Kraków stawia na transport koleją
- Podpisana dziś umowa potwierdza coraz lepszą realizację Krajowego Programu Kolejowego oraz otwiera nowe możliwości szybszych i bezpiecznych podróży w Krakowie, województwie i w Polsce. Inwestycje kolejowe PLK znacznie przyśpieszyły. Obecne tempo ogłaszania przetargów i podpisywania umów gwarantuje, że projekty z KPK za ponad 66 mld zł w pełni zostaną zrealizowane i zdecydowanie zmienią polską kolej. Do końca 2018 r. postępowaniami będą objęte działania w wysokości 75 proc. KPK. Podpisane w kwietniu przez PLK umowy gwarantują oczekiwaną poprawę podróży m.in. na trasach Grodzisk – Warszawa, Radom – Warszawa i Poznań –Warszawa – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
W uroczystości podpisania umowy na prace modernizacyjne o wartości 966 mln zł wziął również udział wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel, wicewojewoda małopolski Piotr Ćwik, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel oraz członek Zarządu PKP PLK S.A. Włodzimierz Żmuda.
W ramach inwestycji powstaną dwa nowe przystanki kolejowe: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień a cztery zostaną przebudowane: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. W efekcie tych prac znaczne zwiększy się dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską.
Inwestycja realizowana przez PKP PLK obejmuje ok. 20 km odcinek linii kolejowej Kraków Towarowy – Rudzice. Na tej trasie zostanie zmodernizowanych 56 obiektów inżynierskich. Sprawne przejazdy pociągów zapewni m.in. 50 km nowych torów i 200 rozjazdów. Nad bezpieczeństwem i dobrą organizacja ruchu czuwać będą dwa nowoczesne komputerowe lokalne centra sterowania. Dzięki budowie dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz dodatkowemu torowi między Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem będzie możliwe uruchomienie większej liczby pociągów w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym.