I ty możesz zostać kierowcą. Czy niedługo polski sektor transportowy zwiędnie?

W Polsce brakuje, według różnych szacunków, od 50 do 100 tys. zawodowych kierowców. Jeśli – i to szybko – nic się nie zmieni, polski sektor transportowy, bodajże najsilniejszy w Europie, zwiędnie. A problem nie dotyczy tylko przewoźników międzynarodowych.
 I ty możesz zostać kierowcą. Czy niedługo polski sektor transportowy zwiędnie?
/ arch.
Ewa Zarzycka

Z raportu, jaki w 2016 roku sporządziła firma audytowa PwC Polska, wynika, że stały brak kierowców odczuwało 20 procent firm transportowych, natomiast 60 procent borykało się z tym problemem raz na jakiś czas. Firmy próbują sobie radzić, zatrudniając np. kierowców zza wschodniej granicy. Jest ich coraz więcej – w roku 2016 wydano im w Polsce ponad 10 razy więcej zaświadczeń niż w roku 2012. Są też i tacy przewoźnicy, którzy zatrudniają kierowców emerytowanych. Lecz i jeden, i drugi sposób to tylko łatanie dziur. Co się stało, że kierowców tak bardzo brakuje? Najczęściej wymieniane są dwie przyczyny tego zjawiska: likwidację szkolnictwa zawodowego i demografię, bowiem
z zawodu odchodzą kierowcy, którzy uprawnienia zdobyli podczas zasadniczej służby wojskowej.

Pozorne rozwiązania
Nad problemem pochylają się różne gremia, a rozwiązania na razie nie ma. Wznowienie szkolnictwa zawodowego dopiero się rodzi. Powstało ok. 40 klas uczących zawodu kierowcy mechanika, ale coraz częściej docierają sygnały, że chętni z nauki w nich rezygnują. Dlaczego? Bo ukończenie takiej klasy nie daje uprawnień kategorii C, czyli na ciężarówkę.



#REKLAMA_POZIOMA#

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Tusk oskarżył PiS o bycie płatnymi pachołkami Rosji. Mamy mocną odpowiedź tylko u nas
Tusk oskarżył PiS o bycie płatnymi pachołkami Rosji. Mamy mocną odpowiedź

- To niesłychana bezczelność. Facet, który likwidował komisję ds. wpływów rosyjskich, dzisiaj będzie nas o uleganie wpływom rosyjskim oskarżał. To jest po prostu coś absolutnie żenującego, okropnego, ohydnego. Brak mi słów na to, że ten człowiek może być aż tak bezczelny  - powiedział poseł PiS Piotr Kaleta w rozmowie z Tysol.pl, odpowiadając na oskarżenia premiera Donalda Tuska.

Porozumienie Stopkorkom: Weźmiemy udział w proteście Solidarności tylko u nas
Porozumienie Stopkorkom: Weźmiemy udział w proteście Solidarności

– Oczywiście, że zamierzamy wziąć udział w jutrzejszym proteście. Braliśmy już udział w poprzednich protestach, ponieważ zgodnie z rozsądkiem i logiką uważamy, że jest to w interesie nas wszystkich – przekazał Paweł Skwierawski z inicjatywy mieszkańców StopKorkom.

Prof. Zbigniew Krysiak komentuje groźby wobec „S”: Po przemoc sięgają przegrani tylko u nas
Prof. Zbigniew Krysiak komentuje groźby wobec „S”: Po przemoc sięgają przegrani

– Po przemoc i pogróżki sięgają osoby, które wiedzą, że już przegrały – powiedział prof. Zbigniew Krysiak, ekonomista, kandydat na eurodeputowanego z regionu Lubelszczyzny (lista PiS), komentując pogróżki, jakie nadesłano na skrzynki e-mailowe Solidarności.

Sejm zdecydował ws. minister klimatu z ostatniej chwili
Sejm zdecydował ws. minister klimatu

Sejm odrzucił w czwartek wniosek posłów PiS o wotum nieufności dla minister klimatu Pauliny Hennig-Kloski. Według wnioskodawców efektem działań minister miały być podwyżki cen energii dla odbiorców.

Mecenas od „trumny na kółkach” wrócił do wykonywania zawodu z ostatniej chwili
Mecenas od „trumny na kółkach” wrócił do wykonywania zawodu

Mecenas Paweł Kozanecki z Łodzi znów figuruje w rejestrze adwokatów jako „wykonujący zawód” – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

„Zobaczcie, jak wiceminister ucieka!” Tak Kołodziejczak został przywitany przez rolników z ostatniej chwili
„Zobaczcie, jak wiceminister ucieka!” Tak Kołodziejczak został przywitany przez rolników

– My nie boimy się rozmawiać. Zobaczcie, jak wiceminister ucieka od rolników! Tchórz! Hańba! Zdrajca wsi! – krzyczeli rolnicy po tym, jak wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak nie chciał z nimi rozmawiać.

Prof. Zbigniew Krysiak: Korporacje mają rządzić niewolnikami Wiadomości
Prof. Zbigniew Krysiak: Korporacje mają rządzić niewolnikami

"Władze i korporacje mają być tymi, którzy mają czerpać profity, manipulować czy rządzić resztą - taką w pewnym sensie grupą niewolników, chociaż posiadających pewne możliwości konsumowania, mieszkania, pracy, nawet gwarantowanej płacy. To przypomina trochę opowieść Orwella "Folwark zwierzęcy", gdzie te siły władzy i korporacji mają na swoim poziomie układ solidarny, natomiast reszta niby uzyskuje też jakieś pozorny dobrobyt, ale jest sprowadzona do podrzędnej roli. Czyli w efekcie idzie to w kierunku wytworzenia układu kastowego, co jest nie przypadkiem, a wynikiem planu Spinellego" - mówi w wywiadzie dla "Schuman Optics Magazine" prof. Zbigniew Krysiak, ekonomista, Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Myśli Schumana.

Trwa strajk okupacyjny w Sejmie. Rolnicy wzywają Tuska z ostatniej chwili
Trwa strajk okupacyjny w Sejmie. Rolnicy wzywają Tuska

Grupa rolników z organizacji „Orka” rozpoczęła w czwartek protest na korytarzach sejmowych. Jak podkreślili, chcą spotkać się z premierem Donaldem Tuskiem. – Chcielibyśmy zaprotestować przeciwko Zielonemu Ładowi, przeciwko otwarciu granicy na produkty płynące do kraju z Ukrainy – mówią rolnicy.

W Niemczech blisko 800 incydentów antysemickich tylko w pierwszym kwartale 2024 roku z ostatniej chwili
W Niemczech blisko 800 incydentów antysemickich tylko w pierwszym kwartale 2024 roku

W pierwszym kwartale 2024 roku w Niemczech odnotowano 793 przestępstwa antysemickie – wynika to z odpowiedzi rządu federalnego na pytanie grupy parlamentarnej Lewicy w Bundestagu.

Lasy Polskie znowu zagrożone? „S” leśników zaniepokojona z ostatniej chwili
Lasy Polskie znowu zagrożone? „S” leśników zaniepokojona

Przedstawiciele Rady Sekretariatu Zasobów Naturalnych i Ochrony Środowiska NSZZ „Solidarność” nie są traktowani poważnie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Najnowsze pomysły resortu wzbudzają ich niepokój o Lasy Państwowe.

REKLAMA

I ty możesz zostać kierowcą. Czy niedługo polski sektor transportowy zwiędnie?

W Polsce brakuje, według różnych szacunków, od 50 do 100 tys. zawodowych kierowców. Jeśli – i to szybko – nic się nie zmieni, polski sektor transportowy, bodajże najsilniejszy w Europie, zwiędnie. A problem nie dotyczy tylko przewoźników międzynarodowych.
 I ty możesz zostać kierowcą. Czy niedługo polski sektor transportowy zwiędnie?
/ arch.
Ewa Zarzycka

Z raportu, jaki w 2016 roku sporządziła firma audytowa PwC Polska, wynika, że stały brak kierowców odczuwało 20 procent firm transportowych, natomiast 60 procent borykało się z tym problemem raz na jakiś czas. Firmy próbują sobie radzić, zatrudniając np. kierowców zza wschodniej granicy. Jest ich coraz więcej – w roku 2016 wydano im w Polsce ponad 10 razy więcej zaświadczeń niż w roku 2012. Są też i tacy przewoźnicy, którzy zatrudniają kierowców emerytowanych. Lecz i jeden, i drugi sposób to tylko łatanie dziur. Co się stało, że kierowców tak bardzo brakuje? Najczęściej wymieniane są dwie przyczyny tego zjawiska: likwidację szkolnictwa zawodowego i demografię, bowiem
z zawodu odchodzą kierowcy, którzy uprawnienia zdobyli podczas zasadniczej służby wojskowej.

Pozorne rozwiązania
Nad problemem pochylają się różne gremia, a rozwiązania na razie nie ma. Wznowienie szkolnictwa zawodowego dopiero się rodzi. Powstało ok. 40 klas uczących zawodu kierowcy mechanika, ale coraz częściej docierają sygnały, że chętni z nauki w nich rezygnują. Dlaczego? Bo ukończenie takiej klasy nie daje uprawnień kategorii C, czyli na ciężarówkę.



#REKLAMA_POZIOMA#


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe