Nowy pomysł MEN: "Opis rozwojowy" pisany przez ucznia zamiast oceny z zachowania

O planowanych zmianach informuje "Newsweek". Nad projektem pracuje zespół ds. obowiązków ucznia w resorcie edukacji. Podąża on za zaleceniami ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych. Ci proponują rezygnację z oceny z zachowania. Zamiast tego uczniowie będą samodzielnie, pod nadzorem nauczycieli, opracowywać opis swojego zachowania.
MEN planuje przeprowadzić konsultacje z nauczycielami.
Nauczyciele się załamią
– stwierdził rozmówca "Newsweeka".
- Zaskakujący obrót sprawy w kwestii ew. produkcji czołgów przez Volkswagen
- Politico szydzi z niecodziennego zachowania Donalda Tuska na unijnym szczycie
- Konto X Doroty Kani zawieszone
- Komunikat dla mieszkańców Gdańska
- Nowa funkcja w Google Maps. Użytkownicy będą zachwyceni
Nowy pomysł MEN: "Opis rozwojowy" pisany przez ucznia zamiast oceny z zachowania
Aby to jednak zrobić, potrzebna jest zmiana przepisów. MEN nie chce robić tego gwałtownie, ponieważ, jak twierdzi resort, zauważa, jaką "dezorientację" w szkołach przyniosła likwidacja ocen z prac domowych bez okresu przejściowego. Tutaj okres przejściowy ma pomóc w uporaniu się przez uczniów i nauczycieli z nagłą zmianą.
W okresie przejściowym nauczyciele mieliby stosować na bieżąco opisową ocenę zachowania ucznia, która – mimo wszystko – na koniec wyrażana będzie jako standardowa ocena na świadectwie. Później, kiedy szkoły będą gotowe na całkowitą rezygnację z oceniania zachowania i jej obecności na świadectwie, pojawi się "rozwojowy opis zachowania".
Ten opracowywany ma być samodzielnie przez ucznia, przy współpracy z wychowawcą i "na podstawie ogólnokrajowych kryteriów".
Jak zapewnia MEN, prace legislacyjne jeszcze nie trwają. Najpierw ustalona zostanie koncepcja, później dojdzie do konsultacji z nauczycielami. Planowo zmiany mają być wprowadzane w 2026 roku.