loading
Proszę czekać...
Bujara o małych sklepach: Zorganizowany kapitał międzynarodowy "wykasza" te podmioty. UOKiK zawiódł
Opublikowano dnia 28.01.2020 12:07
Szef sekcji handlu NSZZ Solidaność, Alfred Bujara, mówił w rozmowie z portalem Money.pl nt. ustawy wprowadzającej ograniczenie handlu w niedziele. Rozmowa szybko jednak przeistoczyła się w dyskusje o nierównej konkurencji.

print screen/WP

Tendencja upadku mikroprzedsiębiorców, małych sklepików została zahamowana i to dzięki ustawie

- stwierdził Bujara.
 

Ci przedsiębiorcy - bo mamy z nimi kontakt, oni nas wspierali w czasie, kiedy zbieraliśmy podpisy - mówią: "gdyby nie wolna niedziela, to zwijamy się i nie ma polskich sklepików"

- dodał.
 

Jeszcze niedawno, bo 6-7 lat temu, mieliśmy udział polskich sklepów - i małych, i dużych - w rynku 50-procentowy. Dzisiaj jest on tylko 25-procentowy. Tendencja zwijania się tych sklepów jest od 30 lat, bo to kapitał międzynarodowy, dobrze zorganizowany, niestety wykasza te podmioty...

- powiedział.

Po tym, jak dziennikarz przytoczył dane GUS-u w ostatnich lat, w których upadki małych sklepów oscylują między 17 a 11 tys. rocznie, Alfred Bujara mówił o latach wcześniejszych, kiedy sięgały one kilkudziesięciu tys. - nawet do 78 tys. rocznie.


Dlaczego dziś mali przedsiębiorcy przegrywają konkurencję z wielkimi sklepami?
 

Zaopatrują się dzisiaj w hurtowniach zagranicznych, bo nie ma polskiej hurtowni, i "na dzień dobry" dostają towar droższy o kilka punktów niż on występuje na półkach powiązanych z tymi hurtowniami zagranicznymi. Oddaliśmy cały hurt, całą logistykę kapitałowi zagranicznemu

- podkreślił.
 

Dochodzimy to takiego punktu, jak kiedyś było we Francji - Francja doszła do takiego momentu, gdzie małe sklepy upadały, własnie korporacje tam wygrywały, oni zmienili tę tendencję. Ci kupcy mówią tak - nie da się handlować na tych cenach, które oni dziś dostają w tych hurtowniach (...) robią tak - jadą w nocy na giełdę, kupują warzywa, owoce, słodycze, a w ciągu dnia jadą po marketach i skupują promocyjne towary i z bardzo małą marżą je sprzedają. Mówią - tak się nie da handlować

- relacjonował.
 

Ktoś może powiedzieć, że to jest wolny rynek, że tu państwo nie powinno wspierać, ale jak państwo nie wesprze tych małych przedsiębiorców, to za chwileczkę będziemy mieli taką sytuację, jak ma i kiedyś miała Francja

- zaznaczył.
 

Nie zmusi się portugalskiego, francuskiego czy niemieckiego hurtownika - trzeba pomóc, zorganizować, dać pewne preferencje. 
Oni mówią - my płaciliśmy przez ponad 30 lat podatki, jako mali przedsiębiorcy, ci wielcy nie (...) należy ich wesprzeć. Ja nie mówię, że rząd powinien zorganizować hurtownie, ale można to zainicjować, bo w tej chwili aż się prosi by powstała logistyka i hurtownia, nawet z udziałem kapitału państwowego

- proponował.
 

Gdzie UOKiK, skoro już według mnie jedna z sieci jest monopolistą, kiedy stosuje ceny dumpingowe, niezgodne z prawem polskim i europejskim? Zawiózł UOKiK

- uznał.


adg

źródło: money.pl




Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer
Związek
więcej
Wideo Konferencja "Układy zbiorowe droga do społecznej gospodarki rynkowej" - Debata publicystów
Blogi
avatar
Ryszard
Czarnecki

Ryszard Czarnecki: Kto sieje wiatr...
„Obyś żył w ciekawych czasach” – tak Chińczycy życzyli kiedyś wrogom.
avatar
Jerzy
Bukowski

Jerzy Bukowski: Bojaźliwy Tusk
Z pewnością Tusk nie popełniłby w trakcie całej kampanii prezydenckiej tylu błędów i nie zaliczył takiej ilości wpadek, jakie ma już na swoim koncie w jej pierwszych tygodniach Kidawa-Błońska
avatar
Grzegorz Gołębiewski
(grzechg)

Grzegorz Gołębiewski: Pat w kampanii prezydenckiej
Nie bardzo wiadomo, czym mieliby ująć wyborców kontrkandydaci Andrzeja Dudy na tyle, by go pokonać w drugiej turze. Dlatego wcale nie można się owej drugiej turze poddawać jako czegoś nieuniknionego. Być może opozycja wyłoży jakieś asy na stół, ale jakie? Nie ma wizji, nie ma realnej alternatywy dla programu PiS.

Drogi Użytkowniku,

Nasz Serwis korzysta z plików cookies. Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem, przeglądanie Serwisu z otwartym komunikatem) bez zmian ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na:
• przetwarzanie danych osobowych przez Tysol Sp. z o.o. i naszych zaufanych partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć, niezależnie od zgód wyrażonych na pozostałe rodzaje przetwarzania danych. Dowiedz się więcej o zgodzie marketingowej w naszej Polityce prywatności / Cofnij zgodę.

• na zapisywanie plików cookies w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ten rodzaj plików cookies pozwala nam na dopasowanie treści dostępnych w Serwisie do Twoich preferencji, utrzymywania sesji po zalogowaniu oraz zapewnienia optymalnej funkcjonalności Serwisu. Więcej o plikach cookies i sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych dowiesz się w naszej Polityce prywatności.