Kierowcy tirów dostają dziś do kieszeni 7-9 tysięcy. Na emeryturze - 854 zł

Kierowcy tirów dostają miesięcznie od 7 do 9 tys. Ale jako podstawę zarabiają najniższą krajową. Reszta to diety, premia za przejechane kilometry, od frachtu. Od lat sekcja transportowców „S” domaga się zmian w systemie pracy kierowców, w tym wprowadzenia branżowej płacy minimalnej i świadczenia kompensacyjnego. O tym z przewodniczącym sekcji Tadeuszem Kucharskim rozmawia Andrzej Berezowski.
 Kierowcy tirów dostają dziś do kieszeni 7-9 tysięcy. Na emeryturze - 854 zł
/ fot. Tomasz Gutry, Tygodnik Solidarność
- Kierowca wyrusza w trasę...
- Pytanie, czy będzie jeździł po Polsce, czy po Europie.

- Skupmy się na tych, którzy jeżdżą po Europie.
- Mali przewoźnicy często wysyłają kierowców z towarem na przykład do Hiszpanii. Gdy kierowca już jedzie, szukają towaru, który mógłby wziąć w drodze powrotnej. Dopóki czegoś nie znajdą, każą kierowcy czekać na przykład na parkingu pod Madrytem. Duzi przewoźnicy są lepiej zorganizowani.

- Co się dzieje z takimi kierowcami?
- Kabinę traktują jak mieszkanie i miejsce pracy. Ma ona wymiary 2 na 2 metry. Nazywam ją trumną, bo kierowca ma w niej niewiele więcej miejsca niż zmarły w grobie. 90 procent pojazdów nie posiada klimatyzacji postojowej. Powoduje to, że gdy jest plus 40 stopni na dworze, kierowcy pocą się. W czasie snu kierowca szczelnie zamyka kabinę, aby go nie napadli. W kabinie kierowca stołuje się. Na kuchence gazowej podgrzewa sobie krupnik czy grochówkę. Tapicerka przesiąka zapachami związanymi z gotowaniem. Kierowca myje się, pierze swoją odzież i pościel, potem przynosi ją do kabiny, aby ją wysuszyć. Do tego dochodzi kwestia higieny osobistej. W lato pół biedy, ale zimą? Kierowca umyje włosy na stacji, a potem z mokrą głową przy minusowej temperaturze musi biec do samochodu. Kierowca po wyjeździe z Polski musi też za wszystko płacić.

- Za co na przykład?
- W Niemczech ostatnio wprowadzono opłaty za wodę pitną. Wszędzie płaci się za prysznice, za pranie (od 2 do 5 euro), posiłki, toalety.

- Czy problem spania w kabinie dotyczy tylko kierowców oczekujących na towar?
- Dotyczy każdego polskiego kierowcy. Nie wchodząc w szczegóły, kierowca ma prawo do dobowych skróconych odpoczynków, które muszą trwać nieprzerwanie 9 godzin, skróconych tygodniowych, które trwają 24 godziny, i regularnych tygodniowych wypoczynków, które powinny trwać minimum 45 godzin...



#REKLAMA_POZIOMA#

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Na powstaniu CPK skorzysta nawet emerytka z Ustrzyków Dolnych z ostatniej chwili
"Na powstaniu CPK skorzysta nawet emerytka z Ustrzyków Dolnych"

– Nawet emerytka z Ustrzyk Dolnych skorzysta na tym, że ten port powstanie (...) Będzie większa łączność lotnicza, więcej handlu, więcej inwestycji, więcej turystyki. Każdy z nas będzie miał więcej pieniędzy w portfelu – mówił na antenie RMF FM Maciej Wilk, szef Stowarzyszenia TAK dla CPK.

Rafał Ziemkiewicz dla Tysol.pl: Nie ma czegoś takiego jak odnawialne źródła energii [WIDEO] Wiadomości
Rafał Ziemkiewicz dla Tysol.pl: Nie ma czegoś takiego jak odnawialne źródła energii [WIDEO]

W rozmowie z Tysol.pl Rafał Ziemkiewicz, pisarz i publicysta, powiedział, że polityka klimatyczna Unii Europejskiej – w tym rozwiązania związane z Zielonym Ładem – nie opiera się na uzasadnionych naukowo przesłankach, zarówno ekologicznych, jak i ekonomicznych.

Ekoaktywiści zablokowali następny most w Warszawie! Kierowcy nie wytrzymali z ostatniej chwili
Ekoaktywiści zablokowali następny most w Warszawie! Kierowcy nie wytrzymali

Ostatnie Pokolenie kolejny raz próbuje zablokować ulice Warszawy. Kierowcy postanowili wziąć sprawy w swoje ręce.

Mariusz Kamiński usłyszał zarzuty. Polityk zabiera głos z ostatniej chwili
Mariusz Kamiński usłyszał zarzuty. Polityk zabiera głos

– Prokurator odczytała mi zarzuty udziału w głosowaniach w Sejmie oraz na posiedzeniu komisji sejmowej w grudniu ub. roku – przekazał w czwartek polityk PiS, były szef MSWiA Mariusz Kamiński po opuszczeniu Prokuratury Okręgowej w Warszawie.

Zbigniew Kuźmiuk: Znowu oszukali z ostatniej chwili
Zbigniew Kuźmiuk: Znowu oszukali

Zamiast dobrowolnego ZUS-u koalicja proponuje jednomiesięczne „wakacje”. Z obietnicą wyborczą to nie ma nic wspólnego.

„Masowe odejścia to kwestia czasu”. Krytyczna sytuacja w TVP z ostatniej chwili
„Masowe odejścia to kwestia czasu”. Krytyczna sytuacja w TVP

Portal Gazeta.pl opisuje w czwartkowej publikacji fatalną sytuację w Telewizji Polskiej. Reporterzy i pracownicy alarmują, że wkrótce dojdzie do masowych zwolnień, i to zarówno w TVP Info, jak i regionalnych oddziałach stacji.

Budanow: Rosja rozpocznie w czerwcu wielką ofensywę z ostatniej chwili
Budanow: Rosja rozpocznie w czerwcu wielką ofensywę

– Rosja rozpocznie wielką ofensywę w czerwcu, by spróbować zdobyć cały Donbas, zainteresowanie Kremla skupi się też na listopadowych wyborach prezydenckich w USA i ich następstwach – powiedział szef ukraińskiego wywiadu wojskowego (HUR) generał Kyryło Budanow dziennikowi „The Washington Post”.

Słabnie entuzjazm Polaków do Unii Europejskiej [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Słabnie entuzjazm Polaków do Unii Europejskiej [SONDAŻ]

Tylko 51 proc. Polaków zachowuje pozytywny obraz Unii Europejskiej. 38 proc. odnosi się do niej neutralnie, a 11 proc. – negatywnie. W dziesięciu krajach członkowskich Wspólnota cieszy się lepszą oceną – poinformowała w czwartek „Rzeczpospolita”.

Donald Trump: Andrzej Duda jest moim przyjacielem z ostatniej chwili
Donald Trump: Andrzej Duda jest moim przyjacielem

„Donald Trump po spotkaniu z prezydentem Andrzejem Dudą w Nowym Jorku powiedział, że Ameryka opowiada się całkowicie po stronie Polski” – pisze agencja AP, odnotowując środowe spotkanie obu polityków w Nowym Jorku.

Śląskie: Nie żyje górnik po wstrząsie w kopalni Mysłowice-Wesoła z ostatniej chwili
Śląskie: Nie żyje górnik po wstrząsie w kopalni Mysłowice-Wesoła

Zmarł jeden z górników, poszkodowanych we wstrząsie, do którego w środę wieczorem doszło w kopalni Mysłowice-Wesoła - przekazała w nocy Polska Grupa Górnicza (PGG), do której należy ten zakład. Kilku innych pracowników, którzy ucierpieli w wypadku, przetransportowano do szpitali.

REKLAMA

Kierowcy tirów dostają dziś do kieszeni 7-9 tysięcy. Na emeryturze - 854 zł

Kierowcy tirów dostają miesięcznie od 7 do 9 tys. Ale jako podstawę zarabiają najniższą krajową. Reszta to diety, premia za przejechane kilometry, od frachtu. Od lat sekcja transportowców „S” domaga się zmian w systemie pracy kierowców, w tym wprowadzenia branżowej płacy minimalnej i świadczenia kompensacyjnego. O tym z przewodniczącym sekcji Tadeuszem Kucharskim rozmawia Andrzej Berezowski.
 Kierowcy tirów dostają dziś do kieszeni 7-9 tysięcy. Na emeryturze - 854 zł
/ fot. Tomasz Gutry, Tygodnik Solidarność
- Kierowca wyrusza w trasę...
- Pytanie, czy będzie jeździł po Polsce, czy po Europie.

- Skupmy się na tych, którzy jeżdżą po Europie.
- Mali przewoźnicy często wysyłają kierowców z towarem na przykład do Hiszpanii. Gdy kierowca już jedzie, szukają towaru, który mógłby wziąć w drodze powrotnej. Dopóki czegoś nie znajdą, każą kierowcy czekać na przykład na parkingu pod Madrytem. Duzi przewoźnicy są lepiej zorganizowani.

- Co się dzieje z takimi kierowcami?
- Kabinę traktują jak mieszkanie i miejsce pracy. Ma ona wymiary 2 na 2 metry. Nazywam ją trumną, bo kierowca ma w niej niewiele więcej miejsca niż zmarły w grobie. 90 procent pojazdów nie posiada klimatyzacji postojowej. Powoduje to, że gdy jest plus 40 stopni na dworze, kierowcy pocą się. W czasie snu kierowca szczelnie zamyka kabinę, aby go nie napadli. W kabinie kierowca stołuje się. Na kuchence gazowej podgrzewa sobie krupnik czy grochówkę. Tapicerka przesiąka zapachami związanymi z gotowaniem. Kierowca myje się, pierze swoją odzież i pościel, potem przynosi ją do kabiny, aby ją wysuszyć. Do tego dochodzi kwestia higieny osobistej. W lato pół biedy, ale zimą? Kierowca umyje włosy na stacji, a potem z mokrą głową przy minusowej temperaturze musi biec do samochodu. Kierowca po wyjeździe z Polski musi też za wszystko płacić.

- Za co na przykład?
- W Niemczech ostatnio wprowadzono opłaty za wodę pitną. Wszędzie płaci się za prysznice, za pranie (od 2 do 5 euro), posiłki, toalety.

- Czy problem spania w kabinie dotyczy tylko kierowców oczekujących na towar?
- Dotyczy każdego polskiego kierowcy. Nie wchodząc w szczegóły, kierowca ma prawo do dobowych skróconych odpoczynków, które muszą trwać nieprzerwanie 9 godzin, skróconych tygodniowych, które trwają 24 godziny, i regularnych tygodniowych wypoczynków, które powinny trwać minimum 45 godzin...



#REKLAMA_POZIOMA#


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe