Waldemar Żyszkiewicz: Niech przemówi muzyka. Benny Andersson w roli pianisty

Z nieodległego salonu dochodzą dźwięki fortepianu... Niezbyt głośne, nieśpieszne, chwilami perliste. Ale to nie żaden koncert, tylko ktoś o szarej godzinie gra dla dwóch-trzech najbliższych osób, a może wręcz wyłącznie dla siebie, jak to się w szlacheckich dworach przez wieki zdarzało. Zapada zmierzch, osadza się wzruszenie wywołane muzyką.
 Waldemar Żyszkiewicz: Niech przemówi muzyka. Benny Andersson w roli pianisty
/ fotografia okładki płyty z autografem. Waldemar Żyszkiewicz
Taki właśnie obraz przychodzi mi na myśl, gdy słucham najnowszej płyty Benny’ego Anderssona, wydanej jesienią 2017 roku przez szwedzką wytwórnię Mono Music Production w koprodukcji z niemiecką firmą Deutsche Grammophon, której charakterystyczny żółty logotyp dla wielu melomanów, zwłaszcza miłośników muzyki poważnej, pozostaje gwarantem artystycznej jakości.

Oczywiście sytuację, w której ktoś solo preludiuje o przedwieczornej godzinie, można i warto zuniwersalizować: to nie musi być wcale polski dwór kresowy czy mazowiecki. Równie łatwo potrafię sobie wyobrazić, że urodzony w Sztokholmie Benny Andersson zasiadł do instrumentu w jasnym, przestronnym salonie dawnej posiadłości, położonej gdzieś w lasach Dalarny albo jeszcze dalej na północ.
 
Herrgård, czyli dwór
Majątki ziemskie z budynkiem mieszkalnym dla rodziny właściciela oraz innymi zabudowaniami nosiły w Szwecji nazwę herrgård, co zasadniczo odpowiada polskiemu pojęciu ‘dworu’. Oczywiście procesy historyczne, które zmieniły strukturę agrarną i właścicielską w wielu krajach Europy, nie ominęły ani Polski, ani Szwecji, ale w obu tych krajach dawne zarówno skromniejsze, jak i bardziej okazałe obiekty rezydencjonalne, cieszą się zrozumiałym zainteresowaniem. I choć wymagają zasobnego portfela raczej nie stoją puste.

Trudno pewnie o jakieś mierzalne dane, ale można odnieść wrażenie, że jeśli idzie o kształt pięknego wnętrza, utrwalonego w tradycyjnej wyobraźni sporego odsetka Szwedów, to o tym, co bliskie, rodzinne, bezpieczne i bez wątpienia szwedzkie decydują w znacznej mierze prace malarskie Carla Larssona oraz projekty wnętrz autorstwa jego i jego żony Karin, z którą miał ośmioro dzieci.

Piszę o tym, bo klimaty, jakie pojawiają się przy słuchaniu najnowszej płyty kompozytora, współzałożyciela i współlidera obrosłej legendą szwedzkiej grupy ABBA, znacznie bardziej niż od samej nominalnej zawartości albumu w jakiś paradoksalny sposób zależą od nowego, całkiem odmiennego sposobu potraktowania przez Anderssona swych własnych kompozycji sprzed lat.
 
Jak to z ABBĄ było
Naturalną domeną czwórki szwedzkich gwiazd muzycznej popkultury z lat 1972-1982 była muzyka rytmiczna, żywiołowa, generalnie pogodna, choć niepozbawiona bynajmniej nuty refleksyjnej. Zarówno poszczególne, melodyjne, zapadające w pamięć i przez tygodnie okupujące miejsca na listach przebojów utwory, jak i spektakularne, emanujące witalnością oraz wigorem młodości, a po trosze i estradowym czy dyskotekowym blichtrem koncerty umożliwiły grupie ze Sztokholmu skuteczne konkurowanie z najmodniejszymi grupami anglo-amerykańskiej sceny muzycznej.

Wystarczy obejrzeć filmowe relacje z koncertów w Londynie, z tournée po Japonii czy Australii, a także pomysłowe wideoklipy, kręcone przez Lassego Hallströma, żeby zrozumieć, że to właśnie dłuższe tury koncertowe i oczywiście płyty zapewniły podopiecznym Stikkana Andersona, twórcy, producenta i menedżera ABBY trwałe miejsce w sercach i pamięci fanów na całym świecie przez okres znacznie dłuższy niż formalne istnienie zespołu.
 
Klawiszowcem oraz głównym kompozytorem grupy był od zawsze Benny Andersson, choć – jak to w przypadku udanych twórczych partnerstw bywa – przy większości utworów pojawia się również nazwisko Björna Ulvaeusa. Dopiero z czasem, w latach 80. już po rozpadzie grupy, ustaliło się, że Benny kontynuuje komponowanie, natomiast Björn pozostaje specjalistą od tekstów, choć oczywiście zdarzało się, że dostarczali ich również inni autorzy.   
 
Musicale, płyty solowe, letnia orkiestra BAO
W przypadku musicalu Chess (Szachy), o libretcie zainspirowanym pojedynkiem szachowych arcymistrzów, który był gotowy w roku 1984, Ulvaeus pojawia się jeszcze jako współkompozytor. Ale autorem muzyki do późniejszego o dekadę (premiera w Göteborgu, 1995) musicalu Kristina från Duvemåla, opartego na powieści Vilhelma Moberga Emigranci, jest już tylko Andersson.
 
Warto podkreślić, że rezygnacja z występów pod marką ABBY wcale nie oznaczała rezygnacji członków grupy z nieraz dość intensywnej aktywności artystycznej. Stało się tak zwłaszcza w przypadku Agnethy Fältskog oraz właśnie Benny’ego Anderssona, który prócz komponowania piosenek, nagrywania solowych płyt czy pisania musicali, założył i sporo (plenerowo) koncertował ze swym letnim zespołem Benny Anderssons Orkester (BAO).
 
Wspominam o tym nie bez kozery, bo owa szeroko zakrojona i gatunkowo dość zróżnicowana aktywność muzyczna dawnego lidera ABBY profituje i wybrzmiewa na jego najnowszej, z założenia skromnej, a po trosze obrachunkowej płycie instrumentalisty i kompozytora, który już jako sześciolatek dostał od rodziców akordeon, a w cztery lata później podjął naukę gry na fortepianie.
 
Zestaw dość zróżnicowany...
Piano to solowy album muzyka, który nie tylko jest współtwórcą wielkich sukcesów ABBY, ale także autorem marsza weselnego napisanego na zamówienie szwedzkiego dworu na ślub jednej z księżniczek. Niedawno Andersson skomponował też utwór na otwarcie nowego gmachu Królewskiego Konserwatorium w Sztokholmie. Co w żaden sposób nie przeszkadza mu jeździć na północ do miejscowości Orsa, żeby wespół z kapelą tamtejszych skrzypków pograć na akordeonie na szwedzką nutę ludową.
 
Z dwudziestu jeden zamieszczonych na płycie utworów osiem to wyłączne kompozycje autora, pozostałe są wspólnym dorobkiem teamu Andersson/Ulvaeus. W jednym przypadku wzmocnionego udziałem słynnego menedżera ABBY Stikkana (Stiga) Andersona. Aż sześć tytułów pochodzi ze wspomnianych wcześniej Szachów, dwie kompozycje – z musicalu Kristina från Duvemåla.
 
Wbrew temu, czego można by się spodziewać, z sześciu wybranych piosenek z repertuaru ABBY tylko jedna – Thank you for the music – była wielkim przebojem. Natomiast poruszające The day before you came, w wykonaniu Agnethy, ze wspierającym wokalem Anni-Frid Lyngstad, to ostatnie wspólne nagranie całej czwórki przed rozpadnięciem się grupy. Cztery utwory pochodzą z solowych płyt kompozytora, dwa z nagrań jego letniej orkiestry BAO.

Do jednego z utworów („Napis na śniegu”), który Andersson skomponował w roku 2012 na galę inauguracji organów w Piteå, głównym ośrodku miejskim nad Zatoką Botnicką, tekst – na instrumentalnej płycie oczywiście niesłyszalny – napisała członkini Akademii Szwedzkiej poetka Kristina Lugn, fotel numer 14.
 
...ale jak to wszystko brzmi!
Zaaranżowane na nowo, uproszczone w brzmieniach, skromne i przez to pociągające tematy kojarzą się ze zwyczajnym, niemal prywatnym graniem o szarej godzinie. Właśnie z takim preludiowaniem dla własnej przyjemności, o jakim wspomniałem na początku. Chwilami pobrzmiewa nuta wręcz romantyczna, chwilami słychać wprawki z muzyki klasycznej, lecz najważniejsze wydaje się łowienie nastroju...

Nic z puszenia się, nic z demonstrowania wirtuozerii. Granie ogołocone z całego blichtru właściwego muzyce popularnej, a tym bardziej taneczno-dyskotekowej, z jaką przywykliśmy kojarzyć nazwisko słynnego keyboardzisty grupy ABBA...

Benny Andersson nagrał tę płytę na wielkim fortepianie pochodzącym z włoskiej wytwórni Fazioli Pianoforti, model F212, która to liczba oznacza długość instrumentu. Warto może dodać, że firma powstała w początkach lat 80., model o długości 212 cm wszedł do produkcji równo trzydzieści lat temu, a uczestnicy Konkursu Chopinowskiego pierwszy raz mogli wybrać instrument firmy Fazioli podczas konkursu w roku 2010.

Inżynier dźwięku Linn Fijal w rozmowie z dziennikarzem podkreśliła, że przy nagrywaniu tego albumu unikano imitowania przestrzeni sali koncertowej oraz częstego przy takich nagraniach przyciemniania barwy dźwięku. Ostateczny głos należał do Benny’ego Anderssona, to on decydował, jak ma brzmieć finalne nagranie. I chciał, żeby było jak najbardziej świetliste.  
 
Waldemar Żyszkiewicz

 

POLECANE
Niepokojące doniesienia z granicy polsko-niemieckiej. Do akcji wkroczyła Straż Graniczna z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia z granicy polsko-niemieckiej. Do akcji wkroczyła Straż Graniczna

Sześciu nielegalnych migrantów, prawdopodobnie obywateli Erytrei oraz 32-letniego kierowcę z Uzbekistanu, jadących w stronę polsko-niemieckiej granicy zatrzymała w sobotę szczecińska policja podczas rutynowej kontroli drogowej.

Polscy siatkarze w wielkim stylu awansowali do finału Ligi Narodów. Brazylia była bez szans z ostatniej chwili
Polscy siatkarze w wielkim stylu awansowali do finału Ligi Narodów. Brazylia była bez szans

Reprezentacja Polski siatkarzy awansowała do wielkiego finału Ligi Narodów. W półfinale rozgrywanym w chińskim Ningbo Biało-Czerwoni pokonali Brazylię 3:0. Dla podopiecznych Nikoli Grbicia to szansa na szósty medal z rzędu w tej imprezie i siódmy pod wodzą obecnego trenera.

Świat teatru w żałobie. Nie żyje wybitny reżyser Wiadomości
Świat teatru w żałobie. Nie żyje wybitny reżyser

W wieku 83 lat zmarł Robert Wilson - jeden z najważniejszych twórców współczesnego teatru, reżyser, scenograf i artysta wizualny. Informacja pojawiła się na jego oficjalnej stronie internetowej.

Złe wieści dla Tuska. Polaków zapytano o dymisję szefa rządu [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Złe wieści dla Tuska. Polaków zapytano o dymisję szefa rządu [SONDAŻ]

Najnowszy sondaż przeprowadzony przez pracownię United Surveys dla Wirtualnej Polski pokazuje, że niemal połowa Polaków opowiada się za dymisją Donalda Tuska.

Najszybciej wyludniające się miasta w Polsce. GUS podał dane Wiadomości
Najszybciej wyludniające się miasta w Polsce. GUS podał dane

Główny Urząd Statystyczny przedstawił raport dotyczący liczby ludności w Polsce. Wynika z niego, że Łódź ponownie znalazła się na czele niechlubnej listy miast, które tracą najwięcej mieszkańców. W ciągu roku ubyło ich tam aż 6322.

Gratka dla miłośników astronomii. Nie przegap tego zjawiska z ostatniej chwili
Gratka dla miłośników astronomii. Nie przegap tego zjawiska

Na nocnym niebie znów zaczynają błyszczeć Perseidy - jeden z najbardziej znanych rojów meteorów. Każdego lata zachwycają obserwatorów nieba na całym świecie. Tegoroczne maksimum przypada na noc z 12 na 13 sierpnia. 

Sanatorium MSWiA w Krynicy Zdroju zmienia nazwę. Resort usunął bł. Karolinę Kózkównę Wiadomości
Sanatorium MSWiA w Krynicy Zdroju zmienia nazwę. Resort usunął bł. Karolinę Kózkównę

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży (KSM) stanowczo sprzeciwia się decyzji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o wykreśleniu imienia bł. Karoliny Kózkówny z nazwy sanatorium MSWiA w Krynicy-Zdroju

Trump: Nasze atomowe okręty podwodne są teraz bliżej Rosji z ostatniej chwili
Trump: Nasze atomowe okręty podwodne są teraz bliżej Rosji

Prezydent USA Donald Trump nakazał w piątek rozmieścić dwa okręty podwodne o napędzie nuklearnym w „odpowiednich rejonach” w reakcji na groźby byłego prezydenta Rosji Dmitrija Miedwiediewa. W wywiadzie dla telewizji Newsmax dodał następnie, że znajdują się one teraz „bliżej Rosji”.

Premier Litwy podał się do dymisji. Wśród nowych kandydatów jest Polak z ostatniej chwili
Premier Litwy podał się do dymisji. Wśród nowych kandydatów jest Polak

Premier Litwy Gintautas Paluckas poinformował o swojej rezygnacji w czwartek rano. Po jego dymisji ruszyła giełda nazwisk pretendentów do objęcia funkcji szefa rządu. Jak wiadomo, jest wśród nich Polak - Robert Duchniewicz, mer zamieszkanego w znacznej części przez Polaków rejonu wileńskiego.

Chopin w huku eksplozji. Polscy artyści w Powstaniu Warszawskim gorące
Chopin w huku eksplozji. Polscy artyści w Powstaniu Warszawskim

W sierpniu 1944 roku, w dusznej piwnicy jednej z warszawskich kamienic, spod palców Jana Ekiera płyną dźwięki „Etiudy Rewolucyjnej” Chopina. Melodia, symbol polskiego buntu i niezłomności, miesza się z hukiem eksplodujących pocisków moździerzowych.

REKLAMA

Waldemar Żyszkiewicz: Niech przemówi muzyka. Benny Andersson w roli pianisty

Z nieodległego salonu dochodzą dźwięki fortepianu... Niezbyt głośne, nieśpieszne, chwilami perliste. Ale to nie żaden koncert, tylko ktoś o szarej godzinie gra dla dwóch-trzech najbliższych osób, a może wręcz wyłącznie dla siebie, jak to się w szlacheckich dworach przez wieki zdarzało. Zapada zmierzch, osadza się wzruszenie wywołane muzyką.
 Waldemar Żyszkiewicz: Niech przemówi muzyka. Benny Andersson w roli pianisty
/ fotografia okładki płyty z autografem. Waldemar Żyszkiewicz
Taki właśnie obraz przychodzi mi na myśl, gdy słucham najnowszej płyty Benny’ego Anderssona, wydanej jesienią 2017 roku przez szwedzką wytwórnię Mono Music Production w koprodukcji z niemiecką firmą Deutsche Grammophon, której charakterystyczny żółty logotyp dla wielu melomanów, zwłaszcza miłośników muzyki poważnej, pozostaje gwarantem artystycznej jakości.

Oczywiście sytuację, w której ktoś solo preludiuje o przedwieczornej godzinie, można i warto zuniwersalizować: to nie musi być wcale polski dwór kresowy czy mazowiecki. Równie łatwo potrafię sobie wyobrazić, że urodzony w Sztokholmie Benny Andersson zasiadł do instrumentu w jasnym, przestronnym salonie dawnej posiadłości, położonej gdzieś w lasach Dalarny albo jeszcze dalej na północ.
 
Herrgård, czyli dwór
Majątki ziemskie z budynkiem mieszkalnym dla rodziny właściciela oraz innymi zabudowaniami nosiły w Szwecji nazwę herrgård, co zasadniczo odpowiada polskiemu pojęciu ‘dworu’. Oczywiście procesy historyczne, które zmieniły strukturę agrarną i właścicielską w wielu krajach Europy, nie ominęły ani Polski, ani Szwecji, ale w obu tych krajach dawne zarówno skromniejsze, jak i bardziej okazałe obiekty rezydencjonalne, cieszą się zrozumiałym zainteresowaniem. I choć wymagają zasobnego portfela raczej nie stoją puste.

Trudno pewnie o jakieś mierzalne dane, ale można odnieść wrażenie, że jeśli idzie o kształt pięknego wnętrza, utrwalonego w tradycyjnej wyobraźni sporego odsetka Szwedów, to o tym, co bliskie, rodzinne, bezpieczne i bez wątpienia szwedzkie decydują w znacznej mierze prace malarskie Carla Larssona oraz projekty wnętrz autorstwa jego i jego żony Karin, z którą miał ośmioro dzieci.

Piszę o tym, bo klimaty, jakie pojawiają się przy słuchaniu najnowszej płyty kompozytora, współzałożyciela i współlidera obrosłej legendą szwedzkiej grupy ABBA, znacznie bardziej niż od samej nominalnej zawartości albumu w jakiś paradoksalny sposób zależą od nowego, całkiem odmiennego sposobu potraktowania przez Anderssona swych własnych kompozycji sprzed lat.
 
Jak to z ABBĄ było
Naturalną domeną czwórki szwedzkich gwiazd muzycznej popkultury z lat 1972-1982 była muzyka rytmiczna, żywiołowa, generalnie pogodna, choć niepozbawiona bynajmniej nuty refleksyjnej. Zarówno poszczególne, melodyjne, zapadające w pamięć i przez tygodnie okupujące miejsca na listach przebojów utwory, jak i spektakularne, emanujące witalnością oraz wigorem młodości, a po trosze i estradowym czy dyskotekowym blichtrem koncerty umożliwiły grupie ze Sztokholmu skuteczne konkurowanie z najmodniejszymi grupami anglo-amerykańskiej sceny muzycznej.

Wystarczy obejrzeć filmowe relacje z koncertów w Londynie, z tournée po Japonii czy Australii, a także pomysłowe wideoklipy, kręcone przez Lassego Hallströma, żeby zrozumieć, że to właśnie dłuższe tury koncertowe i oczywiście płyty zapewniły podopiecznym Stikkana Andersona, twórcy, producenta i menedżera ABBY trwałe miejsce w sercach i pamięci fanów na całym świecie przez okres znacznie dłuższy niż formalne istnienie zespołu.
 
Klawiszowcem oraz głównym kompozytorem grupy był od zawsze Benny Andersson, choć – jak to w przypadku udanych twórczych partnerstw bywa – przy większości utworów pojawia się również nazwisko Björna Ulvaeusa. Dopiero z czasem, w latach 80. już po rozpadzie grupy, ustaliło się, że Benny kontynuuje komponowanie, natomiast Björn pozostaje specjalistą od tekstów, choć oczywiście zdarzało się, że dostarczali ich również inni autorzy.   
 
Musicale, płyty solowe, letnia orkiestra BAO
W przypadku musicalu Chess (Szachy), o libretcie zainspirowanym pojedynkiem szachowych arcymistrzów, który był gotowy w roku 1984, Ulvaeus pojawia się jeszcze jako współkompozytor. Ale autorem muzyki do późniejszego o dekadę (premiera w Göteborgu, 1995) musicalu Kristina från Duvemåla, opartego na powieści Vilhelma Moberga Emigranci, jest już tylko Andersson.
 
Warto podkreślić, że rezygnacja z występów pod marką ABBY wcale nie oznaczała rezygnacji członków grupy z nieraz dość intensywnej aktywności artystycznej. Stało się tak zwłaszcza w przypadku Agnethy Fältskog oraz właśnie Benny’ego Anderssona, który prócz komponowania piosenek, nagrywania solowych płyt czy pisania musicali, założył i sporo (plenerowo) koncertował ze swym letnim zespołem Benny Anderssons Orkester (BAO).
 
Wspominam o tym nie bez kozery, bo owa szeroko zakrojona i gatunkowo dość zróżnicowana aktywność muzyczna dawnego lidera ABBY profituje i wybrzmiewa na jego najnowszej, z założenia skromnej, a po trosze obrachunkowej płycie instrumentalisty i kompozytora, który już jako sześciolatek dostał od rodziców akordeon, a w cztery lata później podjął naukę gry na fortepianie.
 
Zestaw dość zróżnicowany...
Piano to solowy album muzyka, który nie tylko jest współtwórcą wielkich sukcesów ABBY, ale także autorem marsza weselnego napisanego na zamówienie szwedzkiego dworu na ślub jednej z księżniczek. Niedawno Andersson skomponował też utwór na otwarcie nowego gmachu Królewskiego Konserwatorium w Sztokholmie. Co w żaden sposób nie przeszkadza mu jeździć na północ do miejscowości Orsa, żeby wespół z kapelą tamtejszych skrzypków pograć na akordeonie na szwedzką nutę ludową.
 
Z dwudziestu jeden zamieszczonych na płycie utworów osiem to wyłączne kompozycje autora, pozostałe są wspólnym dorobkiem teamu Andersson/Ulvaeus. W jednym przypadku wzmocnionego udziałem słynnego menedżera ABBY Stikkana (Stiga) Andersona. Aż sześć tytułów pochodzi ze wspomnianych wcześniej Szachów, dwie kompozycje – z musicalu Kristina från Duvemåla.
 
Wbrew temu, czego można by się spodziewać, z sześciu wybranych piosenek z repertuaru ABBY tylko jedna – Thank you for the music – była wielkim przebojem. Natomiast poruszające The day before you came, w wykonaniu Agnethy, ze wspierającym wokalem Anni-Frid Lyngstad, to ostatnie wspólne nagranie całej czwórki przed rozpadnięciem się grupy. Cztery utwory pochodzą z solowych płyt kompozytora, dwa z nagrań jego letniej orkiestry BAO.

Do jednego z utworów („Napis na śniegu”), który Andersson skomponował w roku 2012 na galę inauguracji organów w Piteå, głównym ośrodku miejskim nad Zatoką Botnicką, tekst – na instrumentalnej płycie oczywiście niesłyszalny – napisała członkini Akademii Szwedzkiej poetka Kristina Lugn, fotel numer 14.
 
...ale jak to wszystko brzmi!
Zaaranżowane na nowo, uproszczone w brzmieniach, skromne i przez to pociągające tematy kojarzą się ze zwyczajnym, niemal prywatnym graniem o szarej godzinie. Właśnie z takim preludiowaniem dla własnej przyjemności, o jakim wspomniałem na początku. Chwilami pobrzmiewa nuta wręcz romantyczna, chwilami słychać wprawki z muzyki klasycznej, lecz najważniejsze wydaje się łowienie nastroju...

Nic z puszenia się, nic z demonstrowania wirtuozerii. Granie ogołocone z całego blichtru właściwego muzyce popularnej, a tym bardziej taneczno-dyskotekowej, z jaką przywykliśmy kojarzyć nazwisko słynnego keyboardzisty grupy ABBA...

Benny Andersson nagrał tę płytę na wielkim fortepianie pochodzącym z włoskiej wytwórni Fazioli Pianoforti, model F212, która to liczba oznacza długość instrumentu. Warto może dodać, że firma powstała w początkach lat 80., model o długości 212 cm wszedł do produkcji równo trzydzieści lat temu, a uczestnicy Konkursu Chopinowskiego pierwszy raz mogli wybrać instrument firmy Fazioli podczas konkursu w roku 2010.

Inżynier dźwięku Linn Fijal w rozmowie z dziennikarzem podkreśliła, że przy nagrywaniu tego albumu unikano imitowania przestrzeni sali koncertowej oraz częstego przy takich nagraniach przyciemniania barwy dźwięku. Ostateczny głos należał do Benny’ego Anderssona, to on decydował, jak ma brzmieć finalne nagranie. I chciał, żeby było jak najbardziej świetliste.  
 
Waldemar Żyszkiewicz


 

Polecane
Emerytury
Stażowe