[Tylko u nas] Dr Beata Szebesczyk dla Tysol.pl: "Każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto"

W operze barokowej znaczącą pozycję zajmowali kastraci, wiele partii bohaterskich było pisanych dla nich , po zniknięciu kastratów zaczęto  wykorzystywać głosy kontratenorowe.  A w muzyce współczesnej kontratenor jest wykorzystywany, bo jest to bardzo oryginalny głos – mówi Beata Szebesczyk, pianistka, kameralistka oraz wykładowca akademicki.
 [Tylko u nas] Dr Beata Szebesczyk dla Tysol.pl: "Każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto"
/ Materiały prasowe
– Pracujesz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina czym dokładnie się tam zajmujesz?

– Pracuję na wydziale Wydziale Wokalno -Aktorskim,  jako pianista-korepetytor oraz na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów prowadzę zajęcia ze studentami z czytania a'vista i podstaw kameralistyki. Jestem również szefem studiów podyplomowych „Coaching wokalny dla pianistów”.

– Masz słuch absolutny?

– Nie.

– Jak chcesz nakłonić słuchaczy do posłuchania sonetów, które nie są łatwe?

– Jest całe grono osób, które chciałoby posłuchać takiej muzyki. Wiele zależy od wrażliwości i osłuchania z muzyką. Trzeba być ciekawym świata i poznawania nowych rzeczy. Dużo ludzi jest zafascynowanych poezją, łączeniem różnych sztuk. Warto stawiać sobie wyzwania. Otrzymałam dużo pozytywnych opinii od osób, które nie są związane z muzyką poważną.

– Pokutuje opinia, że społeczność związana z muzyką poważną to klub wzajemnej adoracji…

– Nie zgadzam się z tobą. Nie będę odnosiła się do stereotypów.

– Jakiej muzyki słuchają twoje dzieci?

– Zwykle mają słuchawki na uszach (śmiech). Co do ich gustu, to pytałam ich o opinię na temat mojej najnowszej płyty.

– Dzieci są wykształcone muzycznie tak jak ty?

– Nie. Niech idą własnymi śladami, a nie utartymi ścieżkami przez rodziców.

– Co zdecydowało, że nagrałaś płytę z Janem Jakubem Monowidem, kontratenorem?

– Znakomicie dogadywaliśmy się na płaszczyźnie artystycznej. Od samego początku chcieliśmy nagrać płytę i grać koncerty. Kontratenor jest głosem wykorzystywanym głównie w muzyce barokowej i we współczesnej.

– Dlaczego akurat w tych okresach?

– W operze barokowej znaczącą pozycję zajmowali kastraci, wiele partii bohaterskich było pisanych dla nich , po zniknięciu kastratów zaczęto  wykorzystywać głosy kontratenorowe.  A w muzyce współczesnej kontratenor jest wykorzystywany, bo jest to bardzo oryginalny głos.

– Nie potrafiłbym wydobyć takich dźwięków, nawet po wieloletnich treningach.

– Tu cię zaskoczę, bo każdy mężczyzna obdarzony barytonem ma w wyposażeniu kontratenor.

– Czy byłaby szansa, żeby naturszczyk zaśpiewał sonety?

– Nie (śmiech). To nie jest możliwe. To są lata pracy. To jest kształcenie od dziecka wrażliwości, muzykalności.

– To może inaczej. Każdy potrafi śpiewać?

– Jeżeli chodzi o jeden dźwięk, to każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto (śmiech).

– Sonety mają rację bytu w czasach współczesnych?

– Sztuka jest ciągłością. Nowe wyrasta na starym.

Rozmawiał: Bartosz Boruciak
 


 

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
To wyrok dla europejskich producentów samochodów? Mocne wejście Chin z ostatniej chwili
To wyrok dla europejskich producentów samochodów? Mocne wejście Chin

Premier Hiszpanii Pedro Sanchez otworzył w piątek symbolicznie pierwszą europejską fabrykę chińskich samochodów. Będą one produkowane w dawnym zakładzie Nissana w Barcelonie.

Jeden z liderów Polski 2050 ma wystartować w wyborach do Europarlamentu z ostatniej chwili
Jeden z liderów Polski 2050 ma wystartować w wyborach do Europarlamentu

Z dużym prawdopodobieństwem wystartuję w wyborach do Parlamentu Europejskiego - przekazał szef klubu Polska2050-TD Mirosław Suchoń. Polityk ma kandydować z województwa śląskiego.

Nieoficjalnie: Zinedine Zidane wraca na ławkę trenerską z ostatniej chwili
Nieoficjalnie: Zinedine Zidane wraca na ławkę trenerską

Według katalońskiego dziennika "Mundo Deportivo" były trener Realu i Madryt i jedna z największych gwiazd piłki nożnej w historii Zinedine Zidane wkrótce wróci na ławkę trenerską. Według ich ustaleń ma on objąć niemiecki Bayern Monachium.

Nie żyje ceniony polski reżyser z ostatniej chwili
Nie żyje ceniony polski reżyser

Media obiegła informacja o śmierci cenionego polskiego reżysera i scenarzysty. Andrzej Szczygieł odszedł 17 kwietnia 2024 roku w wieku 88 lat.

Dramat w Neapolu. 30 osób zostało rannych z ostatniej chwili
Dramat w Neapolu. 30 osób zostało rannych

Około 30 osób odniosło w piątek obrażenia, gdy w porcie w Neapolu statek pasażerski uderzył o nabrzeże - podała agencja Ansa.

Wystawa Michała Wiertla Przebłysk w Centrum Sztuki Współczesnej Wiadomości
Wystawa Michała Wiertla "Przebłysk" w Centrum Sztuki Współczesnej

Wystawa Michała Wirtela jest czwartą ekspozycją z cyklu prezentacji młodych twórców {Project Room} 23/24, w ramach którego dostają szansę zrealizowania indywidualnej wystawy w jednej z najważniejszych instytucji sztuki współczesnej w Polsce. Wystawę można oglądać w CSW Zamek Ujazdowski do 19 maja.

Uczestnik programu Gogglebox przekazał radosną wiadomość z ostatniej chwili
Uczestnik programu "Gogglebox" przekazał radosną wiadomość

"Gogglebox. Przed telewizorem" to program cieszący się popularnością wśród polskich widzów. Jeden z uczestników show podzielił się właśnie radosną wiadomością.

Akcja służb w Paryżu: Mężczyzna groził, że się wysadzi w konsulacie Iranu z ostatniej chwili
Akcja służb w Paryżu: Mężczyzna groził, że się wysadzi w konsulacie Iranu

Zatrzymano mężczyznę, który groził, że się wysadzi w konsulacie Iranu w Paryżu –Według informacji podanych przez media, około godz. 11 widziano mężczyznę, który wszedł do irańskiego konsulatu około godz. 11 z czymś, co przypominało granat i kamizelkę z materiałami wybuchowymi. Niedługo potem policja przekazała, że jest na miejscu zdarzenia, a ruch na linii metra nr 6, położonej koło konsulatu, został zawieszony. Zatrzymano mężczyznę grożącego wysadzeniem się w konsulacie Jak podkreśla stacja BFM, policja zatrzymała mężczyznę, który groził, że wysadzi się w irańskim konsulacie. Dodano, że zatrzymany nie miał przy sobie materiałów wybuchowych. informuje telewizja BFM. Zatrzymany nie miał przy sobie materiałów wybuchowych.

Wyciek niebezpiecznej substancji. Dwie osoby w szpitalu z ostatniej chwili
Wyciek niebezpiecznej substancji. Dwie osoby w szpitalu

W zakładzie piekarniczym w Nowym Dworze Mazowieckim doszło do wycieku amoniaku. Dziesięć osób skarżyło się na złe samopoczucie, dwie z nich trafiły do szpitala. Na miejscu w pierwszej fazie akcji działało dziewięć zastępów straży pożarnej. Wyciek został szybko zatrzymany.

Współorganizator protestów na granicy z Ukrainą dla Tysol.pl: Nie zamierzamy się poddawać! z ostatniej chwili
Współorganizator protestów na granicy z Ukrainą dla Tysol.pl: Nie zamierzamy się poddawać!

– Tusk sprzedał polskie rolnictwo w imię dobrych relacji z Ursulą von der Leyen, to działanie w interesie Komisji Europejskiej, przeciwko polskim rolnikom – twierdzi Jan Błajda, współorganizator protestów na przejściu granicznym w Hrebennej.

REKLAMA

[Tylko u nas] Dr Beata Szebesczyk dla Tysol.pl: "Każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto"

W operze barokowej znaczącą pozycję zajmowali kastraci, wiele partii bohaterskich było pisanych dla nich , po zniknięciu kastratów zaczęto  wykorzystywać głosy kontratenorowe.  A w muzyce współczesnej kontratenor jest wykorzystywany, bo jest to bardzo oryginalny głos – mówi Beata Szebesczyk, pianistka, kameralistka oraz wykładowca akademicki.
 [Tylko u nas] Dr Beata Szebesczyk dla Tysol.pl: "Każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto"
/ Materiały prasowe
– Pracujesz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina czym dokładnie się tam zajmujesz?

– Pracuję na wydziale Wydziale Wokalno -Aktorskim,  jako pianista-korepetytor oraz na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów prowadzę zajęcia ze studentami z czytania a'vista i podstaw kameralistyki. Jestem również szefem studiów podyplomowych „Coaching wokalny dla pianistów”.

– Masz słuch absolutny?

– Nie.

– Jak chcesz nakłonić słuchaczy do posłuchania sonetów, które nie są łatwe?

– Jest całe grono osób, które chciałoby posłuchać takiej muzyki. Wiele zależy od wrażliwości i osłuchania z muzyką. Trzeba być ciekawym świata i poznawania nowych rzeczy. Dużo ludzi jest zafascynowanych poezją, łączeniem różnych sztuk. Warto stawiać sobie wyzwania. Otrzymałam dużo pozytywnych opinii od osób, które nie są związane z muzyką poważną.

– Pokutuje opinia, że społeczność związana z muzyką poważną to klub wzajemnej adoracji…

– Nie zgadzam się z tobą. Nie będę odnosiła się do stereotypów.

– Jakiej muzyki słuchają twoje dzieci?

– Zwykle mają słuchawki na uszach (śmiech). Co do ich gustu, to pytałam ich o opinię na temat mojej najnowszej płyty.

– Dzieci są wykształcone muzycznie tak jak ty?

– Nie. Niech idą własnymi śladami, a nie utartymi ścieżkami przez rodziców.

– Co zdecydowało, że nagrałaś płytę z Janem Jakubem Monowidem, kontratenorem?

– Znakomicie dogadywaliśmy się na płaszczyźnie artystycznej. Od samego początku chcieliśmy nagrać płytę i grać koncerty. Kontratenor jest głosem wykorzystywanym głównie w muzyce barokowej i we współczesnej.

– Dlaczego akurat w tych okresach?

– W operze barokowej znaczącą pozycję zajmowali kastraci, wiele partii bohaterskich było pisanych dla nich , po zniknięciu kastratów zaczęto  wykorzystywać głosy kontratenorowe.  A w muzyce współczesnej kontratenor jest wykorzystywany, bo jest to bardzo oryginalny głos.

– Nie potrafiłbym wydobyć takich dźwięków, nawet po wieloletnich treningach.

– Tu cię zaskoczę, bo każdy mężczyzna obdarzony barytonem ma w wyposażeniu kontratenor.

– Czy byłaby szansa, żeby naturszczyk zaśpiewał sonety?

– Nie (śmiech). To nie jest możliwe. To są lata pracy. To jest kształcenie od dziecka wrażliwości, muzykalności.

– To może inaczej. Każdy potrafi śpiewać?

– Jeżeli chodzi o jeden dźwięk, to każdy jest w stanie zaśpiewać jeden dźwięk czysto (śmiech).

– Sonety mają rację bytu w czasach współczesnych?

– Sztuka jest ciągłością. Nowe wyrasta na starym.

Rozmawiał: Bartosz Boruciak
 


 


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe