo odnawia lub buduje nowe obiekty na powierzchni około 55 000 m². Zostanie wybudowany nowy, 42-metrowy magazyn wysokiego składowania, który będzie drugim co do wysokości budynkiem na lotnisku we Frankfurcie.

Co z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Niepokojące doniesienia z Niemiec. Ten sondaż nie pozostawia złudzeń

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dramat uczestniczki "Tańca z gwiazdami". Opublikowała nagranie

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Pałac Buckingham. Pilne informacje ws. księżnej Kate

 


 

POLECANE
Tadeusz Płużański: Bitwa pod Lenino i „Platerówki”. Gwałty, ciąże, skrobanki tylko u nas
Tadeusz Płużański: Bitwa pod Lenino i „Platerówki”. Gwałty, ciąże, skrobanki

12 października 1943 r. 1. Dywizja Piechoty im. Tadeusza Kościuszki rozpoczęła bój pod Lenino. W walkach zginęło ponad pół tysiąca żołnierzy polskich, a prawie 1800 odniosło rany, co stanowiło ok. 20 proc. stanu osobowego formacji.

Polski współtwórca Chata GPT: Gdy osiągniemy poziom ludzki, sięgniemy po poziom superludzki gorące
Polski współtwórca Chata GPT: Gdy osiągniemy poziom ludzki, sięgniemy po poziom superludzki

Umysł, który zmienił świat. Pierwsza rozmowa rzeka z polskim twórcą Chata GPT. Niedawno wręczono Nagrodę Nobla za przełomowe badania nad AI. W uzasadnieniu wskazano produkt, który stworzył Polak, dr Wojciech Zaremba. Chata GPT. Krok milowy w rozwoju ludzkości.

Kanclerz Scholz zapowiedział pakiet pomocy wojskowej dla Ukrainy z ostatniej chwili
Kanclerz Scholz zapowiedział pakiet pomocy wojskowej dla Ukrainy

Kanclerz Niemiec Olaf Scholz zapowiedział wsparcie militarne dla Ukrainy od zachodnich partnerów o wartości 1,4 mld euro. Obejmie ono systemy obrony powietrznej, artylerię i drony – ogłosił w piątek Scholz po spotkaniu z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim w Berlinie.

Świat sportu w żałobie. Nie żyje legendarny piłkarz z ostatniej chwili
Świat sportu w żałobie. Nie żyje legendarny piłkarz

Nie żyje znany szkocki piłkarz.

Prezydent Duda przedstawił priorytety polskiej prezydencji w UE z ostatniej chwili
Prezydent Duda przedstawił priorytety polskiej prezydencji w UE

Więcej UE w Stanach Zjednoczonych, ale i więcej Stanów Zjednoczonych w UE to - hasłowo - jeden z priorytetów prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej - podkreślił prezydent Andrzej Duda, który w piątek w Krakowie był gospodarzem spotkania Grupy Arraiolos. W rozmowach wzięli udział prezydenci 11 państw UE.

Mam tak wiele i płaczę. Gorzkie słowa znanej polskiej aktorki z ostatniej chwili
"Mam tak wiele i płaczę". Gorzkie słowa znanej polskiej aktorki

Znana polska aktorka i piosenkarka, Julia Wieniawa, postanowiła podzielić się szczerym wyznaniem podczas udziału w podcaście "Młode głowy".

Dramat w Gdańsku. Nie żyje kilkuletnie dziecko z ostatniej chwili
Dramat w Gdańsku. Nie żyje kilkuletnie dziecko

Tragiczne doniesienia z Gdańska.

Radosne nowiny ws. córki Donalda Trumpa. Gratulacje napływają z całego świata z ostatniej chwili
Radosne nowiny ws. córki Donalda Trumpa. Gratulacje napływają z całego świata

Donald Trump przekazał radosne nowiny. Jego najmłodsza córka Tiffany jest w ciąży.

Straż Graniczna wydała niepokojący komunikat z ostatniej chwili
Straż Graniczna wydała niepokojący komunikat

Straż Graniczna wydała niepokojący komunikat.

Chińczycy mają dosyć, Polska może stracić fabrykę Izery z ostatniej chwili
Chińczycy mają dosyć, Polska może stracić fabrykę Izery

Jak informuje portal Energetyka24, Hiszpania intensywnie pracuje nad tym, by przyciągnąć inwestycję chińskiego producenta samochodów Geely, który planuje budowę fabryki w Europie. Fabryka miała powstać w Polsce i produkować elektryczne samochody marki Izera, jednak opóźnienia po stronie polskiej wywołują niecierpliwość Chińczyków. Madryt wykorzystuje ten impas, co stawia Polskę w trudnej sytuacji.

REKLAMA

"Kiedy się Pan dowiedział?" Niemcy budują swoje CPK. Jest interpelacja do Tuska

Lufthansa w niedawnym komunikacie prasowym informowała, że firma ma planach poczynić wielką wartą 600 milionów euro inwestycję. Chodzi o gruntowną modernizację hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Wszystko miałoby odbyć się do 2030 roku. W związku z tymi ambitnymi planami poseł PiS Sebastian Łukaszewicz zwrócił się do Premiera Donalda Tuska z interpelacją w której zawarł 4 ważne pytania.
Donald Tusk
Donald Tusk / PAP/Radek Pietruszka

4 pytania do Tuska

Poseł Sebastian Łukaszewicz zadał kilka pytań Premierowi Donaldowi Tuskowi w związku z szykowaną inwestycją. 

- Złożyłem do @donaldtusk interpelację dot. niemieckiego cargo w kontekście #CPK! Zadałem premierowi 4 proste pytania - kiedy dowiedział się o planach rozbudowy portu we Frankfurcie, czy były rozmowy między stroną polską, a niemiecką, czemu na konferencji 26.06 dot. CPK pominął temat cargo i jakie są obecnie plany wobec cargo w kontekście CPK. Nie pozwolimy na przedkładanie interesu Niemiec nad interes Polski!

Pełna treść interpelacji:

1. Kiedy dowiedział się Pan o planach rozbudowy Lufthansa Cargo Center?

2. Czy Pan, członkowie Pańskiej Rady Ministrów, sekretarze, podsekretarze stanu w Pańskiej Radzie Ministrów lub członkowie zarządów spółek (oraz spółek od nich zależnych) Centralny Port Komunikacyjny, Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Polskie Porty Lotnicze komunikowali się w okresie od 13.12.2023 r. do dnia dzisiejszego w sprawach dotyczących budowy lotniska typu cargo z przedstawicielami lub pracownikami Deutsche Lufthansa AG, Lufthansa Cargo AG, Lufthansa CityLine GmbH lub z członkami Rządu Federalnego Republiki Federalnej Niemiec lub przedstawicielami władzy kraju związkowego Hesji? Jeśli tak - to kto się kontaktował, kiedy, w jakiej formie oraz czego dokładnie dotyczyła rozmowa bądź wymiana korespondencji. 

3. Dlaczego w trakcie konferencji prasowej dotyczącej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w dniu 26.06.2024 nie przedstawił Pan planów dot. budowy lotniska typu cargo  w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

4. Jakie są obecnie plany Rządu dot. budowy lotniska typu cargo w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

- czytamy wpis parlamentarzysty. 

Niemcy chcą wybudować swoje CPK do 2030 roku

Lufthansa Cargo świętuje ważny krok w dalszym rozwoju swojego centralnego hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Dzięki wolumenowi inwestycji w wysokości prawie 600 milionów euro linia lotnicza cargo koncentruje się na kompleksowej modernizacji do 2030 roku, dzięki której Lufthansa Cargo Center (LCC) stanie się najnowocześniejszym hubem cargo w Europie

- głosi komunikat prasowy opublikowany na oficjalnej stronie Lufthansy. Jak podano, "liczni goście ze świata polityki i biznesu, a także pracownicy, klienci i partnerzy projektu wzięli udział w ceremonii na placu budowy „LCCevo”, aby uczcić rozpoczęcie budowy". 

"Dążenie do wzrostu i doskonałości"

Dyrektor generalny Lufthansa Cargo Ashwin Bhat przekazał, że "Lufthansa Cargo umożliwia globalny biznes i łączy rynki światowe w bardziej zrównoważony sposób", a "projekt „LCCevo” odzwierciedla dążenie do wzrostu i doskonałości".

W czasach globalnych napięć i zmieniających się wymagań klientów potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań, które spełnią nasze potrzeby, potrzeby naszych klientów i potrzeby społeczeństwa. Jest to możliwe tylko dzięki nowoczesnej infrastrukturze. Dla naszych klientów chcemy zoptymalizować wydajność i jakość oraz sprawić, aby nasza usługa była jeszcze szybsza i bardziej płynna. Dla naszych pracowników chcemy tworzyć atrakcyjne i przyszłościowe miejsca pracy dla kolejnych pokoleń w naszym nowo zaprojektowanym „Domu Cargo”. Jednocześnie „LCCevo” podkreśla nasze silne powiązania z naszą bazą macierzystą i wzmacnia rolę lotniska we Frankfurcie jako centralnego węzła cargo w Europie

- mówi Bhat. 

Z kolei Alexander Lorz, minister finansów landu Hesja stwierdził, że to „imponujący przykład tego, jak inwestycje w nowoczesną i zrównoważoną infrastrukturę wzmacniają nasz kraj w perspektywie długoterminowej”. 

Lufthansa Cargo wysyła ważny sygnał dla innowacji i konkurencyjności na lotnisku we Frankfurcie. Tutaj, w Hesji, gdzie sektor motoryzacyjny, przemysł farmaceutyczny i technologia medyczna odgrywają centralną rolę, połączenie zapewniane przez Lufthansa Cargo jest niezbędną bramą do rynku globalnego

- wskazał Lorz.

Odnowa wszystkich funkcji, nowe magazyny

Program modernizacji lotniska obejmuje stopniową odnowę wszystkich centralnych funkcji do 2030 r., w tym obiektów przeładunkowych, technologii magazynowania i transportu, technologii budowlanej, budynków administracyjnych i systemów informatycznych. Z całkowitą powierzchnią około 330,000 m² - co odpowiada około 46 boiskom piłkarskim - jest to jeden z największych węzłów przeładunkowych w Europie.

Prace budowlane mają być prowadzone etapami. W trakcie obecnej fazy budowy Lufthansa Cargo odnawia lub buduje nowe obiekty na powierzchni około 55 000 m². Zostanie wybudowany nowy, 42-metrowy magazyn wysokiego składowania, który będzie drugim co do wysokości budynkiem na lotnisku we Frankfurcie.

Co z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Niepokojące doniesienia z Niemiec. Ten sondaż nie pozostawia złudzeń

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dramat uczestniczki "Tańca z gwiazdami". Opublikowała nagranie

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Pałac Buckingham. Pilne informacje ws. księżnej Kate

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe