loading
Proszę czekać...
Dbasz o rodzinę i najbliższych? Nie zapomnij o sobie!
Opublikowano dnia 09.10.2017 08:57
W czasie jesienno-zimowym troska o odporność jest szczególnie ważna. W blokach reklamowych między kolejnymi odcinkami dobrego serialu czy w trakcie filmu koncerny farmaceutyczne prześcigają się w straszeniu suchym kaszlem, gorączką, łamaniem w stawach czy bakteriami. Zamiast łykać medykamenty garściami, warto do codziennego planu dnia włączyć kilka prostych czynności, które pomogą nam zadbać o zdrowie całej rodziny.

Pixabay.com/CC0
Konrad Wernicki

Dodaj sobie energii


Jesienią i zimą organizm potrzebuje więcej energii na dostosowanie się do zmiennych warunków pogodowych. Niska temperatura na dworze nie powoduje chorób, tylko nasz osłabiony organizm szybciej łapie wirusy i infekcje. Dlatego warto dbać o codzienną aktywność na świeżym powietrzu. Regularne spacery świetnie dotleniają całe ciało, oczy mogą odpocząć, a przebywanie wśród zieleni wycisza natłok myśli i pozwala się zrelaksować. W sezonie jesiennym warto przede wszystkim zadbać o dobry ubiór – wygodne ciepłe buty, najlepiej nieprzemakalne, ciepłe skarpety i kurtkę przeciwdeszczową.

Pamiętaj też o dawce witamin, zawartych w owocach i warzywach. Energii zimą dodadzą ci przede wszystkim wszelkiego rodzaju kiszonki czy przetwory z owoców. Staraj się wybierać sezonowe produkty i dania jak najmniej przetworzone. Czytaj etykiety, ogranicz sól i cukier. Właściwa dieta zapewnia odporność, energię i dobre samopoczucie. Zwłaszcza jeśli czujesz początki grypy czy przeziębienia, przyjrzyj się dokładniej swojemu talerzowi. Zadbaj o swój dom Najlepiej nie siedzieć przez cały dzień w zamkniętych, zakurzonych i przegrzanych pomieszczeniach. Warto przede wszystkim regularnie wietrzyć mieszkanie, przykręcić ogrzewanie i zadbać o czystość nie tylko mebli czy podłogi, ale również o pranie zasłon czy pościeli. Pamiętaj, że kurz to ulubione miejsce, w którym rozwijają się roztocza, które powodują alergie, katar sienny, a z czasem mogą prowadzić do astmy. Alergii można nabawić się w każdym wieku!

Zadbaj również, aby powietrze nie było zbyt gorące i suche. Optymalna temperatura pomieszczenia to 21 stopni. Poza tym zmniejszone ogrzewanie – to realne oszczędności. Obniżenie temperatury nawet o 1 stopień pozwala zaoszczędzić nawet 6 procent na rachunku za ogrzewanie. Przed sezonem jesienno-zimowym warto sprawdzić też m.in. szczelność okien i drzwi. Jeśli ciepło nie ucieka, mniej intensywnie pracują kaloryfery. Warto też zadbać o nawilżanie powietrza – np. przez ceramiczny pojemnik na wodę umieszczony na kaloryferze lub nawilżacz elektryczny.

Pamiętaj o badaniach
Regularne wizyty u lekarza i podstawowe badania pozwalają zadbać o siebie, nim pojawi się choroba. Oprócz morfologii krwi warto też raz w miesiącu mierzyć ciśnienie i badać poziom elektrolitów. Wyniki zawsze należy skonsultować z lekarzem. Poza podstawowymi badaniami warto też poszukać wydarzeń organizowanych specjalnie dla seniorów, w czasie których często można wykonać bezpłatnie szereg różnorodnych badań i zweryfikować je z lekarzem (m.in. program profilaktyki zdrowotnej dla seniorów organizuje Energa we współpracy z gminami). Wprowadzanie w życie wielu zmian z dnia na dzień może wydawać się trudne, ale pamiętaj, że każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Jeśli zatem zaczniesz chociaż od jednej porady, to i tak jesteś bliżej celu. Nie zniechęcaj się też, jeśli raz czy drugi zapomnisz się. Wróć po prostu na ścieżkę dobrych nawyków. I nie zapomnij zabrać rodziny w tę jesienną wyprawę po zdrowie.

Artykuł pochodzi z numeru "TS" (40/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer
Związek
więcej
reklama_pionowa
Wideo Adam Andruszkiewicz [K'15]: Głosowałem w obronie ministra Macierewicza i już tłumaczę dlaczego
Blogi
avatar
Marek
Budzisz

Marek Budzisz: Rosja i Zachód. Kto słabnie, kto rośnie?
W jakim stanie jest Rosja? Kwitnie, znajduje się w stagnacji, czy wręcz upada? Nie ma, co do tego zgody na świecie. Są tacy badacze, nawet bardzo znani i prominentni, jak np. Joseph Neye Jr. z Harvardu, autor i badacz kategorii soft i smart power, którzy uważają, że w XXI wieku nasz wschodni sąsiad znajduje się w zmierzchowym stadium swej potęgi, a może wręcz upada. Inni, wśród których znajdują się autorzy amerykańskiej strategii bezpieczeństwa narodowego wręcz odwrotnie, są zdania, że Rosja jest światową potęgą nr 2, która rzuca właśnie wyzwanie pozycji Stanów Zjednoczonych i w związku z tym Waszyngton winien odpowiednio zmodyfikować swoją politykę. Wreszcie nie brak i takich, jak Andrew Kuchins z Georgtown University, którzy uważają, że obydwa te poglądy są uprawnione, bo Rosja w niektórych obszarach się wzmacnia i jest silniejsza a w innych, odwrotnie, słabnie.
avatar
Jerzy
Bukowski

Jerzy Bukowski: Prezydent harcerz zagapił się
Druhu Prezydencie, proszę więcej nie robić takich błędów!
avatar
Marcin
Brixen

Marcin Brixen: Siedzimy na schodach przeciwko rządom pięści
- Tu nie ma... nie... I tu też nie ma...\nTata Łukaszka szukał po całym mieszkaniu mamy Łukaszka. I jej nie było.
ciastkoWykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.