Niemieckie firmy ruszyły na Polskę

Niemieckie przedsiębiorstwa coraz częściej wybierają Polskę jako miejsce inwestycji i relokacji działalności. Przyciągają je niskie podatki, dobrze rozwinięta logistyka i nowe projekty modernizacji kolei.
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa Niemieckie firmy ruszyły na Polskę
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Przeżywająca kłopoty gospodarcze pod rządami Donalda Tuska Polska, dzięki swojemu potencjałowi rozwojowemu pozostaje niezwykle atrakcyjna dla niemieckich firm
  • Niemieckie firmy inwestują w Polsce
  • Część z nich wręcz się do Polski relokuje

 

Polska to ze swoja logistyką wartą miliardy, kolejowymi megaprojektami i podatkami na poziomie startupów, łagodzi wszystkie niemieckie bolączki: brak rąk, rosnące koszty i geopolityczne turbulencje. Polska staje się magnesem dla niemieckich przedsiębiorstw. Dynamiczny rozwój infrastruktury, niskie podatki i bliskość geograficzna przyciągają inwestorów z Dusseldorfu po Berlin. Na podstawie najnowszych raportów GTAI, BVMW i EY trzeba zwrócić uwagę, na to jak Niemcy wyobrażają sobie głębsze zaangażowanie w Polsce.

 

Od magazynów do e-commerce

Polska logistyka przeżywa eksplozję. W 2022 roku niemiecko-polski obrót handlowy osiągnął 168 miliardów euro, czyniąc Polskę piątym partnerem Niemiec. Pandemia, wojna na Ukrainie i boom e-handlu zrewidowały łańcuchy dostaw, faworyzując nearshoring. Powierzchnia magazynowa wzrosła o ponad 20 procent, do 27 milionów metrów kwadratowych – najszybszy wzrost w Europie Środkowej. Nowe obiekty, certyfikowane LEED czy BREEAM, podkreślają trend zrównoważonego rozwoju.

Przyszłość

Niemieckie firmy widzą tu swoja przyszłość. Panattoni inwestuje 160 milionów euro w kompleks koło Katowic (216 tys. m²), tworząc tysiące miejsc pracy. Z kolei Hermes Fulfilment z grupy Otto lokuje 300 milionów euro w centrum logistycznym o powierzchni 150 tys. m², które rocznie obsłuży 80 milionów paczek dla niemieckich klientów jak Otto czy myToys, zatrudniając 1300–1900 osób. Szanse? Automatyzacja i digitalizacja: rosnąca potrzeba robotów do sortowania, systemów IoT i ekologicznych technologii budowlanych. Polska, z autostradami i portami jak Gdańsk, jest idealnym hubem last-mile dla Europy Zachodniej.

 

Kolejowa modernizacja: Miliony na tory i lokomotywy

Europa stawia na szyny, a Polska jest liderem tej wizji. W 2023 roku unijny ruch pasażerski osiągnął 429,6 miliarda pasażerokilometrów, o 9,6 procent więcej niż w 2019. Czwarty pakiet kolejowy UE liberalizuje rynek, otwierając przetargi dla nowych graczy. Polska, dzięki funduszom UE (do 90 procent kosztów z CEF i polityki spójności), planuje 20 miliardów euro inwestycji do 2030 roku.

PKP Intercity zamówiło 46 lokomotyw elektrycznych i 63 wielosystemowych za 740 milionów euro u Newag, plus 350 wagonów u FPS H. Cegielski. Do 2035 roku powstaną 480 km tras szybkich prędkości, łącząc Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) – projektem wartym miliardy, interesującym Siemensa. Program "Kolej Plus" doda 3,2 miliarda euro na linie wiejskie do 2029, a korytarz Podłęże-Piekiełko pochłonie 3,3 miliarda.

Dla Niemiec jest to wielka okazja. Firmy jak Knorr-Bremse czy Siemens dominują w dostawach: leasing lokomotyw Vectron rośnie, Cargounit zamówiło 22 sztuki w czerwcu 2025. Projekty transgraniczne, jak Rail Baltica czy tunel Praga-Drezno (30 km), angażują niemieckich zleceniobiorców.

 

Relokacja do Polski

Relokacja do Polski to nie jest science-fiction tylko racjonalna strategia dla wielu niemieckich firm. Trend nasilił się w ostatnich 12–24 miesiącach: asset deale, wydzielenia i fuzje są coraz popularniejsze. Podatek dochodowy od osób prawnych to zaledwie 19 procent, a 9 procent dla firm z obrotem do 2 milionów euro lub nowych (bez fuzji). Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania chroni przed dodatkowymi kosztami.

