Ryszard Czarnecki: Obrona cyfrowa Unii

Cyberataki i cyberprzestępczość są coraz częstsze i coraz bardziej wyrafinowane w całej Europie. Unia Europejska szacuje, że tendencja ta będzie w przyszłości dalej rosnąć, biorąc pod uwagę, że do roku 2022 aż 2 miliardy 300 milionów urządzeń na całym świecie będzie połączonych z Internetem. Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa jest obecnie głównym celem Unii Europejskiej.
/ pixabay.com

Jednym z najważniejszych wyzwań dla współczesnego świata jest cybersecurity, czyli bezpieczeństwo „w sieci”. Nie mówimy o sytuacjach hipotetycznych, potencjalnych, ale o realnych atakach, zarówno o podłożu ekonomicznym: zorganizowana przestępczość, która włamuje się na konta internetowe i kradnie, a z drugiej strony konkurencja, która dokonuje hakerskich ataków na inne firmy w branży. Skupmy się jednak na atakach hakerów motywowanych politycznie. Przykłady w tym drugim obszarze są nam, Polakom, dobrze znane ze względu na ataki hakerów – prawie na pewno rosyjskich – na polskie, nawet zabezpieczone sieci rządowe, jak też podobne, tyle że przeprowadzane z większym skutkiem i na większą skalę ataki z tego samego źródła na Łotwie i Estonii.

Nowa unijna dyrektywa: „cybersecurity”

Warto prześledzić, co czyni Unia Europejska, aby zapewnić bezpieczeństwo w sieci. Ostatnio Rada Europejska, przy czynnym poparciu Polski, zgodziła się na nową unijną dyrektywę o cyberbezpieczeństwie – NIS2. Warto jednak bardziej precyzyjnie określić, o czym mówimy. Otóż Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) definiuje cyberbezpieczeństwo jako zbiór narzędzi, polityk, koncepcji bezpieczeństwa, zabezpieczeń, wytycznych, metod zarządzania ryzykiem, działań, szkoleń, najlepszych praktyk, gwarancji i technologii, które można wykorzystać do ochrony cyberśrodowiska i organizacji i majątku użytkownika.

Pod pojęciem „cyberbezpieczeństwa” rozumiemy dążenie do zapewnienia osiągnięcia i utrzymania właściwości bezpieczeństwa organizacji i aktywów użytkownika przed odpowiednimi zagrożeniami bezpieczeństwa w środowisku cybernetycznym. Proszę wybaczyć, może zbyt techniczny język, ale precyzja w tym obszarze jest fundamentem.

Cyberataki i cyberprzestępczość są coraz częstsze i coraz bardziej wyrafinowane w całej Europie. Unia Europejska szacuje, że tendencja ta będzie w przyszłości dalej rosnąć, biorąc pod uwagę, że do roku 2022 aż 2 miliardy 300 milionów urządzeń na całym świecie będzie połączonych z internetem. Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa jest obecnie głównym celem Unii Europejskiej. UE definiuje cyberbezpieczeństwo jako obszar obejmujący wszystkie aspekty zapobiegania, prognozowania, tolerancji, wykrycia, łagodzenia, usuwania, analiz i badania incydentów cybernetycznych.

NIS 2 kontra dyktatury

Według Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) z siedzibą w Atenach, biorąc pod uwagę różne rodzaje komponentów cyberprzestrzeni, cyberbezpieczeństwo powinno obejmować następujące atrybuty: dostępność, niezawodność, bezpieczeństwo, poufność, integralność, konserwowalność (w przypadku namacalnych systemów, informacji i sieci), solidność, przeżywalność, odporność (w celu wsparcia dynamiki cyberprzestrzeni), rozliczalność, autentyczność i niezaprzeczalność (w celu wsparcia bezpieczeństwa informacji).

Dosłownie w ostatnim czasie, 3 grudnia 2021 roku, Rada Europejska uzgodniła swoje stanowisko w sprawie podjęcia działań na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej UE tak, aby jeszcze bardziej poprawić odporność i zdolność reagowania na ataki hakerskie, zarówno na sektor publiczny, jak i prywatny, a także instytucje unijne. Po przyjęciu nowa dyrektywa, zwana „NIS2”, zastąpi obecną dyrektywę w sprawie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych (NIS). Znacznie wcześniej, bo 16 grudnia 2020 roku, Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący NIS2 w ramach unijnej strategii cyberbezpieczeństwa. Celem tej strategii jest wzmocnienie odporności Europy na zagrożenia cybernetyczne oraz zapewnienie, aby wszyscy obywatele i przedsiębiorstwa mogły w pełni korzystać z godnych zaufania i niezawodnych usług oraz narzędzi cyfrowych.

Obecnie nowa strategia zawiera konkretne propozycje dotyczące wdrażania instrumentów regulacyjnych, inwestycyjnych i politycznych. W konkluzjach z dnia 22 marca 2021 roku w sprawie „Unijnej strategii cyberbezpieczeństwa na dekadę cyfrową” Rada Europejska – a więc organ skupiający szefów rządów UE 27 – przyjęła do wiadomości nowy wniosek, który opiera się na dyrektywie w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji oraz ponownie wyraziła poparcie dla wzmocnienia i harmonizacji krajowych ram cyberbezpieczeństwa oraz trwałej współpracy między państwami członkowskimi. NIS2 dodatkowo wzmacnia architekturę cyberbezpieczeństwa UE. Zgodnie z poprawionym projektem, NIS2 dąży do bardziej sprawnego zarządzania ryzykiem i walki z atakami hackerskimi, za którymi stoją często duże państwa – dyktatury oraz o współpracy w tym obszarze w ramach Unii.

EU-CyCLONe nie dla wszystkich

Rada Europejska stwierdziła w specjalnym komunikacie prasowym, że NIS2 wyznaczy punkt odniesienia dla środków zarządzania ryzykiem cyberbezpieczeństwa i obowiązków sprawozdawczych we wszystkich sektorach objętych dyrektywą, takich jak energia, transport, zdrowie i infrastruktura cyfrowa. Zmieniona dyrektywa ma na celu usunięcie rozbieżności w wymogach cyberbezpieczeństwa oraz we wdrażaniu środków cyberbezpieczeństwa w różnych państwach członkowskich. Aby to osiągnąć, określa ona minimalne zasady ram regulacyjnych, a także przedstawia mechanizmy skutecznej współpracy między odpowiednimi organami w każdym państwie członkowskim. Dyrektywa aktualizuje także wykaz sektorów i działań podlegających obowiązkom w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz przewiduje środki zaradcze i sankcje w celu zapewnienia i egzekwowania.

Bardzo ważną decyzją NIS2 jest formalne ustanowienie Europejskiej Sieci Organizacji Łącznikowej ds. Cyberkryzysu (EU-CyCLONe). Zgodnie z nową dyrektywą EU-CyCLONe powinien działać jako sieć pośrednicząca między poziomem technicznym a politycznym podczas ataków na bezpieczeństwo w sieci i kryzysów cybernetycznych na dużą skalę. Powinien również zacieśnić współpracę na poziomie operacyjnym, opierając się na ustaleniach sieci CSIRT, i wykorzystywać własne zdolności do tworzenia analiz skutków ataków i kryzysów na dużą skalę oraz wspierać podejmowanie decyzji na szczeblu politycznym. Obecny organ odpowiedzialny za zarządzanie atakami hakerskimi i kryzysami na dużą skalę związanymi z bezpieczeństwem powinien zostać wyznaczony przez instytucje, organy i agencje Unii Europejskiej do członkostwa w EU-CyCLONe.

Dyrektywa NIS2 stwierdza również, że odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa sieci i systemu informatycznego w dużej mierze spoczywa na kluczowych podmiotach. Należy promować i rozwijać kulturę zarządzania ryzykiem, obejmującą ocenę ryzyka i wdrażanie środków bezpieczeństwa adekwatnych do występującego ryzyka. Oświadczenie Rady Europejskiej wyjaśnia również, że nowa dyrektywa NIS2 nie będzie miała zastosowania do podmiotów prowadzących działalność w obszarach takich jak obronność lub bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo publiczne, egzekwowanie prawa i sądownictwo. Z jej zakresu wyłączone są również parlamenty narodowe i banki centralne. Po przedstawieniu tekstu tej dyrektywy prezydencja Rady Europejskiej – właśnie kończy się półrocze prezydencji Słowenii, a 1 stycznia 2022 roku rozpocznie się sześciomiesięczne kierowanie Unią przez Francję – rozpocznie negocjacje z Parlamentem Europejskim. Zarówno Rada, jak również Parlament Europejski będą musiały uzgodnić w procedurze „trilogu” ostateczny tekst, aby został on oficjalnie przyjęty na poziomie Unii Europejskiej i stał się częścią jej prawa.

*Jest to polska wersja artykułu Ryszarda Czarneckiego, który ukazał się w ostatnich dniach w tygodniku „New Delhi Times”


 

POLECANE
Kaczyński: USA jedynym realnym gwarantem bezpieczeństwa Europy Wiadomości
Kaczyński: USA jedynym realnym gwarantem bezpieczeństwa Europy

Amerykanie są trudnym sojusznikiem, ale tylko oni są w stanie powstrzymywać Rosję - mówił prezes PiS Jarosław Kaczyński w piątek w Lublinie. Skrytykował Unię Europejską, która jego zdaniem łamie prawo, jest „nośnikiem imperialnych ambicji" kilku państw i narzuca ideologię.

Bezczynność rządu Tuska ws. Polaków więzionych w Rosji i na Białorusi tylko u nas
Bezczynność rządu Tuska ws. Polaków więzionych w Rosji i na Białorusi

Dlaczego część Polaków wciąż pozostaje w rosyjskich i białoruskich więzieniach, mimo głośnych wymian więźniów w ostatnich latach? Artykuł analizuje najważniejsze przypadki zatrzymań – od Mariana Radzajewskiego po Grzegorza Gawła – oraz działania polskiej dyplomacji, próbując wyjaśnić, dlaczego nie doczekali się powrotu do kraju.

Prognoza pogody na weekend. Oto co nas czeka Wiadomości
Prognoza pogody na weekend. Oto co nas czeka

W weekend należy spodziewać się opadów marznącego deszczu i mżawki, które miejscami powodować będą gołoledź. W trakcie nocy prognozowane są także gęste mgły, ograniczające widzialność do 200 m - przekazała PAP synoptyk IMGW Anna Gryczman.

Nowe amerykańskie raporty klasyfikują aborcję jako naruszenie praw człowieka Wiadomości
Nowe amerykańskie raporty klasyfikują aborcję jako naruszenie praw człowieka

Amerykański Departament Stanu zapowiada największą od lat zmianę w corocznych raportach o prawach człowieka. Po raz pierwszy dokumenty będą wskazywać naruszenia dotyczące finansowania aborcji, procedur transpłciowych u osób niepełnoletnich oraz cenzurę słowa. Decyzja wywołała furię organizacji lewicowych i entuzjazm środowisk pro-life.

„Tracę czucie w dłoniach”. Wyznanie Szczęsnego obiegło Hiszpanię Wiadomości
„Tracę czucie w dłoniach”. Wyznanie Szczęsnego obiegło Hiszpanię

Wojciech Szczęsny ponownie znalazł się w centrum uwagi hiszpańskich mediów. Wszystko po wywiadzie, którego udzielił magazynowi GQ Poland. Polski bramkarz opowiedział w nim o problemach zdrowotnych, z którymi zmaga się od lat. To właśnie ten fragment rozmowy najmocniej odbił się echem w Hiszpanii.

Sąd postanowił: Stanowski ma milczeć o Schnepf. Internauci: Decyzję podjął neosędzia z ostatniej chwili
Sąd postanowił: Stanowski ma milczeć o Schnepf. Internauci: Decyzję podjął "neosędzia"

Decyzja sądu nakładająca liczne ograniczenia na Krzysztof Stanowski i Roberta Mazurka wywołała gorącą dyskusję. Postanowienie określane przez wielu jako cenzorskie ma obowiązywać rok i dotyczy sposobu, w jaki mogą wypowiadać się o Dorocie Wysockiej‑Schnepf.

Problemy z wodą w Gdyni. Nowe informacje Wiadomości
Problemy z wodą w Gdyni. Nowe informacje

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gdyni (PEWIK) poinformowało, że do 1 grudnia utrzymane zostają wszystkie restrykcje dotyczące korzystania z wody w trzech gdyńskich dzielnicach, w tym obowiązek jej przegotowania przed spożyciem. Przekazano również, że pobrano do badań dodatkowe próbki wody.

Rewolucja w oznaczaniu żywności w sklepach. Unijne dyrektywy obejmą etykiety Wiadomości
Rewolucja w oznaczaniu żywności w sklepach. Unijne dyrektywy obejmą etykiety

Nowe przepisy dotyczące znakowania żywności obejmą zarówno świeże produkty, jak i przetwory. Od połowy 2026 roku miód, soki i dżemy będą musiały spełniać szczegółowe wymogi etykietowania określone przez unijne dyrektywy.

Skok cen w Luwrze. Kto zapłaci najwięcej? z ostatniej chwili
Skok cen w Luwrze. Kto zapłaci najwięcej?

Od 14 stycznia 2026 roku osoby spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (obejmującego UE, Islandię, Liechtenstein i Norwegię) zapłacą za wstęp do Luwru 32 euro, zamiast obecnych 22 euro. Oznacza to aż 45-procentową podwyżkę - poinformowało muzeum w czwartek.

Komisarz UE ostrzega Kijów. Bez walki z korupcją nie będzie wejścia do unii Wiadomości
Komisarz UE ostrzega Kijów. Bez walki z korupcją nie będzie wejścia do unii

Warunki akcesji dla Ukrainy stają się coraz bardziej jednoznaczne. Jak podkreśla unijny komisarz Michael McGrath, Kijów musi wykazać realną skuteczność w zwalczaniu korupcji na najwyższych szczeblach władzy, inaczej nie ma mowy o członkostwie w UE.

REKLAMA

Ryszard Czarnecki: Obrona cyfrowa Unii

Cyberataki i cyberprzestępczość są coraz częstsze i coraz bardziej wyrafinowane w całej Europie. Unia Europejska szacuje, że tendencja ta będzie w przyszłości dalej rosnąć, biorąc pod uwagę, że do roku 2022 aż 2 miliardy 300 milionów urządzeń na całym świecie będzie połączonych z Internetem. Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa jest obecnie głównym celem Unii Europejskiej.
/ pixabay.com

Jednym z najważniejszych wyzwań dla współczesnego świata jest cybersecurity, czyli bezpieczeństwo „w sieci”. Nie mówimy o sytuacjach hipotetycznych, potencjalnych, ale o realnych atakach, zarówno o podłożu ekonomicznym: zorganizowana przestępczość, która włamuje się na konta internetowe i kradnie, a z drugiej strony konkurencja, która dokonuje hakerskich ataków na inne firmy w branży. Skupmy się jednak na atakach hakerów motywowanych politycznie. Przykłady w tym drugim obszarze są nam, Polakom, dobrze znane ze względu na ataki hakerów – prawie na pewno rosyjskich – na polskie, nawet zabezpieczone sieci rządowe, jak też podobne, tyle że przeprowadzane z większym skutkiem i na większą skalę ataki z tego samego źródła na Łotwie i Estonii.

Nowa unijna dyrektywa: „cybersecurity”

Warto prześledzić, co czyni Unia Europejska, aby zapewnić bezpieczeństwo w sieci. Ostatnio Rada Europejska, przy czynnym poparciu Polski, zgodziła się na nową unijną dyrektywę o cyberbezpieczeństwie – NIS2. Warto jednak bardziej precyzyjnie określić, o czym mówimy. Otóż Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) definiuje cyberbezpieczeństwo jako zbiór narzędzi, polityk, koncepcji bezpieczeństwa, zabezpieczeń, wytycznych, metod zarządzania ryzykiem, działań, szkoleń, najlepszych praktyk, gwarancji i technologii, które można wykorzystać do ochrony cyberśrodowiska i organizacji i majątku użytkownika.

Pod pojęciem „cyberbezpieczeństwa” rozumiemy dążenie do zapewnienia osiągnięcia i utrzymania właściwości bezpieczeństwa organizacji i aktywów użytkownika przed odpowiednimi zagrożeniami bezpieczeństwa w środowisku cybernetycznym. Proszę wybaczyć, może zbyt techniczny język, ale precyzja w tym obszarze jest fundamentem.

Cyberataki i cyberprzestępczość są coraz częstsze i coraz bardziej wyrafinowane w całej Europie. Unia Europejska szacuje, że tendencja ta będzie w przyszłości dalej rosnąć, biorąc pod uwagę, że do roku 2022 aż 2 miliardy 300 milionów urządzeń na całym świecie będzie połączonych z internetem. Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa jest obecnie głównym celem Unii Europejskiej. UE definiuje cyberbezpieczeństwo jako obszar obejmujący wszystkie aspekty zapobiegania, prognozowania, tolerancji, wykrycia, łagodzenia, usuwania, analiz i badania incydentów cybernetycznych.

NIS 2 kontra dyktatury

Według Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) z siedzibą w Atenach, biorąc pod uwagę różne rodzaje komponentów cyberprzestrzeni, cyberbezpieczeństwo powinno obejmować następujące atrybuty: dostępność, niezawodność, bezpieczeństwo, poufność, integralność, konserwowalność (w przypadku namacalnych systemów, informacji i sieci), solidność, przeżywalność, odporność (w celu wsparcia dynamiki cyberprzestrzeni), rozliczalność, autentyczność i niezaprzeczalność (w celu wsparcia bezpieczeństwa informacji).

Dosłownie w ostatnim czasie, 3 grudnia 2021 roku, Rada Europejska uzgodniła swoje stanowisko w sprawie podjęcia działań na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej UE tak, aby jeszcze bardziej poprawić odporność i zdolność reagowania na ataki hakerskie, zarówno na sektor publiczny, jak i prywatny, a także instytucje unijne. Po przyjęciu nowa dyrektywa, zwana „NIS2”, zastąpi obecną dyrektywę w sprawie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych (NIS). Znacznie wcześniej, bo 16 grudnia 2020 roku, Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący NIS2 w ramach unijnej strategii cyberbezpieczeństwa. Celem tej strategii jest wzmocnienie odporności Europy na zagrożenia cybernetyczne oraz zapewnienie, aby wszyscy obywatele i przedsiębiorstwa mogły w pełni korzystać z godnych zaufania i niezawodnych usług oraz narzędzi cyfrowych.

Obecnie nowa strategia zawiera konkretne propozycje dotyczące wdrażania instrumentów regulacyjnych, inwestycyjnych i politycznych. W konkluzjach z dnia 22 marca 2021 roku w sprawie „Unijnej strategii cyberbezpieczeństwa na dekadę cyfrową” Rada Europejska – a więc organ skupiający szefów rządów UE 27 – przyjęła do wiadomości nowy wniosek, który opiera się na dyrektywie w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji oraz ponownie wyraziła poparcie dla wzmocnienia i harmonizacji krajowych ram cyberbezpieczeństwa oraz trwałej współpracy między państwami członkowskimi. NIS2 dodatkowo wzmacnia architekturę cyberbezpieczeństwa UE. Zgodnie z poprawionym projektem, NIS2 dąży do bardziej sprawnego zarządzania ryzykiem i walki z atakami hackerskimi, za którymi stoją często duże państwa – dyktatury oraz o współpracy w tym obszarze w ramach Unii.

EU-CyCLONe nie dla wszystkich

Rada Europejska stwierdziła w specjalnym komunikacie prasowym, że NIS2 wyznaczy punkt odniesienia dla środków zarządzania ryzykiem cyberbezpieczeństwa i obowiązków sprawozdawczych we wszystkich sektorach objętych dyrektywą, takich jak energia, transport, zdrowie i infrastruktura cyfrowa. Zmieniona dyrektywa ma na celu usunięcie rozbieżności w wymogach cyberbezpieczeństwa oraz we wdrażaniu środków cyberbezpieczeństwa w różnych państwach członkowskich. Aby to osiągnąć, określa ona minimalne zasady ram regulacyjnych, a także przedstawia mechanizmy skutecznej współpracy między odpowiednimi organami w każdym państwie członkowskim. Dyrektywa aktualizuje także wykaz sektorów i działań podlegających obowiązkom w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz przewiduje środki zaradcze i sankcje w celu zapewnienia i egzekwowania.

Bardzo ważną decyzją NIS2 jest formalne ustanowienie Europejskiej Sieci Organizacji Łącznikowej ds. Cyberkryzysu (EU-CyCLONe). Zgodnie z nową dyrektywą EU-CyCLONe powinien działać jako sieć pośrednicząca między poziomem technicznym a politycznym podczas ataków na bezpieczeństwo w sieci i kryzysów cybernetycznych na dużą skalę. Powinien również zacieśnić współpracę na poziomie operacyjnym, opierając się na ustaleniach sieci CSIRT, i wykorzystywać własne zdolności do tworzenia analiz skutków ataków i kryzysów na dużą skalę oraz wspierać podejmowanie decyzji na szczeblu politycznym. Obecny organ odpowiedzialny za zarządzanie atakami hakerskimi i kryzysami na dużą skalę związanymi z bezpieczeństwem powinien zostać wyznaczony przez instytucje, organy i agencje Unii Europejskiej do członkostwa w EU-CyCLONe.

Dyrektywa NIS2 stwierdza również, że odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa sieci i systemu informatycznego w dużej mierze spoczywa na kluczowych podmiotach. Należy promować i rozwijać kulturę zarządzania ryzykiem, obejmującą ocenę ryzyka i wdrażanie środków bezpieczeństwa adekwatnych do występującego ryzyka. Oświadczenie Rady Europejskiej wyjaśnia również, że nowa dyrektywa NIS2 nie będzie miała zastosowania do podmiotów prowadzących działalność w obszarach takich jak obronność lub bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo publiczne, egzekwowanie prawa i sądownictwo. Z jej zakresu wyłączone są również parlamenty narodowe i banki centralne. Po przedstawieniu tekstu tej dyrektywy prezydencja Rady Europejskiej – właśnie kończy się półrocze prezydencji Słowenii, a 1 stycznia 2022 roku rozpocznie się sześciomiesięczne kierowanie Unią przez Francję – rozpocznie negocjacje z Parlamentem Europejskim. Zarówno Rada, jak również Parlament Europejski będą musiały uzgodnić w procedurze „trilogu” ostateczny tekst, aby został on oficjalnie przyjęty na poziomie Unii Europejskiej i stał się częścią jej prawa.

*Jest to polska wersja artykułu Ryszarda Czarneckiego, który ukazał się w ostatnich dniach w tygodniku „New Delhi Times”



 

Polecane