loading
Proszę czekać...
reklama_pozioma
Dieta roślinna nie taka straszna jak ją malują
Opublikowano dnia 10.09.2017 09:00
Weganizm to jedna z radykalnych odmian wegetarianizmu. Zakłada wykluczenie z jadłospisu wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, np. jajek, miodu czy nabiału. Przez wielu uważana za wymysł i chwilową modę, a jak jest naprawdę?

pixabay.com
Dieta roślina nie taka straszna jak ją opisują. „Jedzenie trawy” jest absurdalnym mitem, całkowicie mijającym się z prawdą. Dieta wegańska jest bogata we wszystkie składniki potrzebne ludzkiemu organizmowi do życia. Z tego trybu życia korzystają nie tylko ekolodzy, osoby chcące prowadzić zdrowy tryb życia, ale również te, które chcą schudnąć i poprawić stan swojego zdrowia. Dieta pomaga zwalczyć wiele chorób cywilizacyjnych i przyczynia się do spadku wagi.

Weganizm zakłada jedzenie tylko produktów pochodzenia roślinnego. U podstawy piramidy żywnościowej wegan znajdują się zboża, kasze, owoce oraz warzywa. Na środkowym poziomie są rośliny strączkowe, orzechy, grzyby, rośliny oleiste i glony morskie. W tej grupie można znaleźć również zamienniki zwierzęcego nabiału, czyli mleka roślinne (owsiane, sojowe, kokosowe), tofu (ser twarogowy otrzymywany z mleka sojowego). Te produkty należy jeść z umiarem. Na szczycie piramidy znajdują się produkty, których spożycie należy ograniczyć- cukier, kawa, herbata i miód, jeśli ktoś uznaje. W tej diecie ważny jest sposób przygotowywania potraw. Najlepiej jest je spożywać na surowo. Dopuszczalne jest gotowanie, ale trzeba pamiętać, że obróbka termiczna zmniejsza zawartość witamin oraz wartości odżywczych w produktach.

Ten sposób odżywiania ma wielu przeciwników. Uważają, że dieta nie dostarcza organizmowi potrzebnych wartości odżywczych, doprowadza do jego wycieńczenia i powoduje choroby. Niestety, ale ci ludzie mogą się gorzko rozczarować. Weganizm zmniejsza ryzyko wystąpienia otyłości, nadciśnienia, chorób układu krążenia, cukrzycy, chorób nowotworowych, zaparć czy próchnicy zębów. Ważne jest, aby była dobrze skompletowana. W innym przypadku może doprowadzić do niedoborów energetycznych, a nawet składników odżywczych- białka, witaminy B12, witaminy D, wapnia, żelaza i cynku. Przy tej diecie ważna jest suplementacja tych witamin.

Wychodząc na miasto ze znajomymi czy rodziną nie trzeba obawiać się przykrej sytuacji w restauracji, gdzie nic nie znajdziemy dla siebie w karcie. Coraz więcej lokali oferuje w swoim menu dania wegańskie. Poza tym zawsze można poprosić o wymianę pewnych składników. Na rynku pojawia się coraz więcej miejsc, które oferują jedynie potrawy roślinne. Nie tylko wyglądają pysznie, ale tak samo smakują. Niczym nie różnią się od tych ze składnikami pochodzenia zwierzęcego. Można jeść zdrowo i smacznie bez rezygnacji z ulubionych smakołyków. 
Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer
Związek
więcej
Wideo Tysol.pl Wywiad Cezarego Krysztopy z Tomaszem Szatkowskim
Blogi
avatar
Maciej
Michalski

[Kliknij aby zobaczyć całość] Nowy rysunek Michalskiego: Dzień Ojca
Więcej rysunków w "Tygodniku Solidarność" dostępnym również w aplikacji mobilnej.
avatar
Portal
Stoczniowy

Portal Stoczniowy: Port Gdynia wchodzi w LNG. Pomoże mu gazowy czempion
Port Gdynia chce rozbudować infrastrukturę umożliwiającą wykorzystywanie skroplonego gazu ziemnego LNG, m.in. zbudować specjalną bunkierkę. We wtorek 19 czerwca br. podpisał w tej sprawie porozumienie ze spółkami z grupy kapitałowej PGNiG: PGNiG Obrót Detaliczny oraz Gas-Trading.
avatar
europoseł Zbigniew
Kuźmiuk

Zbigniew Kuźmiuk: NIK pozytywnie o rządowym przeciwdziałaniu wyłudzeniom podatku VAT
Na stronie Najwyższej Izby Kontroli został zawieszony jej raport dotyczący oceny działań rządu w ostatnich dwóch latach (2016-2017) w zakresie przeciwdziałania wyłudzeń podatku VAT.
ciastkoWykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.