Szef "S" w PKP Cargo: Zawieszenie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy nie daje gwarancji, że nie będzie zwolnień

- Jako NSZZ „Solidarność” powiedzieliśmy na spotkaniu z zarządem PKP Cargo, że zarząd najpierw chce zawiesić Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, czyli okraść pracowników, po to, by później z ich pieniądze wypłacić im te pieniądze w zwolnieniach grupowych - mówi w rozmowie z portalem Tysol.pl Jan Majder, przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" Grupy PKP Cargo..
 Szef
/ fot. Marcin Żegliński/Tygodnik Solidarność

Co musisz wiedzieć?

  • Zarząd PKP Cargo zaproponował zawieszenia większości świadczeń i postanowień wynikających z zapisów ZUZP twierdząc, że pozwoli to zapobiec zwolnieniom.
  • PKP Cargo planuje zwolnićjest 1041 osób w tym roku i 1400 w 2026 roku. Chce też zezłomować 10360 wagonów.
  • Jan Majder, przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" Grupy PKP Cargo twierdzi, że działania restrukturyzacyjne spółki służą konkurencji PKP Cargo

Zwolnienia i tak będą

Jan Majder, przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" Grupy PKP Cargo w rozmowie z portalem Tysol.pl twierdzi, że działania restrukturyzacyjne spółki pomagają tak naprawdę konkurencji z zewnątrz.

Wszystko, co jest robione w naszej spółce sprzyja zewnętrznym podmiotom, ta „restrukturyzacja” jest tak naprawdę pomocą dla naszej konkurencji. Ja twierdzę, że te złomowane wagony nie będą zełomowane w całości, ale trafią do konkurencji czy to do Ukraińców, czy do Niemców. Zresztą myśmy już pozwalniali fachowców, których zatrudniła nasza konkurencja. Odeszli już od nas rewidenci, ustawiacze, manewrowi

- tłumaczy przewodniczący.

We wtorek 8 lipca odbyło się pierwsze spotkanie w związku z trwającą nadal trudną sytuacją ekonomiczną spółki i koniecznością podjęcia działań ograniczających koszty oraz było odpowiedzią Zarządu na wystąpienie związków zawodowych z propozycją zawarcia protokołu dodatkowego nr 17 do ZUZP. Celem spotkania było omówienie możliwości zawieszenia części postanowień ZUZP. Pracodawca proponuje zamianę zwolnień grupowych na cięcia w ramach ZUZP i nowy motywacyjny system wynagrodzeń.

Zarząd przedstawił propozycję zawieszenia większości świadczeń i postanowień wynikających z zapisów ZUZP nie gwarantując, że pozwoli to zapobiec zwolnieniom. Pracodawca powiedział wtedy, że niektóre elementy tego układu chciałby zawiesić, inne jak np. dodatki, pochodne, dodatki funkcyjne włączyć do podstawy uposażenia zasadniczego. Tyle tylko, że my nadal nie wiemy jaki skutek mogłoby to przynieść. Nie wiemy do końca co chcą włączyć do uposażenia zasadniczego, a co zawiesić

– mówi przewodniczący Majder.

Korzysta konkurencja

Jako NSZZ „Solidarność” powiedzieliśmy, że zarząd najpierw chce zawiesić Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, czyli okraść pracowników, po to, by później z ich pieniądze wypłacić im te pieniądze w zwolnieniach grupowych. Zarząd spółki do dzisiaj miał nam przekazać część informacji, co dalej będą robić w formie pisemnej w ten czwartek, by omówić materiał, który dostaniemy. Jednak do dzisiaj nie dostaliśmy żadnego materiału - tłumaczy Jan Majder.

Na pytanie Tysol.pl dlaczego PKP Cargo złomuje nowe, jak na kolejowe standardy wagony, Jan Majder odpowiedział:

Wszystko, co jest robione w naszej spółce sprzyja zewnętrznym podmiotom, ta „restrukturyzacja” jest tak naprawdę pomocą dla naszej konkurencji. Ja twierdzę, że te złomowane wagony nie będą zełomowane w całości, ale trafią do konkurencji czy to do Ukraińców, czy do Niemców. Zresztą myśmy już pozwalniali fachowców, których zatrudniła nasza konkurencja. Odeszli już od nas rewidenci, ustawiacze, manewrowi. Byłem ostatnio na komisji sejmowej, gdzie ogłoszono, że 10360 wagonów ma być do złomowania. W większości są to wagony z 2005 i 2008 roku. Dla nas to wagony nowe, ponieważ my poruszamy się taborem 40 i 50. letnim.


 

POLECANE
Światowa awaria ChatGPT. Ponad tysiąc raportów z Polski z ostatniej chwili
Światowa awaria ChatGPT. Ponad tysiąc raportów z Polski

3 września 2025 roku doszło do globalnej awarii ChatGPT, która dotknęła także użytkowników w Polsce. Pierwsze sygnały o problemach pojawiły się w serwisie Downdetector przed godziną 8:00 rano, a około 9:00 liczba zgłoszeń zaczęła gwałtownie rosnąć.

Andruszkiewicz: Szef MSZ nie może dyktować głowie państwa, co ma robić na arenie międzynarodowej z ostatniej chwili
Andruszkiewicz: Szef MSZ nie może dyktować głowie państwa, co ma robić na arenie międzynarodowej

Wiceszef kancelarii prezydenta Adam Andruszkiewicz podkreślił, że szef MSZ nie może dyktować prezydentowi Karolowi Nawrockiemu, co powinien robić na arenie międzynarodowej. Zapewnił też, że nie ma sygnałów, aby prezydent USA Donald Trump chciał zmniejszyć ilość żołnierzy amerykańskich w Polsce.

Nowe punkty i ostrzeżenia w aplikacji. Jest komunikat dla kierowców z ostatniej chwili
Nowe punkty i ostrzeżenia w aplikacji. Jest komunikat dla kierowców

Do końca września w wybranych miejscach kierowcy, którzy korzystają z aplikacji Yanosik usłyszą nowy komunikat o konieczności zmniejszenia prędkości i zachowaniu szczególnej ostrożności przed szkołą. Na wyświetlaczu pojawi się też grafika: "Zbliżasz się do szkoły. Zwolnij!". Do aplikacji dodano też ponad 500 nowych punktów, gdzie trzeba zachować szczególną ostrożność.

Heritage Foundation: Polska ma potencjał, by być kluczową siłą w regionie z ostatniej chwili
Heritage Foundation: Polska ma potencjał, by być kluczową siłą w regionie

Amerykański think tank The Heritage Foundation w obszernej publikacji tłumaczy, dlaczego Polska, będąc wzorowym sojusznikiem NATO, pokazuje, że może być kluczową siłą w swoim regionie.

Skandal w Instytucie Pileckiego. Min. Cienkowska nie ma sobie nic do zarzucenia pilne
Skandal w Instytucie Pileckiego. Min. Cienkowska nie ma sobie nic do zarzucenia

- Hanna Radziejowska nigdy nie otrzymała statusu sygnalistki. Ja listu nikomu nie udostępniłam - stwierdziła min. MKiDN Marta Cienkowska w porannej rozmowie w Radiu Zet. - Nie podam się do dymisji - dodała w dalszej części programu.

800 plus dla Ukraińców? Nowy sondaż wśród Polaków nie pozostawia wątpliwości Wiadomości
800 plus dla Ukraińców? Nowy sondaż wśród Polaków nie pozostawia wątpliwości

Nowy sondaż nie pozostawia wątpliwości – większość Polaków nie chce, by ukraińskie rodziny dostawały świadczenie 800 plus bez żadnych warunków. Prezydent Karol Nawrocki zawetował ustawę w tej sprawie, a rząd Tuska przedstawił własny projekt, który jednak wcale nie uspokaja emocji.

Komisja Europejska chce dziś przyjąć umowę z Mercosurem. Polski komisarz nie mówi „nie” pilne
Komisja Europejska chce dziś przyjąć umowę z Mercosurem. Polski komisarz nie mówi „nie”

Komisja Europejska chce dziś przyjąć kontrowersyjną umowę z Mercosurem, która może otworzyć unijny rynek na tanią wołowinę, drób czy cukier z Ameryki Południowej. PiS wzywa polskiego komisarza do sprzeciwu, ale bliski współpracownik Donalda Tuska stawia na półśrodki.

Polacy murem za prezydentem. To on, a nie Tusk ma reprezentować Polskę w USA [Sondaż] Wiadomości
Polacy murem za prezydentem. To on, a nie Tusk ma reprezentować Polskę w USA [Sondaż]

Ponad połowa Polaków nie ma wątpliwości – to Karol Nawrocki, a nie Donald Tusk, powinien budować strategiczne relacje z Waszyngtonem. Najnowszy sondaż zbiega się w czasie z historyczną wizytą polskiego prezydenta w USA, gdzie już dziś w Białym Domu spotka się z Donaldem Trumpem.

Karol Nawrocki wylądował w USA. Klich nie pojawił się podczas powitania z ostatniej chwili
Karol Nawrocki wylądował w USA. Klich nie pojawił się podczas powitania

Jak poinformowała Kancelaria Prezydenta RP, we wtorek wieczorem czasu lokalnego Karol Nawrocki wylądował w bazie lotniczej Andrews. Oficjalna wizyta rozpocznie się o godz. 17.00 czasu polskiego od powitania polskiego prezydenta przez Donalda Trumpa.

Niemiec rozlicza się z niemiecką historią i jej fałszowaniem: Dobry Panie, miej kiedyś miłosierdzie, takie jakie mają Polacy tylko u nas
Niemiec rozlicza się z niemiecką historią i jej fałszowaniem: Dobry Panie, miej kiedyś miłosierdzie, takie jakie mają Polacy

Wczoraj obchodziliśmy rocznicę inwazji Niemiec na Polskę 1 września 1939 roku. Kanclerz Niemiec Friedrich Merz nie pokusił się nawet o rocznicowego tweeta, wieniec od niemieckiego rządu pod ustawionym niedawno "kamieniem" w Berlinie podłożył nieznany bliżej człowiek w roboczych butach i krótkich spodenkach, a politycy Koalicji 13 grudnia pisali rocznicowe posty tak żeby nie użyć słowa "Niemcy". Dziś publikujemy tekst Niemca, który prosił nas o zachowanie anonimowości - "Z perspektywy Niemca. Teoretycznie tego złego".

REKLAMA

Szef "S" w PKP Cargo: Zawieszenie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy nie daje gwarancji, że nie będzie zwolnień

- Jako NSZZ „Solidarność” powiedzieliśmy na spotkaniu z zarządem PKP Cargo, że zarząd najpierw chce zawiesić Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, czyli okraść pracowników, po to, by później z ich pieniądze wypłacić im te pieniądze w zwolnieniach grupowych - mówi w rozmowie z portalem Tysol.pl Jan Majder, przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" Grupy PKP Cargo..
 Szef
/ fot. Marcin Żegliński/Tygodnik Solidarność

Co musisz wiedzieć?

  • Zarząd PKP Cargo zaproponował zawieszenia większości świadczeń i postanowień wynikających z zapisów ZUZP twierdząc, że pozwoli to zapobiec zwolnieniom.
  • PKP Cargo planuje zwolnićjest 1041 osób w tym roku i 1400 w 2026 roku. Chce też zezłomować 10360 wagonów.
  • Jan Majder, przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" Grupy PKP Cargo twierdzi, że działania restrukturyzacyjne spółki służą konkurencji PKP Cargo

Zwolnienia i tak będą

Jan Majder, przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" Grupy PKP Cargo w rozmowie z portalem Tysol.pl twierdzi, że działania restrukturyzacyjne spółki pomagają tak naprawdę konkurencji z zewnątrz.

Wszystko, co jest robione w naszej spółce sprzyja zewnętrznym podmiotom, ta „restrukturyzacja” jest tak naprawdę pomocą dla naszej konkurencji. Ja twierdzę, że te złomowane wagony nie będą zełomowane w całości, ale trafią do konkurencji czy to do Ukraińców, czy do Niemców. Zresztą myśmy już pozwalniali fachowców, których zatrudniła nasza konkurencja. Odeszli już od nas rewidenci, ustawiacze, manewrowi

- tłumaczy przewodniczący.

We wtorek 8 lipca odbyło się pierwsze spotkanie w związku z trwającą nadal trudną sytuacją ekonomiczną spółki i koniecznością podjęcia działań ograniczających koszty oraz było odpowiedzią Zarządu na wystąpienie związków zawodowych z propozycją zawarcia protokołu dodatkowego nr 17 do ZUZP. Celem spotkania było omówienie możliwości zawieszenia części postanowień ZUZP. Pracodawca proponuje zamianę zwolnień grupowych na cięcia w ramach ZUZP i nowy motywacyjny system wynagrodzeń.

Zarząd przedstawił propozycję zawieszenia większości świadczeń i postanowień wynikających z zapisów ZUZP nie gwarantując, że pozwoli to zapobiec zwolnieniom. Pracodawca powiedział wtedy, że niektóre elementy tego układu chciałby zawiesić, inne jak np. dodatki, pochodne, dodatki funkcyjne włączyć do podstawy uposażenia zasadniczego. Tyle tylko, że my nadal nie wiemy jaki skutek mogłoby to przynieść. Nie wiemy do końca co chcą włączyć do uposażenia zasadniczego, a co zawiesić

– mówi przewodniczący Majder.

Korzysta konkurencja

Jako NSZZ „Solidarność” powiedzieliśmy, że zarząd najpierw chce zawiesić Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, czyli okraść pracowników, po to, by później z ich pieniądze wypłacić im te pieniądze w zwolnieniach grupowych. Zarząd spółki do dzisiaj miał nam przekazać część informacji, co dalej będą robić w formie pisemnej w ten czwartek, by omówić materiał, który dostaniemy. Jednak do dzisiaj nie dostaliśmy żadnego materiału - tłumaczy Jan Majder.

Na pytanie Tysol.pl dlaczego PKP Cargo złomuje nowe, jak na kolejowe standardy wagony, Jan Majder odpowiedział:

Wszystko, co jest robione w naszej spółce sprzyja zewnętrznym podmiotom, ta „restrukturyzacja” jest tak naprawdę pomocą dla naszej konkurencji. Ja twierdzę, że te złomowane wagony nie będą zełomowane w całości, ale trafią do konkurencji czy to do Ukraińców, czy do Niemców. Zresztą myśmy już pozwalniali fachowców, których zatrudniła nasza konkurencja. Odeszli już od nas rewidenci, ustawiacze, manewrowi. Byłem ostatnio na komisji sejmowej, gdzie ogłoszono, że 10360 wagonów ma być do złomowania. W większości są to wagony z 2005 i 2008 roku. Dla nas to wagony nowe, ponieważ my poruszamy się taborem 40 i 50. letnim.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe