Gdy kupiliśmy kota w worku...

Pani Ania kupiła wadliwy towar w sklepie. Chciała go oddać ale sprzedawca nie chciał uznać zwrotu. Pani Ania postanowiła domagać się sprawiedliwości w sądzie ale, gdy zobaczyła, że zajmie jej to wiele czasu, zrezygnowała. Od stycznia pani Ania będzie mogła próbować dogadać się z producentem wadliwego korzystając usług z mediatora lub koncyliatora.
Aleksiej Podgorny Gdy kupiliśmy kota w worku...
Aleksiej Podgorny / pixabay
10 stycznia weszła w życie ustawa o rozwiązywaniu sporów konsumenckich. W zakresie swych regulacji ustawa wdraża do polskiej rzeczywistości prawnej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 21.05.2013 roku w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich. Aby doszło do sporu między konsumentem a przedsiębiorcą muszą ze sobą zawrzeć umowę. Taką umową jest chociażby zakup pary butów w sklepie internetowym lub zlecenie naprawy pralki specjaliście. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Oznacza to, ze wszyscy możemy być konsumentami. Pani Ania kupując towar w sklepie oczekiwała, że zakup ją usatysfakcjonuje. Prawdopodobnie również producent liczył, że sprzedaje towar satysfakcjonujący klienta. Jednak, kiedy pani Ania przyszła do domu uznała, że towar wykonany jest nierzetelnie. Przedsiębiorca odmówił uznania reklamacji. Pani Ania chciała wyegzekwować swoje prawa przed sądem ale zdała sobie sprawę, że czeka ją długotrwały i kosztowny proces. Teraz może wezwać przedsiębiorce do polubownego rozwiązania sporu, pod warunkiem jednak, że przedsiębiorca nie umieści na swojej stronie informacji, że nie godzi się na pozasądowe rozwiązywanie sporów z klientami. Brak oświadczenia takiego oświadczenia traktowane będzie jako wyrażenie zgody. Przedsiębiorca może na swojej stronie internetowej lub w umowach, które zawiera z konsumentami podać nazwę podmiotu, do którego klient powinien zwrócić się, by rozwiązać spór. Sprawa powinna zostać rozwiązania w ciągu 90 dni od momentu dostarczenia wszystkich informacji podmiotowi, który będzie zajmował się mediacją. Postępowanie powinno być bezpłatne, jednak podmiot, który będzie rozwiązywał spór, może wprowadzić odpłatność nieznacznej wysokości.

Kto może rozwiązać spór?
W myśl ustawy w Polsce powstaną podmioty, do których będzie mógł się zgłosić konsument, aby rozwiązać spór. Będą to podmioty niepubliczne utworzone przez przedsiębiorców z danej branży (np. gastronomicznej) lub podmioty publiczne np. URE, UKE, UTK. Gdy dla danego sporu nie zostanie utworzony podmiot o charakterze sektorowym spory będzie rozwiązywać Inspekcja Handlowa. Wykaz podmiotów, które mogą rozwiązywać spory znajduje się na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Andrzej Berezowski

Zobacz również artykuł Pozasądowe rozwiązywanie sporu – ważne informacje
Artykuł ukazał się w najnowszym numerze "TS" (04/2017) dostępnym również w wersji cyfrowej tutaj

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Co się dzieje na granicy? Straż Graniczna wydała komunikat z ostatniej chwili
Co się dzieje na granicy? Straż Graniczna wydała komunikat

210 cudzoziemców próbowało w ostatnich dwóch dniach nielegalnie przedostać się przez białorusko-polską granicę – poinformowała w piątek na platformie X Straż Graniczna. Podała też, że zatrzymano kolejnych tzw. kurierów.

Natalia Janoszek trafiła do szpitala z ostatniej chwili
Natalia Janoszek trafiła do szpitala

Media obiegła niepokojąca informacja dotycząca aktorki i celebrytki Natalii Janoszek. Okazuje się, że trafiła do szpitala, gdzie musiała przejść operację.

Adidas zaprezentował stroje polskich olimpijczyków. Straszna żenada z ostatniej chwili
Adidas zaprezentował stroje polskich olimpijczyków. "Straszna żenada"

Niemiecki Adidas zaprezentował stroje dla polskiego komitetu olimpijskiego. Ubiór olimpijczyków nie przypadł jednak do gustu kibicom, którzy wyrazili swoje niezadowolenie w mediach społecznościowych.

Przypomniano słowa Sienkiewicza: „Jesteśmy wewnętrzną gospodarką Niemiec” z ostatniej chwili
Przypomniano słowa Sienkiewicza: „Jesteśmy wewnętrzną gospodarką Niemiec”

W artykule Konstantego Pilawy na portalu Klubu Jagiellońskiego zwrócono uwagę na istotne zmiany w postawie Bartłomieja Sienkiewicza oraz na jego konsekwencje w kontekście jego wcześniejszych poglądów.

Daniel Obajtek: Cały czas jestem inwigilowany z ostatniej chwili
Daniel Obajtek: Cały czas jestem inwigilowany

– Jestem śledzony. Jestem inwigilowany cały czas. Ja i moi znajomi. Pod moim domem non stop ktoś stoi z aparatem, cały czas ktoś jeździ za mną – twierdzi były prezes Orlenu Daniel Obajtek.

Warszawa: Pożar samochodu elektrycznego  z ostatniej chwili
Warszawa: Pożar samochodu elektrycznego

Na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Madalińskiego spłonął samochód elektryczny – poinformował st. kpt. Krzysztof Wójcik ze stołecznej straży pożarnej. Kierowcy muszą się liczyć z utrudnieniami w tym rejonie Mokotowa.

z ostatniej chwili
Projekty Domów – Murator – rzetelna wiedza z Facebooka MURATORA

Facebook to cenne źródło informacji dla wielu użytkowników Internetu. W mediach społecznościowych można bowiem znaleźć sporo przydatnych rad, a także podzielić się wiedzą, doświadczeniami z innymi osobami, zmagającymi się z podobnymi dylematami. Inwestorzy planujący budowę domu chętnie poszukują wskazówek na fanpage’u MURATORA – twórcy najpopularniejszego w Polsce miesięcznika budowlanego. Jakie nowinki czekają na facebookowym profilu tej marki?

Burza w „Tańcu z gwiazdami”. Marcin Hakiel zabrał głos z ostatniej chwili
Burza w „Tańcu z gwiazdami”. Marcin Hakiel zabrał głos

Aktualna edycja „Tańca z gwiazdami” budzi wiele emocji i kontrowersji. W show Polsatu do niedawna występowała celebrytka Dagmara Kaźmierska, której umiejętności taneczne pozostawiały wiele do życzenia. Pomimo niedociągnięć technicznych w tańcu i niskich ocen od jury przechodziła dalej. Wszystko za sprawą głosów oddanych przez sympatyzujących z nią telewidzów.

Atak na Leonida Wołkowa. Litewska policja: Zatrzymani to polscy obywatele z ostatniej chwili
Atak na Leonida Wołkowa. Litewska policja: Zatrzymani to polscy obywatele

Dwie osoby zatrzymane w Polsce w sprawie ataku na Wołkowa to polscy obywatele – przekazała litewska policja.

Atak nożownika we Francji. Tragiczne informacje z ostatniej chwili
Atak nożownika we Francji. Tragiczne informacje

Zmarła 14-latka, która dostała ataku serca w wyniku ataku nożownika – poinformowała w piątek agencja AFP. Do ataku doszło w czwartek w okolicach szkoły w miejscowości Souffelweyersheim we wschodniej Francji.

REKLAMA

Gdy kupiliśmy kota w worku...

Pani Ania kupiła wadliwy towar w sklepie. Chciała go oddać ale sprzedawca nie chciał uznać zwrotu. Pani Ania postanowiła domagać się sprawiedliwości w sądzie ale, gdy zobaczyła, że zajmie jej to wiele czasu, zrezygnowała. Od stycznia pani Ania będzie mogła próbować dogadać się z producentem wadliwego korzystając usług z mediatora lub koncyliatora.
Aleksiej Podgorny Gdy kupiliśmy kota w worku...
Aleksiej Podgorny / pixabay
10 stycznia weszła w życie ustawa o rozwiązywaniu sporów konsumenckich. W zakresie swych regulacji ustawa wdraża do polskiej rzeczywistości prawnej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 21.05.2013 roku w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich. Aby doszło do sporu między konsumentem a przedsiębiorcą muszą ze sobą zawrzeć umowę. Taką umową jest chociażby zakup pary butów w sklepie internetowym lub zlecenie naprawy pralki specjaliście. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Oznacza to, ze wszyscy możemy być konsumentami. Pani Ania kupując towar w sklepie oczekiwała, że zakup ją usatysfakcjonuje. Prawdopodobnie również producent liczył, że sprzedaje towar satysfakcjonujący klienta. Jednak, kiedy pani Ania przyszła do domu uznała, że towar wykonany jest nierzetelnie. Przedsiębiorca odmówił uznania reklamacji. Pani Ania chciała wyegzekwować swoje prawa przed sądem ale zdała sobie sprawę, że czeka ją długotrwały i kosztowny proces. Teraz może wezwać przedsiębiorce do polubownego rozwiązania sporu, pod warunkiem jednak, że przedsiębiorca nie umieści na swojej stronie informacji, że nie godzi się na pozasądowe rozwiązywanie sporów z klientami. Brak oświadczenia takiego oświadczenia traktowane będzie jako wyrażenie zgody. Przedsiębiorca może na swojej stronie internetowej lub w umowach, które zawiera z konsumentami podać nazwę podmiotu, do którego klient powinien zwrócić się, by rozwiązać spór. Sprawa powinna zostać rozwiązania w ciągu 90 dni od momentu dostarczenia wszystkich informacji podmiotowi, który będzie zajmował się mediacją. Postępowanie powinno być bezpłatne, jednak podmiot, który będzie rozwiązywał spór, może wprowadzić odpłatność nieznacznej wysokości.

Kto może rozwiązać spór?
W myśl ustawy w Polsce powstaną podmioty, do których będzie mógł się zgłosić konsument, aby rozwiązać spór. Będą to podmioty niepubliczne utworzone przez przedsiębiorców z danej branży (np. gastronomicznej) lub podmioty publiczne np. URE, UKE, UTK. Gdy dla danego sporu nie zostanie utworzony podmiot o charakterze sektorowym spory będzie rozwiązywać Inspekcja Handlowa. Wykaz podmiotów, które mogą rozwiązywać spory znajduje się na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Andrzej Berezowski

Zobacz również artykuł Pozasądowe rozwiązywanie sporu – ważne informacje
Artykuł ukazał się w najnowszym numerze "TS" (04/2017) dostępnym również w wersji cyfrowej tutaj


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe