Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle

"Ukryta gra”, najnowsza produkcja Watchout Studio („Bogowie”, „Sztuka kochania”), z Billem Pullmanem i Robertem Więckiewiczem wejdzie do kin już 8 listopada. Dziś zobaczyć można trzy plakaty artystyczne oddające atmosferę filmu przygotowane przez Olkę Osadzińską.
 Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle
/ Materiały prasowe

Olka Osadzińska, polska graficzka, po raz kolejny podejmuje współpracę z Watchout Studio. Wcześniej odpowiadała za identyfikację wizualną filmu „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Tym razem przygotowała trzy plakaty do nagrodzonego na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni thrillera szpiegowskiego „Ukryta gra” w reżyserii Łukasza Kośmickiego. W produkcji obok Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza występuje Lotte Verbeek, James Bloor, Aleksiej Sieriebriakow.


W przypadku tego projektu moja rola była w pewnym sensie odwrotna do poprzedniej – zamiast projektować całość i działać w zgodzie z istniejącymi elementami, mogłam podejść do plakatu od zupełnie innej strony i stworzyć coś, co byłoby komplementem, ale nie kontynuacją, linii wyznaczonej przez Rafała Benedka z Type2, autorów identyfikacji wizualnej filmu – mówi Olka Osadzińska.


Akcja filmu z gwiazdorską obsadą rozgrywa się w latach 60-tych w Pałacu Kultury i Nauki. W czasie zimnej wojny amerykańskie tajne służby porywają genialnego matematyka (Bill Pullman), aby stanął do szachowego pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi. Międzynarodowy turniej w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki okazuje się jednak tylko przykrywką dla szpiegowskiej gry, w której stawką jest powstrzymanie konfliktu nuklearnego.


Plakaty artystyczne przygotowane przez Olkę Osadzińską oddają klimat szpiegowskiej gry, tajemnicę oraz nawiązują do głównych motywów produkcji. Plakaty zostały zrealizowane techniką kolażu z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć Pałacu Kultury i Nauki.


Zaproponowane przeze mnie plakaty – z jednym wyjątkiem – były kolażami – wycinanymi ręcznie i później ponownie fotografowanymi. Wykorzystane w projekcie zdjęcia, poza fotosami z filmu, pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego – to oryginalne materiały z okresu 1959-1965, pokazujące Pałac Kultury i Nauki z czasów akcji filmu. Ten jeden wyjątek – plakat wykorzystujący pojedynczy kadr jednego ze starych zdjęć z tarasu widokowego PKiN, który w moim odczuciu wspaniale nawiązywał do jednej z najważniejszych scen filmu – dodaje artystka.


Pałac Kultury i Nauki w Warszawie w filmie  staje się niemym świadkiem wydarzeń toczącej się tytułowej gry. Nieustająca tajemnica tego miejsca, nieodkryte pomieszczenia, tajne przejścia, które rzadko można oglądać w innych produkcjach filmowych, sprawią, że Pałac staje się ikoną swoich czasów. W scenografii Allana Starskiego oraz w obiektywie Pawła Edelmana PKiN jest jednym z głównych bohaterów elektryzującej rozgrywki.


Chciałam, żeby ten plakat miał podobny nastrój. By był związany z epoką, aby stanowił wehikuł czasu, odpowiadał nastrojowi wnętrz z tego okresu i by było w nim coś z zimna – zimnej wojny, zimy w tym regionie Europy i ogólnego chłodu, który każdy kto choć raz przeszedł się zimą lub jesienią przez Plac Defilad, zaznał z pewnością – podkreśla Osadzińska.


Podobnie jak w przypadku „Bogów” i „Sztuki kochania”, warstwa wizualna filmu została zaprojektowana tak, aby wszystkie jej element tworzył spójną całość, oddającą klimat thrillera szpiegowskiego –zaczynając od scenografii i kostiumów, przez napisy w filmie, po plakaty i komunikację w mediach społecznościowych.

--

Partnerami filmu są miasto stołeczne Warszawa oraz Zarząd Pałacu Kultury i Nauki sp. z o.o. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Hyde Park International, dystrybucję światową koordynuje K5 Film, a za krajową odpowiada NEXT FILM.

 

Watchout Studio to dom produkcyjny założony przez Piotra Woźniaka-Staraka w 2007 roku, prowadzony przez Krzysztofa Tereja. Na swoim koncie ma sześć filmów fabularnych, serial w produkcji i ponad 100 reklam. Najważniejsze tytuły, „Bogowie” (2,2 miliona widzów) i „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (1,8 miliona widzów), wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Gdyni, Camerimage oraz w konkursie Polskich Nagród Filmowych Orły.

 

 

POLECANE
Policja zakończyła obławę. Tadeusz Duda nie żyje z ostatniej chwili
Policja zakończyła obławę. Tadeusz Duda nie żyje

Policja potwierdziła odnalezienie ciała 57-letniego Tadeusza Dudy, który od piątku był poszukiwany w związku ze strzelaniną w Starej Wsi koło Limanowej. Mężczyzna zastrzelił swoją córkę i zięcia, po czym uciekł.

Tak UE z Niemcami na czele finansuje armię Putina tylko u nas
Tak UE z Niemcami na czele finansuje armię Putina

UE przedłużyła o kolejne sześć miesięcy obowiązywanie 17 pakietów sankcyjnych nałożonych do tej pory na Rosję w związku z jej agresją przeciwko Ukrainie. Za głosowały nawet Węgry i Słowacja, które blokują przyjęcie 18. pakietu. Ale to nie tylko Fico i Orban starają się, by Rosja zbyt boleśnie nie odczuła sankcji europejskich.

Szokujące informacje nt. trybu odbierania przez polskich funkcjonariuszy imigrantów z Niemiec Wiadomości
Szokujące informacje nt. trybu odbierania przez polskich funkcjonariuszy imigrantów z Niemiec

Polscy żandarmi wojskowi pomagają Straży Granicznej odbierać od niemieckich służb nielegalnych migrantów. Przekazane dane tożsamości mają często opierać się wyłącznie na słowach zatrzymanych – alarmuje informator cytowany przez Dariusza Mateckiego.

Pierwsza rozmowa Macrona i Putina od 2022 roku. Nie zabrakło oskarżeń polityka
Pierwsza rozmowa Macrona i Putina od 2022 roku. Nie zabrakło oskarżeń

Prezydent Francji Emmanuel Macron rozmawiał telefonicznie z przywódcą Rosji Władimirem Putinem o irańskim programie nuklearnym i Ukrainie - poinformował we wtorek Pałac Elizejski. Kreml podał, że była to pierwsza rozmowa polityków od 2022 roku. W lutym 2022 roku Rosja rozpoczęła agresję na Ukrainę.

Roman Giertych wściekły po orzeczeniu Sądu Najwyższego ws. wyborów prezydenckich z ostatniej chwili
Roman Giertych wściekły po orzeczeniu Sądu Najwyższego ws. wyborów prezydenckich

Roman Giertych nie uznaje wyroku Sądu Najwyższego. Co więcej poseł KO w swoim wpisie w mediach społecznościowych obraził sędziów SN.

To pierwszy taki przypadek w historii teleskopu Webba. NASA wydała komunikat Wiadomości
To pierwszy taki przypadek w historii teleskopu Webba. NASA wydała komunikat

NASA ogłosiła wyjątkową informację. Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST) wykonał pierwsze w historii bezpośrednie zdjęcie egzoplanety. Chodzi o planetę znajdującą się poza naszym Układem Słonecznym. To ogromny krok naprzód w badaniach nad odległymi światami krążącymi wokół innych gwiazd.

Pewna wygrana Świątek na otwarcie Wimbledonu Wiadomości
Pewna wygrana Świątek na otwarcie Wimbledonu

Iga Świątek awansowała do drugiej rundy wielkoszlemowego Wimbledonu. Rozstawiona z numerem ósmym polska tenisistka wygrała we wtorek w Londynie z Rosjanką Poliną Kudiermietową 7:5, 6:1.

Nowa opłata turystyczna w Grecji. Tu trzeba będzie zapłacić więcej Wiadomości
Nowa opłata turystyczna w Grecji. Tu trzeba będzie zapłacić więcej

Od początku lipca Grecja wprowadza sezonową opłatę, która ma ograniczyć nadmierny napływ turystów na najpopularniejsze wyspy archipelagu Cyklady. Dodatkowe koszty poniosą pasażerowie rejsów wycieczkowych zmierzających m.in. na Mykonos i Santorini - poinformowało greckie ministerstwo finansów.

Nowy Sondaż: Polacy ocenili wybory prezydenckie. Jaśniej się nie da z ostatniej chwili
Nowy Sondaż: Polacy ocenili wybory prezydenckie. Jaśniej się nie da

Blisko 90 proc. ankietowanych nie zauważyło żadnych nieprawidłowości w przeprowadzaniu ostatnich wyborów prezydenckich - wynika z sondażu CBOS. Przekonanie, że wystąpiły jakieś nieprawidłowości wyraziło 5 proc. badanych. Również 5 proc, nie potrafiło zająć stanowiska w tej kwestii.

Groźny wypadek pod Mrągowem. Wśród rannych dzieci Wiadomości
Groźny wypadek pod Mrągowem. Wśród rannych dzieci

Do groźnego wypadku doszło we wtorek rano, około godziny 9:15, na drodze krajowej nr 16 w miejscowości Probark w gminie Mrągowo (woj. warmińsko-mazurskie). W zderzeniu dwóch samochodów ucierpiało siedem osób, w tym troje dzieci.

REKLAMA

Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle

"Ukryta gra”, najnowsza produkcja Watchout Studio („Bogowie”, „Sztuka kochania”), z Billem Pullmanem i Robertem Więckiewiczem wejdzie do kin już 8 listopada. Dziś zobaczyć można trzy plakaty artystyczne oddające atmosferę filmu przygotowane przez Olkę Osadzińską.
 Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle
/ Materiały prasowe

Olka Osadzińska, polska graficzka, po raz kolejny podejmuje współpracę z Watchout Studio. Wcześniej odpowiadała za identyfikację wizualną filmu „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Tym razem przygotowała trzy plakaty do nagrodzonego na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni thrillera szpiegowskiego „Ukryta gra” w reżyserii Łukasza Kośmickiego. W produkcji obok Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza występuje Lotte Verbeek, James Bloor, Aleksiej Sieriebriakow.


W przypadku tego projektu moja rola była w pewnym sensie odwrotna do poprzedniej – zamiast projektować całość i działać w zgodzie z istniejącymi elementami, mogłam podejść do plakatu od zupełnie innej strony i stworzyć coś, co byłoby komplementem, ale nie kontynuacją, linii wyznaczonej przez Rafała Benedka z Type2, autorów identyfikacji wizualnej filmu – mówi Olka Osadzińska.


Akcja filmu z gwiazdorską obsadą rozgrywa się w latach 60-tych w Pałacu Kultury i Nauki. W czasie zimnej wojny amerykańskie tajne służby porywają genialnego matematyka (Bill Pullman), aby stanął do szachowego pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi. Międzynarodowy turniej w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki okazuje się jednak tylko przykrywką dla szpiegowskiej gry, w której stawką jest powstrzymanie konfliktu nuklearnego.


Plakaty artystyczne przygotowane przez Olkę Osadzińską oddają klimat szpiegowskiej gry, tajemnicę oraz nawiązują do głównych motywów produkcji. Plakaty zostały zrealizowane techniką kolażu z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć Pałacu Kultury i Nauki.


Zaproponowane przeze mnie plakaty – z jednym wyjątkiem – były kolażami – wycinanymi ręcznie i później ponownie fotografowanymi. Wykorzystane w projekcie zdjęcia, poza fotosami z filmu, pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego – to oryginalne materiały z okresu 1959-1965, pokazujące Pałac Kultury i Nauki z czasów akcji filmu. Ten jeden wyjątek – plakat wykorzystujący pojedynczy kadr jednego ze starych zdjęć z tarasu widokowego PKiN, który w moim odczuciu wspaniale nawiązywał do jednej z najważniejszych scen filmu – dodaje artystka.


Pałac Kultury i Nauki w Warszawie w filmie  staje się niemym świadkiem wydarzeń toczącej się tytułowej gry. Nieustająca tajemnica tego miejsca, nieodkryte pomieszczenia, tajne przejścia, które rzadko można oglądać w innych produkcjach filmowych, sprawią, że Pałac staje się ikoną swoich czasów. W scenografii Allana Starskiego oraz w obiektywie Pawła Edelmana PKiN jest jednym z głównych bohaterów elektryzującej rozgrywki.


Chciałam, żeby ten plakat miał podobny nastrój. By był związany z epoką, aby stanowił wehikuł czasu, odpowiadał nastrojowi wnętrz z tego okresu i by było w nim coś z zimna – zimnej wojny, zimy w tym regionie Europy i ogólnego chłodu, który każdy kto choć raz przeszedł się zimą lub jesienią przez Plac Defilad, zaznał z pewnością – podkreśla Osadzińska.


Podobnie jak w przypadku „Bogów” i „Sztuki kochania”, warstwa wizualna filmu została zaprojektowana tak, aby wszystkie jej element tworzył spójną całość, oddającą klimat thrillera szpiegowskiego –zaczynając od scenografii i kostiumów, przez napisy w filmie, po plakaty i komunikację w mediach społecznościowych.

--

Partnerami filmu są miasto stołeczne Warszawa oraz Zarząd Pałacu Kultury i Nauki sp. z o.o. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Hyde Park International, dystrybucję światową koordynuje K5 Film, a za krajową odpowiada NEXT FILM.

 

Watchout Studio to dom produkcyjny założony przez Piotra Woźniaka-Staraka w 2007 roku, prowadzony przez Krzysztofa Tereja. Na swoim koncie ma sześć filmów fabularnych, serial w produkcji i ponad 100 reklam. Najważniejsze tytuły, „Bogowie” (2,2 miliona widzów) i „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (1,8 miliona widzów), wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Gdyni, Camerimage oraz w konkursie Polskich Nagród Filmowych Orły.

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe