Polska pozbędzie się wreszcie popularnych foliowych reklamówek? Nowa cena skutecznie odstraszy?
Przed zmianami średnio każdy klient w roku zużywał 470 reklamówek, po zmianach - 300. Celem jest osiągnięcie poziomu "kilkadziesiąt". Do tej pory opłaty za opakowania foliowe stanowiły dochód sklepów.
Teraz dodatkowa opłata, określona w ustawie maksymalnie na 1 zł, zasili specjalny fundusz na utylizację odpadów. Co roku minister będzie określał konkretną wysokość opłaty.
Jak napisano w uzasadnieniu nowelizacji, wysokość opłaty będzie ustalana po przeprowadzeniu dodatkowych analiz, uwzględniających między innymi specyfikę polskiego rynku, siłę nabywczą dochodów i między innymi poziomu cen. Co ważne, przepisy te będą dotyczyć jedynie tak zwanych "lekkich toreb foliowych", o grubości do 50 mikronów (0,050 mm). Nie obejmą natomiast tych bardzo lekkich, których grubość nie przekracza 15 mikronów. Chodzi tu o woreczki do pakowania żywności ze względów higienicznych i żywności sprzedawanej luzem.
Nowe przepisy mają wejść w życie do końca 2018 roku.
telewizjarepublika.pl