Dziś w liturgii Kościół przeżywa kolejne wydarzenia misterium paschalnego Jezusa Chrystusa - Jego mękę i śmierć.
„Nie możemy ulegać zwątpieniu i zniechęceniu. Nie możemy tęsknić za światem, który już nie istnieje, a który w naszych oczach wydaje się wciąż bardziej bezpieczny i przewidywalny” - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas wielkoczwartkowej Mszy św. krzyżma w katedrze gnieźnieńskiej.
Zbawiciel przyszedł służyć i do tego samego powołuje i nas: do wspierania, podnoszenia na duchu, umacniania, uszczęśliwiania, niesienia pomocy nie tylko materialnej, ale przede wszystkim duchowej – mówił abp Stanisław Gądecki podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej. W Wielki Czwartek przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski celebrował Eucharystię w katedrze poznańskiej.
Po raz pierwszy od dwóch lat obchody Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy w Ziemi Świętej będą miały normalny przebieg a wszystkie miejsca związane z męką i zmartwychwstaniem Pana Jezusa będą dostępne dla pielgrzymów. Jedyne restrykcje pandemiczne jakie pozostały, to konieczność używania maseczek i środków dezynfekujących przy wejściach do świątyń.
Papież Franciszek odprawił Msze św. Wieczerzy Pańskiej w więzieniu w mieście Civitavecchia koło Rzymu. W czasie liturgii dokonał obrzędu umycia stóp 12 osadzonym, kobietom i mężczyznom w różnym wieku i różnych narodowości.
Pomimo wstrząsów związanych z raportem na temat nadużyć duchownych i pandemią, tysiące Francuzów nadal prosi o chrzest – podała Konferencja Episkopatu Francji. Z danych tych wynika, że w tym roku podczas uroczystości wielkanocnych w diecezjach na terenie całej Francji zostanie ochrzczonych 4 278 osób dorosłych.
Radio Watykańskie informuje o tragicznym losie pracowników Caritas w Mariupolu. Kilka osób zginęło podczas rosyjskiego ostrzału budynku kościelnej organizacji pomocowej. Z kolei dwie kobiety, którym udało się przeżyć, wywieziono do Rosji.
- Jeśli my mamy taki mur, jakim jest Państwo Polskie, to możemy walczyć dalej – powiedział abp Światosław Szewczuk, zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego podczas konferencji „Wojna w Ukrainie – perspektywa kościelna”, zorganizowanej przez Katolicką Agencję Informacyjną.
Dziś wieczorem Kościół kończy okres Wielkiego Postu i wchodzi w Święte Triduum Paschalne, czyli czas przeżywania centralnych wydarzeń zbawczych: męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.
Parafie katolickie i grekokatolickie zebrały i przekazały uchodźcom z Ukrainy przebywającym na terytorium Polski pomoc finansową i rzeczową o wartości co najmniej 209 mln zł, męskie zakony - 29 mln zł, a zgromadzenia żeńskie - 4,3 mln zł. Wartość wsparcia udzielonego za pośrednictwem Caritas Polska i Caritas diecezjalnych to 241,3 mln zł - wynika z danych zaprezentowanych w środę przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego oraz Caritas Polska.
Tylko w ciągu kilku ostatnich tygodni doszło do trzech opisywanych przez media ataków na księży w Rzymie, informuje katolicki portal Aleteia.org.
Papież nie jest politykiem, ale osobą, która głosi Ewangelię, a więc chodzi mu o przesłanie pojednania - przypomina watykanista o. Jezuita, o. Antonio Spadaro SJ, redaktor naczelny La Civiltà Cattolica - włoskiego pisma powiązanego ze Stolicą Apostolską, badającego kwestie dotyczące kultury z katolickiej perspektywy - oraz konsultor Papieskiej Rady ds. Kultury, opisywany również jako bliski współpracownik obecnego papieża, odniósł się do poruszenia i protestów, jakie wywołały plany dotyczące XIII Stacji Dorogi Krzyżowej, jaka ma odbyć się w Koloseum w Wielki Piątek.
Przez media przelewa się fala rozmaitych reakcji dotyczących dania zaserwowanego przez hiszpańską restaurację Mugaritz. Ma to być potrawa o kształcie 12-tygodniowego ludzkiego embriona.
Media w Hiszpanii piszą o sprawie rzezi polskiej ludności na Wołyniu w kontekście przybywających do Polski wojennych uchodźców z Ukrainy. Mowa jest także o ogromnej pomocy Kościoła katolickiego dla ofiar wojny.
Siedemdziesięciu czterech biskupów z czterech kontynentów podpisało „Braterski list otwarty” do swoich odpowiedników w Niemczech, wyrażając zaniepokojenie kontrowersyjną „drogą synodalną” Kościoła niemieckiego.
Wcześniej w sprawie interweniował ambasador Ukrainy przy Stolicy Apostolskiej, później również zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK) interweniuje w Watykanie w sprawie zapowiedzianego wspólnego niesienia krzyża przez Rosjankę i Ukrainkę w czasie Drogi Krzyżowej w Koloseum w Wielki Piątek.
„Tego samego dnia dwaj z nich byli w drodze do wsi, zwanej Emaus, oddalonej sześćdziesiąt stadiów od Jerozolimy. Rozmawiali oni z sobą o tym wszystkim, co się wydarzyło. Gdy tak rozmawiali i rozprawiali z sobą, sam Jezus przybliżył się i szedł z nimi. Lecz oczy ich były niejako na uwięzi, tak że Go nie poznali. On zaś ich zapytał: «Cóż to za rozmowy prowadzicie z sobą w drodze?» Zatrzymali się smutni. A jeden z nich, imieniem Kleofas, odpowiedział Mu: «Ty jesteś chyba jedynym z przebywających w Jerozolimie, który nie wie, co się tam w tych dniach stało». Zapytał ich: «Cóż takiego?» Odpowiedzieli Mu: «To, co się stało z Jezusem Nazarejczykiem, który był prorokiem potężnym w czynie i słowie wobec Boga i całego ludu; jak arcykapłani i nasi przywódcy wydali Go na śmierć i ukrzyżowali. A myśmy się spodziewali, że On właśnie miał wyzwolić Izraela” (Łk 24, 13-24).
Godzina 8.41 ze Smoleńska głęboko wpisuje się w czas Jezusa Chrystusa między szóstą a dziewiątą Wielkiego Piątku na Kalwarii – czas odejścia z tego świata do Ojca, czas świadectwa najwyższego, czas cierpienia i męki – mówił abp Marek Jędraszewski w dwunastą rocznicę katastrofy smoleńskiej. Metropolita krakowski wyraził nadzieję, że wszyscy, którzy wówczas „pozostali wierni ojczyźnie aż do końca”, „uczestnicząc w zwycięstwie Chrystusa wspierają nasze dzisiejsze zmagania o wolność i niepodległość". W Mszy św. w katedrze na Wawelu uczestniczył m.in. prezydent Andrzej Duda.
Dziś, w Niedzielę Palmową, w Kościele katolickim rozpoczyna się Wielki Tydzień. Liturgia tego dnia jest pamiątką uroczystego wjazdu Jezusa do Jerozolimy pięć dni przed Jego ukrzyżowaniem.
Dziś Niedziela Palmowa, dlatego najpierw, przed procesją, czytamy o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy, następnie, podczas liturgii, czytamy Mękę Pańską według św. Mateusza.