Wirtualne biura ułatwiają start – obsługa poczty, telefonów i sal. Polska jest krajem o pozytywnym nastawieniu do działalności gospodarczej. Niemcy do takiej otwartości często nie są przyzwyczajeni. Biurokracja, bariery prawne i strukturalne utrudniają w Niemczech prowadzenie biznesu. Niemieccy eksperci, firmy konsultingowe, ale także instytucje gospodarcze grają ta karta namawiając niemieckie firmy na inwestycje w Polsce.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl oraz licznych polskich i niemieckich mediów]

[Sekcje "Co musisz wiedzieć" i FAQ, a także śródtytuły i lead od Redakcji]

 

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Dlaczego niemieckie firmy przenoszą działalność do Polski? Polska oferuje korzystne warunki podatkowe, niższe koszty pracy oraz rozwiniętą infrastrukturę logistyczną, co sprawia, że jest atrakcyjną lokalizacją dla inwestorów.

Jakie branże najczęściej inwestują w Polsce? Największe zainteresowanie wykazują firmy z sektora logistyki, transportu, produkcji przemysłowej oraz energetyki odnawialnej.

Jakie znaczenie mają inwestycje w polską kolej? Niemieckie spółki uczestniczą w modernizacji polskich linii kolejowych i rozwoju połączeń transgranicznych, co wzmacnia handel i mobilność w regionie.

Czy relokacja firm z Niemiec do Polski jest nowym trendem? Tak, coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się przenieść produkcję i centra usług do Polski, aby obniżyć koszty i zwiększyć konkurencyjność.

Jakie mogą być skutki dla polskiej gospodarki? Napływ niemieckiego kapitału oznacza nowe miejsca pracy, rozwój infrastruktury i transfer technologii, ale może też wiązać się z rosnącą konkurencją dla polskich przedsiębiorstw.


 

POLECANE
Przesunięcie ETS2 nie uchroni obywateli. Anna Wiejak: To nieuczciwa gra rządu z ostatniej chwili
Przesunięcie ETS2 nie uchroni obywateli. Anna Wiejak: To nieuczciwa gra rządu

„Przesunięcie terminu wejścia w życie systemu ETS2 da nam czas na zmniejszenie emisyjności naszej gospodarki i uchroni konsumentów m.in. przed drastycznym wzrostem cen energii” - przekonywał PAP wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta. Problem w tym, że to najwyżej odsunięcie w czasie egzekucji.

Zaskakujący wynik partii Grzegorza Brauna. Jest nowy sondaż z ostatniej chwili
Zaskakujący wynik partii Grzegorza Brauna. Jest nowy sondaż

W piątek 24 października pracownia CBOS opublikowała nowy sondaż partyjny.

Nowy niemiecki plan: Zyski dla Niemiec, koszty dla wszystkich tylko u nas
Nowy niemiecki plan: Zyski dla Niemiec, koszty dla wszystkich

Były główny doradca gospodarczy Angeli Merkel, prof. Lars-Hendrik Röller, w artykule dla „Frankfurter Allgemeine Zeitung” wezwał, by Niemcy ponownie stały się „siłą napędową Unii Europejskiej”. Jego tezy, utrzymane w duchu „pragmatyzmu z kompasem”, interpretowane są przez ekspertów jako zapowiedź odbudowy niemieckiej dominacji gospodarczej w Europie. Sebastian Meitz, ekspert Instytutu Sobieskiego, zwraca uwagę, że za językiem europejskiej solidarności kryje się plan zabezpieczenia interesów Berlina – kosztem innych państw członkowskich, w tym Polski.

Operacje lotnicze na lotnisku we Wrocławiu zostaną wstrzymane. Komunikat dla podróżnych Wiadomości
Operacje lotnicze na lotnisku we Wrocławiu zostaną wstrzymane. Komunikat dla podróżnych

Od 26 października do 4 grudnia Port Lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika całkowicie wstrzymuje ruch lotniczy. To największa przerwa w historii tego lotniska i jedna z kluczowych inwestycji w polskim lotnictwie regionalnym.

Dostałeś wiadomość o zwrocie podatku? Pilny komunikat z ostatniej chwili
Dostałeś wiadomość o "zwrocie podatku"? Pilny komunikat

CERT Polska ostrzega: wiadomości o "zwrocie nadpłaty" z Urzędu Skarbowego to phishing. Link prowadzi do fałszywej strony wyłudzającej dane.

Rodzina słynnego aktora wystąpiła o ekshumację. Prochy zostaną przeniesione Wiadomości
Rodzina słynnego aktora wystąpiła o ekshumację. Prochy zostaną przeniesione

Po 20 latach spoczynku na warszawskich Powązkach urna z prochami Marka Perepeczki zostanie przeniesiona. Rodzina legendarnego odtwórcy roli Janosika podjęła decyzję o ekshumacji.

Odra na pokładzie samolotu Wizz Air do Polski. Pilny komunikat z ostatniej chwili
Odra na pokładzie samolotu Wizz Air do Polski. Pilny komunikat

Izraelskie ministerstwo zdrowia poinformowało w piątek, że osoba chora na odrę leciała w ostatnich dniach liniami Wizz Air z Tel Awiwu do Krakowa i z powrotem.

Jak za Sowietów. Komunikat Rady UE wzywa do wysiłków na rzecz transformacji energetycznej, ale cen nikt nie chce obniżyć z ostatniej chwili
Jak za Sowietów. Komunikat Rady UE wzywa do wysiłków na rzecz transformacji energetycznej, ale cen nikt nie chce obniżyć

„Rada Europejska wzywa do pilnego wzmożenia wysiłków na rzecz zabezpieczenia dostaw niedrogiej i czystej energii oraz zbudowania prawdziwej unii energetycznej przed 2030 r., w tym poprzez wykorzystanie nowej grupy zadaniowej ds. unii energetycznej” - czytamy w oficjalnym komunikacie

Któremu politykowi najbardziej ufają Polacy? Najnowszy sondaż pilne
Któremu politykowi najbardziej ufają Polacy? Najnowszy sondaż

Prezydent Karol Nawrocki utrzymuje pierwsze miejsce w rankingu zaufania do polityków – ufa mu 57 proc. Polaków. Z kolei największą nieufność budzą Jarosław Kaczyński, Grzegorz Braun i Donald Tusk – wynika z najnowszego badania CBOS.

Serialowy Waldek Kiepski zawalczy na Fame MMA z ostatniej chwili
Serialowy Waldek Kiepski zawalczy na Fame MMA

Bartosz Żukowski, czyli słynny Walduś Kiepski ze "Świata według Kiepskich", wystąpi na gali Fame MMA. Zapowiedź federacji wywołała burzę w sieci.

REKLAMA

Niemieckie firmy ruszyły na Polskę

Niemieckie przedsiębiorstwa coraz częściej wybierają Polskę jako miejsce inwestycji i relokacji działalności. Przyciągają je niskie podatki, dobrze rozwinięta logistyka i nowe projekty modernizacji kolei.
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa Niemieckie firmy ruszyły na Polskę
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Przeżywająca kłopoty gospodarcze pod rządami Donalda Tuska Polska, dzięki swojemu potencjałowi rozwojowemu pozostaje niezwykle atrakcyjna dla niemieckich firm
  • Niemieckie firmy inwestują w Polsce
  • Część z nich wręcz się do Polski relokuje

 

Polska to ze swoja logistyką wartą miliardy, kolejowymi megaprojektami i podatkami na poziomie startupów, łagodzi wszystkie niemieckie bolączki: brak rąk, rosnące koszty i geopolityczne turbulencje. Polska staje się magnesem dla niemieckich przedsiębiorstw. Dynamiczny rozwój infrastruktury, niskie podatki i bliskość geograficzna przyciągają inwestorów z Dusseldorfu po Berlin. Na podstawie najnowszych raportów GTAI, BVMW i EY trzeba zwrócić uwagę, na to jak Niemcy wyobrażają sobie głębsze zaangażowanie w Polsce.

 

Od magazynów do e-commerce

Polska logistyka przeżywa eksplozję. W 2022 roku niemiecko-polski obrót handlowy osiągnął 168 miliardów euro, czyniąc Polskę piątym partnerem Niemiec. Pandemia, wojna na Ukrainie i boom e-handlu zrewidowały łańcuchy dostaw, faworyzując nearshoring. Powierzchnia magazynowa wzrosła o ponad 20 procent, do 27 milionów metrów kwadratowych – najszybszy wzrost w Europie Środkowej. Nowe obiekty, certyfikowane LEED czy BREEAM, podkreślają trend zrównoważonego rozwoju.

Przyszłość

Niemieckie firmy widzą tu swoja przyszłość. Panattoni inwestuje 160 milionów euro w kompleks koło Katowic (216 tys. m²), tworząc tysiące miejsc pracy. Z kolei Hermes Fulfilment z grupy Otto lokuje 300 milionów euro w centrum logistycznym o powierzchni 150 tys. m², które rocznie obsłuży 80 milionów paczek dla niemieckich klientów jak Otto czy myToys, zatrudniając 1300–1900 osób. Szanse? Automatyzacja i digitalizacja: rosnąca potrzeba robotów do sortowania, systemów IoT i ekologicznych technologii budowlanych. Polska, z autostradami i portami jak Gdańsk, jest idealnym hubem last-mile dla Europy Zachodniej.

 

Kolejowa modernizacja: Miliony na tory i lokomotywy

Europa stawia na szyny, a Polska jest liderem tej wizji. W 2023 roku unijny ruch pasażerski osiągnął 429,6 miliarda pasażerokilometrów, o 9,6 procent więcej niż w 2019. Czwarty pakiet kolejowy UE liberalizuje rynek, otwierając przetargi dla nowych graczy. Polska, dzięki funduszom UE (do 90 procent kosztów z CEF i polityki spójności), planuje 20 miliardów euro inwestycji do 2030 roku.

PKP Intercity zamówiło 46 lokomotyw elektrycznych i 63 wielosystemowych za 740 milionów euro u Newag, plus 350 wagonów u FPS H. Cegielski. Do 2035 roku powstaną 480 km tras szybkich prędkości, łącząc Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) – projektem wartym miliardy, interesującym Siemensa. Program "Kolej Plus" doda 3,2 miliarda euro na linie wiejskie do 2029, a korytarz Podłęże-Piekiełko pochłonie 3,3 miliarda.

Dla Niemiec jest to wielka okazja. Firmy jak Knorr-Bremse czy Siemens dominują w dostawach: leasing lokomotyw Vectron rośnie, Cargounit zamówiło 22 sztuki w czerwcu 2025. Projekty transgraniczne, jak Rail Baltica czy tunel Praga-Drezno (30 km), angażują niemieckich zleceniobiorców.

 

Relokacja do Polski

Relokacja do Polski to nie jest science-fiction tylko racjonalna strategia dla wielu niemieckich firm. Trend nasilił się w ostatnich 12–24 miesiącach: asset deale, wydzielenia i fuzje są coraz popularniejsze. Podatek dochodowy od osób prawnych to zaledwie 19 procent, a 9 procent dla firm z obrotem do 2 milionów euro lub nowych (bez fuzji). Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania chroni przed dodatkowymi kosztami.

Wirtualne biura ułatwiają start – obsługa poczty, telefonów i sal. Polska jest krajem o pozytywnym nastawieniu do działalności gospodarczej. Niemcy do takiej otwartości często nie są przyzwyczajeni. Biurokracja, bariery prawne i strukturalne utrudniają w Niemczech prowadzenie biznesu. Niemieccy eksperci, firmy konsultingowe, ale także instytucje gospodarcze grają ta karta namawiając niemieckie firmy na inwestycje w Polsce.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl oraz licznych polskich i niemieckich mediów]

[Sekcje "Co musisz wiedzieć" i FAQ, a także śródtytuły i lead od Redakcji]

 

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Dlaczego niemieckie firmy przenoszą działalność do Polski? Polska oferuje korzystne warunki podatkowe, niższe koszty pracy oraz rozwiniętą infrastrukturę logistyczną, co sprawia, że jest atrakcyjną lokalizacją dla inwestorów.

Jakie branże najczęściej inwestują w Polsce? Największe zainteresowanie wykazują firmy z sektora logistyki, transportu, produkcji przemysłowej oraz energetyki odnawialnej.

Jakie znaczenie mają inwestycje w polską kolej? Niemieckie spółki uczestniczą w modernizacji polskich linii kolejowych i rozwoju połączeń transgranicznych, co wzmacnia handel i mobilność w regionie.

Czy relokacja firm z Niemiec do Polski jest nowym trendem? Tak, coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się przenieść produkcję i centra usług do Polski, aby obniżyć koszty i zwiększyć konkurencyjność.

Jakie mogą być skutki dla polskiej gospodarki? Napływ niemieckiego kapitału oznacza nowe miejsca pracy, rozwój infrastruktury i transfer technologii, ale może też wiązać się z rosnącą konkurencją dla polskich przedsiębiorstw.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe