Po dwudniowym posiedzeniu Rada Polityki Pieniężnej (RPP) opublikowała komunikat, w którym informuje, że pozostawia stopy procentowe banku centralnego na dotychczasowym poziomie (podstawowa stopa procentowa na poziomie 5,75%), ale jednocześnie ostrzega rządzących.
Od 2020 roku PGE Polska Grupa Energetyczna wyraźnie przyśpieszyła w realizacji strategicznego celu, jakim jest zielona transformacja energetyczna. Działania podjęte przez prezesa PGE Wojciecha Dąbrowskiego koncentrowały się w ostatnich trzech latach na inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz energetykę jądrową, by sprostować wymogom stawianym przez politykę klimatyczną Unii Europejskiej.
W związku z opublikowaniem w poprzednim tygodniu przez Ministerstwo Finansów informacji o szacunkowym wykonaniu budżetu państwa za 2023 rok wczoraj na portalu Onet.pl, w dziale gospodarka, ukazał się artykuł red. Rafała Hirsza pod znamiennym tytułem „Dochody z VAT w budżecie spadły w grudniu aż o 36 proc.”.
Według danych Ministerstwa Infrastruktury polskie porty w latach 2015–2022 przyniosły ponad 3-krotny wzrost należności celno-podatkowych (VAT, akcyza i cła), a dochody budżetowe z tego tytułu wzrosły z 17,1 mld zł w 2015 roku do 58,3 mld zł w 2022 (w 2023 roku należy spodziewać się dalszego ich wzrostu, ale nie ma jeszcze ostatecznych danych).
W ostatnich czterech latach wykorzystanie przez PGE środków z programów pomocowych wzrosło ponad trzykrotnie. W latach 2020–2023 łącznie umowy o dofinansowanie projektów w skali Grupy PGE wyniosły blisko 1,6 mld złotych.
Drożyzna była jednym z głównych tematów, wokół którego politycy Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Trzeciej Drogi budowali swoją antyrządową retorykę w trakcie kampanii wyborczej. Po zmianie władzy postulat zabezpieczenia oszczędności Polaków poprzez obligacje antyinflacyjne zniknął z przestrzeni medialnej, a resort finansów nie planuje tego zmieniać.
Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, dynamika polskiego PKB w 2023 r. spadła do 0,2 proc. Rok wcześniej wzrost polskiego PKB wyniósł 5,3 proc.
Likwidacja fabryk i redukcja zatrudnienia w dużych polskich zakładach motoryzacyjnych postawiły w ostatnim czasie pytanie o przyszłość branży. Czy tezy o końcu motoryzacji w Polsce są przesadą? Czy unijne przepisy zakazujące sprzedaży nowych aut spalinowych po 2035 roku będą gwoździem do trumny tej gałęzi przemysłu? I w końcu czy elektromobilność to finalnie dobra zmiana?
Wojna na Ukrainie i konflikt na Bliskim Wschodzie zwiększają niestabilność w sektorze energetycznym w skali globalnej, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa dostaw surowców. ORLEN, biorąc pod uwagę te zagrożenia, realizował w ubiegłym roku ambitny program rozwoju w zakresie poszukiwania i wydobycia gazu ziemnego, a także magazynowania oraz importu błękitnego paliwa.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz towarzyszące im inwestycje pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie. Takie są wnioski z drugiej części raportu o CPK przedstawionego przez firmę analityczną Kearney.
Znak towarowy to kluczowe aktywo każdego przedsiębiorstwa. Działa niczym wizytówka, pozwalając konsumentom na rozróżnienie produktów i usług różnych firm na rynku. W zalewie konkurencyjnych ofert to właśnie marka staje się decydującym czynnikiem wyboru dla klienta. Znak towarowy warto chronić. Jak się okazuje, nie każdą nazwę i logo da się zastrzec w Urzędzie Patentowym. Przeczytaj o najczęstszych błędach w tym zakresie.
– Jesteśmy gotowi, by aktywa węglowe przekazać odpowiedniemu podmiotowi w obrębie polskiego sektora energetycznego. Oczywiście to na szczeblu politycznym zapadną decyzje, jaki będzie docelowy kształt tej zmiany. Czy będzie to planowana przez obecny rząd NABE, czy inna formuła – ważne, aby ta reforma się dokonała. Bez niej nie przeprowadzimy transformacji energetycznej – ocenił prezes PGE Wojciech Dąbrowski.
Dzięki przejęciu 100 proc. udziałów w spółce KUFPEC Norway – spółce zależnej Kuwait Foreign Petroleum Exploration Company k.s.c.c. – wydobycie gazu ziemnego Grupy ORLEN w Norwegii wzrośnie o jedną trzecią i przekroczy cztery mld m sześc. rocznie. Dzięki przejęciu spółki wydobywczej KUFPEC Norway polski koncern znacząco zwiększa swoje udziały w pięciu złożach eksploatowanych na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.
Na terenie inwestycji CPK od miesięcy trwają już przygotowawcze prace budowlane. Idą zgodnie z rekordowym harmonogramem, a to znaczy, że inwestor ma już także m.in. decyzję środowiskową, zatwierdzony Plan Generalny, a nawet promesę Urzędu Lotnictwa Cywilnego na założenie lotniska. Dla najważniejszych odcinków Kolei Dużych Prędkości wybrane są trasy przebiegu.
Według ostatniej prognozy Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) Polska na koniec 2023 roku z PKB o wartości ponad 842 mld USD będzie 21. gospodarką świata pod tym względem.
Według danych Ministerstwa Aktywów Państwowych w latach 2015–2022 skumulowany wzrost PKB w ujęciu realnym wyniósł aż 31,9 proc. i byliśmy pod tym względem na 2. miejscu wśród 10 największych gospodarek UE.
W opublikowanej w środę jesiennej prognozie gospodarczej Komisja Europejska przewiduje, że po spowolnieniu w 2023 roku w polskiej gospodarce nastąpi odbicie w dwóch kolejnych latach. Przyczynią się do tego wzrost konsumpcji prywatnej, dalszy wzrost inwestycji i dobre wyniki eksportu.
– Polska gospodarka powraca na ścieżkę wzrostu. Odbicie będzie jednak stosunkowo powolne. Głównym problemem są słabe perspektywy rozwoju Unii Europejskiej – stwierdził analityk PIE Jakub Rybacki w komentarzu do wtorkowych danych GUS.
Prawie 200 mld zł wpływów z przeładunków towarów wygeneruje do 2060 r. infrastruktura Centralnego Portu Komunikacyjnego. Całkowite nakłady budżetu państwa na budowę lotniska CPK mogą zwrócić się już po 12 latach tylko z dodatkowych dochodów z cła i VAT. Takie są wyliczenia analityków CPK na podstawie danych o dodatkowych dochodach z tytułu ceł i VAT przygotowanych przez firmę EY.
PGE Polska Grupa Energetyczna i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisały umowę inwestycyjną na finansowanie budowy elektrowni szczytowo-pompowej w Młotach o planowanej mocy ok. 1050 MW. W ramach umowy NFOŚiGW obejmie 49 proc. udziałów w spółce celowej PGE Inwest 12, odpowiedzialnej za budowę ESP Młoty. PGE zachowa większościowy pakiet udziałów - 51 proc. Zawarcie umowy ma na celu zapewnienie finansowania budowy elektrowni szczytowo-pompowej w Młotach.